REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych?

Jakubowski Ryszard
Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych? Fot. Newspress
Jak wyprzedzać i omijać przeszkody na drogach gruntowych? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Drogi gruntowe, o nieutwardzonej nawierzchni, nie są torem wyścigów samochodowych. Dlatego wyprzedzanie na nich powinno należeć do najrzadziej wykonywanych manewrów.

Gdy jednak zachodzi konieczność wyprzedzenia innego pojazdu, poruszającego się bardzo wolno, można to zrobić jedynie w dwóch przypadkach:
1. Nie jest to pojazd konny
2. Po jego lewej stronie jest dostatecznie dużo miejsca z dostatecznie twardą nawierzchnią.

REKLAMA

REKLAMA

Wyprzedzanie pojazdów, ciągniętych przez zwierzęta, jest bardzo ryzykowne. Zwierzę jest najczęściej przyzwyczajone do codziennego lub częstego pokonywania tej drogi i będzie dla niego ogromnym zaskoczeniem nagłe pojawienie się samochodu w miejscu, gdzie przez ostatnie miesiące nie było żadnych intruzów. Koń może się spłoszyć, a wówczas jego zachowanie nie będzie możliwe do przewidzenia.

Zobacz też: Jak wykorzystywać walory silnika i samochodu podczas jazdy w trudnym terenie?

Wyprzedzanie na drogach gruntowych, które są z natury wąskie, wymaga najczęściej zjechania na pobocze lub bezdroże. To może się skończyć zakopaniem się w grząskim gruncie, co oznacza mnóstwo różnorodnych problemów. Nie zawsze można ocenić zza kierownicy, czy pole leżące tuż przy drodze to dawno lub nigdy nie orany ugór, czy wręcz przeciwnie – grząskie rozlewisko, porośnięte trawą.

REKLAMA

Omijanie przeszkód, jakie znajdują się na polnych drogach, jest proste pod warunkiem, że przeszkoda znajduje się od dłuższego czasu na danym miejscu i była wielokrotnie omijana przez inne pojazdy. Wystarczy wówczas pojechać ich śladem, zachowując jednak ostrożność, ponieważ mogły go zostawić pojazdy terenowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli jednak przeszkoda tarasuje drogę od niedawna, np. jest to drzewo, powalone podczas ostatniej burzy, albo uszkodzony pojazd, którego kierowca nie zachował należytej ostrożności, wówczas przed próbą ominięcia należy dobrze obejrzeć teren wokół, aby wybrać najkorzystniejszą drogę, bez wykrotów, wystających z gleby kołków, pieńków, korzeni i kamieni, na dodatek odpowiednio twardą. Dopiero potem można przystąpić do ominięcia przeszkody, zachowując jednak ostrożność. Najlepiej wysiąść z samochodu i dokładnie obejrzeć drogę, którą chcemy ominąć przeszkodę, szukając wystających pieńków, leżących kamieni etc.

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

W przypadku mniejszych drzew, tarasujących drogę, można spróbować je odsunąć. Często przy pomocy kilku osób można usunąć z drogi całkiem spore drzewo. Jeżeli połączone siły kierowcy i pasażerów nie wystarczą, wówczas można spróbować odciągnąć drzewo od drogi przy pomocy samochodu i linki holowniczej. Trzeba jednak pamiętać, że drzewo może stawiać opór przewyższający wytrzymałość linki lub elementów samochodu, do których będzie ona dowiązana. Można to stwierdzić już po pierwszej próbie.

W takiej sytuacji linkę holowniczą można jeszcze spróbować przywiązać przywiązać do górnej, cieńszej i lżejszej części drzewa. Może ona stawiać mniejszy opór.

Pamiętajmy też, że każde zjechanie z nieutwardzonej drogi na bezdroże może też wiązać się z niszczeniem przyrody, za które z kolei grozi mandat. Manewry należy tak planować, aby były jak najmniej inwazyjne dla leśnej flory.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA