REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jechać przy silnym wietrze?

Jakubowski Ryszard
Silne podmuchy wiatru mogą być bardzo niebezpieczne dla kierowcy, Fot. Fotolia
Silne podmuchy wiatru mogą być bardzo niebezpieczne dla kierowcy, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Silne podmuchy wiatru przyczyniły się do wielu groźnych, często śmiertelnych wypadków. Boczny wiatr potrafi zepchnąć auto z drogi do rowu albo je przewrócić. Może także zmienić wbrew woli kierowcy tor jazdy jego pojazdu tak, że znajdzie się on na drodze innych samochodów, w tym nadjeżdżających z przeciwka.

REKLAMA

Jazda podczas silnego wiatru jest bardzo trudna i niebezpieczna. Największym zagrożeniem są przydrożne drzewa lub rosnące tuż przy drodze lasy o wysokim drzewostanie. Wiatr potrafi łamać lub wywracać z korzeniami nawet największe drzewa. Jeżeli nie jest możliwe ominięcie takich odcinków drogi, pokonując je należy zachować ostrożność i wzmożoną uwagę, obserwując nie tylko drogę przed maską, ale także to, co się przy niej dzieje. Padające drzewo lub spadająca gałąź nie trafiają na jezdnię natychmiast, w ciągu tysięcznych części sekundy. Zwykle mija trochę czasu, zanim przeszkoda spadnie na drogę lub na jadący nią pojazd.

REKLAMA

Czas ten jest bardzo cenny. Pozwala albo na zahamowanie albo na przyspieszenie, aby uciec spod przewracającego się drzewa. Dlatego jadąc taką drogą należy poruszać się z taką prędkością, która pozwoli na niemal natychmiastowe zatrzymanie się, lub - po zredukowaniu biegu – na gwałtowne przyspieszenie. Z doświadczenia wynika, że dla większości samochodów osobowych jest to prędkość około 50 - 60 km/godz. Powinna ona być minimalnie wyższa od najmniejszej dopuszczalnej na IV lub przedostatnim biegu, co pozwoli na gwałtowne przyspieszenie po szybkim zredukowaniu do biegu niższego. Większa prędkość to dłuższa droga hamowania.

Zobacz też: Jakie są negatywne skutki hamowania silnikiem?

Przy wyjeżdżaniu zza dużych obiektów, stojących przy drodze, takich jak budynki lub nawet zaparkowane na poboczu wielkie ciężarówki, oraz przy wyjeżdżaniu z lasu na otwartą przestrzeń trzeba się liczyć z gwałtownym i niespodziewanym uderzeniem bocznego wiatru. O niektórych miejscach ze stałymi zaporami dla wiatru np. w postaci gęstego, nagle kończącego się lasu, informują odpowiednie znaki drogowe. Są to jednak wyjątki i wiele podobnych miejsc nie ma żadnego oznakowania.

Najłatwiejsza jest jazda z wiatrem, wiejącym od tylu. Pozwala na szybsze dotarcie do celu przy zmniejszonym zużyciu paliwa. Trzeba jednak liczyć się z tym, że taki wiatr również może wywracać przydrożne drzewa a ich gałęzie mogą tarasować drogę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co robić, gdy wydłuża się droga hamowania?

Jazda pod wiatr jest równie łatwa, o ile kierowca pamięta, że opór powietrza rośnie z kwadratem prędkości. Tak więc dwukrotne zwiększenie prędkości spowoduje czterokrotny wzrost oporów powietrza. Najwłaściwszą jest taka prędkość, przy której podmuchy wiatru będą dla kierowcy prawie nieodczuwalne, co oznacza, że samochód będzie poruszał się w nich zarówno dzięki napędowi pochodzącemu z silnika, jak i siłą bezwładności.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA