REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Tomasz Piwowarski
Radca prawny z kilkunastoletnim prawniczym doświadczeniem, specjalizujący się w prawie cywilnym, gospodarczym, nieruchomości, pracy. Fan motoryzacji oraz Włoch, a od nie tak dawna – motocyklista.
paliwo zimowe, zima, paliwa, diesel, tankowanie
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz
Christophe Licoppe
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Niewidzialna bariera przeciw niskim temperaturom

Gdy mówimy o paliwie zimowym, większość kierowców myśli o dieslu. I słusznie, to właśnie olej napędowy jest najbardziej wrażliwy na niskie temperatury. Jego największy wróg ukrywa się w jego własnej strukturze. Mowa o parafinie, naturalnym składniku każdego oleju napędowego. W ciepłe dni parafina pozostaje w stanie ciekłym, niewidoczna i zupełnie nieszkodliwa. Problem pojawia się, gdy słupki rtęci termometrów spadają do temperatur ujemnych. Wtedy maleńkie cząsteczki parafiny zaczynają się wytrącać z roztworu, tworząc kryształy.

REKLAMA

REKLAMA

Wyobraź sobie miliony mikroskopijnych, ostrych płatków cząsteczek parafiny unoszących się w paliwie. Gdy temperatura spada dalej, te płatki zaczynają do siebie przylegać, tworząc sieć, która z czasem zamienia płyn w żelowatą masę. Ten proces jest katastrofą dla układu zasilania paliwowego. Kryształy zatykają sitko w zbiorniku, filtr paliwa i przewody, odcinając silnikowi dostęp do paliwa. Efekt? Silnik gaśnie, a ponowne uruchomienie staje się niemożliwe, dopóki paliwo ze zbiornika nie rozgrzeje się, np. w ogrzewanym garażu. I na uniknięcie takich sytuacji przewidziane jest paliwo zimowe. Nie jest to jakakolwiek inna substancja, a ten sam olej napędowy, wzbogacony o specjalny koktajl dodatków. Te substancje chemiczne działają na dwa sposoby. Po pierwsze, obniżają temperaturę, przy której zaczynają tworzyć się kryształy parafiny. Po drugie, i co ważniejsze, otaczają już powstałe kryształy, uniemożliwiając im łączenie się w większe, niebezpieczne struktury. Dzięki temu paliwo płynie swobodnie przez filtr nawet wtedy, gdy na zewnątrz panują silne mrozy. To niewidzialna tarcza ochronna dla twojego silnika.

1 i 16 listopada – data wejścia zimowego paliwa na stacjach

Wprowadzanie paliwa zimowego to nie fanaberia producentów czy właścicieli stacji. To obowiązek wynikający z polskiego prawa, a konkretnie z rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Okres zimowy dla benzyn jest wskazany w nim w datach już od 1 listopada do końca lutego, a dla paliw diesla od 16 listopada do końca lutego. W tym czasie wszystkie stacje paliw w Polsce są zobowiązane sprzedawać paliwa spełniające surowsze, zimowe wymagania. Inspekcja Handlowa może pobierać próbki do badań, aby sprawdzić, czy oferowany diesel czy benzyna rzeczywiście mają odpowiednie parametry, np. temperaturę zablokowania zimnego filtru (CFPP) dla diesla czy prężność par dla benzyny. Dla kierowcy oznacza to gwarancję, że tankując w danym okresie, otrzymuje produkt przygotowany na panujące warunki atmosferyczne. To więc nie marketingowa sztuczka, ale element dbałości o bezpieczeństwo i komfort ruchu drogowego. Płacisz za paliwo, które ma pewne, gwarantowane właściwości i nie może cię zawieźć w najmniej oczekiwanym momencie. Trzeba jeszcze nadmienić, że rozporządzenie wymienia okresy przejściowe, kiedy paliwa na stacjach mogą mieć parametry "pośrednie" między typowo letnim a typowo zimowym.

Czy mieszanie paliwa zimowego z letnim to grzech? Prawdy i mity o paliwie zimowym

Wokół paliwa zimowego narosło wiele mitów. Jednym z najpopularniejszych jest przekonanie, że nie wolno go mieszać z letnim. Rzeczywistość jest znacznie bardziej łagodna. Jeśli w listopadzie zatankujesz zimowy olej napędowy do baku, w którym wciąż znajduje się jeszcze paliwo "letnie", nic złego się nie stanie. Dodatki zimowe z łatwością zdominują całą objętość paliwa, zapewniając mu odpowiednie właściwości antyżelowe. Podobnie, mieszając niewielką ilość letniego paliwa z pełnym bakiem zimowego w trakcie łagodnej zimy, nie ryzykujesz problemów. Kluczowe jest to, by w najzimniejszym okresie w baku dominowało paliwo o odpowiednich parametrach. Kolejny mit dotyczy jakości i mocy. Niektórzy obawiają się, że dodatki osłabiają paliwo. To nieprawda. Nowoczesne pakietów dodatków są projektowane tak, by nie wpływać negatywnie na liczbę cetanową w dieslu czy liczbę oktanową w benzynie. Silnik nie traci na mocy, a spalanie pozostaje na zbliżonym poziomie. Warto też wiedzieć, że w ekstremalnie mroźne dni, zwłaszcza w północnych regionach kraju, na stacjach można spotkać paliwa oznaczone jako „arctic” lub z informacją o odporności na temperatury sięgające nawet trzydziestu stopni poniżej zera. To produkty o jeszcze wyższej koncentracji dodatków, dedykowane do najtrudniejszych warunków.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

REKLAMA

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

REKLAMA

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA