REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

system RedLight
system RedLight
Krzysztof Komorowski Miejska Pracownia Logistyczna
Inne

REKLAMA

REKLAMA

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

W dzisiejszych czasach, kiedy technologia wkracza w każdy aspekt naszego życia, systemy takie jak "RedLight" wydają się być naturalnym elementem dbania o bezpieczeństwo na drogach. Jednak czy na pewno tak jest?

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo czy biznes?

Zacznijmy od kwestii najważniejszej: czy system "RedLight" realnie poprawia bezpieczeństwo na drogach? Wiele wskazuje na to, że niekoniecznie. Badania pokazują, że tego typu systemy często prowadzą do niebezpiecznych zachowań kierowców. Z jednej strony, kierowcy, obawiając się mandatu, gwałtownie hamują na widok żółtego światła, co może prowadzić do kolizji z pojazdami jadącymi za nimi. Z drugiej strony, niektórzy jadąc bardzo wolno, sztucznie spowalniają ruch, utrudniając płynność jazdy.

Niestety, w wielu przypadkach "RedLight" wydaje się być narzędziem do zarabiania pieniędzy przez urzędników, a nie realną troską o bezpieczeństwo. Mandaty za przejazd na czerwonym świetle są wysokie, co generuje ogromne przychody dla budżetu. Czy jednak te pieniądze są realnie inwestowane w poprawę bezpieczeństwa drogowego? To już temat na inny artykuł. Dodatkowo, kamery często montowane są w miejscach charakteryzujących się niskim ryzykiem wypadków, lecz wysoką możliwością generowania mandatów, co rodzi pytania o priorytety ich instalacji.

"RedLight" na przejazdach kolejowych - czy to ma sens?

Kolejnym kontrowersyjnym aspektem jest stosowanie systemu "RedLight" na przejazdach kolejowych. Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście poprawiają bezpieczeństwo w tych miejscach? Wątpliwe. Zwykle mamy tu do czynienia z karnymi punktami oraz mandatami, a i tak zdarzają się sytuacje, w których jacyś kierowcy decydują się na przejazd mimo pulsującego czerwonego światła, co może prowadzić do tragicznych konsekwencji.

REKLAMA

Wydaje się, że skuteczniejszym rozwiązaniem byłoby skupienie się na modernizacji infrastruktury, takiej jak budowa bezkolizyjnych przejazdów (tunele, estakady), oraz edukacja kierowców na temat bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. Cykliczne kampanie społeczne, spoty telewizyjne i radiowe z udziałem znanych osób, a także edukacja w szkołach i na kursach prawa jazdy, mogłyby przynieść lepsze rezultaty niż system "RedLight" Podsumowując, system ,"RedLight" w żaden sposób nie poprawia bezpieczeństwa ani tym bardziej nie zmniejsza ilości wypadków.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sekundniki - rozwiązanie idealne?

Alternatywą dla systemu "RedLight" mogą być sekundniki, czyli urządzenia odliczające czas do zmiany świateł. Takie rozwiązanie pozwala kierowcom na podjęcie świadomej decyzji, czy zdążyć przejechać przez skrzyżowanie, czy bezpiecznie się zatrzymać. Sekundniki eliminują element zaskoczenia i stresu, który towarzyszy kierowcom w przypadku "Red Light". Dodatkowo, sekundniki informują kierowców o zbliżającej się zmianie świateł, co pozwala im na wcześniejsze przygotowanie się do manewru i uniknięcie niebezpiecznych sytuacji.

Montowanie takich urządzeń na skrzyżowaniach powinno być standardem, a nie opcją w niektórych miastach lub tylko na kilku skrzyżowaniach. Wprowadzenie sekundników na skrzyżowaniach z pewnością poprawiłoby bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jednak wymagałoby to inwestycji i zmiany mentalności zarówno kierowców, jak i urzędników co mogłoby przynieść długoterminowe korzyści.

Apel do kierowców

Na koniec chciałbym zaapelować do wszystkich kierowców o rozwagę i odpowiedzialność na drodze. Pamiętajmy, że samochód to narzędzie, które może być niebezpieczne, jeśli jest używane w sposób nieodpowiedzialny. Przestrzegajmy przepisów ruchu drogowego, nie ryzykujmy własnego życia i życia innych uczestników ruchu.

Fizyki nie da się oszukać. Czasami jeden błąd może kosztować nas życie lub życie przypadkowej osoby. Dlatego apeluję do zmotoryzowanych - włączmy myślenie!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA