REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

Kajetan Puszek
Offroad jest sportem mającym bezpośredni wpływ na środowisko naturalne. Fot. Jeep
Offroad jest sportem mającym bezpośredni wpływ na środowisko naturalne. Fot. Jeep

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy kilka sugestii dotyczących etycznej strony Offroad’u, który jest sportem mającym bezpośredni wpływ na środowisko naturalne. Przyjmując nasz punkt widzenia, wyrażony w tym artykule, przyczynicie się do poprawy piaru polskich offroaderów oraz środowiska.

REKLAMA

1.Bądź nastawiony przyjacielsko. Nie od dzisiaj wiadomo, że jedna negatywna opinia rzutuje na wizerunku całego środowiska. Jeśli nie chcesz, aby twoi koledzy po fachu byli odbierani negatywnie przez daną społeczność, instytucję z powodu Twojego zachowania – zmień swoja postawę. Pamiętaj, żeby podczas rajdowania po danej wsi nie zrazić do siebie mieszkańców. Po pierwsze – możesz zostać niemiło przywitany podczas następnej wizyty tudzież inny off-roader zostanie potraktowany nieuprzejmie przez rdzenną ludność. Ponadto jeżeli jesteś świadkiem krzywdzących , wręcz chamskich postaw – zareaguj. Bycie nonkonformistą jest trudne, lecz może mieć także swoje pozytywne strony.

REKLAMA

2.Żyj w zgodzie z turystami i osobami uprawiającymi sporty przestrzenne. Często kolarze górscy, narciarze, kajakarze , traperzy – wielbiciele sportów outdoorowych trenują w tych samych miejscach co offroaderzy. Negatywnym działaniem jest celowe wpadanie do rzeki, tuż obok spokojnie łowiącego ryby wędkarza czy też ochlapywanie błotem turystów, lub też spychanie jadących po leśnym szlaku rowerzystów. Wytworzenie pozytywnych korelacji z użytkownikami szlaków turystycznych i ze sportowcami na pewno nie zaszkodzi. Często może mieć to także pozytywne skutki – możliwe, że w razie złapania gumy, zagubienia się na szlaku – nasza uprzejmość zostanie odwzajemniona.

REKLAMA

3.Szanuj cudzą własność. Ta maksyma odnosi się także do Offroadu. Jeżeli przejeżdżamy przez drogi dojazdowe do domów, pastwiska, łąki czy podwórka zwracajmy uwagę na cudze mienie oraz wiejski inwentarz. Podczas eksploracji pastwisk górskich takie obrazki nie należą do rzadkości. Pamiętajmy, żeby wówczas nie niszczyć ogrodzeń, nie orać trawy oraz zwracać uwagę na przechodzące przez drogę zwierzęta. Zawsze lepiej zapytać się o możliwość przejazdu przez prywatny teren lub posesje , niż robić to bez pozwolenia.

4.Korzystaj z dróg przeznaczonych dla dwuśladów. Czasem chcemy się wyszumieć i z tego tytułu wjeżdżamy do bagien, zbaczamy z głównych dróg, aby dostać się do mało uczęszczanych ścieżek. Tylko w określonych przypadkach ma to racjonalne uzasadnienie – musimy sami potrafić oddzielić szaleńcze próby maniaków od emocjonującej rywalizacji. Pamiętajmy, że prawie każda trasa offroadowa jest pełna kolein, błota, bagien oraz powalonych drzew. Nie jest konieczne niszczenie środowiska naturalnego, podczas gdy przyczynkiem do tego jest zwykłe rozładowanie stresu czy „wyżycie się”.

Zobacz również: Jak pokonywać kałuże?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

5.Właściwie oceniaj możliwości swojego samochodu. Przed wyruszeniem w trasę zaopatrzmy się w niezbędny ekwipunek, który umożliwi nam naprawienie usterek czy poważnych awarii podczas offroadowej przygody. Ponadto miejmy na uwadze właściwe użytkowanie swojego pojazdu w terenie – starajmy się jeździć z jak najmniejszą szkodą dla środowiska naturalnego. Często poruszamy się po miejscach, w których znajduje się chroniona fauna i flora. Wówczas musimy pamiętać o tym, że nie jesteśmy sami na danym terenie.

6.Dbajmy o właściwy stan techniczny pojazdu. Negatywny stan techniczny pojazdu wpływa ujemnie na środowisko naturalne. Ważne jest , aby ograniczać emisje spalin i zanieczyszczeń. W tym celu przed startem wyregulujmy poprawnie silnik, zadbajmy o sprawny układ wydechowy oraz zwracajmy uwagę na wyciekające płyny. Są to podstawowe parametry, które muszą być perfekcyjnie ustawione, szczególnie w samochodach terenowych. Ponadto miejmy na uwadze fakt, że nawet jedna kropla oleju z kilku jeepów może spowodować skażenie środowiska.

7.Nie niszczmy przyrody bez powodu. Podczas mocowania stanowiska dla wyciągarki, używajmy do tego celu miękkiej taśmy. Poza tym, jeśli chcemy wypełniać koleiny to róbmy to za pomocą niepotrzebnych kawałków drewna. Nie zjeżdżajmy z wytyczonego szlaku, chyba, że wiąże się z tym uniknięcie poważnych zniszczeń na drodze. Jazda w terenie to też jazda powolna, o czym wiele osób zapomina.

Zobacz również: Jak jeździć po nierównościach?

8.Nie śmiećmy i zachowajmy porządek. Po biwakowaniu bądź dłuższym postoju w lesie pozostaw po sobie porządek. Najczęstszym grzechem turystów jest zostawianie śmieci na terenie swoich obozowisk. Wzorową postawą jest zostawienie miejsca , w lepszym stanie, niż je zastaliśmy. Wystarczy wrzucić śmieci do bagażnika i umieścić je na najbliższym wysypisku. Najprostsze rozwiązania często bywają najtrudniejsze do wykonania. Dokładnie gaśmy po sobie ognisko, aby nie stało się przyczyną pożaru.

9. Nie spożywaj alkoholu podczas jazdy. Jazda pod wpływem alkoholu w warunkach miejskich jest karana. Czemu podczas offroadu miało by być inaczej?

10. Dbaj o naturalny i nierzucający się w oczy wygląd auta. Jeżeli nasz jeep jest nad wyraz jaskrawy, cechuje go zbyt duża ilość naklejek czy też zbyt duża liczba gadżetów to może stać się on łatwym celem namierzenia go przez leśników czy też Straż Graniczną. Czasem ma to negatywne skutki i może przysporzyć wszystkim niepotrzebnych kłopotów. Jeżeli nasz samochód nie rzuca się w oczy, jego kolor czy wygląd jest neutralny to mamy większe szanse na dłuższe oddanie się offroadowej przyjemności. Ponadto odradza się jazdę po rezerwatach ścisłych, miejscach lęgowych ptactwa oraz po terenach, w których znajdują się rośliny objęte ochroną.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • cfsadf
    2022-02-15 17:03:46
    _ _ _
    0
QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

REKLAMA

Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

REKLAMA

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

REKLAMA