REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Bez dofinansowania z programu Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych będzie znikoma
Bez dofinansowania z programu Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych będzie znikoma
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

W lipcu w naszym kraju było zarejestrowanych blisko 71 tys.  osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych samochodów. Od września do grudnia br. zostało wstrzymane dofinansowanie w ramach programu Mój elektryk dla leasingu. Zdaniem Bartosza Chojnackiego, wiceprezesa zarządu Superauto.pl, czeka nas bardzo długa droga do elektromobilności.

REKLAMA

Trend na auta elektryczne w Polsce już się wyczerpał?

REKLAMA

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pod koniec lipca tego roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 70 579 osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych samochodów. W analogicznym okresie ubiegłego roku łączna liczba zarejestrowanych samochodów osobowych i użytkowych w pełni elektrycznych wynosiła 36 826, co oznacza ponad 91 proc. wzrost.
Może więc się wydawać, że rynek samochodów elektrycznych w naszym kraju dobrze się rozwija. Jedna trzeba mieć na uwadze, że stanowi on zaledwie nieco ponad 3 proc. całego rynku.

Aktualnie największą popularnością cieszą się samochody z silnikiem benzynowym, których udział w rynku wynosi 37 proc., następne są miękkie hybrydy z udziałem bliskim 24 proc. i hybrydy, których udział w rynku wynosi nieco ponad 22 proc. Diesel z udziałem 8,6 proc. znalazł się zaraz za podium. 

Jak zauważa Bartosz Chojnacki, samochody elektrycznie w Polsce nie cieszą się dużym zainteresowaniem, co pokazują statystyki. Udział tych samochodów w rynku wynosi nieco ponad 3 proc., co oznacza, że na 100 sprzedanych samochodów w Polsce tylko trzy stanowią elektryki.
Dla porównania średni udział aut elektrycznych w Europie wynosi 15,5 proc. W Niemczech jest to około 20 proc. a w Norwegii 90 proc.

– Myślę, że program Mój elektryk nieco napędził rynek samochodów elektrycznych w Polsce, ale przypomnę, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wstrzymał do 31 grudnia dopłaty do leasingu na samochody elektryczne – mówi Bartosz Chojnacki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Auta w Polsce: struktura wskazuje na znikomą ilość samochodów elektrycznych

Zdaniem eksperta przed nami bardzo długa droga do pełnej elektromobilności.
Zwraca on uwagę, iż według danych Centralnej Ewidencja Pojazdów i Kierowców pod koniec lipca br. średni wiek pojazdu osobowego w Polsce wynosił 17 lat. Natomiast średni wiek samochodu użytkowego do 3,5 tony wynosił ponad 16 lat. Są to już zaktualizowane dane po usunięciu z bazy CEPiK tzw. martwych dusz, czyli pojazdów, które widnieją w bazie, ale od dłuższego czasu nie miały opłacanego ubezpieczenia OC i nie zostały wyrejestrowane przez właścicieli.
– Jeśli chcemy poważnie myśleć o elektromobilności, to w pierwszej kolejności powinniśmy przesiąść się na współczesne i bardziej oszczędne samochody spalinowe - podkreśla Chojnacki.

Perspektywy dla samochodów elektrycznych w Polsce: jesteśmy w ogonie Europy i tam zostaniemy

REKLAMA

Wśród barier stojących przed popularyzacją samochodów elektrycznych wiceprezes Superauto.pl wskazuje m.in. na słabą infrastrukturę oraz stosunkowo niewielkie zasięgi samochodów na prąd.
Wiadomo, że z każdą nową generacją baterii ten zasięg się wydłuża, ale często mamy w głowie możliwość wystąpienia sytuacji, w której jedziemy elektrykiem i np. ze względu na warunki atmosferyczne zasięg nagle drastycznie spada, a w pobliżu nie ma żadnej stacji ładowania.

Kolejna bariera to wspominane w mediach zdarzenia drogowe, które kończyły się pożarami i szkodą całkowitą.
– Myślę, że są to czynniki, które oddalają nas od pełnej elektryfikacji. Europa dostała jasny przekaz z Unii Europejskiej, że 2035 rok, to kierunkowo moment, kiedy mamy wszyscy przesiąść się do samochodów elektrycznych – podkreśla ekspert.
– Co prawda do tej daty mamy jeszcze ponad 10 lat, ale wydaje mi się, że jesteśmy na bardzo dużym zakręcie w zakresie całkowitej elektromobilności. Po prostu kierowcy w Polsce są sceptycznie nastawieni do samochodów na prąd. Dlatego też jesteśmy w ogonie, jeśli chodzi o udział w rejestracjach samochodów elektrycznych – dodaje ekspert z Superauto.pl.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

Do kiedy są przedłużone kontrole na granicach z Niemcami i Litwą?

Przedłużono kontrole na granicach z Niemcami i Litwą. Przedsiębiorcy spodziewali się takiego posunięcia. Do kiedy granice będą kontrolowane? Jakie są relacje Polski z sąsiadami?

KGP: 114 678 interwencji, 483 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 678 interwencji. Byli wzywani do 483 wypadków drogowych.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

W 2025 roku coraz więcej kierowców traci prawo jazdy z powodu problemów ze wzrokiem – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Powód? Nowe zasady badań i większa ostrożność lekarzy orzeczników. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymagań: ostrości widzenia, odpowiedniego pola widzenia lub zdolności do prowadzenia auta po zmroku. Szczególnie narażone są osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności ze symbolem 04-O, a także pacjenci z zaćmą, jaskrą i zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD). Sprawdź, kiedy lekarz może cofnąć Twoje uprawnienia i jak się przed tym zabezp

REKLAMA

Tankujesz E10? Sprawdź, czy Twoje auto sobie z nią poradzi – mechanicy ostrzegają

Zatankował i… żałował. Mechanicy ostrzegają: E10 niszczy starsze auta. W 2025 roku wielu kierowców wciąż nie zdaje sobie sprawy, że ich silnik może ulec poważnej awarii. Sprawdź, czy Twoje auto jest na liście zagrożonych – naprawa może kosztować nawet 8 tys. zł.

Zanim ruszysz w trasę. Praktyczne rady na wakacyjne podróże samochodem

Odpowiednie przygotowanie do podróży ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznego przebiegu wakacyjnej trasy. Regularna kontrola stanu technicznego samochodu, przemyślane pakowanie, zaplanowanie trasy oraz zadbanie o wygodę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo – zarówno nasze, jak i innych osób na drodze.

REKLAMA