REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego
Jeździsz zimą na letnich oponach? Policja może wlepić Ci 3000 zł zanim zdążysz się wytłumaczyć
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

rozwiń >

Zimą na drogach widać kierowców, którzy uparcie jeżdżą na oponach letnich, bo przecież w Polsce nie ma obowiązku zimówek. To jeden z najczęstszych mitów, który może kosztować znacznie więcej niż sezonowa wymiana ogumienia. Przepisy co prawda nie wskazują wprost dat ani rodzaju opon, ale wymagają czegoś znacznie ważniejszego: pełnego dostosowania pojazdu do warunków na drodze. A jazda na letnich oponach po śniegu, lodzie czy błocie pośniegowym jest traktowana tak samo, jak każdy inny poważny błąd techniczny. Może się wiązać z mandatami do 3 000 zł, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i ryzykiem regresu ubezpieczeniowego. Poniżej wyjaśniamy, dlaczego ten brak obowiązku to tylko pozory.

REKLAMA

REKLAMA

Nie ma obowiązku? To prawda. Ale jest zakaz jazdy na letnich w zimie

Wielu kierowców powtarza, że w Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach. Formalnie to prawda. Jednak przepisy działają inaczej, niż się powszechnie uważa. Prawo wymaga czegoś innego: pojazd ma być dostosowany do warunków drogowych. Jeśli na drodze jest śnieg, lód, mróz lub błoto pośniegowe, jazda na oponach letnich jest naruszeniem art. 66 Prawa o ruchu drogowym, czyli przepisów o bezpieczeństwie. I to w całkiem poważnym zakresie.

– Warunki zimowe powinny być doprecyzowane w przepisach. Jeśli nie przez konkretne daty, jak w innych krajach, to chociaż przez wskazanie, że chodzi o śnieg, mróz, lód czy błoto pośniegowe – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Mandat nawet 3000 zł. Do tego zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

Za jazdę na ogumieniu niedostosowanym do warunków grożą realne konsekwencje:

REKLAMA

  • mandat lub grzywna nawet do 3 000 zł (art. 97 Kodeksu wykroczeń),
  • zatrzymanie dowodu rejestracyjnego,
  • zakaz dalszej jazdy, jeśli opony zagrażają bezpieczeństwu.

Podczas kontroli oolicjant spojrzy na bok opony i oceni:

  • czy posiada homologację zimową (3PMSF),
  • czy rozmiar jest właściwy,
  • czy bieżnik nie jest zbyt płytki,
  • czy opony nie mają pęknięć, wybrzuszeń, uszkodzeń.

W razie poważniejszej usterki pojazd może trafić na parking policyjny, skąd odbierze go dopiero laweta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co dokładnie mówią przepisy o oponach?

Polskie prawo określa kilka obowiązków dotyczących ogumienia:

  • minimalna głębokość bieżnika to co do zasady 1,6 mm, ale o zużyciu decydują przede wszystkim wskaźniki TWI,
  • opony na jednej osi muszą być tego samego typu i z identyczną rzeźbą bieżnika,
  • ogumienie nie może mieć uszkodzeń mechanicznych: pęknięć, bąbli, ubytków,
  • opony nie mogą wystawać poza obrys nadwozia,
  • indeks prędkości i nośności musi odpowiadać parametrom pojazdu,
  • opony z kolcami i opony typu slick są zabronione na drogach publicznych.

W przypadku opon zimowych prawo dopuszcza niższy indeks prędkości (min. 160 km/h), ale wtedy w kabinie musi znaleźć się widoczna naklejka z limitem.

Ubezpieczyciel może obniżyć odszkodowanie

Naruszenie przepisów dotyczących opon może odbić się także na finansach kierowcy. Jeśli wypadek wydarzy się z powodu jazdy na letnich oponach po śniegu lub lodzie, ubezpieczyciel AC może powołać się na rażące niedbalstwo i zmniejszyć wypłatę.

OC wypłaci odszkodowanie poszkodowanym, ale po wszystkim ubezpieczyciel może wystąpić o regres, czyli zwrot części kosztów od kierowcy, który zaniedbał stan techniczny pojazdu.

Statystyki są jednoznaczne. Opony mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo

Według danych Komendy Głównej Policji, w 2023 r. usterki ogumienia były obecne w 16,6% pojazdów uczestniczących w wypadkach. To druga najczęstsza usterka po niesprawnym oświetleniu.

– Jazda na zużytych lub nieprzystosowanych oponach to nie tylko ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. To również odpowiedzialność karna i cywilna. W wielu sytuacjach sądy wskazują, że kierowca przyczynił się do wypadku przez zaniedbanie – dodaje Piotr Sarnecki z PZPO.

Letnie opony na śniegu? Brakuje ponad 50 metrów, aby zahamować

Testy PZPO wykonane wspólnie z Politechniką Rzeszowską pokazują jedno: nie istnieje prędkość, przy której jazda na letnich oponach po śniegu jest bezpieczna.

Nawet przy niskich prędkościach droga hamowania wydłuża się o ponad 50 metrów. Systemy bezpieczeństwa – ABS, ASR, ESP – niewiele tu pomogą, bo brakuje podstawowego elementu: przyczepności.

droga hamowania

Hamowanie na mokrym śniegu przy prędkości 50 km/h

Materiały prasowe

To oznacza, że niezależnie od tego, czy jedziemy miejskim hatchbackiem, dużym SUV-em, vanem czy elektrykiem 4x4, letnie opony zimą zawsze tworzą realne zagrożenie.

Zimowe warunki zawsze obnażają słabe punkty samochodu, a opony są pierwszym z nich. Dlatego, zamiast zastanawiać się, czy trafi się kontrola, lepiej potraktować zmianę ogumienia jako element zwykłej profilaktyki. To wydatek, który zwraca się szybciej, niż mogłoby się wydawać, nie tylko w bezpieczeństwie, ale też w spokoju na drodze. Warto więc zadbać o opony, zanim zrobi to za nas policjant, ubezpieczyciel lub warunki pogodowe.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

REKLAMA

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA