REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłata do elektryka 2025 dla osób fizycznych i JDG [WARUNKI]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dopłata do elektryka 2025 naszeauto moj elektryk
Dopłata do elektryka 2025 "NaszEauto" zamiast programu "Mój elektryk"
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dopłata do elektryka w 2025 roku odbywa się w ramach programu NaszEauto. Zastąpił on program "Mój elektryk". W tym roku o dopłaty do elektryka mogą starać się osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jakie warunki trzeba spełnić? Ile dofinansowania można otrzymać?
rozwiń >

Dopłata do elektryka w 2025 r.

Wraz z początkiem lutego wystartował program rządowy „NaszEauto”, w ramach którego można ubiegać się o bezzwrotną dotację do zakupu, leasingu oraz długoterminowego najmu osobowego samochodu elektrycznego. O dopłatę w wysokości 40 000 zł mogą starać się zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy na JDG. Wnioski można składać online do końca czerwca 2026 roku lub do wyczerpania budżetu projektu, wynoszącego 1,6 mld zł.

REKLAMA

NaszEauto zamiast Mój elektryk w 2025 r.

Program „NaszEauto” zastąpił funkcjonujący do tej pory program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Mój Elektryk”. Nowy program obejmuje wyłącznie zakup pojazdów osobowych, podczas gdy w ramach programu „Mój Elektryk” można było starać się także o zakup elektrycznego „dostawczaka”. Zwiększyła się jednak znacząco kwota dofinansowania, a wysokość maksymalnej dotacji została wyrównana niezależnie od statusu podatkowego wnioskodawcy.

Dopłata do elektryka - dla kogo?

Celem programu „NaszEauto” jest dotarcie do możliwie najszerszego grona odbiorców, dlatego jego beneficjentami są zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Program obejmuje zarówno zakup samochodu, jak i nabycie go w ramach leasingu, bądź długoterminowego najmu.

Aż 85 procent polskich przedsiębiorców prowadzi swoje biznesy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i bardzo dobrze, że pomysłodawcy projektu „NaszEauto” uwzględnili ich jako potencjalnych beneficjentów dotacji – podkreśla Łukasz Witkowski z Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów. – Coraz więcej klientów przewozów aplikacyjnych deklaruje chęć korzystania z bardziej ekologicznych form transportu. Jednak, czy większa dostępność „elektryków” sprawi, że przewozy aplikacyjne staną się atrakcyjniejsze? Obserwacje i doświadczenia branży przewozowej sprawiają, że jej przedstawiciele są w tej kwestii raczej sceptyczni – zauważa.

Jaka dopłata do elektryka?

Maksymalna kwota dotacji w programie „NaszEauto” wynosi 40 000 zł, przy czym jej wartość obejmuje już bonus za zezłomowanie starego auta (5 000 zł – 10 000 zł) oraz dodatek dla osób fizycznych o najniższych dochodach (5 000 zł – 11 250 zł). Kwotę dofinansowania można w prosty sposób obliczyć za pomocą kalkulatora.

Dopłata do elektryka 2025 - warunki, nowe auto

REKLAMA

W zamyśle pomysłodawców, program „NaszEauto” miał być zaprojektowany tak, by maksymalnie uprościć wszelkie procedury związane z pozyskaniem dotacji. W praktyce, aby złożyć stosowny wniosek wystarczy kupić pojazd lub podpisać co najmniej 2-letnią umowę leasingu, bądź wynajmu, zarejestrować samochód w urzędzie oraz wykupić stosowną polisę OC/AC. Wnioski przyjmowane są online na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcąc otrzymać dofinansowanie, należy pamiętać, że nabywany pojazd musi być fabrycznie nowy, a jego przebieg w chwili zakupu nie może przekraczać 6 000 km. Ponadto maksymalna cena nabywanego pojazdu to 225 000 zł netto. Dodatkowo beneficjenci programu muszą zadeklarować utrzymanie przez co najmniej dwa lata rejestracji pojazdu na terenie kraju oraz utrzymanie w tym okresie ważności polisy AC/OC.

Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce wyniesie 375 tysięcy w 2025 roku oraz 1,5 miliona do 2030 roku. Tymczasem uruchomiony właśnie program „NaszEauto” zakłada dofinansowanie zakupu 40 tysięcy nowych samochodów elektrycznych do końca czerwca 2026 roku. Jak widać, to wciąż zaledwie kropla w morzu potrzeb i oczekiwań - zauważa Wiktor Grejber z Natviol. – Warto pamiętać, że pojazdy z rządowym dofinansowaniem muszą zmieścić się w budżecie wynoszącym maksymalnie 225 000 zł netto. Warunek ten, zdaniem ekspertów, spełnia już blisko 100 dostępnych na polskim rynku modeli. Czy będzie ich więcej? Z pewnością warto bacznie obserwować rynek w najbliższych miesiącach. – podpowiada.

Kolejny program dopłat do elektryków w 2025 r.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada, że jeszcze w tym roku planuje ogłosić kolejny nabór dotyczący tym razem wsparcia elektryfikacji transportu ciężkiego oraz nowe programy dotyczące stacji ładowania dużej mocy, które docelowo mają być finansowane ze środków Funduszu Modernizacyjnego.

Stacje ładowania elektryków

Dofinansowanie zakupu samochodów nie wystarczy, by Polacy nagle masowo przesiadali się na „elektryki”. Solidny zastrzyk środków powinien zostać przekazany przede wszystkim na szeroko pojętą transformację energetyczną, w tym rozbudowę sieci systemu ładowania. To jednak nie rozwiąże kwestii konieczności częstego ładowania pojazdu. – podkreśla Wiktor Grejber z Natviol. – Ostatnio kupiliśmy do naszej floty kilkuletni samochód elektryczny renomowanej marki i muszę przyznać, że jej zasięg pozostawia wiele do życzenia. Już teraz widzę, że wynajęcie jej kierowcom aplikacyjnym może być trudne – większość nie będzie chciała jeździć autem, które wymaga częstego ładowania. To ciekawy gadżet, ale raczej na krótki czas niż jako realne narzędzie pracy. Co więcej, jedna z popularnych firm przewozowych, która w zeszłym roku planowała wprowadzenie dużej liczby samochodów elektrycznych do swojej floty, w tym roku robi dużą korektę – a inne aplikacje nie planują takich ruchów w ogóle. To pokazuje, że elektryki w przewozach aplikacyjnych wciąż mają sporo ograniczeń.

Kraje Unii Europejskiej zobowiązały się do zapewnienia stacji ładowania co 60 km wzdłuż głównych tras komunikacyjnych. W Niemczech i w Holandii można już zauważyć gęsto rozmieszczone ultraszybkie ładowarki, które umożliwiają naładowanie samochodu elektrycznego w ciągu zaledwie 15-20 minut. Tymczasem w Polsce zmiany zachodzą we własnym tempie. Od stycznia br. obowiązują przepisy, które zobowiązują właścicieli budynków niemieszkalnych z parkingami na co najmniej 20 miejsc do instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Jednak czy w takim tempie wprowadzania zmian jesteśmy w stanie dogonić Europę? Czas pokaże.

Źródło: Natviol

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

REKLAMA

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

REKLAMA

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

REKLAMA