Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

REKLAMA
REKLAMA
Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.
- Prawo jazdy - nowe przepisy
- Nowe zasady kształcenia kierowców
- Prawo jazdy ważne 15 lat
- 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców
- Cyfrowe prawo jazdy
- Zakaz prowadzenia pojazdów egzekwowany transgranicznie
- Nowe przepisy - komentarze
- Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
- Bezpieczeństwo ruchu drogowego w UE
Prawo jazdy - nowe przepisy
Posłowie poparli przegląd unijnych przepisów dotyczących praw jazdy. Zmiany obejmują zasady dla początkujących kierowców, cyfrowe prawo jazdy i zakaz prowadzenia pojazdów. Nowe przepisy UE o prawie jazdy zwiększą bezpieczeństwo na drogach:
REKLAMA
REKLAMA
- Prawo jazdy ważne przez 15 lat
- Co najmniej dwuletni okres próbny dla początkujących kierowców
- Nowe cyfrowe prawo jazdy może zastąpić fizyczny dokument
- Transgraniczne egzekwowanie zakazu prowadzenia pojazdów
We wtorek Parlament Europejski zatwierdził aktualizację przepisów dotyczących praw jazdy. Ma to poprawić bezpieczeństwo na unijnych drogach i zmniejszyć liczbę kolizji. Obecnie w wypadkach drogowych w Unii ginie prawie 20 tysięcy osób rocznie.
Nowe zasady kształcenia kierowców
Kandydaci na kierowców będą musieli zdać egzamin, który będzie sprawdzać wiedzę na temat systemów wspomagania kierowcy, bezpiecznego otwierania drzwi oraz zagrożeń związanych z martwym polem i korzystaniem z telefonu za kierownicą. Zgodnie z postulatami posłów do Parlamentu Europejskiego nowe wymogi w zakresie szkoleń i egzaminów będą kłaść większy nacisk na zagrożenia związane z pieszymi, dziećmi, rowerzystami i innymi niechronionymi użytkownikami dróg.
Prawo jazdy ważne 15 lat
Prawa jazdy na motocykle i samochody będą ważne przez 15 lat. Jednak jeżeli prawo jazdy służy jako krajowy dokument tożsamości, państwa członkowskie będą mogły skrócić ich okres ważności do 10 lat. Prawa jazdy na samochody ciężarowe i autobusy będą ważne przez pięć lat. Kraje Unii mogą skrócić okres ważności prawa jazdy dla kierowców w wieku 65 lat lub starszych, aby zobowiązać ich do częstszych badań lekarskich lub kursów odświeżających wiedzę.
REKLAMA
Przed uzyskaniem pierwszego prawa jazdy lub przy ubieganiu się o przedłużenie okresu ważności dokumentu kierowca powinien przejść badania lekarskie, m.in. badania wzroku i układu krążenia. Kraje Unii będą mogły zdecydować o zastąpieniu badań lekarskich dla kierowców samochodów lub motocykli formularzem samooceny lub inną oceną opracowaną na szczeblu krajowym.
2-letni okres próbny dla początkujących kierowców
Po raz pierwszy unijne przepisy będą przewidywać okres próbny dla nowych kierowców. Będzie on wynosić co najmniej dwa lata. W tym czasie kierowcy ci będą podlegać surowszym przepisom i karom za jazdę pod wpływem alkoholu i brak pasów bezpieczeństwa lub urządzeń przytrzymujących dla dzieci.
Ponadto prawo jazdy kategorii B będą mogli uzyskać 17-latkowie, lecz do 18. roku życia będą musieli prowadzić samochód pod nadzorem doświadczonego kierowcy.
Aby zaradzić niedoborowi kierowców zawodowych, prawa jazdy na samochód ciężarowy (kategoria C) będą mogli uzyskać 18-latkowie, a na autobus (kategoria D) – 21-latkowie. Będą oni musieli jednak okazać certyfikat kompetencji zawodowych. W przeciwnym razie aby prowadzić te pojazdy, kierowcy będą musieli mieć odpowiednio 21 i 24 lata.
Cyfrowe prawo jazdy
Zgodnie z nowymi przepisami cyfrowe prawo jazdy, dostępne na telefonie komórkowym, ma stopniowo stać się głównym formatem prawa jazdy w Unii Europejskiej. Kierowcy będą mogli jednak ubiegać się o fizyczne prawo jazdy, które powinni otrzymać bez zbędnej zwłoki – zasadniczo w ciągu trzech tygodni.
Zakaz prowadzenia pojazdów egzekwowany transgranicznie
Aby ograniczyć nieostrożną jazdę za granicą i zapewnić transgraniczne egzekwowanie kar, informacje o cofnięciu, zawieszeniu lub ograniczeniu prawa jazdy będą przekazywane państwu członkowskiemu Unii, które wydało dokument. Organy krajowe będą musiały bez zbędnej zwłoki informować się wzajemnie o decyzjach w sprawie zakazów prowadzenia pojazdów nałożonych za najpoważniejsze przestępstwa drogowe, w tym jazdę pod wpływem alkoholu lub narkotyków, spowodowanie śmiertelnego wypadku lub nadmierną prędkość, np. 50 km/h powyżej limitu.
Nowe przepisy - komentarze
Sprawozdawczyni Parlamentu Europejskiego ds. praw jazdy Jutta Paulus (Verts/ALE, Niemcy) powiedziała: „Do 2030 roku nowa europejska dyrektywa w sprawie prawa jazdy wprowadzi cyfrowe prawo jazdy, jednocześnie zapewniając obywatelom pełną swobodę wyboru między aplikacją a fizyczną kartą. Szkolenie kierowców będzie zawierać więcej elementów dotyczących bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Ochotnicy, tacy jak strażacy i ratownicy, będą mogli łatwiej prowadzić pojazdy uprzywilejowane, a nowe zasady dotyczące szkoleń i uznawania kwalifikacji uczynią zawody transportowe bardziej atrakcyjnymi i dostępnymi. Obywatele w całej Europie odczują bezpośrednie korzyści z tych konkretnych ulepszeń”.
Sprawozdawca Parlamentu Europejskiego ds. zakazu prowadzenia pojazdów Matteo Ricci (S&D, Włochy) podkreślił: „Dzisiejszy dzień to ważny krok naprzód w poprawie bezpieczeństwa na drogach. Wprowadzenie jaśniejszych i bardziej terminowych kryteriów zawieszania uprawnień do kierowania w przypadkach poważnych naruszeń pomaga chronić nie tylko odpowiedzialnych kierowców, ale całą społeczność. Silniejszy i skuteczniejszy system monitorowania i egzekwowania przepisów pomoże zapobiegać wypadkom i ratować życie.”
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Nowe przepisy wejdą w życie dwudziestego dnia po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Państwa członkowskie będą miały trzy lata, aby przenieść je do prawa krajowego, a następnie jeszcze rok, aby przygotować się do ich wdrożenia.
Bezpieczeństwo ruchu drogowego w UE
Zmienione unijne przepisy dotyczące praw jazdy są częścią pakietu dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego, który Komisja przedstawiła w marcu 2023 roku. Ma on na celu poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i wyeliminowanie do 2050 roku ofiar śmiertelnych w unijnym transporcie drogowym („wizja zero”).
Źródło: europarl.europa.eu
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA