REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?
Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Światła zostawione na całą noc albo kilkanaście godzin mrozu i już może pojawić się problem w postaci rozładowanego akumulatora w samochodzie. Jeśli nie mamy czasu na ładowanie akumulatora, musimy zadziałać doraźnie, poprzez uruchomienie pojazdu za pomocą kabli rozruchowych. Potrzebny jest do tego drugi sprawny akumulator i, rzecz jasna, kable. 

REKLAMA

REKLAMA

Co to są kable rozruchowe?

Kable rozruchowe to przewody elektryczne, które umożliwiają podłączenie akumulatora jednego pojazdu do akumulatora innego pojazdu w celu dostarczenia energii elektrycznej do tego rozładowanego. To działanie pozwala uruchomić auto, którego akumulator rozładował się z powodu długotrwałego postoju, zimna lub problemów z elektryką. 

Kable rozruchowe różnią się długością i grubością. W przypadku samochodów z silnikiem benzynowym wystarczą przewody rozruchowe o średnicy 16 mm. Do samochodów z silnikiem diesla lepiej wybrać kable o przekroju równym 25–35 mm. 

Jeśli w pobliżu naszego samochodu nie ma kierowcy, który może "użyczyć prądu" można skorzystać z usług taksówkarza, który za opłatą użyczy swojego akumulatora i kabli. 

REKLAMA

Kolejność podłączania kabli rozruchowych

Czy kable rozruchowe można sobie podłączyć dowolnie? Otóż nie! Prawidłowe podłączenie kabli jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa zarówno użytkownikom, ale też pojazdom. Niewłaściwe podłączenie może spowodować ryzyko porażenia prądem, uszkodzenia akumulatorów albo innych elementów samochodu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oba pojazdy powinny stać w miarę możliwości na równym podłożu, być wyłączone i mieć zaciągnięte hamulce ręczne. Należy też wyłączyć wszelkie działające na prąd urządzenia (np. światła, radio). Pojazdy nie powinny się dotykać. 

Jaka jest kolejność podłączania kabli

  • Należy podłączyć czerwony kabel (plus) do dodatniego terminala akumulatora w samochodzie pomocniczym (sprawnym akumulatorze).
  • Następnie należy podłączyć drugi koniec czerwonego kabla (plus) do dodatniego terminala akumulatora w samochodzie z rozładowanym akumulatorem i upewnić się że kabel jest pewnie zamocowany.
Ważne

Należy unikać dotykania metalowych części auta podczas podłączania.

  • Następnie należy podłączyć czarny kabel (minus) do ujemnego terminala akumulatora w samochodzie "dawcy".
  • Potem drugi koniec czarnego kabla (minus) do metalowej, niepomalowanej części nadwozia w samochodzie z rozładowanym akumulatorem.
    Istotne jest, by kabel czarny nie był podłączony bezpośrednio do terminala ujemnego akumulatora w samochodzie z rozładowanym akumulatorem. Zamiast tego należy go podłączyć do metalowej części silnika lub karoserii, która jest „uziemiona”. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko iskier i wybuchu gazów wytwarzających się w akumulatorze.

Odpalanie silnika przy pomocy kabli

Gdy kable są już podłączone należy uruchomić silnik samochodu ze sprawnym akumulatorem, a następnie drugi samochód. Jeśli samochód awaryjny nie odpala po kilku próbach, należy poczekać, aby akumulator miał szansę się doładować. Warto też upewnić się, czy kable są prawidłowo podłączone. 

Odłączanie kabli przebiega w odwrotnej kolejności. Czyli najpierw należy zdjąć czarny kabel (minus) z metalowej części samochodu z rozładowanym akumulatorem, następnie czarny kabel (minus) z samochodu pomocniczego, potem czerwony kabel (plus) z samochodu z rozładowanym akumulatorem i na końcu czerwony kabel (plus) z samochodu pomocniczego.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA