REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Technika jazdy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Hamowanie pulsacyjne: jak je bezpiecznie wykonać?

Hamowanie pulsacyjne, zwane także „ABSem dla ubogich” pozwala na uniknięcie zablokowania się kół i utrzymanie sterowności pojazdu w czasie hamowania na śliskiej nawierzchni. Dzięki hamowaniu pulsacyjnym kierowca może utrzymać panowanie nad samochodem i ominąć przeszkodę, przed którą np. nie można już zahamować.

Jak bezpiecznie hamować?

Bezpieczne hamowanie to przede wszystkim hamowanie delikatne, z dużym wyczuciem, możliwie płynne, czyli takie, przy którym prędkość spada w sposób liniowy. Hamowanie należy zawsze planować z wyprzedzeniem aby nie było zbyt gwałtowne i dawało pojazdom jadącym z tyłu odpowiednią ilość czasu na reakcję.

Poślizg samochodu: co to jest, kiedy może powstać?

Samochód wpada w poślizg, gdy jedna lub więcej opon traci przyczepność z nawierzchnią po której jedzie. Im bardziej śliska nawierzchnia, im gorszy stan techniczny samochodu, im bardziej wyeksploatowane opony, tym szansa na wpadnięcie w niebezpieczny poślizg niekontrolowany jest większa.

Zderzenie czołowe: jak go bezpiecznie uniknąć?

Zderzenie czołowe dwóch pojazdów jest najniebezpieczniejszym drogowym wypadkiem.

REKLAMA

Czy szybki samochód może być bezpieczny?

Współczesne, szybkie samochody mają wiele możliwości, dzięki którym jazda może być bezpieczna i przyjemna. Niestety, te same możliwości, wykorzystane w niewłaściwy sposób, mogą doprowadzić do tragedii. Zbawcą lub katem jest w obu wypadkach prędkość.

Jak jeździć nocą?

Jazda nocą jest dobrą alternatywą dla podróżowania w ciągu dnia, zwłaszcza latem gdy pogoda po zmroku jest dobra, a dni są upalne. Jednak wybierając się w nocną trasę trzeba zdać sobie sprawę z kilku niebezpieczeństw, które niesie ze sobą jazda nocą.

Nietrzeźwy lub zasypiający kierowca: jak go rozpoznać?

Kierowcy nietrzeźwi lub jadący resztkami sił i przysypiający za kierownicą są niebezpieczni dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego.

Nietrzeźwy przechodzień na drodze: jak się zachować?

Nietrzeźwy przechodzeń stanowi ogromne zagrożenie dla innych użytkowników dróg. Chociaż nie będzie ukarany za stan, w jakim się znajduje, mimo że potencjalnie jest prawie tak samo niebezpieczny, jak pijany kierowca.

REKLAMA

Utrata kontroli nad samochodem: jak się zachować?

Podczas jazdy może wydarzyć się absolutnie wszystko. Może to być „wystrzał” opony w najmniej spodziewanym momencie, awaria hamulców, poślizg na plamie rozlanego oleju, wjechanie w głęboką wyrwę i poważne uszkodzenie zawieszenia... jak wtedy zapanować nad samochodem?

Niebezpieczny pasażer: jak go okiełznać?

Pasażer to jeden z najniebezpieczniejszych "elementów" samochodu. Jak poradzić sobie z pasażerami w samochodzie w czasie jazdy?

Michael Schumacher czy Jaś Fasola: jakim jesteś kierowcą?

Gdyby wszyscy kierowcy potrafili z boku spojrzeć na swoją wiedzę i umiejętności prowadzenia pojazdów, prawdopodobnie nie doszłoby do około 90% wypadków, jakie dziś wydarzają się na drogach. Można więc powiedzieć że obiektywna ocena swoich umiejętności kierowcy ma wartość życia swojego i innych.

Jazda w deszczu: Jak pokonywać kałuże?

Przejeżdżający z dużą prędkością przez kałużę samochód to widok, który często można zobaczyć na naszych drogach i ulicach, szczególnie po gwałtownych wiosennych burzach. Wylatujące spod kół efektowne pióropusze wody zalewają wszystko i wszystkich dookoła. Pamiętajmy jednak, że pokonywanie kałuż w ten sposób może się bardzo źle skończyć, nie tylko dla pieszych stojących przy drode.

