Jak wybierać miejsca na postój poza drogami z nawierzchnią utwardzoną?
REKLAMA
REKLAMA
1. Aspekt prawny. W wielu krajach obozowanie i biwakowanie poza wyznaczonymi miejscami jest zakazane. Podobnie w licznych krajach obowiązuje zakaz wjazdu i biwakowania w terenach leśnych, przy czym nie zawsze jest precyzyjnie określone, co należy rozumieć jak „teren leśny”. Pola i łąki stanowią zazwyczaj czyjąś własności i przed wjechaniem na nie należy odszukać ich właściciela i poprosić o zgodę.
REKLAMA
2. Aspekt pragmatyczny. Wybierając miejsce na postój poza uczęszczanymi szlakami trzeba liczyć się z różnymi nie zawsze miłymi przygodami. Miejsca odludne bywają chętnie odwiedzane przez pijaków i złodziei. Często miejscowa ludność nie akceptuje pobytu obcych turystów w pobliżu swoich siedzib, nawet gdy ci przebywają na czyimś prywatnym gruncie za jego zgodą.
Zobacz też: Dlaczego SUV to nie auto terenowe? Jakie są różnice, wady i zalety?
3. Czynnik losowy. Miejsce postoju, zwłaszcza campera lub przyczepy campingowej powinno być oddalone od drzew, zwłaszcza szpilkowych. Kapiąca żywica lub spadź potrafi skutecznie zanieczyścić lakier, a usunięcie plam i zacieków bywa bardzo trudne. Drzewa są ulubionym miejscem przesiadywania ptactwa. Niestety, ono potrafi bardzo skutecznie i trwale zanieczyścić lakier karoserii. Ptasie odchody są dla lakieru żrące, co oznacza iż mogą w skrajnym wypadku uszkodzić powłokę lakierniczą i zapoczątkować powstawanie ognisk korozji. Podczas burz i silnych wiatrów często łamią się gałęzie, co może doprowadzić do poważnych uszkodzeń karoserii, wgnieceń i oraz rozbicia szyb. Jeżeli wybrane miejsce znajduje się nisko, tuż nad lustrem przepływającej rzeki lub jeziora, należy liczyć się z możliwością niespodziewanego podniesienia się poziomu wody po ulewach i zalaniem obozowiska.
Zobacz też: Poradnik eksperta: 10 przykazań offroadera
REKLAMA
4. Czynnik fizyczny. Ciężki pojazd, pozostawiony na miękkim gruncie będzie powoli ale systematycznie wygniatał pod kołami coraz większe zagłębienia. Po pewnym czasie mogą one uniemożliwić ruszenie z miejsca. Dlatego jeżeli na obozowisko wybrano miejsce o takich właściwościach, należy raz na kilka dni przestawić pojazd o kilkadziesiąt centymetrów do przodu lub do tyłu. Dzięki temu powstające wgniecenia nie będą zbyt głębokie.
5. Czynnik ekonomiczny. Postój pojazdu w miejscu do tego nieprzeznaczonym, zwłaszcza w terenie leśnym, może skończyć się nałożeniem przez lokalne władze na jego kierowcę sporej kary pieniężnej.
REKLAMA
REKLAMA