REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Subskrybuj nas na Youtube
  • Artykuł sponsorowany
opony, mandat
Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Wiele źródeł ze sztuczną inteligencją włącznie podaje, że za nieodpowiednie ogumienie można dostać 3 tys. zł mandatu. Jak rozpoznać „złe opony” i za co dokładnie można dostać karę?

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za „złe opony” – jakie ma podstawy?

Opony samochodu muszą być do niego dopasowane pod względem wymiarów i innych wymagań technicznych, jak indeksy prędkości i nośności, czy niezbędne wzmocnienia – oznaczenia XL lub C. Polskie przepisy dotyczące ogumienia można uznać jednak za stosunkowo liberalne – prawo nie wymaga zmiany opon na zimowe, chociaż np. Niemcy, Czechy czy nawet Włochy, w których klimat jest dużo cieplejszy, nakładają na kierowców obowiązek jazdy na zimówkach. Kodeks Drogowy w Polsce odnosi się do opon w kilku punktach, ale istnieją w nim również dosyć ogólne zapisy, pozwalające podciągnąć pod nie to, co nie zmieściło się w taryfikatorze mandatów.

Według prawa odnoszącego się bezpośrednio do opon:

  • ich bieżnik nie może być niższy niż 1,6 mm
  • na powierzchni gumy nie może być widocznych uszkodzeń – m.in. pęknięć ukruszeń, czy tzw. bąbli
  • opony na jednej osi pojazdu muszą być identyczne

Ponadto niedozwolona jest jazda na oponach z kolcami oraz modelach nieposiadających homologacji drogowej, jak np. opony wyścigowe typu slick.

REKLAMA

Groźba 3 tys. zł mandatu za „złe opony” jest oparta na art. 97 Kodeksu Wykroczeń – „Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.” Chociaż nie ma tu bezpośredniego odniesienia do opon, to teoretycznie przepis może być wykorzystany do ukarania kierowcy, który dopuścił się innych zaniedbań związanych z oponami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozpoznać „złe opony”?

Jeżeli podczas kontroli drogowej zły stan opon – skrajne zużycie lub uszkodzenia, są widoczne na pierwszy rzut oka, to kara i utrata dowodu rejestracyjnego jest nieunikniona. Dlatego należy regularnie kontrolować stan ogumienia. Pomiar wysokości bieżnika pozwoli z wyprzedzeniem przewidzieć moment zużycia opon. Korzystanie z jednego kompletu aż do osiągnięcia 1,6 mm zdecydowanie nie jest wskazane – można przeoczyć moment graniczny oraz wiąże się to ze znacznym spadkiem bezpieczeństwa jazdy. 

Stan gumy pogarsza się natomiast przez starzenie oraz ewentualne uszkodzenia powstałe np. przy uderzeniu kołem w krawężnik. Przyjęto, że graniczny wiek ogumienia to 10 lat od daty produkcji. Prawo nie odnosi się jednak do tego bezpośrednio. Producenci opon zalecają zwykle, aby ogumienie wycofać z użytku po 5-6 latach od momentu rozpoczęcia użytkowania. Zalecenia dotyczące bieżnika mówią o tym, że wymianę opon na nowe należy wykonać przy głębokości 3 mm w oponach letnich oraz 4 mm w oponach zimowych, aby zachować wysokie bezpieczeństwo jazdy.

O tym, że opony są złe, może też świadczyć zachowanie auta w trakcie jazdy. Jeżeli występują problemy z prowadzeniem, to konieczna będzie kontrola ogumienia pod kątem uszkodzeń. Również zły rozmiar opon może przekładać się na zaburzenia prowadzenia – dobierając opony, należy dokładnie sprawdzać ich zgodność pod względem rozmiaru i wymagań dotyczących prędkości i nośności. W przypadku, gdy samochód wymaga modelu opon z homologacją, niehomologowany komplet może powodować utrudnienia w pracy np. elektronicznych systemów bezpieczeństwa, nawet jeżeli jego rozmiar jest w pełni zgodny z wymaganiami.

Mandat za opony zimowe – jest i go nie ma

Choć obowiązku zmiany opon na zimowe nie ma, to kilka wykroczeń związanych z oponami zimowymi istnieje. Nie mogą to być opony z zamontowanymi na trwałe elementami przeciwślizgowymi czyli kolcami – grozi za to 100 zł mandatu. W określonych sytuacjach należy jednak zamontować na kołach łańcuchy przeciwślizgowe – o konieczności ich użycia informuje znak C-18 i należy się do niego stosować, gdy nawierzchnia jest pokryta śniegiem lub lodem. Kara za brak łańcuchów, gdy są one wymagane, to 200 zł i 1 punkt karny.

W przypadku opon zimowych kodeks dopuszcza obniżenie indeksu prędkości – maksymalnie o dwa w dół. Po obniżeniu indeks prędkości nie może być niższy niż Q – 160 km, a w widocznym dla kierowcy miejscu na desce rozdzielczej musi znajdować się naklejka informująca o obniżeniu prędkości.

Materiał powstał dzięki współpracy ze SklepOpon.com.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

REKLAMA

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA