REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
dopłata do elektryka 2025 naszeauto moj elektryk
Dopłata do elektryka 2025 "NaszEauto" zamiast programu "Mój elektryk"
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dopłata do elektryka w 2025 roku odbywa się w ramach programu NaszEauto. Zastąpił on program "Mój elektryk". W tym roku o dopłaty do elektryka mogą starać się osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jakie warunki trzeba spełnić? Ile dofinansowania można otrzymać?

rozwiń >

Dopłata do elektryka w 2025 r.

Wraz z początkiem lutego wystartował program rządowy „NaszEauto”, w ramach którego można ubiegać się o bezzwrotną dotację do zakupu, leasingu oraz długoterminowego najmu osobowego samochodu elektrycznego. O dopłatę w wysokości 40 000 zł mogą starać się zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy na JDG. Wnioski można składać online do końca czerwca 2026 roku lub do wyczerpania budżetu projektu, wynoszącego 1,6 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

NaszEauto zamiast Mój elektryk w 2025 r.

Program „NaszEauto” zastąpił funkcjonujący do tej pory program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Mój Elektryk”. Nowy program obejmuje wyłącznie zakup pojazdów osobowych, podczas gdy w ramach programu „Mój Elektryk” można było starać się także o zakup elektrycznego „dostawczaka”. Zwiększyła się jednak znacząco kwota dofinansowania, a wysokość maksymalnej dotacji została wyrównana niezależnie od statusu podatkowego wnioskodawcy.

Dopłata do elektryka - dla kogo?

Celem programu „NaszEauto” jest dotarcie do możliwie najszerszego grona odbiorców, dlatego jego beneficjentami są zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Program obejmuje zarówno zakup samochodu, jak i nabycie go w ramach leasingu, bądź długoterminowego najmu.

Aż 85 procent polskich przedsiębiorców prowadzi swoje biznesy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i bardzo dobrze, że pomysłodawcy projektu „NaszEauto” uwzględnili ich jako potencjalnych beneficjentów dotacji – podkreśla Łukasz Witkowski z Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów. – Coraz więcej klientów przewozów aplikacyjnych deklaruje chęć korzystania z bardziej ekologicznych form transportu. Jednak, czy większa dostępność „elektryków” sprawi, że przewozy aplikacyjne staną się atrakcyjniejsze? Obserwacje i doświadczenia branży przewozowej sprawiają, że jej przedstawiciele są w tej kwestii raczej sceptyczni – zauważa.

Jaka dopłata do elektryka?

Maksymalna kwota dotacji w programie „NaszEauto” wynosi 40 000 zł, przy czym jej wartość obejmuje już bonus za zezłomowanie starego auta (5 000 zł – 10 000 zł) oraz dodatek dla osób fizycznych o najniższych dochodach (5 000 zł – 11 250 zł). Kwotę dofinansowania można w prosty sposób obliczyć za pomocą kalkulatora.

REKLAMA

Dopłata do elektryka 2025 - warunki, nowe auto

W zamyśle pomysłodawców, program „NaszEauto” miał być zaprojektowany tak, by maksymalnie uprościć wszelkie procedury związane z pozyskaniem dotacji. W praktyce, aby złożyć stosowny wniosek wystarczy kupić pojazd lub podpisać co najmniej 2-letnią umowę leasingu, bądź wynajmu, zarejestrować samochód w urzędzie oraz wykupić stosowną polisę OC/AC. Wnioski przyjmowane są online na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcąc otrzymać dofinansowanie, należy pamiętać, że nabywany pojazd musi być fabrycznie nowy, a jego przebieg w chwili zakupu nie może przekraczać 6 000 km. Ponadto maksymalna cena nabywanego pojazdu to 225 000 zł netto. Dodatkowo beneficjenci programu muszą zadeklarować utrzymanie przez co najmniej dwa lata rejestracji pojazdu na terenie kraju oraz utrzymanie w tym okresie ważności polisy AC/OC.

Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce wyniesie 375 tysięcy w 2025 roku oraz 1,5 miliona do 2030 roku. Tymczasem uruchomiony właśnie program „NaszEauto” zakłada dofinansowanie zakupu 40 tysięcy nowych samochodów elektrycznych do końca czerwca 2026 roku. Jak widać, to wciąż zaledwie kropla w morzu potrzeb i oczekiwań - zauważa Wiktor Grejber z Natviol. – Warto pamiętać, że pojazdy z rządowym dofinansowaniem muszą zmieścić się w budżecie wynoszącym maksymalnie 225 000 zł netto. Warunek ten, zdaniem ekspertów, spełnia już blisko 100 dostępnych na polskim rynku modeli. Czy będzie ich więcej? Z pewnością warto bacznie obserwować rynek w najbliższych miesiącach. – podpowiada.

Kolejny program dopłat do elektryków w 2025 r.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada, że jeszcze w tym roku planuje ogłosić kolejny nabór dotyczący tym razem wsparcia elektryfikacji transportu ciężkiego oraz nowe programy dotyczące stacji ładowania dużej mocy, które docelowo mają być finansowane ze środków Funduszu Modernizacyjnego.

Stacje ładowania elektryków

Dofinansowanie zakupu samochodów nie wystarczy, by Polacy nagle masowo przesiadali się na „elektryki”. Solidny zastrzyk środków powinien zostać przekazany przede wszystkim na szeroko pojętą transformację energetyczną, w tym rozbudowę sieci systemu ładowania. To jednak nie rozwiąże kwestii konieczności częstego ładowania pojazdu. – podkreśla Wiktor Grejber z Natviol. – Ostatnio kupiliśmy do naszej floty kilkuletni samochód elektryczny renomowanej marki i muszę przyznać, że jej zasięg pozostawia wiele do życzenia. Już teraz widzę, że wynajęcie jej kierowcom aplikacyjnym może być trudne – większość nie będzie chciała jeździć autem, które wymaga częstego ładowania. To ciekawy gadżet, ale raczej na krótki czas niż jako realne narzędzie pracy. Co więcej, jedna z popularnych firm przewozowych, która w zeszłym roku planowała wprowadzenie dużej liczby samochodów elektrycznych do swojej floty, w tym roku robi dużą korektę – a inne aplikacje nie planują takich ruchów w ogóle. To pokazuje, że elektryki w przewozach aplikacyjnych wciąż mają sporo ograniczeń.

Kraje Unii Europejskiej zobowiązały się do zapewnienia stacji ładowania co 60 km wzdłuż głównych tras komunikacyjnych. W Niemczech i w Holandii można już zauważyć gęsto rozmieszczone ultraszybkie ładowarki, które umożliwiają naładowanie samochodu elektrycznego w ciągu zaledwie 15-20 minut. Tymczasem w Polsce zmiany zachodzą we własnym tempie. Od stycznia br. obowiązują przepisy, które zobowiązują właścicieli budynków niemieszkalnych z parkingami na co najmniej 20 miejsc do instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Jednak czy w takim tempie wprowadzania zmian jesteśmy w stanie dogonić Europę? Czas pokaże.

Źródło: Natviol

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA