Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

REKLAMA
REKLAMA
Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.
- Preferencje marek samochodowych wśród Polaków
- Chińskie marki: rosnące zainteresowanie i rekordowe udziały w rynku
- Cena, serwis i własne środki decydują o zakupie auta
Preferencje marek samochodowych wśród Polaków
Badanie pokazuje, że pierwszym wyborem pozostają marki europejskie, które wskazało 46 proc. ankietowanych. Oznacza to spadek o 3 punkty procentowe w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego badania. 26 proc. respondentów wskazało marki japońskie. Dla 6 proc. badanych pierwszym wyborem byłyby auta marek amerykańskich, a dla 4 proc. - koreańskich.
REKLAMA
REKLAMA
Samochody oferowane przez producentów z Chin na pierwszym miejscu wskazało 3 proc. Autorzy badania zwrócili jednak uwagę, że odsetek ten wyraźnie wzrósł - w ubiegłorocznym badaniu takiej odpowiedzi udzieliło 0,5 proc. uczestników badania.
Chińskie marki: rosnące zainteresowanie i rekordowe udziały w rynku
Eksperci wskazali, że preferencje nie odzwierciedlają jednak wyników rynkowych. Zgodnie z przytoczonymi w analizie danych IBRM SAMAR za październik br. producenci z Chin sprzedali największą do tej pory liczbę samochodów i pod względem udziału w rynku osiągnęli rekordowy poziom 10 proc.
Z badania wynika, że 60 proc. ankietowanych rozważyłoby zakup chińskiego samochodu, jeśli jego cena byłaby niższa o 25-30 proc. od porównywalnego modelu produkowanego w innym kraju. Przy tym odpowiedź „raczej tak” wskazało 41 proc. a „zdecydowanie tak” - 19 proc. Wyboru chińskiego auta nie rozważałoby 25 proc. respondentów, a 16 proc. nie miało sprecyzowanej opinii na ten temat.
REKLAMA
Cena, serwis i własne środki decydują o zakupie auta
W podejmowaniu decyzji o wyborze modelu samochodu, bezproblemowy serwis i dostępność części byłby najważniejszym kryterium (wybranym z zestawu wielokrotnych odpowiedzi) dla 49 proc. badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się jakość wykonania - 39 proc. oraz komfort jazdy - 38 proc. Zasięg i ekonomię jazdy wskazało - 30 proc., a zaawansowanie technologiczne - 13 proc. Minimalne znaczenie okazała się mieć natomiast opinia znajomych - 4 proc. wskazań.
Badanie wskazuje, że Polacy najczęściej finansują zakup samochodu ze środków własnych – wskazało tak 61 proc. badanych. Zewnętrzne finansowanie w postaci kredytu uzyskało 17 proc. wskazań. Z leasingu korzysta natomiast 10 proc. - o 3 punkty procentowe więcej niż rok temu.
Autorzy badania zwrócili jednak uwagę, że jego wyniki uwzględniły wszystkich użytkowników samochodów – zarówno posiadaczy aut nowych, jak i używanych, a także prywatnych i firmowych. W przypadku nowych pojazdów statystyki rynkowe pokazują, że ponad 30 proc. z nich sfinansowana została w formie leasingu.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 16 - 28 października 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków posiadających prawo jazdy.
Santander Consumer Multirent jest częścią hiszpańskiej Grupy Santander. Na polskim rynku działa od 2007 roku. Firma specjalizuje się w leasingu operacyjnym pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. (PAP)
gkc/ drag/
REKLAMA
REKLAMA




