REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Pamela Opoczka
Adwokat Krakowskiej Izby Adwokackiej
Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo
Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Jazda rowerem po chodniku - zakaz i wyjątki

W pierwszej kolejności wymaga zaznaczenia, że jazda rowerem po chodniku jest zabroniona. Zakaz poruszania się rowerzystów po chodnikach zawiera przepis z art. 33 ust.1 ustawy Prawo o ruchu drogowym. Rowerzyści są zatem obowiązani do korzystania z drogi dla rowerów, jeśli jest ona wyznaczona dla kierunku w którym się poruszają. Od wspomnianego zakazu występują jednak pewne wyjątki.

REKLAMA

REKLAMA

Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10, kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów;

REKLAMA

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne

Korzystając z drogi dla pieszych, kierujący rowerem jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Wynika to wprost z przywołanego wcześniej przepisu.

Warto również zwrócić uwagę, że o ile korzystanie przez rowerzystę z chodnika jest dozwolone kiedy opiekuje się on dzieckiem do lat 10, które samodzielnie kieruje rowerem, o tyle przepis ten nie odnosi się do przewożenia dziecka w przyczepce rowerowej lub foteliku. Trzeba także pamiętać o tym, by poruszać się prawą stroną jezdni - pas rowerowy jest bowiem jednokierunkowy i nie należy jechać nim w przeciwną stronę.

Jakie konsekwencje niesie jazda rowerem po chodniku?

Może skutkować ona mandatem, który, zgodnie z Rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów, wynosi 50 zł.

Karalności podlega nie tylko samo korzystanie z chodnika przez rowerzystę, ale też jego niewłaściwe zachowanie w sytuacji, gdy jazda na chodniku jest dozwolona w danych okolicznościach. Może to być np. szybka jazda na rowerze wśród pieszych, wymuszanie pierwszeństwa, czy niezachowanie odpowiedniego odstępu.

Osoby piesze, poruszające się na chodniku obok rowerzystów, muszą pamiętać, że to rowerzyści muszą im ustępować pierwszeństwa, a nie na odwrót. Pieszy może zatem poruszać się na całej rozciągłości chodnika. Ponadto, pieszy nie ma prawnego obowiązku zachowywać ostrożności w takiej sytuacji, co znaczy, że nie musi się rozglądać dookoła siebie czy nie jedzie rower - to rowerzysta musi zachować szczególną ostrożność.

Przejazd rowerem przez przejście dla pieszych

Trzeba jeszcze wspomnieć o kwestii przejeżdżania rowerem przez przejście dla pieszych. Przejazd rowerem jest dozwolony jedynie na wyznaczonej osobno strefie przejazdu dla rowerzystów. W przeciwnym razie rowerzysta musi zejść z roweru i przejść przez pasy pieszo, prowadząc rower. Trzeba przy tym pamiętać, że dzieci do 10 roku życia mogą przejeżdżać rowerem przez przejście dla pieszych, ponieważ na mocy ustawy Prawo o ruchu drogowym, mają one status pieszego z uwagi na swój wiek (stanowi o tym art. 2 pkt 18 wymienionej ustawy).

Adwokat Pamela Opoczka

Polecamy: Samochód w firmie

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA