REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

  • Artykuł sponsorowany
opony, mandat
Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Wiele źródeł ze sztuczną inteligencją włącznie podaje, że za nieodpowiednie ogumienie można dostać 3 tys. zł mandatu. Jak rozpoznać „złe opony” i za co dokładnie można dostać karę?

REKLAMA

REKLAMA

Mandat za „złe opony” – jakie ma podstawy?

Opony samochodu muszą być do niego dopasowane pod względem wymiarów i innych wymagań technicznych, jak indeksy prędkości i nośności, czy niezbędne wzmocnienia – oznaczenia XL lub C. Polskie przepisy dotyczące ogumienia można uznać jednak za stosunkowo liberalne – prawo nie wymaga zmiany opon na zimowe, chociaż np. Niemcy, Czechy czy nawet Włochy, w których klimat jest dużo cieplejszy, nakładają na kierowców obowiązek jazdy na zimówkach. Kodeks Drogowy w Polsce odnosi się do opon w kilku punktach, ale istnieją w nim również dosyć ogólne zapisy, pozwalające podciągnąć pod nie to, co nie zmieściło się w taryfikatorze mandatów.

Według prawa odnoszącego się bezpośrednio do opon:

  • ich bieżnik nie może być niższy niż 1,6 mm
  • na powierzchni gumy nie może być widocznych uszkodzeń – m.in. pęknięć ukruszeń, czy tzw. bąbli
  • opony na jednej osi pojazdu muszą być identyczne

Ponadto niedozwolona jest jazda na oponach z kolcami oraz modelach nieposiadających homologacji drogowej, jak np. opony wyścigowe typu slick.

REKLAMA

Groźba 3 tys. zł mandatu za „złe opony” jest oparta na art. 97 Kodeksu Wykroczeń – „Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3000 złotych albo karze nagany.” Chociaż nie ma tu bezpośredniego odniesienia do opon, to teoretycznie przepis może być wykorzystany do ukarania kierowcy, który dopuścił się innych zaniedbań związanych z oponami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak rozpoznać „złe opony”?

Jeżeli podczas kontroli drogowej zły stan opon – skrajne zużycie lub uszkodzenia, są widoczne na pierwszy rzut oka, to kara i utrata dowodu rejestracyjnego jest nieunikniona. Dlatego należy regularnie kontrolować stan ogumienia. Pomiar wysokości bieżnika pozwoli z wyprzedzeniem przewidzieć moment zużycia opon. Korzystanie z jednego kompletu aż do osiągnięcia 1,6 mm zdecydowanie nie jest wskazane – można przeoczyć moment graniczny oraz wiąże się to ze znacznym spadkiem bezpieczeństwa jazdy. 

Stan gumy pogarsza się natomiast przez starzenie oraz ewentualne uszkodzenia powstałe np. przy uderzeniu kołem w krawężnik. Przyjęto, że graniczny wiek ogumienia to 10 lat od daty produkcji. Prawo nie odnosi się jednak do tego bezpośrednio. Producenci opon zalecają zwykle, aby ogumienie wycofać z użytku po 5-6 latach od momentu rozpoczęcia użytkowania. Zalecenia dotyczące bieżnika mówią o tym, że wymianę opon na nowe należy wykonać przy głębokości 3 mm w oponach letnich oraz 4 mm w oponach zimowych, aby zachować wysokie bezpieczeństwo jazdy.

O tym, że opony są złe, może też świadczyć zachowanie auta w trakcie jazdy. Jeżeli występują problemy z prowadzeniem, to konieczna będzie kontrola ogumienia pod kątem uszkodzeń. Również zły rozmiar opon może przekładać się na zaburzenia prowadzenia – dobierając opony, należy dokładnie sprawdzać ich zgodność pod względem rozmiaru i wymagań dotyczących prędkości i nośności. W przypadku, gdy samochód wymaga modelu opon z homologacją, niehomologowany komplet może powodować utrudnienia w pracy np. elektronicznych systemów bezpieczeństwa, nawet jeżeli jego rozmiar jest w pełni zgodny z wymaganiami.

Mandat za opony zimowe – jest i go nie ma

Choć obowiązku zmiany opon na zimowe nie ma, to kilka wykroczeń związanych z oponami zimowymi istnieje. Nie mogą to być opony z zamontowanymi na trwałe elementami przeciwślizgowymi czyli kolcami – grozi za to 100 zł mandatu. W określonych sytuacjach należy jednak zamontować na kołach łańcuchy przeciwślizgowe – o konieczności ich użycia informuje znak C-18 i należy się do niego stosować, gdy nawierzchnia jest pokryta śniegiem lub lodem. Kara za brak łańcuchów, gdy są one wymagane, to 200 zł i 1 punkt karny.

W przypadku opon zimowych kodeks dopuszcza obniżenie indeksu prędkości – maksymalnie o dwa w dół. Po obniżeniu indeks prędkości nie może być niższy niż Q – 160 km, a w widocznym dla kierowcy miejscu na desce rozdzielczej musi znajdować się naklejka informująca o obniżeniu prędkości.

Materiał powstał dzięki współpracy ze SklepOpon.com.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA