REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?
Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Światła zostawione na całą noc albo kilkanaście godzin mrozu i już może pojawić się problem w postaci rozładowanego akumulatora w samochodzie. Jeśli nie mamy czasu na ładowanie akumulatora, musimy zadziałać doraźnie, poprzez uruchomienie pojazdu za pomocą kabli rozruchowych. Potrzebny jest do tego drugi sprawny akumulator i, rzecz jasna, kable. 

REKLAMA

Co to są kable rozruchowe?

REKLAMA

Kable rozruchowe to przewody elektryczne, które umożliwiają podłączenie akumulatora jednego pojazdu do akumulatora innego pojazdu w celu dostarczenia energii elektrycznej do tego rozładowanego. To działanie pozwala uruchomić auto, którego akumulator rozładował się z powodu długotrwałego postoju, zimna lub problemów z elektryką. 

Kable rozruchowe różnią się długością i grubością. W przypadku samochodów z silnikiem benzynowym wystarczą przewody rozruchowe o średnicy 16 mm. Do samochodów z silnikiem diesla lepiej wybrać kable o przekroju równym 25–35 mm. 

Jeśli w pobliżu naszego samochodu nie ma kierowcy, który może "użyczyć prądu" można skorzystać z usług taksówkarza, który za opłatą użyczy swojego akumulatora i kabli. 

Kolejność podłączania kabli rozruchowych

Czy kable rozruchowe można sobie podłączyć dowolnie? Otóż nie! Prawidłowe podłączenie kabli jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno użytkownikom, ale też pojazdom. Niewłaściwe podłączenie może spowodować ryzyko porażenia prądem, uszkodzenia akumulatorów albo innych elementów samochodu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oba pojazdy powinny stać w miarę możliwości na równym podłożu, być wyłączone i mieć zaciągnięte hamulce ręczne. Należy też wyłączyć wszelkie działające na prąd urządzenia (np. światła, radio). Pojazdy nie powinny się dotykać. 

Jaka jest kolejność podłączania kabli

  • Należy podłączyć czerwony kabel (plus) do dodatniego terminala akumulatora w samochodzie pomocniczym (sprawnym akumulatorze).
  • Następnie należy podłączyć drugi koniec czerwonego kabla (plus) do dodatniego terminala akumulatora w samochodzie z rozładowanym akumulatorem i upewnić się że kabel jest pewnie zamocowany.
Ważne

Należy unikać dotykania metalowych części auta podczas podłączania.

  • Następnie należy podłączyć czarny kabel (minus) do ujemnego terminala akumulatora w samochodzie "dawcy".
  • Potem drugi koniec czarnego kabla (minus) do metalowej, niepomalowanej części nadwozia w samochodzie z rozładowanym akumulatorem.
    Istotne jest, by kabel czarny nie był podłączony bezpośrednio do terminala ujemnego akumulatora w samochodzie z rozładowanym akumulatorem. Zamiast tego należy go podłączyć do metalowej części silnika lub karoserii, która jest „uziemiona”. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko iskier i wybuchu gazów wytwarzających się w akumulatorze.

Odpalanie silnika przy pomocy kabli

REKLAMA

Gdy kable są już podłączone należy uruchomić silnik samochodu ze sprawnym akumulatorem, a następnie drugi samochód. Jeśli samochód awaryjny nie odpala po kilku próbach, należy poczekać, aby akumulator miał szansę się doładować. Warto też upewnić się, czy kable są prawidłowo podłączone. 

Odłączanie kabli przebiega w odwrotnej kolejności. Czyli najpierw należy zdjąć czarny kabel (minus) z metalowej części samochodu z rozładowanym akumulatorem, następnie czarny kabel (minus) z samochodu pomocniczego, potem czerwony kabel (plus) z samochodu z rozładowanym akumulatorem i na końcu czerwony kabel (plus) z samochodu pomocniczego.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany dla młodych kierowców. Jakie są najważniejsze założenia projektu?

Do konsultacji i opiniowana został skierowany projekt zmieniający przepisy w zakresie ruchu drogowego. Celem nowelizacji jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu drogowym, oraz mobilności młodych osób.

Prawo jazdy dla nastolatka coraz bliżej

Projekt resortu infrastruktury zawierający m.in. propozycję możliwości uzyskania prawa jazdy przez osoby mające 17 lat trafił do konsultacji publicznych.

Uciekał przed kontrolą drogową, spowodował kolizję. Ale to dopiero początek kłopotów

Kierujący renaultem 46-latek nie zatrzymał się do kontroli drogowej przy jednej ze stołecznych ulic. Uciekając przed patrolem, spowodował kolizję. Okazało się, że był pod wpływem narkotyków i miał dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

REKLAMA

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

REKLAMA

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

REKLAMA