REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

Bez dofinansowania z programu Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych będzie znikoma
Bez dofinansowania z programu Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych będzie znikoma
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

W lipcu w naszym kraju było zarejestrowanych blisko 71 tys.  osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych samochodów. Od września do grudnia br. zostało wstrzymane dofinansowanie w ramach programu Mój elektryk dla leasingu. Zdaniem Bartosza Chojnackiego, wiceprezesa zarządu Superauto.pl, czeka nas bardzo długa droga do elektromobilności.

REKLAMA

Trend na auta elektryczne w Polsce już się wyczerpał?

REKLAMA

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że pod koniec lipca tego roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 70 579 osobowych i użytkowych całkowicie elektrycznych samochodów. W analogicznym okresie ubiegłego roku łączna liczba zarejestrowanych samochodów osobowych i użytkowych w pełni elektrycznych wynosiła 36 826, co oznacza ponad 91 proc. wzrost.
Może więc się wydawać, że rynek samochodów elektrycznych w naszym kraju dobrze się rozwija. Jedna trzeba mieć na uwadze, że stanowi on zaledwie nieco ponad 3 proc. całego rynku.

Aktualnie największą popularnością cieszą się samochody z silnikiem benzynowym, których udział w rynku wynosi 37 proc., następne są miękkie hybrydy z udziałem bliskim 24 proc. i hybrydy, których udział w rynku wynosi nieco ponad 22 proc. Diesel z udziałem 8,6 proc. znalazł się zaraz za podium. 

Jak zauważa Bartosz Chojnacki, samochody elektrycznie w Polsce nie cieszą się dużym zainteresowaniem, co pokazują statystyki. Udział tych samochodów w rynku wynosi nieco ponad 3 proc., co oznacza, że na 100 sprzedanych samochodów w Polsce tylko trzy stanowią elektryki.
Dla porównania średni udział aut elektrycznych w Europie wynosi 15,5 proc. W Niemczech jest to około 20 proc. a w Norwegii 90 proc.

– Myślę, że program Mój elektryk nieco napędził rynek samochodów elektrycznych w Polsce, ale przypomnę, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wstrzymał do 31 grudnia dopłaty do leasingu na samochody elektryczne – mówi Bartosz Chojnacki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Auta w Polsce: struktura wskazuje na znikomą ilość samochodów elektrycznych

Zdaniem eksperta przed nami bardzo długa droga do pełnej elektromobilności.
Zwraca on uwagę, iż według danych Centralnej Ewidencja Pojazdów i Kierowców pod koniec lipca br. średni wiek pojazdu osobowego w Polsce wynosił 17 lat. Natomiast średni wiek samochodu użytkowego do 3,5 tony wynosił ponad 16 lat. Są to już zaktualizowane dane po usunięciu z bazy CEPiK tzw. martwych dusz, czyli pojazdów, które widnieją w bazie, ale od dłuższego czasu nie miały opłacanego ubezpieczenia OC i nie zostały wyrejestrowane przez właścicieli.
– Jeśli chcemy poważnie myśleć o elektromobilności, to w pierwszej kolejności powinniśmy przesiąść się na współczesne i bardziej oszczędne samochody spalinowe - podkreśla Chojnacki.

Perspektywy dla samochodów elektrycznych w Polsce: jesteśmy w ogonie Europy i tam zostaniemy

REKLAMA

Wśród barier stojących przed popularyzacją samochodów elektrycznych wiceprezes Superauto.pl wskazuje m.in. na słabą infrastrukturę oraz stosunkowo niewielkie zasięgi samochodów na prąd.
Wiadomo, że z każdą nową generacją baterii ten zasięg się wydłuża, ale często mamy w głowie możliwość wystąpienia sytuacji, w której jedziemy elektrykiem i np. ze względu na warunki atmosferyczne zasięg nagle drastycznie spada, a w pobliżu nie ma żadnej stacji ładowania.

Kolejna bariera to wspominane w mediach zdarzenia drogowe, które kończyły się pożarami i szkodą całkowitą.
– Myślę, że są to czynniki, które oddalają nas od pełnej elektryfikacji. Europa dostała jasny przekaz z Unii Europejskiej, że 2035 rok, to kierunkowo moment, kiedy mamy wszyscy przesiąść się do samochodów elektrycznych – podkreśla ekspert.
– Co prawda do tej daty mamy jeszcze ponad 10 lat, ale wydaje mi się, że jesteśmy na bardzo dużym zakręcie w zakresie całkowitej elektromobilności. Po prostu kierowcy w Polsce są sceptycznie nastawieni do samochodów na prąd. Dlatego też jesteśmy w ogonie, jeśli chodzi o udział w rejestracjach samochodów elektrycznych – dodaje ekspert z Superauto.pl.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bez dofinansowania zakupu w programie Mój elektryk sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce całkowicie wyhamuje

W rok niemal podwoiła się liczba samochodów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce. Teraz jednak nastąpiło gwałtowne hamowanie tego trendu. Eksperci prognozują: polska droga do elektromobilności wyglądała na długą, teraz zaś zniknęła nawet perspektywa mety.

Senne koszmary polskich kierowców: kradzież samochodu lub awaria auta w drodze. A jaka jest rzeczywistość

Awaria na drodze i związane z nią holowanie, kradzież samochodu oraz zderzenie ze zwierzyną  – to największe obawy polskich kierowców. Są na tyle silne, że wielu zamieniają się w koszmary senne. Na szczęście na co dzień przykre zdarzenia związane z autem są zgoła inne.

Branża transportowa ma się coraz gorzej. Co może pomóc?

Kryzys gospodarczy staje się coraz bardziej widoczny. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku liczba ogłoszonych upadłości wzrosła o 14% w porównaniu do tego samego okresu w roku ubiegłym, podczas gdy liczba rozpoczętych postępowań restrukturyzacyjnych spadła o 6,9%. Jedna z branż, która ma najtrudniej to branża transportowa.

Czego najbardziej obawiają się kierowcy, a co rzeczywiście im się przytrafia?

Jakie są największe obawy Polaków w związku z samochodem? A co przytrafia się kierowcom najczęściej? Co dziesiąty kierowca nie boi się o swój samochód. Co piątego nic złego na drodze nie spotkało. 

REKLAMA

W Warszawie możesz natknąć się na przewoźników bez prawa jazdy

"Przewozy 2024" to akcja policji i funkcjonariuszy Straży Granicznej. Mundurowi skontrolowali kierowców świadczących przewozy na aplikację. 

Jechał ponad 180 km/h, bo odreagowywał stres, dostał słony mandat

25-latek jechał ponad 180 km/h bo odreagowywał stres. Stracił prawo jazdy, otrzymał mandat w wysokości 5 tys. zł oraz 15 punktów karnych.

89 stacji ładowania pojazdów elektrycznych już jest, w planach 60 nowych. Gdzie?

Kierowcy z Łodzi mają już 89 punktów, w których mogą naładować samochody elektryczne. Łódzki magistrat poinformował, że kolejnych 60 stacji jest w planach. 

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni

Kobiety preferują inne środki transportu niż mężczyźni. Widać to zwłaszcza w zatłoczonych miastach. Z badań wynika także, że kobiety bardziej skupiają się na kwestiach ekologicznych. 

REKLAMA

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii, 0,2 promile w Polsce. Jazda pod wpływem powodem 6500 zgonów w UE

0,8 promila alkoholu we krwi w Wielkiej Brytanii i Malcie, 0,2 promile w Polsce. Okazuje się, że jazda pod wpływem jest powodem 6500 zgonów w Unii Europejskiej. Państwa planują jednak obniżanie limitów. Gdzie jest całkowity zakaz prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu?

Nowy samochód dla Polaka: nie elektryk i nie auto z tradycyjnym silnikiem – więc co

Najpierw decyzja Unii Europejskiej o rychłym zaprzestaniu rejestracji i produkcji aut z tradycyjnymi silnikami na benzynę i olej napędowy. Teraz wahanie, i nieoficjalne wiadomości, że z tak radykalnym krokiem trzeba zaczekać. Zamieszkanie na rynku motoryzacyjnym trwa i czy wpływa znacząco na decyzje zakupowe?

REKLAMA