REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyciągnąć samochód z błota, sypkiego piasku i podobnych miejsc?

We współczesnych samochodach są specjalne gniazda do osadzania haków, służących do holowania fot. Fotolia
We współczesnych samochodach są specjalne gniazda do osadzania haków, służących do holowania fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podczas jazdy poza drogami o nawierzchni utwardzonej może się zdarzyć niemal wszystko. Bardzo łatwo o zakopanie się w piasku lub w błocie, albo o zjechanie z drogi na niżej położone pola. Zazwyczaj kontynuowanie jazdy bez pomocy z zewnątrz jest niemożliwe.

Gdy samochód ugrzęźnie, nie wolno próbować samodzielnie wyjechać z pułapki. Takie próby kończą się najczęściej coraz głębszym zakopywaniem się kół napędzanych, aż w końcu pojazd oprze się na podwoziu lub misce olejowej silnika oraz na elementach układu wydechowego i wówczas może dojść do poważnych uszkodzeń podczas próby wyciągnięcia go traktorem lub koniem.

REKLAMA

REKLAMA

W wyrwaniu pojazdu z pułapki będą bardzo pomocne różne deski, drabinki, trapy itp. Aby je podłożyć pod koła często trzeba unieść pojazd. To stanowi bardzo duży problem, ponieważ typowe podnośniki samochodowe mają niewielką stopę, dobrą do podniesienia auta na asfalcie lub twardym poboczu, natomiast zupełnie nieprzydatną w miejscach miękkich.

Zobacz też: Jak prawidłowo holować samochód?

Pod stopę należy podłożyć dostatecznie dużą i mocną podstawkę – może to być prostokątna lub okrągła deseczka z twardego drewna o powierzchni co najmniej 300 centymetrów kwadratowych, albo podobnej wielkości gruba metalowa płytka. Nie nadaje się do tego płytka plastikowa – pod obciążeniem szybko pęknie. Dobre są płytki z tekstolitu, rezoteksu lub rezokartu, o grubości co najmniej 20 mm, lub z laminatu poliestrowego, zbrojonego włóknem szklanym albo węglowym, również dostatecznie grube.

REKLAMA

Jeżeli pojazd będzie wyciągany z pułapki przez inny samochód, traktor lub przez konia, nie wolno zapomnieć o dobrym zamocowaniu linki holowniczej we właściwym miejscu (takie punkty holowania opisane sa w instrukcji auta). Siła konieczna do wyrwania auta z grząskiego piasku lub błota jest znacznie większa od siły używanej podczas normalnego holowania. Dlatego linę należy mocować do trwałych i bardzo mocnych elementów nadwozia, takich jak przednia belka ramy pod silnikiem, tylny most, hak holowniczy itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

We współczesnych samochodach są specjalne gniazda, służące do osadzania haków, służących do holowania. Takie gniazdo należy przed wkręceniem w nie haka starannie oczyścić z piasku, błota i innych zanieczyszczeń, aby mieć gwarancję, że hak został wkręcony na właściwą głębokość. Oby ułatwić wkręcanie należy przedtem posmarować gwint haka dowolnym smarem lub olejem. Gdy jego brak, do smarowania można zastosować krople oleju spływające z tzw. bagnetu, służącego do pomiaru poziomu oleju w silniku.

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

Do wyciągania samochodów osobowych z piaskowo-błotnistych pułapek nie należy używać lin stalowych. Są one sztywne, mało elastyczne, co oznacza że niemal zupełnie nie amortyzują szarpnięć. Elastyczna lina zapewnia też nieco większą siłę w momencie wyciągania, gdy "sprężynuje".

Niezmiernie ważne jest dokładne i precyzyjne mocowanie lin, szekli etc. Jeśli któryś z elementów jest przymocowany niedokładnie, może on w kluczowym momencie "puścić", powodując zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA