REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Miejska Pracownia Logistyczna
system RedLight
system RedLight
Krzysztof Komorowski Miejska Pracownia Logistyczna
Inne

REKLAMA

REKLAMA

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia wkracza w każdy aspekt naszego życia, systemy takie jak "RedLight" wydają się być naturalnym elementem dbania o bezpieczeństwo na drogach. Jednak czy na pewno tak jest?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo czy biznes?

Zacznijmy od kwestii najważniejszej: czy system "RedLight" realnie poprawia bezpieczeństwo na drogach? Wiele wskazuje na to, że niekoniecznie. Badania pokazują, że tego typu systemy często prowadzą do niebezpiecznych zachowań kierowców. Z jednej strony, kierowcy, obawiając się mandatu, gwałtownie hamują na widok żółtego światła, co może prowadzić do kolizji z pojazdami jadącymi za nimi. Z drugiej strony, niektórzy jadąc bardzo wolno, sztucznie spowalniają ruch, utrudniając płynność jazdy.

Niestety, w wielu przypadkach "RedLight" wydaje się być narzędziem do zarabiania pieniędzy przez urzędników, a nie realną troską o bezpieczeństwo. Mandaty za przejazd na czerwonym świetle są wysokie, co generuje ogromne przychody dla budżetu. Czy jednak te pieniądze są realnie inwestowane w poprawę bezpieczeństwa drogowego? To już temat na inny artykuł. Dodatkowo, kamery często montowane są w miejscach charakteryzujących się niskim ryzykiem wypadków, lecz wysoką możliwością generowania mandatów, co rodzi pytania o priorytety ich instalacji.

"RedLight" na przejazdach kolejowych - czy to ma sens?

Kolejnym kontrowersyjnym aspektem jest stosowanie systemu "RedLight" na przejazdach kolejowych. Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście poprawiają bezpieczeństwo w tych miejscach? Wątpliwe. Zwykle mamy tu do czynienia z karnymi punktami oraz mandatami, a i tak zdarzają się sytuacje, w których jacyś kierowcy decydują się na przejazd mimo pulsującego czerwonego światła, co może prowadzić do tragicznych konsekwencji.

REKLAMA

Wydaje się, że skuteczniejszym rozwiązaniem byłoby skupienie się na modernizacji infrastruktury, takiej jak budowa bezkolizyjnych przejazdów (tunele, estakady), oraz edukacja kierowców na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Cykliczne kampanie społeczne, spoty telewizyjne i radiowe z udziałem znanych osób, a także edukacja w szkołach i na kursach prawa jazdy, mogłyby przynieść lepsze rezultaty niż system "RedLight" Podsumowując, system ,"RedLight" w żaden sposób nie poprawia bezpieczeństwa ani tym bardziej nie zmniejsza ilości wypadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sekundniki - rozwiązanie idealne?

Alternatywą dla systemu "RedLight" mogą być sekundniki, czyli urządzenia odliczające czas do zmiany świateł. Takie rozwiązanie pozwala kierowcom na podjęcie świadomej decyzji, czy zdążyć przejechać przez skrzyżowanie, czy bezpiecznie się zatrzymać. Sekundniki eliminują element zaskoczenia i stresu, który towarzyszy kierowcom w przypadku "Red Light". Dodatkowo, sekundniki informują kierowców o zbliżającej się zmianie świateł, co pozwala im na wcześniejsze przygotowanie się do manewru i uniknięcie niebezpiecznych sytuacji.

Montowanie takich urządzeń na skrzyżowaniach powinno być standardem, a nie opcją w niektórych miastach lub tylko na kilku skrzyżowaniach. Wprowadzenie sekundników na skrzyżowaniach z pewnością poprawiłoby bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednak wymagałoby to inwestycji i zmiany mentalności zarówno kierowców, jak i urzędników co mogłoby przynieść długoterminowe korzyści.

Apel do kierowców

Na koniec chciałbym zaapelować do wszystkich kierowców o rozwagę i odpowiedzialność na drodze. Pamiętajmy, że samochód to narzędzie, które może być niebezpieczne, jeśli jest używane w sposób nieodpowiedzialny. Przestrzegajmy przepisów ruchu drogowego, nie ryzykujmy własnego życia i życia innych uczestników ruchu.

Fizyki nie da się oszukać. Czasami jeden błąd może kosztować nas życie lub życie przypadkowej osoby. Dlatego apeluję do zmotoryzowanych - włączmy myślenie!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA