REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podjeżdżać z przyczepą drogami nieutwardzonymi pod bardzo strome wzniesienia i jak z nich zjeżdżać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak podjeżdżać z przyczepą drogami nieutwardzonymi pod bardzo strome wzniesienia i jak z nich zjeżdżać?  Fot. Newspress
Jak podjeżdżać z przyczepą drogami nieutwardzonymi pod bardzo strome wzniesienia i jak z nich zjeżdżać? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z ciężką przyczepą po stromych zboczach drogami gruntowymi lub bezdrożami jest bardzo trudna i ryzykowna. Toteż należy jej unikać, jeżeli jest to tylko możliwe.

Przed podjęciem decyzji o podjechaniu po stromym zboczu na zniesienie należy rozważyć, czy samochód z obciążeniem w postaci ciężkiej przyczepy będzie w stanie pokonać wszystkie opory i siły, jakie staną mu na przeszkodzie, czyli czy starczy do ich pokonania mocy silnika, oraz czy przyczepność kół do podłoża będzie co najmniej dostateczna. Ocena jest bardzo trudna nawet dla doświadczonych kierowców, ponieważ pod uwagę trzeba wziąć co najmniej kilka zmiennych parametrów. Wynika stąd konieczność obejrzenia z bliska całej drogi na zboczu, a zwłaszcza jej nastromienia i jakości nawierzchni.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi?

Ten ostatni parametr ma ogromne znaczenie, ponieważ utrata przyczepności kół napędzanych uniemożliwi dalszą jazdę ku górze, zaś cofanie z przyczepą zespołem pojazdów, który porusza się wyłącznie pod wpływem siły ciężkości której muszą przeciwstawiać się hamulce, jest nieprawdopodobnie trudne i niebezpieczne. Najmniejsza pomyłka może spowodować, że przyczepa zmieni tor jazdy tak, iż w pewnym momencie ustawi się do samochodu pod kątem prostym, co oznacza zniszczenie jego tylnych lamp oraz inne uszkodzenia karoserii i ścian przyczepy. Trzeba pamiętać, że żadnego błędu przy takim zjeżdżaniu nie da się poprawić, a więc wszystko musi być wykonane perfekcyjnie za pierwszym razem. Na dodatek w takich okolicznościach można liczyć wyłącznie na hamulce samochodu, ponieważ nie zadziała hamulec najazdowy przyczepy – jego mechanizm jest dostosowany tylko do pracy w sytuacji, gdy przyczepa „dogania” samochód podczas hamowania, natomiast nie działa, gdy przyczepa ściąga samochód ku dołowi.

Zobacz też: Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?

REKLAMA

Nie mniej trudny i niebezpieczny jest zjazd z przyczepą ze wzniesienia. Jej hamulce wspomagają działanie hamulców samochodu, ale tylko w sytuacji, gdy siła hamująca samochodu jest większa od siły hamowania przyczepy. Oznacza to, że samochód powinien być cały czas podczas zjazdu hamowany z mniej więcej jednakową siłą. Gdy z jakiegoś powodu jego hamowanie ustanie nawet na moment, ustanie również hamowanie przyczepy. Jej hamulec działa z pewnym dość dużym opóźnieniem, co oznacza, że gdy samochód zacznie hamować, przyczepa będzie jeszcze przez około pół sekundy lub nawet dłużej pozbawiona siły hamującej i może silnie popchnąć auto, zaskakując tym samym kierowcę nieprzygotowanego na taką „niespodziankę”. W skrajnym przypadku może to doprowadzić do odpięcia przyczepy z haka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Absolutnie nie wolno też wykonywać tzw. "trawersu", czyli jazda po zboczu pod kątem innym niż do niego prostopadły. Wjazd "pod kątem" może wydawać się łatwiejszy, jednak należy pamiętać, że przyczepa ma często wyżej punkt ciężkości niż samochód, łatwiej więc może się przewrócić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

REKLAMA

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA