REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych?

Jakubowski Ryszard
Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych? Fot. Newspress
Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Drogi gruntowe, o nieutwardzonej nawierzchni, nie są torem wyścigów samochodowych. Dlatego wyprzedzanie na nich powinno należeć do najrzadziej wykonywanych manewrów.

Gdy jednak zachodzi konieczność wyprzedzenia innego pojazdu, poruszającego się bardzo wolno, można to zrobić jedynie w dwóch przypadkach:
1. Nie jest to pojazd konny
2. Po jego lewej stronie jest dostatecznie dużo miejsca z dostatecznie twardą nawierzchnią.

REKLAMA

Wyprzedzanie pojazdów, ciągniętych przez zwierzęta, jest bardzo ryzykowne. Zwierzę jest najczęściej przyzwyczajone do codziennego lub częstego pokonywania tej drogi i będzie dla niego ogromnym zaskoczeniem nagłe pojawienie się samochodu w miejscu, gdzie przez ostatnie miesiące nie było żadnych intruzów. Koń może się spłoszyć, a wówczas jego zachowanie nie będzie możliwe do przewidzenia.

Zobacz też: Jak wykorzystywać walory silnika i samochodu podczas jazdy w trudnym terenie?

REKLAMA

Wyprzedzanie na drogach gruntowych, które są z natury wąskie, wymaga najczęściej zjechania na pobocze lub bezdroże. To może się skończyć zakopaniem się w grząskim gruncie, co oznacza mnóstwo różnorodnych problemów. Nie zawsze można ocenić zza kierownicy, czy pole leżące tuż przy drodze to dawno lub nigdy nie orany ugór, czy wręcz przeciwnie – grząskie rozlewisko, porośnięte trawą.

Omijanie przeszkód, jakie znajdują się na polnych drogach, jest proste pod warunkiem, że przeszkoda znajduje się od dłuższego czasu na danym miejscu i była wielokrotnie omijana przez inne pojazdy. Wystarczy wówczas pojechać ich śladem, zachowując jednak ostrożność, ponieważ mogły go zostawić pojazdy terenowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak przeszkoda tarasuje drogę od niedawna, np. jest to drzewo, powalone podczas ostatniej burzy, albo uszkodzony pojazd, którego kierowca nie zachował należytej ostrożności, wówczas przed próbą ominięcia należy dobrze obejrzeć teren wokół, aby wybrać najkorzystniejszą drogę, bez wykrotów, wystających z gleby kołków, pieńków, korzeni i kamieni, na dodatek odpowiednio twardą. Dopiero potem można przystąpić do ominięcia przeszkody, zachowując jednak ostrożność. Najlepiej wysiąść z samochodu i dokładnie obejrzeć drogę, którą chcemy ominąć przeszkodę, szukając wystających pieńków, leżących kamieni etc.

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

W przypadku mniejszych drzew, tarasujących drogę, można spróbować je odsunąć. Często przy pomocy kilku osób można usunąć z drogi całkiem spore drzewo. Jeżeli połączone siły kierowcy i pasażerów nie wystarczą, wówczas można spróbować odciągnąć drzewo od drogi przy pomocy samochodu i linki holowniczej. Trzeba jednak pamiętać, że drzewo może stawiać opór przewyższający wytrzymałość linki lub elementów samochodu, do których będzie ona dowiązana. Można to stwierdzić już po pierwszej próbie.

W takiej sytuacji linkę holowniczą można jeszcze spróbować przywiązać przywiązać do górnej, cieńszej i lżejszej części drzewa. Może ona stawiać mniejszy opór.

Pamiętajmy też, że każde zjechanie z nieutwardzonej drogi na bezdroże może też wiązać się z niszczeniem przyrody, za które z kolei grozi mandat. Manewry należy tak planować, aby były jak najmniej inwazyjne dla leśnej flory.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA