REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dopłata do elektryka 2025 dla osób fizycznych i JDG [WARUNKI]

dopłata do elektryka 2025 naszeauto moj elektryk
Dopłata do elektryka 2025 "NaszEauto" zamiast programu "Mój elektryk"
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dopłata do elektryka w 2025 roku odbywa się w ramach programu NaszEauto. Zastąpił on program "Mój elektryk". W tym roku o dopłaty do elektryka mogą starać się osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jakie warunki trzeba spełnić? Ile dofinansowania można otrzymać?
rozwiń >

Dopłata do elektryka w 2025 r.

Wraz z początkiem lutego wystartował program rządowy „NaszEauto”, w ramach którego można ubiegać się o bezzwrotną dotację do zakupu, leasingu oraz długoterminowego najmu osobowego samochodu elektrycznego. O dopłatę w wysokości 40 000 zł mogą starać się zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy na JDG. Wnioski można składać online do końca czerwca 2026 roku lub do wyczerpania budżetu projektu, wynoszącego 1,6 mld zł.

REKLAMA

NaszEauto zamiast Mój elektryk w 2025 r.

Program „NaszEauto” zastąpił funkcjonujący do tej pory program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „Mój Elektryk”. Nowy program obejmuje wyłącznie zakup pojazdów osobowych, podczas gdy w ramach programu „Mój Elektryk” można było starać się także o zakup elektrycznego „dostawczaka”. Zwiększyła się jednak znacząco kwota dofinansowania, a wysokość maksymalnej dotacji została wyrównana niezależnie od statusu podatkowego wnioskodawcy.

Dopłata do elektryka - dla kogo?

Celem programu „NaszEauto” jest dotarcie do możliwie najszerszego grona odbiorców, dlatego jego beneficjentami są zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Program obejmuje zarówno zakup samochodu, jak i nabycie go w ramach leasingu, bądź długoterminowego najmu.

Aż 85 procent polskich przedsiębiorców prowadzi swoje biznesy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i bardzo dobrze, że pomysłodawcy projektu „NaszEauto” uwzględnili ich jako potencjalnych beneficjentów dotacji – podkreśla Łukasz Witkowski z Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów. – Coraz więcej klientów przewozów aplikacyjnych deklaruje chęć korzystania z bardziej ekologicznych form transportu. Jednak, czy większa dostępność „elektryków” sprawi, że przewozy aplikacyjne staną się atrakcyjniejsze? Obserwacje i doświadczenia branży przewozowej sprawiają, że jej przedstawiciele są w tej kwestii raczej sceptyczni – zauważa.

Jaka dopłata do elektryka?

Maksymalna kwota dotacji w programie „NaszEauto” wynosi 40 000 zł, przy czym jej wartość obejmuje już bonus za zezłomowanie starego auta (5 000 zł – 10 000 zł) oraz dodatek dla osób fizycznych o najniższych dochodach (5 000 zł – 11 250 zł). Kwotę dofinansowania można w prosty sposób obliczyć za pomocą kalkulatora.

Dopłata do elektryka 2025 - warunki, nowe auto

REKLAMA

W zamyśle pomysłodawców, program „NaszEauto” miał być zaprojektowany tak, by maksymalnie uprościć wszelkie procedury związane z pozyskaniem dotacji. W praktyce, aby złożyć stosowny wniosek wystarczy kupić pojazd lub podpisać co najmniej 2-letnią umowę leasingu, bądź wynajmu, zarejestrować samochód w urzędzie oraz wykupić stosowną polisę OC/AC. Wnioski przyjmowane są online na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcąc otrzymać dofinansowanie, należy pamiętać, że nabywany pojazd musi być fabrycznie nowy, a jego przebieg w chwili zakupu nie może przekraczać 6 000 km. Ponadto maksymalna cena nabywanego pojazdu to 225 000 zł netto. Dodatkowo beneficjenci programu muszą zadeklarować utrzymanie przez co najmniej dwa lata rejestracji pojazdu na terenie kraju oraz utrzymanie w tym okresie ważności polisy AC/OC.

Jak informuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce wyniesie 375 tysięcy w 2025 roku oraz 1,5 miliona do 2030 roku. Tymczasem uruchomiony właśnie program „NaszEauto” zakłada dofinansowanie zakupu 40 tysięcy nowych samochodów elektrycznych do końca czerwca 2026 roku. Jak widać, to wciąż zaledwie kropla w morzu potrzeb i oczekiwań - zauważa Wiktor Grejber z Natviol. – Warto pamiętać, że pojazdy z rządowym dofinansowaniem muszą zmieścić się w budżecie wynoszącym maksymalnie 225 000 zł netto. Warunek ten, zdaniem ekspertów, spełnia już blisko 100 dostępnych na polskim rynku modeli. Czy będzie ich więcej? Z pewnością warto bacznie obserwować rynek w najbliższych miesiącach. – podpowiada.

Kolejny program dopłat do elektryków w 2025 r.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiada, że jeszcze w tym roku planuje ogłosić kolejny nabór dotyczący tym razem wsparcia elektryfikacji transportu ciężkiego oraz nowe programy dotyczące stacji ładowania dużej mocy, które docelowo mają być finansowane ze środków Funduszu Modernizacyjnego.

Stacje ładowania elektryków

Dofinansowanie zakupu samochodów nie wystarczy, by Polacy nagle masowo przesiadali się na „elektryki”. Solidny zastrzyk środków powinien zostać przekazany przede wszystkim na szeroko pojętą transformację energetyczną, w tym rozbudowę sieci systemu ładowania. To jednak nie rozwiąże kwestii konieczności częstego ładowania pojazdu. – podkreśla Wiktor Grejber z Natviol. – Ostatnio kupiliśmy do naszej floty kilkuletni samochód elektryczny renomowanej marki i muszę przyznać, że jej zasięg pozostawia wiele do życzenia. Już teraz widzę, że wynajęcie jej kierowcom aplikacyjnym może być trudne – większość nie będzie chciała jeździć autem, które wymaga częstego ładowania. To ciekawy gadżet, ale raczej na krótki czas niż jako realne narzędzie pracy. Co więcej, jedna z popularnych firm przewozowych, która w zeszłym roku planowała wprowadzenie dużej liczby samochodów elektrycznych do swojej floty, w tym roku robi dużą korektę – a inne aplikacje nie planują takich ruchów w ogóle. To pokazuje, że elektryki w przewozach aplikacyjnych wciąż mają sporo ograniczeń.

Kraje Unii Europejskiej zobowiązały się do zapewnienia stacji ładowania co 60 km wzdłuż głównych tras komunikacyjnych. W Niemczech i w Holandii można już zauważyć gęsto rozmieszczone ultraszybkie ładowarki, które umożliwiają naładowanie samochodu elektrycznego w ciągu zaledwie 15-20 minut. Tymczasem w Polsce zmiany zachodzą we własnym tempie. Od stycznia br. obowiązują przepisy, które zobowiązują właścicieli budynków niemieszkalnych z parkingami na co najmniej 20 miejsc do instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Jednak czy w takim tempie wprowadzania zmian jesteśmy w stanie dogonić Europę? Czas pokaże.

Źródło: Natviol

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dopłata do elektryka 2025 dla osób fizycznych i JDG [WARUNKI]

Dopłata do elektryka w 2025 roku odbywa się w ramach programu NaszEauto. Zastąpił on program "Mój elektryk". W tym roku o dopłaty do elektryka mogą starać się osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Jakie warunki trzeba spełnić? Ile dofinansowania można otrzymać?

Gdzie najtaniej zatankujesz auto na gaz, a gdzie diesla. Jadąc w Polskę, w których regionach tankowania unikać, by za paliwo nie przepłacić [RAPORT]

Gdzie paliwo kosztuje najwięcej i co najczęściej kupujemy na stacjach paliw? Eksperci Yanosik i PanParagon ujawniają raport! Jak wiedzę o najtańszych i najdroższych paliwach oraz o ich jakości aktualizować na bieżąco?

Utrzymanie samochodu coraz droższe. Dwucyfrowy wzrost kosztów w rok. Potaniały tylko wymiana oleju

Naprawy usterek, wymiana opon, wymiana oleju, serwis klimatyzacji i ubezpieczenie OC – to elementy, które składają się na roczne utrzymanie samochodu. Z wyliczeń Rankomat.pl wynika, że w 2024 r. te koszty wyniosły przeciętnie 2811 zł. To o niemal 200 zł więcej niż rok wcześniej i o niemal 300 zł więcej niż w 2022 r.

Teraz Polacy będą jeździć głównie chińskimi samochodami, bo mają one wiele atutów, którymi biją wszelką konkurencję

Chińskich samochodów na polskich drogach przybywa w szybkim tempie. Przekonują one nabywców przede wszystkim atrakcyjną ceną. Sytuacja ta doprowadziła do prawdziwej walki cenowej także wśród europejskich, koreańskich oraz japońskich producentów samochodów.

REKLAMA

Elektryki jeździły po Warszawie już pół wieku temu

Samochody elektryczne to wcale nie nowość. Już w latach 70. można było zwiedzać Warszawę takim autem. Do celów obsługi ruchu turystycznego wykorzystywano krajowe melexy. Takie zwiedzanie cieszyło się dużym zainteresowaniem.

Polacy kupują coraz częściej używane auta z silnikiem elektrycznym, jakich marek najczęściej

Używane auta z takim napędem nie są zbyt chętnie kupowane, a z pewnością duży wpływ na to ma fakt, iż dopłaty do elektryków dotyczą wyłącznie nowych pojazdów. Używane samochody chętnie kupują mieszkańcy bloków, a tam nie ma warunków do ładowania. I to jest zapewne druga przyczyna.

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk?

Rynek używanych samochodów w Polsce. Jak wygląda przeciętny używany elektryk? Co z programem dopłat do zakupu samochodów elektrycznych? Czemu Polacy nie są przekonani do samochodów elektrycznych? Które samochody elektryczne są w Polsce najpopularniejsze?

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce

Karać urzędników jak kierowców? Pomysł, który może zrewolucjonizować drogi w Polsce. Kto odpowiada za stan dróg? Czy urzędnicy powinni płacić mandaty? Co by było gdyby istniał urząd zamykający dziurawe ulice?

REKLAMA

KGP: 99 430 interwencji, 275 wypadków drogowych, 21 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 430 interwencji. Byli wzywani do 275 wypadków drogowych.

Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

REKLAMA