REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych
Zakaz aut spalinowych od 2035 r. Jest decyzja Brukseli
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

rozwiń >

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku nie będzie miał absolutnego charakteru, jak jeszcze niedawno zapowiadano. Komisja Europejska przedstawiła nowy pakiet motoryzacyjny, który zmienia dotychczasowe podejście do transformacji transportu.

REKLAMA

REKLAMA

Zamiast całkowitego wyeliminowania silników spalinowych, Bruksela proponuje model oparty na redukcji emisji CO₂ o 90 proc. Pozostałe 10 proc. emisji miałoby być kompensowane m.in. poprzez stosowanie e-paliw, biopaliw lub stali niskowęglowej produkowanej w UE. To wyraźny sygnał odejścia od najbardziej restrykcyjnego scenariusza, który przez lata budził ogromne kontrowersje wśród producentów i kierowców.

Zmiana kursu oznacza większą neutralność technologiczną i otwarcie drzwi dla rozwiązań pośrednich, które mogą odegrać istotną rolę w najbliższej dekadzie.

Branża: skupienie na 2035 roku to za mało

Jak podkreśla Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, koncentracja Komisji Europejskiej na roku 2035 bez pilnych rozwiązań przejściowych może przynieść ograniczony efekt.

REKLAMA

Komisja Europejska skupiła się na celach redukcyjnych roku 2035, lecz bez pilnych działań w zakresie elastyczności dla samochodów osobowych i dostawczych w 2030 roku (…) działania proponowane przez KE na rok 2035 mogą przynieść ograniczony efekt” – ocenił PZPM w rozmowie z PAP.

To właśnie 2030 rok jest pierwszym realnym sprawdzianem dla producentów. UE wymaga do tego czasu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 55 proc. redukcji CO₂ dla samochodów osobowych,
  • 50 proc. redukcji dla pojazdów dostawczych.

Zdaniem branży, bez większej elastyczności osiągnięcie tych poziomów będzie bardzo trudne.

Dostawczaki i ciężarówki najsłabszym ogniwem transformacji

PZPM zwraca uwagę, że lekkie samochody dostawcze (LCV) pozostają segmentem, w którym postęp redukcji emisji jest niewystarczający.

Z zadowoleniem przyjmujemy uwagę poświęconą lekkim samochodom dostawczym (LCV), segmentowi pojazdów, gdzie postęp redukcji jest dalece niewystarczający oraz decyzję o obniżeniu celu redukcyjnego w 2030 roku do 40 proc., choć i tak spełnienie go wydaje się bardzo trudne – podkreślił Związek.

Jeszcze większym wyzwaniem są pojazdy ciężarowe. W przypadku Polski ma to znaczenie systemowe, bo krajowe firmy transportowe obsługują przewozy w całej Europie i są ważną częścią gospodarki.

Sektor pojazdów ciężarowych potrzebuje pilnej oceny i regularnego monitorowania stanu najistotniejszych warunków umożliwiających transformację tego segmentu – zaznaczył PZPM.

Floty firmowe pod presją regulacji

Kontrowersje budzą także zapowiedzi dotyczące obowiązkowego przechodzenia flot korporacyjnych na pojazdy zeroemisyjne.

Zapowiedziane środki mające na celu nakazanie przechodzenia flot korporacyjnych na pojazdy zeroemisyjne mogą być sprzeczne z podejściem rynkowym opartym na zachętach – wskazano w stanowisku.

Jak podkreślono, sektor popiera zachęty i sprzyjające warunki zakupu oraz eksploatacji pojazdów we wszystkich segmentach, w tym w transporcie ciężkim, który szczególnie potrzebuje bodźców popytowych.

"To dobry początek, ale pytań jest więcej niż odpowiedzi"

Prezes PZPM Jakub Faryś pozytywnie ocenia pierwsze propozycje Komisji Europejskiej.

Pierwsze wrażenia po opublikowaniu przez Komisję Europejską pakietu motoryzacyjnego są pozytywne. To dobry początek – ocenił.

Jak dodał, zmiana celu redukcyjnego dla samochodów osobowych na 2035 rok, uwzględnienie neutralności technologicznej oraz większa elastyczność przy osiąganiu progów redukcyjnych to dobry sygnał dla rynku.

Jednocześnie prezes PZPM zwrócił uwagę na liczne niewiadome. W jego ocenie nadal nie wiadomo m.in., jak będą wyglądały przepisy dotyczące zazielenienia flot korporacyjnych, kiedy nastąpi generalny przegląd regulacji emisyjnych oraz jakie zasady obejmą pojazdy ciężkie.

To jeszcze nie koniec. Decyzja należy do UE

Propozycje Komisji Europejskiej muszą zostać zatwierdzone przez Radę Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski. Negocjacje w Brukseli i Strasburgu potrwają kolejne miesiące i mogą istotnie wpłynąć na ostateczny kształt przepisów.

Jedno jest pewne: zakaz aut spalinowych w UE nie będzie już rozwiązaniem zero-jedynkowym, a kierunek obrany przez Brukselę otwiera nowy etap dyskusji o tempie i kosztach transformacji transportu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA