Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

REKLAMA
REKLAMA
Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.
- Prezydent podpisał ustawę przedłużającą możliwość jazdy pojazdów elektrycznych po buspasach do końca 2027 roku
- Decyzja na korzyść posiadaczy elektryków
- Forma zachęty dla rynku pojazdów elektrycznych
- Wpływ możliwości poruszania się buspasami na decyzję o wyborze elektryka przy zakupie pojazdu
Prezydent podpisał ustawę przedłużającą możliwość jazdy pojazdów elektrycznych po buspasach do końca 2027 roku
Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę z 17 października 2025 roku o zmianie prawa o ruchu drogowym (druk sejmowy nr 1677), która przedłuża możliwość korzystania z buspasów przez pojazdy zeroemisyjne do końca 2027 roku. Kluczowa zmiana zawarta w art. 1 pkt 16 ustawy zastępuje w art. 148a ust. 1 datę „1 stycznia 2026 r.” datą „31 grudnia 2027 r.”, co oznacza dwuletnie przedłużenie tego istotnego przywileju.
REKLAMA
REKLAMA
„Podpisana nowelizacja, wprowadzająca przedłużenie możliwości poruszania się samochodów elektrycznych po buspasach to bardzo dobra wiadomość dla rozwoju elektromobilności w Polsce” – wskazuje Marek Popiołek, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM (Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności).
Decyzja na korzyść posiadaczy elektryków
Decyzja Prezydenta rozwiewa obawy ponad 118 tysięcy właścicieli pojazdów elektrycznych w Polsce, którzy liczyli się z potencjalną groźbą utraty możliwości jazdy po buspasach już od stycznia 2026 roku. Wcześniejsze weto Prezydenta wobec ustawy z druku 1427, w którym również zapisy dotyczące buspasów się znajdywały, wywołało niepewność w elektromobilnej branży.
„Dwuletnie przedłużenie daje nam czas na wypracowanie długoterminowych rozwiązań wspierających elektromobilność. To także okres, w którym samorządy będą mogły monitorować wpływ rosnącej liczby elektryków na przepustowość buspasów i ewentualnie wprowadzać lokalne modyfikacje” – wskazuje Marek Popiołek, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu PSNM.
REKLAMA
Forma zachęty dla rynku pojazdów elektrycznych
Możliwość jazdy buspasem stanowi efektywną zachętę do wyboru pojazdu elektrycznego, przynoszącą pozytywne skutki rynkowe. Obowiązywanie owego uprawnienia jest istotne zarówno z perspektywy użytkowników prywatnych jak i biznesowych zwłaszcza w dużych miastach, gdzie czas przejazdu ma kluczowe znaczenie a poziom natężenia ruchu jest najwyższy. Należy podkreślić, że według Ministerstwa Infrastruktury utrzymanie przywileju możliwości poruszania się po buspasach jest kluczowe dla realizacji celów polityki klimatycznej. Resort wskazuje też, że udział pojazdów zeroemisyjnych w ruchu drogowym jest wciąż niewielki, a przewidywana dynamika wzrostu do końca 2027 roku nie wskazuje na ryzyko znaczącego zwiększenia obciążenia buspasów.
Wpływ możliwości poruszania się buspasami na decyzję o wyborze elektryka przy zakupie pojazdu
Zgodnie z wynikami badania EV1000 przeprowadzonego przez Fundację EV Klub Polska, możliwość korzystania z buspasów stanowi jeden z najczęściej wskazywanych czynników, które w znaczącym stopniu przyczyniają się do nabywania pojazdów zeroemisyjnych.
Według najnowszych analiz PSNM, przywileje dla samochodów elektrycznych oraz wsparcie Państwa przy zakupie nowych pojazdów EV przyczyniają się do dynamicznego rozwoju sektora zeroemisyjnego transportu. Zgodnie z licznikiem elektromobilności, prowadzonym przez PSNM oraz PZPM w Polsce zarejestrowanych jest obecnie 118 208 w pełni elektrycznych aut (informacja dostępna na dzień 28.11.2025 r.), z czego 107 931 stanowiły warianty osobowe. W efekcie wzrost liczby rejestracji w stosunku rok do roku przekracza obecnie 50 procent.
Według Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, do końca 2030 roku po polskich drogach będzie jeździło ok. 700 tysięcy samochodów całkowicie elektrycznych.
„Jako Fundacja EV Klub Polska wielokrotnie apelowaliśmy do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Infrastruktury o przedłużenie możliwości korzystania przez pojazdy elektryczne z buspasów. Ten przywilej pozostaje jednym z najważniejszych pozafinansowych instrumentów wsparcia elektromobilności w Polsce – zwłaszcza dziś, gdy program dopłat „NaszEauto” dobiega końca. Cieszymy się, że stanowisko branży oraz użytkowników EV zostało wysłuchane i zarówno administracja centralna, jak też Prezydent potwierdzili wsparcie dla transformacji w kierunku dekarbonizacji transportu” – komentuje Łukasz Lewandowski, Prezes Fundacji EV Klub Polska.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA



