REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?
Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Światła zostawione na całą noc albo kilkanaście godzin mrozu i już może pojawić się problem w postaci rozładowanego akumulatora w samochodzie. Jeśli nie mamy czasu na ładowanie akumulatora, musimy zadziałać doraźnie, poprzez uruchomienie pojazdu za pomocą kabli rozruchowych. Potrzebny jest do tego drugi sprawny akumulator i, rzecz jasna, kable. 

REKLAMA

Co to są kable rozruchowe?

REKLAMA

Kable rozruchowe to przewody elektryczne, które umożliwiają podłączenie akumulatora jednego pojazdu do akumulatora innego pojazdu w celu dostarczenia energii elektrycznej do tego rozładowanego. To działanie pozwala uruchomić auto, którego akumulator rozładował się z powodu długotrwałego postoju, zimna lub problemów z elektryką. 

Kable rozruchowe różnią się długością i grubością. W przypadku samochodów z silnikiem benzynowym wystarczą przewody rozruchowe o średnicy 16 mm. Do samochodów z silnikiem diesla lepiej wybrać kable o przekroju równym 25–35 mm. 

Jeśli w pobliżu naszego samochodu nie ma kierowcy, który może "użyczyć prądu" można skorzystać z usług taksówkarza, który za opłatą użyczy swojego akumulatora i kabli. 

Kolejność podłączania kabli rozruchowych

Czy kable rozruchowe można sobie podłączyć dowolnie? Otóż nie! Prawidłowe podłączenie kabli jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno użytkownikom, ale też pojazdom. Niewłaściwe podłączenie może spowodować ryzyko porażenia prądem, uszkodzenia akumulatorów albo innych elementów samochodu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oba pojazdy powinny stać w miarę możliwości na równym podłożu, być wyłączone i mieć zaciągnięte hamulce ręczne. Należy też wyłączyć wszelkie działające na prąd urządzenia (np. światła, radio). Pojazdy nie powinny się dotykać. 

Jaka jest kolejność podłączania kabli

  • Należy podłączyć czerwony kabel (plus) do dodatniego terminala akumulatora w samochodzie pomocniczym (sprawnym akumulatorze).
  • Następnie należy podłączyć drugi koniec czerwonego kabla (plus) do dodatniego terminala akumulatora w samochodzie z rozładowanym akumulatorem i upewnić się że kabel jest pewnie zamocowany.
Ważne

Należy unikać dotykania metalowych części auta podczas podłączania.

  • Następnie należy podłączyć czarny kabel (minus) do ujemnego terminala akumulatora w samochodzie "dawcy".
  • Potem drugi koniec czarnego kabla (minus) do metalowej, niepomalowanej części nadwozia w samochodzie z rozładowanym akumulatorem.
    Istotne jest, by kabel czarny nie był podłączony bezpośrednio do terminala ujemnego akumulatora w samochodzie z rozładowanym akumulatorem. Zamiast tego należy go podłączyć do metalowej części silnika lub karoserii, która jest „uziemiona”. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko iskier i wybuchu gazów wytwarzających się w akumulatorze.

Odpalanie silnika przy pomocy kabli

REKLAMA

Gdy kable są już podłączone należy uruchomić silnik samochodu ze sprawnym akumulatorem, a następnie drugi samochód. Jeśli samochód awaryjny nie odpala po kilku próbach, należy poczekać, aby akumulator miał szansę się doładować. Warto też upewnić się, czy kable są prawidłowo podłączone. 

Odłączanie kabli przebiega w odwrotnej kolejności. Czyli najpierw należy zdjąć czarny kabel (minus) z metalowej części samochodu z rozładowanym akumulatorem, następnie czarny kabel (minus) z samochodu pomocniczego, potem czerwony kabel (plus) z samochodu z rozładowanym akumulatorem i na końcu czerwony kabel (plus) z samochodu pomocniczego.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

REKLAMA

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

REKLAMA