REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wykorzystywać walory silnika i samochodu podczas jazdy w trudnym terenie?

Jakubowski Ryszard
Większość aut terenowych jest wyposażonych w tzw. reduktor, zmieniający główne przełożenie skrzyni biegów fot.fotolia
Większość aut terenowych jest wyposażonych w tzw. reduktor, zmieniający główne przełożenie skrzyni biegów fot.fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda po bezdrożach i drogach polnych jest najczęściej znakomitym sprawdzianem umiejętności kierowcy i możliwości kierowanego przezeń pojazdu.

REKLAMA

Bardzo często dla pokonania takich przeszkód konieczne jest wykorzystanie wszystkich walorów pojazdu. Jest to łatwiejsze, jeżeli ma on automatyczną skrzynię biegów. Wystarczy ustawić ją na jazdę terenową – resztą zajmie się automatyka. W przypadku skrzyń tradycyjnych jest to dużo trudniejsze. Niemal we wszystkich samochodach osobowych nie ma specjalnego biegu do jazdy terenowej. Przełożenia są dostosowane do jazdy drogami normalnymi, o twardej nawierzchni, przez co niemal zupełnie nie sprawdzają się w terenie.

REKLAMA

Z uwagi na spore opory toczenia, jakie występują pomiędzy kołami i miękką nawierzchnią, oraz na liczne podjazdy, bardzo często zachodzi konieczność wykorzystywania prawie całkowitej mocy silnika. Z uwagi na konstrukcję skrzyń biegów, obroty mocy maksymalnej przypadają często powyżej 40 km/godz. Jazda z taką prędkością po nierównych drogach może być niebezpieczna. Dłuższa praca silnika z tak dużą prędkością obrotową może spowodować nadmierny wzrost temperatury płynu chłodzącego silnik, czyli do tzw. ugotowania, czyli - przegrzania silnika. 

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

REKLAMA

Jest to możliwe nawet przy wentylatorach o dużej wydajności, użytych do chłodzenia radiatora, ponieważ przy tak małych prędkościach naturalny przepływ powietrza pomiędzy rurkami chłodnicy niemal nie istnieje. Dlatego bezpieczny zakres obrotów powinien zamykać się pomiędzy obrotami maksymalnego momentu i obrotami mocy maksymalnej, bliżej jego dolnej granicy. Wykorzystywanie maksymalnej mocy silnika powinno być ograniczone jedynie do koniecznych przypadków.

Jadąc przez grząski piasek lub płytkie błoto należy starać się zachowywać tor jazdy zbliżony maksymalnie do prostoliniowego. Każdy skręt wiąże się z pokonaniem pewnego oporu, a to oznacza, że spod skręconych kół zostanie usunięte więcej materiału (piasku, błota itp) niż podczas jazdy na wprost. W skrajnym przypadku może to doprowadzić do zakopanie się pojazdu. Jadąc po niepewnym gruncie, należy z powyższych powodów starać się utrzymywać jednakową prędkość, bez przyspieszeń i hamowania. Im prędkość jest mniejsza, tym trudniej o zakopanie się pojazdu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak parkować na wzniesieniu?

Jednocześnie trzeba pamiętać, że przy bardzo małej prędkości pojazd zbyt długo wywiera nacisk na jedno miejsce, co może powodować usunięcie się większej ilości materiału podłoża spod kół i „pogrążenie się” pojazdu w piasku lub w błocie. Wynika stąd konieczność znalezienia tzw. złotego środka, czyli prędkości, przy której uda się jechać po miękkim gruncie bez zapadania się kół. 

Większość aut terenowych jest wyposażonych w tzw. reduktor, zmieniający główne przełożenie skrzyni biegów. Działa on podobnie jak przerzutki w rowerze: po jego włączeniu taka sama prędkość samochodu osiągana jest przy wyższych obrotach, przez co auto jedzie wolniej i łatwiej jest wykorzystać jego osiągi.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA