REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłata do elektryka 2025 dla osób fizycznych i JDG [WARUNKI]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dopłata do elektryka 2025 naszeauto moj elektryk
Dopłata do elektryka 2025 "NaszEauto" zamiast programu "Mój elektryk"
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dopłata do elektryka w 2025 roku odbywa się w ramach programu NaszEauto. Zastąpił on program "Mój elektryk". W tym roku o dopłaty do elektryka mogą starać się osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jakie warunki trzeba spełnić? Ile dofinansowania można otrzymać?

rozwiń >

Dopłata do elektryka w 2025 r.

Wraz z początkiem lutego wystartował program rządowy „NaszEauto”, w ramach którego można ubiegać się o bezzwrotną dotację do zakupu, leasingu oraz długoterminowego najmu osobowego samochodu elektrycznego. O dopłatę w wysokości 40 000 zł mogą starać się zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy na JDG. Wnioski można składać online do końca czerwca 2026 roku lub do wyczerpania budżetu projektu, wynoszącego 1,6 mld zł.

REKLAMA

REKLAMA

NaszEauto zamiast Mój elektryk w 2025 r.

Program „NaszEauto” zastąpił funkcjonujący do tej pory program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Mój Elektryk”. Nowy program obejmuje wyłącznie zakup pojazdów osobowych, podczas gdy w ramach programu „Mój Elektryk” można było starać się także o zakup elektrycznego „dostawczaka”. Zwiększyła się jednak znacząco kwota dofinansowania, a wysokość maksymalnej dotacji została wyrównana niezależnie od statusu podatkowego wnioskodawcy.

Dopłata do elektryka - dla kogo?

Celem programu „NaszEauto” jest dotarcie do możliwie najszerszego grona odbiorców, dlatego jego beneficjentami są zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Program obejmuje zarówno zakup samochodu, jak i nabycie go w ramach leasingu, bądź długoterminowego najmu.

Aż 85 procent polskich przedsiębiorców prowadzi swoje biznesy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i bardzo dobrze, że pomysłodawcy projektu „NaszEauto” uwzględnili ich jako potencjalnych beneficjentów dotacji – podkreśla Łukasz Witkowski z Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów. – Coraz więcej klientów przewozów aplikacyjnych deklaruje chęć korzystania z bardziej ekologicznych form transportu. Jednak, czy większa dostępność „elektryków” sprawi, że przewozy aplikacyjne staną się atrakcyjniejsze? Obserwacje i doświadczenia branży przewozowej sprawiają, że jej przedstawiciele są w tej kwestii raczej sceptyczni – zauważa.

Jaka dopłata do elektryka?

Maksymalna kwota dotacji w programie „NaszEauto” wynosi 40 000 zł, przy czym jej wartość obejmuje już bonus za zezłomowanie starego auta (5 000 zł – 10 000 zł) oraz dodatek dla osób fizycznych o najniższych dochodach (5 000 zł – 11 250 zł). Kwotę dofinansowania można w prosty sposób obliczyć za pomocą kalkulatora.

REKLAMA

Dopłata do elektryka 2025 - warunki, nowe auto

W zamyśle pomysłodawców, program „NaszEauto” miał być zaprojektowany tak, by maksymalnie uprościć wszelkie procedury związane z pozyskaniem dotacji. W praktyce, aby złożyć stosowny wniosek wystarczy kupić pojazd lub podpisać co najmniej 2-letnią umowę leasingu, bądź wynajmu, zarejestrować samochód w urzędzie oraz wykupić stosowną polisę OC/AC. Wnioski przyjmowane są online na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcąc otrzymać dofinansowanie, należy pamiętać, że nabywany pojazd musi być fabrycznie nowy, a jego przebieg w chwili zakupu nie może przekraczać 6 000 km. Ponadto maksymalna cena nabywanego pojazdu to 225 000 zł netto. Dodatkowo beneficjenci programu muszą zadeklarować utrzymanie przez co najmniej dwa lata rejestracji pojazdu na terenie kraju oraz utrzymanie w tym okresie ważności polisy AC/OC.

Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce wyniesie 375 tysięcy w 2025 roku oraz 1,5 miliona do 2030 roku. Tymczasem uruchomiony właśnie program „NaszEauto” zakłada dofinansowanie zakupu 40 tysięcy nowych samochodów elektrycznych do końca czerwca 2026 roku. Jak widać, to wciąż zaledwie kropla w morzu potrzeb i oczekiwań - zauważa Wiktor Grejber z Natviol. – Warto pamiętać, że pojazdy z rządowym dofinansowaniem muszą zmieścić się w budżecie wynoszącym maksymalnie 225 000 zł netto. Warunek ten, zdaniem ekspertów, spełnia już blisko 100 dostępnych na polskim rynku modeli. Czy będzie ich więcej? Z pewnością warto bacznie obserwować rynek w najbliższych miesiącach. – podpowiada.

Kolejny program dopłat do elektryków w 2025 r.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada, że jeszcze w tym roku planuje ogłosić kolejny nabór dotyczący tym razem wsparcia elektryfikacji transportu ciężkiego oraz nowe programy dotyczące stacji ładowania dużej mocy, które docelowo mają być finansowane ze środków Funduszu Modernizacyjnego.

Stacje ładowania elektryków

Dofinansowanie zakupu samochodów nie wystarczy, by Polacy nagle masowo przesiadali się na „elektryki”. Solidny zastrzyk środków powinien zostać przekazany przede wszystkim na szeroko pojętą transformację energetyczną, w tym rozbudowę sieci systemu ładowania. To jednak nie rozwiąże kwestii konieczności częstego ładowania pojazdu. – podkreśla Wiktor Grejber z Natviol. – Ostatnio kupiliśmy do naszej floty kilkuletni samochód elektryczny renomowanej marki i muszę przyznać, że jej zasięg pozostawia wiele do życzenia. Już teraz widzę, że wynajęcie jej kierowcom aplikacyjnym może być trudne – większość nie będzie chciała jeździć autem, które wymaga częstego ładowania. To ciekawy gadżet, ale raczej na krótki czas niż jako realne narzędzie pracy. Co więcej, jedna z popularnych firm przewozowych, która w zeszłym roku planowała wprowadzenie dużej liczby samochodów elektrycznych do swojej floty, w tym roku robi dużą korektę – a inne aplikacje nie planują takich ruchów w ogóle. To pokazuje, że elektryki w przewozach aplikacyjnych wciąż mają sporo ograniczeń.

Kraje Unii Europejskiej zobowiązały się do zapewnienia stacji ładowania co 60 km wzdłuż głównych tras komunikacyjnych. W Niemczech i w Holandii można już zauważyć gęsto rozmieszczone ultraszybkie ładowarki, które umożliwiają naładowanie samochodu elektrycznego w ciągu zaledwie 15-20 minut. Tymczasem w Polsce zmiany zachodzą we własnym tempie. Od stycznia br. obowiązują przepisy, które zobowiązują właścicieli budynków niemieszkalnych z parkingami na co najmniej 20 miejsc do instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Jednak czy w takim tempie wprowadzania zmian jesteśmy w stanie dogonić Europę? Czas pokaże.

Źródło: Natviol

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA