Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

REKLAMA
REKLAMA
Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).
- Zaostrzenie przepisów dot. ruchu drogowego
- Obowiązkowe kaski na rowerze i hulajnodze dla dzieci do 16. roku życia
- Nowe przepisy zwiększające mobilność osób młodych
- Dwuletni okres próbny
- Pozostałe zmiany
- Kiedy zmiany przepisów wejdą w życie
Zaostrzenie przepisów dot. ruchu drogowego
Osoba, która będzie kierowała pojazdem pomimo zatrzymania jej prawa jazdy lub elektronicznego prawa jazdy, będzie karana cofnięciem jej uprawnień.
Jeżeli kierowca przekroczy prędkość o więcej niż 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym – będzie miał zatrzymane prawo jazdy.
Redukcja punktów karnych będzie możliwa tylko za naruszenia przepisów ruchu drogowego o mniejszej wadze (np. niewłaściwe parkowanie czy niewielkie przekroczenie prędkości).
REKLAMA
Obowiązkowe kaski na rowerze i hulajnodze dla dzieci do 16. roku życia
REKLAMA
Omawiana nowelizacja wprowadzić ma zasadę, że dzieci do 16. roku życia – podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną czy urządzeniem transportu osobistego – będą musiały używać kasków.
Wyjątkiem będzie jazda pod opieką rodzica lub opiekuna prawnego.
Komentując tę zmianę dla PAP ekspert ds. ruchu drogowego Filip Grega powiedział, że żadne przepisy dotyczące e-hulajnóg nie zadziałają, jeżeli nie będą przestrzegane. Jego zdaniem obowiązek posiadania kasków przez użytkowników tych pojazdów w wieku do 16 lat to tylko początek koniecznych zmian w prawie i świadomość zagrożeń.
– Kaski do dzieci i młodzieży to, jak każde inne narzędzie, które ma poprawić bezpieczeństwo, jest z założenia dobre. Kiedyś się zastanawialiśmy mad obowiązkiem zapinania pasów bezpieczeństwa. Wielu oponowało, bo to miała nie być tylko ich sprawa. A to nie jest ich sprawa, bo to my wszyscy składamy się na koszty leczenia osób poszkodowanych w zdarzeniach drogowych i już składamy się na to leczenie osób, które doznały urazów na hulajnogach – powiedział Grega edukator w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Sankcja za nienoszenie kasków jest oczywiście jakąś motywacją dla osób poruszających się hulajnogami elektrycznymi do ich noszenia. Ważniejsze wydaje się jednak uświadomienie młodym ludziom, że hulajnoga nie jest zabawką. My mamy problem z tym, że traktujemy e-hulajnogi jako zabawki. A to bardzo poważny pojazd. Kierującego dotyczą wszystkie przepisu ruchu drogowego – dodał ekspert.
Wskazał, że hulajnogi elektryczne są bardzo niebezpiecznymi pojazdami ze względu na swoją konstrukcję: małe koła, niskie zawieszenie, wysoko umieszczony środek ciężkości. Do tego wskazał, że to krótki pojazd, który nie ma amortyzacji i bezpiecznego sygnalizowania manewrów.
– To ekwilibrystyka, gdy się chce wystawić rękę i zasygnalizować manewr. To tego dochodzi duża prędkość, duży pęd, jak i duża masa samej hulajnogi. To powoduje, że jest to urządzenie bardzo niebezpieczne i aby go używać w sposób bezpieczny dla siebie i innych, trzeba naprawdę dużo umieć – ocenił ekspert.
Grega podkreślił, że prędkość 50 km/h, którą osiąga się na wielu modelach hulajnóg elektrycznych, jest "prędkością, która zabija".
– Prawdą jest, że tego rodzaju urządzenia osiągają taką, a nawet wyższą prędkość. Policja czyni kroki, aby uzyskać urządzenia pomiarowe, które pozwolą w ramach kontroli drogowej zweryfikować takie urządzenia. Podejrzewam jednak, że ich liczba nie wzrośnie raptownie tak bardzo, jak wzrosła liczba hulajnóg i te kontrole nie będą zbyt częste – analizował ekspert.
Przyznał, że pozostaje maksymalne ograniczenie prędkości do 25 km/h, ale na chodnikach wynosi ono ok. 5 km/h, bo ma być zbliżona do prędkości pieszych. – O tym użytkownicy hulajnóg często zapominają, pamiętają tylko, że mają dzwonek i rozganiają pieszych, a to się naprawdę różnie może skończyć – ocenił.
Nowe przepisy zwiększające mobilność osób młodych
Prawo jazdy kategorii B będą mogły otrzymać osoby, które skończyły 17 lat (obecnie 18 lat) i posiadają pisemną zgodę rodziców lub opiekunów.
Przez 6 miesięcy lub do ukończenia 18. roku życia, siedemnastolatkowie będą musieli jeździć w towarzystwie doświadczonego kierowcy. Chodzi o osobę, która m.in. ma co najmniej 25 lat i od 5 lat posiada prawo jazdy kategorii B.
Dwuletni okres próbny
Nowelizacja wprowadzi dwuletni okres próbny dla osób, które po raz pierwszy uzyskają prawo jazdy kategorii B.
W przypadku młodych kierowców będzie to trzyletni okres próbny lub do ukończenia przez kierowcę 20 lat.
W okresie próbnym kierowcy nie będą mogli przekroczyć stężenia:
0,0‰ alkoholu we krwi lub w wydychanym powietrzu;
0,0 ng/ml środka działającego podobnie do alkoholu w organizmie.
Kierowca, który w okresie próbnym przekroczy liczbę 12 punktów karnych, będzie musiał ukończyć praktyczne szkolenie dotyczące zagrożeń w ruchu drogowym.
W przypadku popełnienia dwóch wykroczeń, okres próbny będzie mógł zostać wydłużony o 2 lata.
Pozostałe zmiany
- Do 31 grudnia 2027 roku przedłużona zostaje możliwość poruszania się buspasami przez pojazdy elektryczne i napędzane wodorem;
- Buspasami będą mogły poruszać się pojazdy zespołu ratownictwa medycznego;
- Zwiększona zostanie dopuszczalna prędkość ciągników rolniczych z 30 km/h do 40 km/h;
- Egzaminatorzy na prawo jazdy będą mogli podjąć dodatkowe zatrudnienie i prowadzić działalność gospodarczą – w dalszym ciągu nie będą jednak mogli być instruktorami nauki jazdy.
Kiedy zmiany przepisów wejdą w życie
Jak informuje rząd, nowe przepisy mają wejść w życie zasadniczo po 3 miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Obowiązek używania kasków przez dzieci do 16. roku życia zacznie obowiązywać po 6 miesiącach od ogłoszenia. Teoretycznie więc - o ile Sejm będzie ten projekt szybko procedował istnieje możliwość wejścia w życie większości tych zmian jeszcze przed końcem 2025 roku. Bardziej prawdopodobne jest, że stanie się to dopiero w 2026 roku.
Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC76).
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA