Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

REKLAMA
REKLAMA
Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.
- Zmiany w prawie drogowym
- KGP: przepisy o e-hulajnogach to krok w dobrą stronę
- Zmiany dla młodych kierowców
Zmiany w prawie drogowym
Podczas wtorkowego posiedzenia rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego (UTO) przez dzieci do 16 lat.
REKLAMA
KGP: przepisy o e-hulajnogach to krok w dobrą stronę
Podinsp. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KGP pytany o to rozwiązanie ocenił, że to bardzo dobry krok.
– Kask nie zawsze uratuje życie, ale w przypadku uderzenia głową o twarde podłoże, na pewno tak – zaznaczył.
REKLAMA
Przypomniał, że od 1 stycznia do 1 września 2025 r. zanotowano 847 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych, siedem osób zginęło, a 778 zostało rannych. W statystykach pojawiają się najczęściej te osoby, które łamią przepisy ruchu drogowego, ale również te, które wskutek zachowania innych kierowców hulajnóg odnoszą obrażenia bądź ponoszą śmierć w tych wypadkach.
– Jeżeli chodzi o kierujących hulajnogami elektrycznymi, musimy zwrócić uwagę, że około 70 proc. uczestników tych tragicznych zdarzeń, to są osoby w wieku do 17 lat, czyli mówimy o najmłodszych uczestnikach ruchu – podkreślił.
Opas zauważył, że statystyki nie obrazują całkowicie tego zjawiska, bo nie wszystkie przewrócenia na hulajnodze czy na rowerach elektrycznych są zgłaszane policji jako wypadek, skala incydentów z ich udziałem jest więc większa.
Zaapelował także do opiekunów i rodziców, by zwracali uwagę, czy sprzęt, który kupują dzieciom, spełnia odpowiednie wymogi. Hulajnoga elektryczna powinna rozpędzać się do 20 km/h, ale w wielu przypadkach pojazdy poruszają się nawet powyżej 50 km/h.
REKLAMA
Zapytywany, czy możliwe będzie egzekwowanie obowiązku noszenia kasków przez osoby poniżej 16 lat, podkreślił, że policja nie będzie na siłę zakładać rowerzystom czy hulajnogistom kasków, ale ma nadzieję, że one na głowach się znajdą.
– Odpowiedzialność, jeżeli chodzi o niestosowanie się do przepisów osoby małoletniej poniżej 17 lat, spływa tak naprawdę na opiekunów, na rodziców. To nie jest tak, że nie poniesie taka osoba konsekwencji. Taka sprawa może trafić do sądu rodzinnego i on podejmie decyzję o ewentualnym ukaraniu najczęściej rodzica czy też opiekuna – zaznaczył.
Odpowiedzialność materialna w przypadku spowodowania kolizji czy uszkodzenia mienia też będzie wyglądała identycznie.
Zmiany dla młodych kierowców
We wtorek rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zgodnie z propozycją przywrócone ma zostać wydawanie prawa jazdy kat. B osobom, które skończyły 17 lat i uzyskały pisemną zgodę rodziców lub opiekunów.
W okresie próbnym tzw. młodemu kierowcy zabrania się spożywania alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym oraz 100 km/h na autostradzie i drodze ekspresowej dwujezdniowej, wykonywania przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego.
Taki kierowca, będąc w okresie próbnym, może przewozić osoby niepełnoletnie, wyłącznie w towarzystwie dorosłego pasażera, co ma zapobiegać wypadkom związanym z powrotami młodych osób z imprez.
Zgodnie z zapowiedzią szefa MI Dariusza Klimczaka do projektu dodany został przepis o wprowadzeniu ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną i urządzeniami transportu osobistego (UTO) przez dzieci do 16 lat.
Aleksandra Kiełczykowska (PAP)
REKLAMA
REKLAMA