REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technika jazdy samochodem z napędem na przód, na tył oraz 4x4

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Większość współcześnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. Fot. Skoda
Większość współcześnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. Fot. Skoda
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Większość współcześnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. Dlaczego? Jakie są wady i zalety różnych układów napędowych oraz jakie mamy róznice w prowadzeniu aut? Na te pytania odpowiemy poniżej.

Układ napędowy to mechanizmy i elementy, które pozwalają na przeniesienie mocy i momentu obrotowego silnika na koła samochodu. W skład układu przeniesienia napędu wchodzą sprzęgło główne, skrzynia biegów, przekładnia główna, mechanizm różnicowy, półosie napędowe oraz koła.

REKLAMA

Rodzaje układów napędowych

Obecnie na rynku dostępne są cztery rodzaje układów napędowych. Są to tylny układ zespolony, układ klasyczny, układ przedni zespolony oraz 4x4. Układy te rozróżniamy w zależności od usytuowania silnika i pozostałych elementów.

Zobacz też: Jak jeździć z ESP

REKLAMA

Najpowszechniejszym układem jest przedni układ zespolony. Jego zaletą są niskie nakłady finansowe na jego wyprodukowanie oraz duża masa zawieszona nad przednią osią, dzięki czemu zwiększa się naturalna skłonność do wyjeżdżania przodem z ciasnych zakrętów.

W tylnym układzie zespolonym silnik, sprzęgło i skrzynia biegów ulokowane są w tylnej części samochodu, a moc przenoszona jest na tylną oś. Wadą takiego rozwiązania jest duży koszt produkcji i przyspieszone zużycie tylnych opon. Zaletami zaś dobre dociążenie kół napędzanych oraz małe straty momentu napędowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W układzie klasycznym do przeniesienia momentu napędowego na tylne koła wykorzystywany jest wał napędowy. Silnik, sprzęgło i skrzynia biegów znajdują się z przodu, obok silnika. Do wad tego rozwiązania zaliczyć można problemy ze statecznością w jeździe na wprost, duży i ograniczający ilość miejsca w kabinie tunel, pod którym biegnie wał napędowy. Do zalet zaś dużo mniejsze obciążenie kół przednich oraz możliwość zabudowania większych jednostek napędowych, np. V8.

Czwartym dostępnym na rynku napędem jest napęd 4x4. Gwarantuje on najlepszą możliwą trakcję niezależnie od nawierzchni i najbardziej neutralną charakterystykę prowadzenia. Rozwiązanie to ma niestety również wady. Są nimi wyższe koszty produkcji, zwiększenie masy pojazdu oraz zużycia paliwa.

Jak prowadzić auta z różnym napędem?

REKLAMA

Niedoświadczony kierowca, który prowadzi samochód po dobrej nawierzchni niekoniecznie zauważy różnice w prowadzeniu samochodu z napędem na przód oraz 4x4. Różnice te są jednak zauważalne w warunkach zimowych lub na gorszych nawierzchniach.

Podczas ruszania z miejsca i przyspieszania następuje wyraźne odciążenie przedniej osi pojazdu, dociążone zostają za to tylne koła, które w tym momencie mają dużo większą przyczepność niż przednie. Z tego właśnie powodu samochody z napędem na przód kręcą kolami w miejscu. Samochody z napędem na tył zaś dzięki dodatkowemu obciążeniu tylnej osi mają zwiększoną przyczepność do drogi, co ułatwia rozpędzanie.

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABSem?

Przy hamowaniu natomiast jest odwrotnie. Obciążone są głównie koła przednie, a nadwozie ma tendencje do nurkowania. W samochodach z napędem na wszystkie koła moment rozdzielony jest 50% : 50% między przednią a tylną oś. Mechanizm różnicowy o nierównym rozdziale momentu między osie oraz sprzęgło wiskotyczne pozwalają na skierowanie mocy na tylną oś w czasie gdy przednia traci przyczepność.

Różnice w prowadzeniu samochodów z różnym napędem widoczne są także podczas pokonywania ciasnego łuku drogi. W czasie jego pokonywania dużo bardziej obciążone są koła zewnętrzne przednie i tylne. W samochodzie z napędem na przód, kiedy przyczepność skręconego koła jest dużo mniejsza niż w jeździe na wprost, rezerwy przyczepności drastycznie spadają.

Samochody tylnonapędowe mają tendencję do nadsterowności, czyli uślizgu tylnej osi napędzanej, co oznacza tendencję do zacieśniania zakrętu. Natomiast samochody z napędem na przód są lekko podsterowne, szczególnie na nawierzchniach o ograniczonej przyczepności. Podsterowność odpowiada wielu kierowcom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA