REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych? Fot. Newspress
Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Drogi gruntowe, o nieutwardzonej nawierzchni, nie są torem wyścigów samochodowych. Dlatego wyprzedzanie na nich powinno należeć do najrzadziej wykonywanych manewrów.

Gdy jednak zachodzi konieczność wyprzedzenia innego pojazdu, poruszającego się bardzo wolno, można to zrobić jedynie w dwóch przypadkach:
1. Nie jest to pojazd konny
2. Po jego lewej stronie jest dostatecznie dużo miejsca z dostatecznie twardą nawierzchnią.

REKLAMA

REKLAMA

Wyprzedzanie pojazdów, ciągniętych przez zwierzęta, jest bardzo ryzykowne. Zwierzę jest najczęściej przyzwyczajone do codziennego lub częstego pokonywania tej drogi i będzie dla niego ogromnym zaskoczeniem nagłe pojawienie się samochodu w miejscu, gdzie przez ostatnie miesiące nie było żadnych intruzów. Koń może się spłoszyć, a wówczas jego zachowanie nie będzie możliwe do przewidzenia.

Zobacz też: Jak wykorzystywać walory silnika i samochodu podczas jazdy w trudnym terenie?

Wyprzedzanie na drogach gruntowych, które są z natury wąskie, wymaga najczęściej zjechania na pobocze lub bezdroże. To może się skończyć zakopaniem się w grząskim gruncie, co oznacza mnóstwo różnorodnych problemów. Nie zawsze można ocenić zza kierownicy, czy pole leżące tuż przy drodze to dawno lub nigdy nie orany ugór, czy wręcz przeciwnie – grząskie rozlewisko, porośnięte trawą.

REKLAMA

Omijanie przeszkód, jakie znajdują się na polnych drogach, jest proste pod warunkiem, że przeszkoda znajduje się od dłuższego czasu na danym miejscu i była wielokrotnie omijana przez inne pojazdy. Wystarczy wówczas pojechać ich śladem, zachowując jednak ostrożność, ponieważ mogły go zostawić pojazdy terenowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak przeszkoda tarasuje drogę od niedawna, np. jest to drzewo, powalone podczas ostatniej burzy, albo uszkodzony pojazd, którego kierowca nie zachował należytej ostrożności, wówczas przed próbą ominięcia należy dobrze obejrzeć teren wokół, aby wybrać najkorzystniejszą drogę, bez wykrotów, wystających z gleby kołków, pieńków, korzeni i kamieni, na dodatek odpowiednio twardą. Dopiero potem można przystąpić do ominięcia przeszkody, zachowując jednak ostrożność. Najlepiej wysiąść z samochodu i dokładnie obejrzeć drogę, którą chcemy ominąć przeszkodę, szukając wystających pieńków, leżących kamieni etc.

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

W przypadku mniejszych drzew, tarasujących drogę, można spróbować je odsunąć. Często przy pomocy kilku osób można usunąć z drogi całkiem spore drzewo. Jeżeli połączone siły kierowcy i pasażerów nie wystarczą, wówczas można spróbować odciągnąć drzewo od drogi przy pomocy samochodu i linki holowniczej. Trzeba jednak pamiętać, że drzewo może stawiać opór przewyższający wytrzymałość linki lub elementów samochodu, do których będzie ona dowiązana. Można to stwierdzić już po pierwszej próbie.

W takiej sytuacji linkę holowniczą można jeszcze spróbować przywiązać przywiązać do górnej, cieńszej i lżejszej części drzewa. Może ona stawiać mniejszy opór.

Pamiętajmy też, że każde zjechanie z nieutwardzonej drogi na bezdroże może też wiązać się z niszczeniem przyrody, za które z kolei grozi mandat. Manewry należy tak planować, aby były jak najmniej inwazyjne dla leśnej flory.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

REKLAMA

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

REKLAMA