REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

We współczesnych samochodach są specjalne gniazda do osadzania haków, służących do holowania fot. Fotolia
We współczesnych samochodach są specjalne gniazda do osadzania haków, służących do holowania fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas jazdy poza drogami o nawierzchni utwardzonej może się zdarzyć niemal wszystko. Bardzo łatwo o zakopanie się w piasku lub w błocie, albo o zjechanie z drogi na niżej położone pola. Zazwyczaj kontynuowanie jazdy bez pomocy z zewnątrz jest niemożliwe.

Gdy samochód ugrzęźnie, nie wolno próbować samodzielnie wyjechać z pułapki. Takie próby kończą się najczęściej coraz głębszym zakopywaniem się kół napędzanych, aż w końcu pojazd oprze się na podwoziu lub misce olejowej silnika oraz na elementach układu wydechowego i wówczas może dojść do poważnych uszkodzeń podczas próby wyciągnięcia go traktorem lub koniem.

REKLAMA

W wyrwaniu pojazdu z pułapki będą bardzo pomocne różne deski, drabinki, trapy itp. Aby je podłożyć pod koła często trzeba unieść pojazd. To stanowi bardzo duży problem, ponieważ typowe podnośniki samochodowe mają niewielką stopę, dobrą do podniesienia auta na asfalcie lub twardym poboczu, natomiast zupełnie nieprzydatną w miejscach miękkich.

Zobacz też: Jak prawidłowo holować samochód?

REKLAMA

Pod stopę należy podłożyć dostatecznie dużą i mocną podstawkę – może to być prostokątna lub okrągła deseczka z twardego drewna o powierzchni co najmniej 300 centymetrów kwadratowych, albo podobnej wielkości gruba metalowa płytka. Nie nadaje się do tego płytka plastikowa – pod obciążeniem szybko pęknie. Dobre są płytki z tekstolitu, rezoteksu lub rezokartu, o grubości co najmniej 20 mm, lub z laminatu poliestrowego, zbrojonego włóknem szklanym albo węglowym, również dostatecznie grube.

Jeżeli pojazd będzie wyciągany z pułapki przez inny samochód, traktor lub przez konia, nie wolno zapomnieć o dobrym zamocowaniu linki holowniczej we właściwym miejscu (takie punkty holowania opisane sa w instrukcji auta). Siła konieczna do wyrwania auta z grząskiego piasku lub błota jest znacznie większa od siły używanej podczas normalnego holowania. Dlatego linę należy mocować do trwałych i bardzo mocnych elementów nadwozia, takich jak przednia belka ramy pod silnikiem, tylny most, hak holowniczy itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

We współczesnych samochodach są specjalne gniazda, służące do osadzania haków, służących do holowania. Takie gniazdo należy przed wkręceniem w nie haka starannie oczyścić z piasku, błota i innych zanieczyszczeń, aby mieć gwarancję, że hak został wkręcony na właściwą głębokość. Oby ułatwić wkręcanie należy przedtem posmarować gwint haka dowolnym smarem lub olejem. Gdy jego brak, do smarowania można zastosować krople oleju spływające z tzw. bagnetu, służącego do pomiaru poziomu oleju w silniku.

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

REKLAMA

Do wyciągania samochodów osobowych z piaskowo-błotnistych pułapek nie należy używać lin stalowych. Są one sztywne, mało elastyczne, co oznacza że niemal zupełnie nie amortyzują szarpnięć. Elastyczna lina zapewnia też nieco większą siłę w momencie wyciągania, gdy "sprężynuje".

Niezmiernie ważne jest dokładne i precyzyjne mocowanie lin, szekli etc. Jeśli któryś z elementów jest przymocowany niedokładnie, może on w kluczowym momencie "puścić", powodując zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA