REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak utrzymać na chodzie auto terenowe?

Kalinowski Marcin
Jak utrzymać na chodzie auto terenowe? fot. Fotolia
Jak utrzymać na chodzie auto terenowe? fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Auto terenowe jest bardziej narażone na awarie i problemy, zwłaszcza, jeśli dużo jeździmy w terenie. Przyczyna jest prosta: konstrukcja terenówki z napędem na cztery koła jest o wiele bardziej skomplikowana niż zwykłego auta osobowego.

Oto czarny scenariusz na weekend: jesteśmy w środku głuszy na spokojnej, weekendowej wyprawie z rodziną. Nagle urywa się nam pasek rozrządu. Nie dość, że musimy czekać na pomoc, to jeszcze po powrocie czeka nas remont silnika wielokrotnie przewyższający cenę wymiany rozrządu. Odpoczynek od pracy zmienia się w piekło. A można było tego uniknąć.

REKLAMA

Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera

Problem w tym, że kwestia prawidłowego utrzymania samochodu to nie tylko okresowa wymiana oleju i przesmarowanie paru elementów. Diabeł tkwi w szczegółach: wiele z potrzebnych czynności to drobnostki zabierające kilkanaście minut pracy w domu, jednak w terenie zaoszczędzą nam mnóstwo zmartwień. Najłatwiej jest ułożyć sobie prostą listę tego, co należy sprawdzić.

Luz układu kierowniczego

Sprawdzenie luzu kierownicy zajmie nam około minuty, a jednocześnie pozwoli nam na wykrycie potencjalnie poważnych problemów z układem kierowniczym. Teoretycznie każde, nawet najmniejszy ruch kierownicą powinien poruszyć koła. Tak jednak nie jest, bowiem układ kierowniczy każdego auta ma mniejszy lub większy luz. Jest jednak pewna granica, gdzie luz przestaje być naturalnym efektem mechanicznym, a staje się sygnałem, że gdzieś jest coś nie tak. Wystarczy, że spróbujemy w stojącym samochodzie obrócić koło kierownicy jednocześnie patrząc na przednie koła. Kierownica nie powinna się obrócić o więcej niż 15 stopni, zanim nie skręcą się koła. Jeśli luz na kierownicy jest większy niż 15 stopni, może (choć nie musi) oznaczać to zużytych przegubów, drążków kierowniczych lub problemu z przekładnią.

Sprzęgło

Jeśli samochód ma ręczną skrzynię biegów, dość łatwo jest sprawdzić jego stan, sprawdzając pedał. Idealnie, zanim sprzęgło zacznie rozłączać silnik i skrzynię, powinniśmy być w stanie wcisnąć pedał na około 2-3 centymetry. Wciskając pedał głębiej, powinniśmy doprowadzić do całkowitego rozłączenia. Wystarczy włączyć silnik, wcisnąć sprzęgło, włączyć bieg i wyczuć, w jakim momencie pedał „łapie” moc z silnika. Nieprawidłowości (np. sprzęgło zaczyna rozłączać się od razu po dotknięciu pedału, lub też przy wciśnięciu do końca nie rozłącza się całkowicie) nie muszą wynikać ze zużycia tarczy. Winny może być nie wyregulowany bądź zużyty układ sterujący: w większości przypadków będzie to linka bądź układ hydrauliczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hamulce

Tutaj sprawa jest prosta: albo mamy sprawne hamulce, albo nie wyjeżdżamy w ogóle na drogę. Sprawdzić je jest dość łatwo: pedał hamulca nie powinien wcisnąć się głębiej, niż do połowy odległości między pozycją spoczynku, a podłogą (niektóre samochody są wyposażone w system awaryjnego hamowania, który zezwala na dociśnięcie pedału do podłogi, przez co hamujemy z o wiele większą siłą niż normalnie, ale to inna historia). Jeśli coś jest nie tak, lepiej udać się wtedy do mechanika. Dobrze jest też sprawdzić stan klocków: zużyte klocki zaczynają "huczeć" podczas hamowania. Z kolei tarcze hamulcowe nie powinny być zużyte bardziej niż 1 mm na stronę (jeśli wyczuwamy rant, tarcze są do wymiany). Warto też obejrzeć przewody hamulcowe, czy nie są napęczniałe bądź zardzewiał.

Chłodnica

W zwykłych samochodach osobowych nie trzeba tego robić, jednak w przypadku zabłoconych terenówek, lepiej jest obejrzeć chłodnicę przy każdym myciu samochodu. Zwykła chłodnica składa się z cienkich rurek wystawionych na przepływ powietrza, przez co płynący w niej płyn jest chłodzony. Jeśli między żeberkami chłodnicy zbierze się błoto, owady, lub inne niepożądane elementy, silnik będzie miał tendencje do przegrzewania się, a to może prowadzić do zatarcia. Wystarczy wypłukać żeberka wodą, uważajmy jednak, aby jej strumień nie był zbyt silny. Żeberka chłodnicy są wykonane z cienkiego metalu i dość łatwo je odkształcić. Skoro jesteśmy już przy chłodnicy, sprawdźmy też od razu wiatrak wentylatora, który powinien obracać się lekko i nie uderzać w żaden element. W niektórych starszych modelach aut wiatrak napędzany jest paskiem klinowym: sprawdźmy jego stan. Warto też sprawdzić stan sprzęgła wiskotycznego, czyli elementu, który pod wpływem temperatury uruchamia wiatrak

Płyn chłodniczy

Mimo, że ostatnio w naszym kraju zima jest zjawiskiem coraz rzadszym, to jednak temperatura nadal lubi spadać poniżej zera. Jeśli w układzie chłodzenia znajdzie się czysta woda, to w temperaturze poniżej zera chłodziwo może zamarznąć. Efekt: totalna katastrofa. Lód ma większą objętość niż woda i raczej nie poddaje się barierom, takim jak ścianki kanałów w silniku. Jeśli woda zamarznie, może rozsadzić nam silnik. Najlepiej jest więc używać specjalnego niezamarzającego płynu do chłodnic. Pamiętajmy jednak, aby nie wlewać koncentratu bez uprzedniego rozcieńczenia go wodą w stosunku 1:1.

Opony

Sprawdzenie opon to nie tylko ważny element bezpieczeństwa. Pozwoli też na zaoszczędzenie pieniędzy, bowiem źle napompowane opony zużyją się o wiele szybciej. Informacja z boku koła podaje, jakie jest maksymalne dopuszczalne ciśnienie przy maksymalnym obciążeniu, co nie oznacza, że musimy pompować koło tak mocno. Chodzi  raczej o to, aby bieżnik koła miał kontakt z drogą na całej swojej szerokości. Weźmy kredę i namalujmy w poprzek bieżnika  kreskę. Przejedźmy się kilkaset metrów i zobaczmy, czy kreda starła się tak samo z boków bieżnika jak w jego środku. Jeśli na bokach zostały ślady kredy, a w środku nie, ciśnienie jest zbyt wysokie. Nie należy jednak jeździć też na zbyt słabo napompowanych kołach (choć niektóre warunki, takie jak jazda po skałach lub piasku, wymagają znacznego obniżenia ciśnienia).

Zobacz też: Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?

Zjeżdżając w teren można ciśnienie kół obniżyć, nawet do 1,2 bara. Większa część bieżnika będzie miała wtedy kontakt z nawierzchnią. Nie należy przesadzać ze spuszczaniem powietrza, łatwo jest bowiem doprowadzić do zsunięcia się opony z felgi.

Płynów ciąg dalszy

To dość oczywista rada dla każdego, kto jeździ samochodem. Dbania o prawidłowy poziom płynów uczą teraz już na kursach jazdy, jednak po otrzymaniu prawa jazdy lubimy zapominać belferskie przynudzanie instruktora i egzaminatora. To jednak ważne: sprawdźmy poziom oleju (albo za pomocą wskaźnika w kabinie, albo za pomocą bagnetu włożonego w silnik, na którym zaznaczone jest maksymalny i minimalneypoziom), poziom płynu chłodniczego, poziom płynu hydraulicznego w układach wspomagania, sprzęgła i hamulców. Popatrzmy też od spodu, czy nie ma gdzieś jakichś wycieków. Warto jest też sprawdzić, ile oleju zostało w mechanizmach różnicowych i w skrzyni biegów.

Filtr powietrza

Każda książka serwisowa opisuje, co ile należy zmieniać filtr powietrza. Filtr decyduje o tym, jakiej jakości powietrze dostaje się do silnika: jeśli będzie zanieczyszczone (np. drobnym pyłem), to odbije się to negatywnie na zużyciu komór spalania, tłoków i zaworów. Filtr powietrza warto jest co pewien czas temu wyjąć i obejrzeć, a nawet jeśli nie wymaga wymiany, to po prostu wyczyścić. Jeśli dużo jeździmy po terenach nieutwardzonych, gdzie kurz i pył są na porządku dziennym, to najlepiej zainwestować jest w profesjonalny filtr powietrza.

Układ wydechowy

To dość prosta czynność, wymaga jednak wejścia pod samochód. Obejrzyjmy wszystkie rury, czy nie ma pęknięć oraz czy wieszaki nie są pourywane. Bardzo podatne na uszkodzenia są punkty, gdzie tłumiki przechodzą w rurę. Jeśli w porę wykryjemy niewielką dziurę lub urwany wieszak, to koszty naprawy będą minimalne, a nam zaoszczędzi zgubienie kawałka wydechu na środku szlaku.

Mechanik służy pomocą

Nie wszystkie rzeczy możemy zrobić sami, a w większości przypadków nawet jeśli wykryjemy drobną usterkę, to jej wyeliminowanie i tak skończy się interwencją mechanika. Warto jest jednak regularnie sprawdzać swój samochód, bowiem możemy zaoszczędzić na tym dużo pieniędzy i nerwów. Doskonałą okazją do dokładnego obejrzenia auta jest każde mycie. Spod warstwy błota i brudu widać wtedy każdą rysę na lakierze i każdy niewielki defekt.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA