REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać przy silnym wietrze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Silne podmuchy wiatru mogą być bardzo niebezpieczne dla kierowcy, Fot. Fotolia
Silne podmuchy wiatru mogą być bardzo niebezpieczne dla kierowcy, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

REKLAMA

Jazda podczas silnego wiatru jest bardzo trudna i niebezpieczna. Największym zagrożeniem są przydrożne drzewa lub rosnące tuż przy drodze lasy o wysokim drzewostanie. Wiatr potrafi łamać lub wywracać z korzeniami nawet największe drzewa. Jeżeli nie jest możliwe ominięcie takich odcinków drogi, pokonując je należy zachować ostrożność i wzmożoną uwagę, obserwując nie tylko drogę przed maską, ale także to, co się przy niej dzieje. Padające drzewo lub spadająca gałąź nie trafiają na jezdnię natychmiast, w ciągu tysięcznych części sekundy. Zwykle mija trochę czasu, zanim przeszkoda spadnie na drogę lub na jadący nią pojazd.

REKLAMA

Czas ten jest bardzo cenny. Pozwala albo na zahamowanie albo na przyspieszenie, aby uciec spod przewracającego się drzewa. Dlatego jadąc taką drogą należy poruszać się z taką prędkością, która pozwoli na niemal natychmiastowe zatrzymanie się, lub - po zredukowaniu biegu – na gwałtowne przyspieszenie. Z doświadczenia wynika, że dla większości samochodów osobowych jest to prędkość około 50 - 60 km/godz. Powinna ona być minimalnie wyższa od najmniejszej dopuszczalnej na IV lub przedostatnim biegu, co pozwoli na gwałtowne przyspieszenie po szybkim zredukowaniu do biegu niższego. Większa prędkość to dłuższa droga hamowania.

Zobacz też: Jakie są negatywne skutki hamowania silnikiem?

Przy wyjeżdżaniu zza dużych obiektów, stojących przy drodze, takich jak budynki lub nawet zaparkowane na poboczu wielkie ciężarówki, oraz przy wyjeżdżaniu z lasu na otwartą przestrzeń trzeba się liczyć z gwałtownym i niespodziewanym uderzeniem bocznego wiatru. O niektórych miejscach ze stałymi zaporami dla wiatru np. w postaci gęstego, nagle kończącego się lasu, informują odpowiednie znaki drogowe. Są to jednak wyjątki i wiele podobnych miejsc nie ma żadnego oznakowania.

Najłatwiejsza jest jazda z wiatrem, wiejącym od tylu. Pozwala na szybsze dotarcie do celu przy zmniejszonym zużyciu paliwa. Trzeba jednak liczyć się z tym, że taki wiatr również może wywracać przydrożne drzewa a ich gałęzie mogą tarasować drogę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co robić, gdy wydłuża się droga hamowania?

Jazda pod wiatr jest równie łatwa, o ile kierowca pamięta, że opór powietrza rośnie z kwadratem prędkości. Tak więc dwukrotne zwiększenie prędkości spowoduje czterokrotny wzrost oporów powietrza. Najwłaściwszą jest taka prędkość, przy której podmuchy wiatru będą dla kierowcy prawie nieodczuwalne, co oznacza, że samochód będzie poruszał się w nich zarówno dzięki napędowi pochodzącemu z silnika, jak i siłą bezwładności.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA