REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Technika jazdy samochodem z napędem na przód, na tył oraz 4x4

Magdalena Jakubowska
Większość współcześnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. Fot. Skoda
Większość współcześnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. Fot. Skoda
newspress.co.uk

REKLAMA

REKLAMA

Większość współcześnie produkowanych samochodów ma napęd na przednie koła. Dlaczego? Jakie są wady i zalety różnych układów napędowych oraz jakie mamy róznice w prowadzeniu aut? Na te pytania odpowiemy poniżej.

Układ napędowy to mechanizmy i elementy, które pozwalają na przeniesienie mocy i momentu obrotowego silnika na koła samochodu. W skład układu przeniesienia napędu wchodzą sprzęgło główne, skrzynia biegów, przekładnia główna, mechanizm różnicowy, półosie napędowe oraz koła.

REKLAMA

REKLAMA

Rodzaje układów napędowych

Obecnie na rynku dostępne są cztery rodzaje układów napędowych. Są to tylny układ zespolony, układ klasyczny, układ przedni zespolony oraz 4x4. Układy te rozróżniamy w zależności od usytuowania silnika i pozostałych elementów.

Zobacz też: Jak jeździć z ESP

Najpowszechniejszym układem jest przedni układ zespolony. Jego zaletą są niskie nakłady finansowe na jego wyprodukowanie oraz duża masa zawieszona nad przednią osią, dzięki czemu zwiększa się naturalna skłonność do wyjeżdżania przodem z ciasnych zakrętów.

REKLAMA

W tylnym układzie zespolonym silnik, sprzęgło i skrzynia biegów ulokowane są w tylnej części samochodu, a moc przenoszona jest na tylną oś. Wadą takiego rozwiązania jest duży koszt produkcji i przyspieszone zużycie tylnych opon. Zaletami zaś dobre dociążenie kół napędzanych oraz małe straty momentu napędowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W układzie klasycznym do przeniesienia momentu napędowego na tylne koła wykorzystywany jest wał napędowy. Silnik, sprzęgło i skrzynia biegów znajdują się z przodu, obok silnika. Do wad tego rozwiązania zaliczyć można problemy ze statecznością w jeździe na wprost, duży i ograniczający ilość miejsca w kabinie tunel, pod którym biegnie wał napędowy. Do zalet zaś dużo mniejsze obciążenie kół przednich oraz możliwość zabudowania większych jednostek napędowych, np. V8.

Czwartym dostępnym na rynku napędem jest napęd 4x4. Gwarantuje on najlepszą możliwą trakcję niezależnie od nawierzchni i najbardziej neutralną charakterystykę prowadzenia. Rozwiązanie to ma niestety również wady. Są nimi wyższe koszty produkcji, zwiększenie masy pojazdu oraz zużycia paliwa.

Jak prowadzić auta z różnym napędem?

Niedoświadczony kierowca, który prowadzi samochód po dobrej nawierzchni niekoniecznie zauważy różnice w prowadzeniu samochodu z napędem na przód oraz 4x4. Różnice te są jednak zauważalne w warunkach zimowych lub na gorszych nawierzchniach.

Podczas ruszania z miejsca i przyspieszania następuje wyraźne odciążenie przedniej osi pojazdu, dociążone zostają za to tylne koła, które w tym momencie mają dużo większą przyczepność niż przednie. Z tego właśnie powodu samochody z napędem na przód kręcą kolami w miejscu. Samochody z napędem na tył zaś dzięki dodatkowemu obciążeniu tylnej osi mają zwiększoną przyczepność do drogi, co ułatwia rozpędzanie.

Zobacz też: Jak bezpiecznie hamować samochodem z ABSem?

Przy hamowaniu natomiast jest odwrotnie. Obciążone są głównie koła przednie, a nadwozie ma tendencje do nurkowania. W samochodach z napędem na wszystkie koła moment rozdzielony jest 50% : 50% między przednią a tylną oś. Mechanizm różnicowy o nierównym rozdziale momentu między osie oraz sprzęgło wiskotyczne pozwalają na skierowanie mocy na tylną oś w czasie gdy przednia traci przyczepność.

Różnice w prowadzeniu samochodów z różnym napędem widoczne są także podczas pokonywania ciasnego łuku drogi. W czasie jego pokonywania dużo bardziej obciążone są koła zewnętrzne przednie i tylne. W samochodzie z napędem na przód, kiedy przyczepność skręconego koła jest dużo mniejsza niż w jeździe na wprost, rezerwy przyczepności drastycznie spadają.

Samochody tylnonapędowe mają tendencję do nadsterowności, czyli uślizgu tylnej osi napędzanej, co oznacza tendencję do zacieśniania zakrętu. Natomiast samochody z napędem na przód są lekko podsterowne, szczególnie na nawierzchniach o ograniczonej przyczepności. Podsterowność odpowiada wielu kierowcom.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA