REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych? Fot. Newspress
Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Drogi gruntowe, o nieutwardzonej nawierzchni, nie są torem wyścigów samochodowych. Dlatego wyprzedzanie na nich powinno należeć do najrzadziej wykonywanych manewrów.

Gdy jednak zachodzi konieczność wyprzedzenia innego pojazdu, poruszającego się bardzo wolno, można to zrobić jedynie w dwóch przypadkach:
1. Nie jest to pojazd konny
2. Po jego lewej stronie jest dostatecznie dużo miejsca z dostatecznie twardą nawierzchnią.

REKLAMA

Wyprzedzanie pojazdów, ciągniętych przez zwierzęta, jest bardzo ryzykowne. Zwierzę jest najczęściej przyzwyczajone do codziennego lub częstego pokonywania tej drogi i będzie dla niego ogromnym zaskoczeniem nagłe pojawienie się samochodu w miejscu, gdzie przez ostatnie miesiące nie było żadnych intruzów. Koń może się spłoszyć, a wówczas jego zachowanie nie będzie możliwe do przewidzenia.

Zobacz też: Jak wykorzystywać walory silnika i samochodu podczas jazdy w trudnym terenie?

REKLAMA

Wyprzedzanie na drogach gruntowych, które są z natury wąskie, wymaga najczęściej zjechania na pobocze lub bezdroże. To może się skończyć zakopaniem się w grząskim gruncie, co oznacza mnóstwo różnorodnych problemów. Nie zawsze można ocenić zza kierownicy, czy pole leżące tuż przy drodze to dawno lub nigdy nie orany ugór, czy wręcz przeciwnie – grząskie rozlewisko, porośnięte trawą.

Omijanie przeszkód, jakie znajdują się na polnych drogach, jest proste pod warunkiem, że przeszkoda znajduje się od dłuższego czasu na danym miejscu i była wielokrotnie omijana przez inne pojazdy. Wystarczy wówczas pojechać ich śladem, zachowując jednak ostrożność, ponieważ mogły go zostawić pojazdy terenowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak przeszkoda tarasuje drogę od niedawna, np. jest to drzewo, powalone podczas ostatniej burzy, albo uszkodzony pojazd, którego kierowca nie zachował należytej ostrożności, wówczas przed próbą ominięcia należy dobrze obejrzeć teren wokół, aby wybrać najkorzystniejszą drogę, bez wykrotów, wystających z gleby kołków, pieńków, korzeni i kamieni, na dodatek odpowiednio twardą. Dopiero potem można przystąpić do ominięcia przeszkody, zachowując jednak ostrożność. Najlepiej wysiąść z samochodu i dokładnie obejrzeć drogę, którą chcemy ominąć przeszkodę, szukając wystających pieńków, leżących kamieni etc.

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

W przypadku mniejszych drzew, tarasujących drogę, można spróbować je odsunąć. Często przy pomocy kilku osób można usunąć z drogi całkiem spore drzewo. Jeżeli połączone siły kierowcy i pasażerów nie wystarczą, wówczas można spróbować odciągnąć drzewo od drogi przy pomocy samochodu i linki holowniczej. Trzeba jednak pamiętać, że drzewo może stawiać opór przewyższający wytrzymałość linki lub elementów samochodu, do których będzie ona dowiązana. Można to stwierdzić już po pierwszej próbie.

W takiej sytuacji linkę holowniczą można jeszcze spróbować przywiązać przywiązać do górnej, cieńszej i lżejszej części drzewa. Może ona stawiać mniejszy opór.

Pamiętajmy też, że każde zjechanie z nieutwardzonej drogi na bezdroże może też wiązać się z niszczeniem przyrody, za które z kolei grozi mandat. Manewry należy tak planować, aby były jak najmniej inwazyjne dla leśnej flory.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA