REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

Miejska Pracownia Logistyczna
system RedLight
system RedLight
Krzysztof Komorowski Miejska Pracownia Logistyczna
Inne

REKLAMA

REKLAMA

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia wkracza w każdy aspekt naszego życia, systemy takie jak "RedLight" wydają się być naturalnym elementem dbania o bezpieczeństwo na drogach. Jednak czy na pewno tak jest?

REKLAMA

Bezpieczeństwo czy biznes?

REKLAMA

Zacznijmy od kwestii najważniejszej: czy system "RedLight" realnie poprawia bezpieczeństwo na drogach? Wiele wskazuje na to, że niekoniecznie. Badania pokazują, że tego typu systemy często prowadzą do niebezpiecznych zachowań kierowców. Z jednej strony, kierowcy, obawiając się mandatu, gwałtownie hamują na widok żółtego światła, co może prowadzić do kolizji z pojazdami jadącymi za nimi. Z drugiej strony, niektórzy jadąc bardzo wolno, sztucznie spowalniają ruch, utrudniając płynność jazdy.

Niestety, w wielu przypadkach "RedLight" wydaje się być narzędziem do zarabiania pieniędzy przez urzędników, a nie realną troską o bezpieczeństwo. Mandaty za przejazd na czerwonym świetle są wysokie, co generuje ogromne przychody dla budżetu. Czy jednak te pieniądze są realnie inwestowane w poprawę bezpieczeństwa drogowego? To już temat na inny artykuł. Dodatkowo, kamery często montowane są w miejscach charakteryzujących się niskim ryzykiem wypadków, lecz wysoką możliwością generowania mandatów, co rodzi pytania o priorytety ich instalacji.

"RedLight" na przejazdach kolejowych - czy to ma sens?

REKLAMA

Kolejnym kontrowersyjnym aspektem jest stosowanie systemu "RedLight" na przejazdach kolejowych. Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście poprawiają bezpieczeństwo w tych miejscach? Wątpliwe. Zwykle mamy tu do czynienia z karnymi punktami oraz mandatami, a i tak zdarzają się sytuacje, w których jacyś kierowcy decydują się na przejazd mimo pulsującego czerwonego światła, co może prowadzić do tragicznych konsekwencji.

Wydaje się, że skuteczniejszym rozwiązaniem byłoby skupienie się na modernizacji infrastruktury, takiej jak budowa bezkolizyjnych przejazdów (tunele, estakady), oraz edukacja kierowców na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Cykliczne kampanie społeczne, spoty telewizyjne i radiowe z udziałem znanych osób, a także edukacja w szkołach i na kursach prawa jazdy, mogłyby przynieść lepsze rezultaty niż system "RedLight" Podsumowując, system ,"RedLight" w żaden sposób nie poprawia bezpieczeństwa ani tym bardziej nie zmniejsza ilości wypadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sekundniki - rozwiązanie idealne?

Alternatywą dla systemu "RedLight" mogą być sekundniki, czyli urządzenia odliczające czas do zmiany świateł. Takie rozwiązanie pozwala kierowcom na podjęcie świadomej decyzji, czy zdążyć przejechać przez skrzyżowanie, czy bezpiecznie się zatrzymać. Sekundniki eliminują element zaskoczenia i stresu, który towarzyszy kierowcom w przypadku "Red Light". Dodatkowo, sekundniki informują kierowców o zbliżającej się zmianie świateł, co pozwala im na wcześniejsze przygotowanie się do manewru i uniknięcie niebezpiecznych sytuacji.

Montowanie takich urządzeń na skrzyżowaniach powinno być standardem, a nie opcją w niektórych miastach lub tylko na kilku skrzyżowaniach. Wprowadzenie sekundników na skrzyżowaniach z pewnością poprawiłoby bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednak wymagałoby to inwestycji i zmiany mentalności zarówno kierowców, jak i urzędników co mogłoby przynieść długoterminowe korzyści.

Apel do kierowców

Na koniec chciałbym zaapelować do wszystkich kierowców o rozwagę i odpowiedzialność na drodze. Pamiętajmy, że samochód to narzędzie, które może być niebezpieczne, jeśli jest używane w sposób nieodpowiedzialny. Przestrzegajmy przepisów ruchu drogowego, nie ryzykujmy własnego życia i życia innych uczestników ruchu.

Fizyki nie da się oszukać. Czasami jeden błąd może kosztować nas życie lub życie przypadkowej osoby. Dlatego apeluję do zmotoryzowanych - włączmy myślenie!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu – fakty, analiza i konsekwencje

Warszawa już wprowadziła Strefę Czystego Transportu (SCT), Kraków się do tego przygotowuje, a kolejne miasta analizują możliwość wdrożenia podobnych rozwiązań. Ale czy SCT to rzeczywiście skuteczna metoda na poprawę jakości powietrza? A może to kolejny projekt, który w teorii brzmi dobrze, ale w praktyce może przynieść więcej problemów niż korzyści?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej?

Od 29 marca 2025 r. Panek zawiesza na czas nieokreślony usługę Panek CarSharing. Chodzi o realia biznesowe. Co dalej? Zarząd Panek S.A. wydał oświadczenie w tej sprawie. Jakie są kluczowe powody zawieszenia usługi współdzielenia samochodów?

KGP: 106 796 interwencji, 339 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 796 interwencji. Byli wzywani do 339 wypadków drogowych.

Komunikat MI: Zachodnia Obwodnica Szczecina coraz bliżej. Jest decyzja. Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości

Resort infrastruktury w przesłanym w piątek, 14 marca 2025 r. komunikacie poinformował, że Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6.

REKLAMA

Popyt na nowe samochody już nie tak mocny jak rok temu. Jakich nowych aut poszukują Polacy: napęd, marka i model

Toyota nadal dominuje, ale pozostałe marki gonią ją coraz zacieklej. Amatorzy nowych samochodów wciąż największy apetyt mają na auta napędzane tradycyjnymi silnikami – na benzynę, olej napędowy ewentualnie autogaz.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r.

684 zł średnio wynosiła średnia cena OC w Polsce w lutym 2025 r. Kierowcy w podziale na miasta wojewódzkie płacili od 644 zł do 963 zł za OC. Gdzie OC było najdroższe? Gdzie najtańsze? Jakie są kary za brak OC?

REKLAMA