Jak postępować na skrzyżowaniach z ruchem kierowanym przez policjanta?

W ruchu miejskim zdarza się, zwłaszcza w godzinach szczytu, że dla rozładowania korków na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną dodatkowo kierują ruchem policjanci lub inne uprawnione do tego osoby

Jak jechać jezdnią wielopasmową z buspasem i/lub torowiskiem tramwajowym?

Jazda w ruchu miejskim jest wymaga ciągłej uwagi. Dodatkowo utrudnia ją uczestniczenie w ruchu pojazdów, korzystających z pewnych przywilejów. Są nimi autobusy i tramwaje.

Jak wyprzedzać w górach?

Wszystkie manewry na górskich drogach są wielokrotnie trudniejsze, niż w terenie płaskim. Do skrajnie trudnych należy wyprzedzanie innych aut w górach, zwłaszcza na podjazdach lub na drogach o licznych zakrętach.

Jak podczas upałów jechać z przyczepą campingową w terenie górzystym?

Przyczepa campingowa lub towarowa stanowi dodatkowe obciążenie dla silnika i hamulców ciągnącego ją samochodu. Często jest to obciążenie znaczne, z którym trzeba się liczyć.

Jak przewozić ciężkie łodzie na przyczepach?

Jazda z ciężką łodzią na przyczepie jest bardzo trudna i wymaga sporych umiejętności. Na poziom trudności jazdy wpływają czynniki takie jak masa łodzi z wózkiem i moc silnika pojazdu holującego.

Jak samochodem wyciągać po pochylni łódkę z wody, gdy nie ma slipu ani dźwigu?

Dziś niemal wszystkie mariny w ośrodkach żeglarskich są wyposażone w slipy lub dźwigi, umożliwiające łatwe wodowanie lub wyciąganie łódek z wody. Czasem jednak trzeba wrócić do metod tradycyjnych, np. gdy zostanie zerwana linia energetyczna, dostarczająca prąd do silników slipu.

Jak wykorzystywać ruch innych pojazdów dla bezpieczniejszej jazdy?

Jednym z najwyższych stopni wtajemniczenia w rzemiosło szoferskie jest umiejętność wykorzystywania ruchu innych pojazdów do podniesienia bezpieczeństwa jazdy.

Jak zawracać na wąskich drogach, biegnących nasypami lub zboczami górskimi?

Zawracanie na drogach wąskich ma niewiele wspólnego z zawracaniem, jakiego uczą instruktorzy na kursach dla przyszłych kierowców.

Piesi i rowerzyści na drodze: jak się wobec nich zachowywać podczas jazdy?

Wśród użytkowników dróg publicznych wielu jest takich, którzy nie znają przepisów ruchu, a są i tacy którzy z ich istnienia nie zdają sobie sprawy. Kierowcy nie mogą więc zakładać, że każda napotkana na drodze osoba postąpi zgodnie z Kodeksem Drogowym.

Jak wyprzedzać lub omijać inne pojazdy na wąskich drogach jednopasmowych?

Jazda wąskimi, często krętymi drogami, należy do zadań trudnych. Trudne są wszystkie manewry na nich wykonywane. Najtrudniejsze z nich to wyprzedzanie i omijanie.

Jak stosować zasadę ograniczonego zaufania w praktyce?

Na kursach dla kierowców czasem można usłyszeć o tzw. zasadzie ograniczonego zaufania wobec innych użytkowników dróg. Wynika z niej prawda, bardzo ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze: „Ufaj innym tylko w nielicznych przypadkach”.

Jak korzystać ze świateł dodatkowych pojazdu (długich, przeciwmgłowych itp.)

Wielu kierowców montuje w swoich pojazdach dodatkowe światła, nie przewidziane przez ich konstruktorów i producentów auta. Teoretycznie światła te mają za zadanie poprawę bezpieczeństwa na drodze. Często w praktyce znacznie je ograniczają.

Kierunkowskazy: jak ich bezpiecznie używać?

Wielu polskich kierowców nie wie, jak używać kierunkowskazów. W efekcie popełnia błędy zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Jak wybrać odpowiednią porę dnia do jazdy w długiej trasie?

Wybór właściwej pory do rozpoczęcia podróży jest jednym z najważniejszych zadań, stojących przed kierowcą. Powinien on wziąć przy tym pod uwagę wiele różnych ważnych czynników. Jednym z najważniejszych są jego predyspozycje i umiejętności, poparte doświadczeniem.

Jak jechać, aby uniknąć wyczerpania fizycznego i psychicznego?

Jazda samochodem jest zajęciem stresogennym. Stres jest jedną z przyczyn zmęczenia i zdenerwowania, a te w prostej linii prowadzą do popełniania błędów i podejmowania niewłaściwych decyzji. Niektóre z nich mogą mieć tragiczne skutki.

Jak wybierać miejsca na postój poza drogami z nawierzchnią utwardzoną?

Wbrew pozorom wybór miejsca na postój samochodu poza utartymi drogami i zagospodarowanymi miejscami nie jest sprawą prostą. Składa się na to wiele różnych aspektów i czynników.

Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych?

Drogi gruntowe, o nieutwardzonej nawierzchni, nie są torem wyścigów samochodowych. Dlatego wyprzedzanie na nich powinno należeć do najrzadziej wykonywanych manewrów.

Jak podjeżdżać z przyczepą drogami nieutwardzonymi pod bardzo strome wzniesienia i jak z nich zjeżdżać?

Jazda z ciężką przyczepą po stromych zboczach drogami gruntowymi lub bezdrożami jest bardzo trudna i ryzykowna. Toteż należy jej unikać, jeżeli jest to tylko możliwe.

Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi?

Jazda z przyczepą, zwłaszcza gdy jest ona ciężka lub duża, np. campingowa, wymaga od kierowcy trochę umiejętności o doświadczenia. Oto, na co należy zwracać uwagę ciągnąć przyczepę po drogach nieutwardzonych.

Co się stanie, gdy wjedziesz w teren "płaszczakiem"?

"Płaszczak" - tak zwykłe auta z niskim zawieszeniem określają offroadowcy. Jest ku temu powód: wjechanie takim autem w teren może skończyć się uszkodzeniami. Dlatego zjeżdżanie z dróg o nawierzchni twardej lub utwardzonej należy traktować jako ostateczność.

Co zrobić przy samochodzie po zakończeniu jazdy w terenie?

Po wyjechaniu na drogę utwardzoną należy wykonać przynajmniej pobieżny test sprawności pojazdu oraz usunąć niektóre typowe i łatwe do usunięcia niedomagania i usterki.

Jak przejeżdżać przez obszar robót drogowych?

Obecnie w Polsce budowie lub przebudowie podlega około 1450 km dróg. Przejazd przez strefę robót drogowych wymaga od kierowców wzmożonej uwagi i szczególnych umiejętności. Trenerzy Szkoły Jazdy Renault podpowiadają, w jaki sposób bezpiecznie jeździć po remontowanych drogach.

Jak powinna wyglądać jazda drogami gruntowymi w trudnych warunkach atmosferycznych?

Do trudnych warunków atmosferycznych, spotykanych na drogach zalicza się przede wszystkim mgły i śnieżyce, ulewy i gradobicie. Są one uciążliwe nawet podczas jazdy normalnymi drogami, za to na drogach terenowych, gruntowych i na bezdrożach mogą być skrajnie niebezpieczne.

Jak pokonywać długie i bardzo długie trasy?

Pokonywanie długich tras, czyli liczących od 300 do 1000 km i więcej w ciągu dnia nie musi być męczące i nużące. Trzeba jedynie dopasować harmonogram podróży do naturalnego rytmu organizmu kierowcy.

Jaką odległość należy zachować od poprzedzającego pojazdu?

Jaka odległość od poprzedzającego nas samochodu jest bezpieczna w razie jego nagłego zahamowania? Odległość bezpieczna to taka, która pozwala nam zareagować na nagłe zachowanie kierowcy w poprzedzającym nas aucie i jednocześnie nie jest zbyt duża żeby nie spowalniać ruchu.

Jak wykorzystywać walory silnika i samochodu podczas jazdy w trudnym terenie?

Jazda po bezdrożach i drogach polnych jest najczęściej znakomitym sprawdzianem umiejętności kierowcy i możliwości kierowanego przezeń pojazdu.

Jak przejeżdżać przez płytkie potoki i rozlewiska?

Podczas jazdy w terenie, poza drogami utwardzonymi, zachodzi czasem konieczność przejechania przez płytkie rozlewiska, większe kałuże lub strumyki albo potoki, przepływające w poprzek drogi. Można to zrobić, stosując się do poniższych zasad.

Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

Podczas jazdy poza drogami o nawierzchni utwardzonej może się zdarzyć niemal wszystko. Bardzo łatwo o zakopanie się w piasku lub w błocie, albo o zjechanie z drogi na niżej położone pola. Zazwyczaj kontynuowanie jazdy bez pomocy z zewnątrz jest niemożliwe.

Jak podjechać pod strome wzniesienia i z nich zjechać drogami nieutwardzonymi?

W jeździe terenowej pojazdami do tego niedostosowanymi należy kierować się daleko posuniętą ostrożnością i przezornością. Dotyczy to zwłaszcza miejsc trudnych do pokonania, takich jak strome zbocza.

Technika jazdy samochodem z napędem na przód, na tył oraz 4x4

Większość współcześnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. Dlaczego? Jakie są wady i zalety różnych układów napędowych oraz jakie mamy róznice w prowadzeniu aut? Na te pytania odpowiemy poniżej.

Jak pokonać zakręt samochodem z napędem na przednie koła oraz z napędem na tylne koła?

Bezpieczne pokonywanie zakrętów, szczególnie zimą wymaga poznania technik pokonywania zakrętów. Technika ta samochodem z napędem na przód wygląda inaczej niż samochodem z napędem na koła tylne. Warto poćwiczyć wchodzenie w zakręt aby jeździć bezpieczniej.

Jak jeździć dieslem?

Technika jazdy dieslem nie różni się znacząco od techniki jazdy samochodem z silnikiem benzynowym. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z pewnych niedoskonałości napędu wysokoprężnego oraz konsekwencji jakie niesie on dla techniki jazdy.

Jak omijać w różnych sytuacjach przeszkody nieruchome?

Tylko z pozoru omijanie przeszkód nieruchomych jest manewrem prostym i łatwym. W niektórych przypadkach może być on bardzo niebezpieczny.

Jak ocenić szerokość swojego pojazdu?

Każdy kierowca powinien poznać i umieć ocenić wymiary swojego pojazdu, a zwłaszcza jego długość i szerokość. Wiedza ta jest bardzo przydatna przede wszystkim podczas parkowania, ale także i w innych okolicznościach, jak choćby wjeżdżanie w wąskie bramy czy w luki pomiędzy pojazdami tarasującymi drogę.

Jak nie pogubić się w natłoku znaków drogowych?

Przy drogach i na drogach znajduje się wiele różnych znaków drogowych. W skrajnych przypadkach może być ich nawet kilkanaście na kilkusetmetrowym odcinku, wliczając w to zarówno znaki pionowe, jak i poziome, malowane na jezdni.

Jak się ratować w awaryjnych sytuacjach?

W ruchu drogowym istnieje wiele niebezpiecznych sytuacji. Trudno przewidzieć wszystkie. Niektóre z nich są typowe, dzięki czemu można się przygotować wcześniej do przedsięwzięcia odpowiednich kroków, aby się uratować z opresji.

Jak jechać w śnieżycy?

Jazda podczas śnieżycy jest tak niesłychanie trudna, że decydować się na nią mogą jedynie doświadczeni kierowcy i to w sytuacji, gdy nie jest możliwe oczekiwanie, aż opad się zakończy. Jest trudniejsza, niż podczas mgły.

Jak jechać w czasie ulewy?

Jazda podczas deszczu nie należy do łatwych. Ale o wiele trudniejsza jest jazda w trakcie ulewy, gdy widoczność spada do kilkudziesięciu metrów i wycieraczki nie nadążają z oczyszczaniem szyby z wody.

REKLAMA