REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podjechać pod strome wzniesienia i z nich zjechać drogami nieutwardzonymi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Im droga bardziej stroma, tym większe trudności z jej pokonaniem
Im droga bardziej stroma, tym większe trudności z jej pokonaniem

REKLAMA

REKLAMA

W jeździe terenowej pojazdami do tego niedostosowanymi należy kierować się daleko posuniętą ostrożnością i przezornością. Dotyczy to zwłaszcza miejsc trudnych do pokonania, takich jak strome zbocza.

REKLAMA

Przyczepność kół, nie wyposażonych w specjalne opony, jest na drogach gruntowych znacznie mniejsza, niż na asfalcie czy betonie. W skrajnym przypadku może być porównywalna z przyczepnością na ubitym i lekko posypanym piaskiem śniegu, czyli może wynosić do 10% przyczepności kół do asfaltu. Z tego powodu należy najpierw uważnie przyjrzeć się drodze, jej nastromieniu po obu stronach wzniesienia i jej jakości.

Jeżeli jest to droga piaszczysta, albo co gorsza gliniasta lub z dużą ilością trawy i na dodatek mokra, mogą wystąpić duże problemy z podjechaniem i potem z bezpiecznym zjechaniem ze wzniesienia. Im droga bardziej stroma, tym większe wystąpią trudności z jej pokonaniem. Często trzeba wykorzystać siłę bezwładności rozpędzonego pojazdu, ponieważ wtedy napędzane koła muszą wykonać znacznie mniejszą pracę i trudniej będzie zerwać ich przyczepność.

Zobacz też: Jak przygotować auto terenowe do wyjazdu w teren?

REKLAMA

Najbardziej niebezpiecznym i nieprzyjemnym momentem na podjeździe jest chwila, gdy mimo wysiłków kierowcy pojazd zatrzyma się, a co gorsza, zacznie się cofać pod wpływem sił ciężkości. Nie pomoże wówczas zwiększanie obrotów silnika. W takiej sytuacji należy natychmiast włączyć bieg jałowy lub przynajmniej wcisnąć sprzęgło i uruchomić hamulec zasadniczy, aby powstrzymać cofanie się samochodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Następnie można, z bardzo dużym wyczuciem stopniowo zwalniać hamulec, jednocześnie bacznie obserwując drogę za pojazdem, starając się utrzymać właściwy tor jazdy. Zjechanie z drogi oznacza w takiej sytuacji ogromny problem, ponieważ samochód nie będzie w stanie samodzielnie ruszyć pod górę, a nie zawsze znajdzie się holownik, który z góry poda linę odpowiednio długą i mocną. Dlatego cofanie się w takich warunkach powinno odbywać się z minimalną prędkością, dużo mniejszą, niż prędkość piechura.

Zobacz też: Jak jechać w terenie leśnym?

Jest to manewr bardzo trudny i mają z nim problemy nawet kierowcy z bardzo dużym doświadczeniem, zwłaszcza że samochód ma tendencje do ześlizgiwania się w chwili, gdy hamulce zostaną zablokowane, co powoduje, że nie słucha kierownicy. Sytuację może uratować natychmiastowe odblokowanie kół, a to z kolei wymaga od kierowcy przezwyciężenia naturalnego odruchu hamowania za wszelką cenę w razie niebezpieczeństwa.

Pod żadnym pozorem nie wolno pchać podjeżdżającego pod wzniesienie pojazdu. Może on w każdej chwili zatrzymać się i zacząć cofać w sposób niekontrolowany, a wówczas nieszczęście gotowe. Na pchanie mogą sobie pozwolić jedynie zgrane załogi rajdowe, z bardzo dużym doświadczeniem w off-roadzie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA