REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

system RedLight
system RedLight
Krzysztof Komorowski Miejska Pracownia Logistyczna
Inne

REKLAMA

REKLAMA

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia wkracza w każdy aspekt naszego życia, systemy takie jak "RedLight" wydają się być naturalnym elementem dbania o bezpieczeństwo na drogach. Jednak czy na pewno tak jest?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo czy biznes?

Zacznijmy od kwestii najważniejszej: czy system "RedLight" realnie poprawia bezpieczeństwo na drogach? Wiele wskazuje na to, że niekoniecznie. Badania pokazują, że tego typu systemy często prowadzą do niebezpiecznych zachowań kierowców. Z jednej strony, kierowcy, obawiając się mandatu, gwałtownie hamują na widok żółtego światła, co może prowadzić do kolizji z pojazdami jadącymi za nimi. Z drugiej strony, niektórzy jadąc bardzo wolno, sztucznie spowalniają ruch, utrudniając płynność jazdy.

Niestety, w wielu przypadkach "RedLight" wydaje się być narzędziem do zarabiania pieniędzy przez urzędników, a nie realną troską o bezpieczeństwo. Mandaty za przejazd na czerwonym świetle są wysokie, co generuje ogromne przychody dla budżetu. Czy jednak te pieniądze są realnie inwestowane w poprawę bezpieczeństwa drogowego? To już temat na inny artykuł. Dodatkowo, kamery często montowane są w miejscach charakteryzujących się niskim ryzykiem wypadków, lecz wysoką możliwością generowania mandatów, co rodzi pytania o priorytety ich instalacji.

"RedLight" na przejazdach kolejowych - czy to ma sens?

Kolejnym kontrowersyjnym aspektem jest stosowanie systemu "RedLight" na przejazdach kolejowych. Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście poprawiają bezpieczeństwo w tych miejscach? Wątpliwe. Zwykle mamy tu do czynienia z karnymi punktami oraz mandatami, a i tak zdarzają się sytuacje, w których jacyś kierowcy decydują się na przejazd mimo pulsującego czerwonego światła, co może prowadzić do tragicznych konsekwencji.

REKLAMA

Wydaje się, że skuteczniejszym rozwiązaniem byłoby skupienie się na modernizacji infrastruktury, takiej jak budowa bezkolizyjnych przejazdów (tunele, estakady), oraz edukacja kierowców na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Cykliczne kampanie społeczne, spoty telewizyjne i radiowe z udziałem znanych osób, a także edukacja w szkołach i na kursach prawa jazdy, mogłyby przynieść lepsze rezultaty niż system "RedLight" Podsumowując, system ,"RedLight" w żaden sposób nie poprawia bezpieczeństwa ani tym bardziej nie zmniejsza ilości wypadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sekundniki - rozwiązanie idealne?

Alternatywą dla systemu "RedLight" mogą być sekundniki, czyli urządzenia odliczające czas do zmiany świateł. Takie rozwiązanie pozwala kierowcom na podjęcie świadomej decyzji, czy zdążyć przejechać przez skrzyżowanie, czy bezpiecznie się zatrzymać. Sekundniki eliminują element zaskoczenia i stresu, który towarzyszy kierowcom w przypadku "Red Light". Dodatkowo, sekundniki informują kierowców o zbliżającej się zmianie świateł, co pozwala im na wcześniejsze przygotowanie się do manewru i uniknięcie niebezpiecznych sytuacji.

Montowanie takich urządzeń na skrzyżowaniach powinno być standardem, a nie opcją w niektórych miastach lub tylko na kilku skrzyżowaniach. Wprowadzenie sekundników na skrzyżowaniach z pewnością poprawiłoby bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednak wymagałoby to inwestycji i zmiany mentalności zarówno kierowców, jak i urzędników co mogłoby przynieść długoterminowe korzyści.

Apel do kierowców

Na koniec chciałbym zaapelować do wszystkich kierowców o rozwagę i odpowiedzialność na drodze. Pamiętajmy, że samochód to narzędzie, które może być niebezpieczne, jeśli jest używane w sposób nieodpowiedzialny. Przestrzegajmy przepisów ruchu drogowego, nie ryzykujmy własnego życia i życia innych uczestników ruchu.

Fizyki nie da się oszukać. Czasami jeden błąd może kosztować nas życie lub życie przypadkowej osoby. Dlatego apeluję do zmotoryzowanych - włączmy myślenie!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA