REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi?

Jakubowski Ryszard
Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi? fot. Newspress
Jak jechać z przyczepą drogami nieutwardzonymi? fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jazda z przyczepą, zwłaszcza gdy jest ona ciężka lub duża, np. campingowa, wymaga od kierowcy trochę umiejętności o doświadczenia. Oto, na co należy zwracać uwagę ciągnąć przyczepę po drogach nieutwardzonych.

Ciężka przyczepa znacznie ogranicza możliwości pojazdu w każdych warunkach. Na drodze z twardą nawierzchnią są trzy główne czynniki, które powinien brać pod uwagę kierowca:
- opory toczenia (opór łożysk w kołach i opór toczenia kół po nawierzchni drogi);
- opór powietrza;
- bezwładność (im większy ciężar tym trudniej rozpędzić i wyhamować zestaw przyczepa + samochód).

REKLAMA

REKLAMA

Podczas jazdy bezdrożami i drogami nieutwardzonymi, gdzie z racji niewielkich prędkości opór powietrza jest do pominięcia, dochodzi dodatkowy czynnik: opór, jaki miękkie podłoże stawia zapadającym się w nim kołom. W większości przypadków jest to największy z oporów, jakie musi pokonać samochód ciągnący przyczepę. Dlatego decydując się na zjechanie przyczepą z utwardzonej drogi powinniśmy być świadomi, że musimy wykorzystać więcej mocy silnika do jazdy.

Należy też pamiętać, że masa i bezwładność przyczepy wpływają na dłuższą drogę hamowania, zwłaszcza na śliskiej (np. mokrej) nawierzchni. Należy więc hamowanie rozpoczynać wcześniej. Tak samo jest z ruszaniem: będzie ono o wiele trudniejsze. Parkując taką przyczepą w terenie należy unikać miejsc, gdzie koła opony (często węższe i mniejsze niż koła samochodu) mogą zapaść się w podłoże. Ruszenie z miejsca będzie o wiele trudniejsze.

Pamiętajmy też, że koła przyczepy nie są napędzane. Należy unikać więc wszelkich miejsc, gdzie dobra trakcja opon ma kluczowe znaczenie: np. płytkie potoki i rozlewiska. Auto z napędem na cztery koła i dobrymi oponami da sobie radę, jeśli jednak założymy do niego przyczepę, to możemy mieć problem.

REKLAMA

Zobacz też; Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szerokość opon przyczepy jest zazwyczaj mniejsza, czasem nawet dużo mniejsza, niż szerokość opon samochodu. Oznacza to, że koła przyczepy znacznie łatwiej zapadają się w miękkim podłożu. Miejsca, które pokonał samochód, mogą być bardzo trudne do pokonania przez przyczepę.

Jeśli często zjeżdżamy z przyczepą z utwardzonych dróg możemy rozważyć zakup specjalnych opon terenowych do przyczepy. Wytrzymują większe obciążenie i mają wzmocnione boczne ścianki, przez co są bardziej odporne na uszkodzenia. Takie opony produkuje m.in. Kumho i Goodyear. Bardzo się przydają zwłaszcza jeśli przyczepa jest ciężka, np. jest na niej łódź.

Jednoosiowa przyczepa (tandem jest traktowany jako jedna oś) podąża prawie zawsze śladem ciągnącego ją samochodu. Jedynie na zakrętach zacieśnia nieco łuk. Dotyczy to zwłaszcza ciasnych zakrętów, w których tor jazdy przyczepy jest inny niż samochodu, co oznacza że może ona ocierać się o przydrożne przeszkody, które bez problemu minął samochód.

Kierowca pojazdu ciągnącego przyczepę w terenie powinien pamiętać także o jej wysokości. Nie tylko przyczepy campingowe są wyższe o kilkadziesiąt centymetrów od holujących je samochodów. Podobną wysokość mają niektóre przyczepy towarowe, okryte plandeką na stelażu. Nisko zwisające nad drogą gałęzie, całkowicie nieszkodliwe dla jadącego pod nimi auta, mogą poważnie uszkodzić jadącą jego śladem przyczepę.

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

Skutecznym rozwiązaniem problemu jest ustawienie na dachu samochodu anteny CB radia tak, aby jej wierzchołek był co najmniej kilkanaście centymetrów wyżej, niż najwyższe miejsce przyczepy. Antena uderzając o przeszkodę zasygnalizuje kierowcy problem dzięki czemu będzie on mógł wybrać inną drogę, pozwalającą na wjazd wyższego pojazdu. Z miejsca kierowcy trudno jest ocenić, czy pod daną przeszkodą zmieści się ciągnięta przez jego samochód przyczepa. Lusterka dają zafałszowany obraz rzeczywistości.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA