REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy
Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy
fot. materiały prasowe

REKLAMA

REKLAMA

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

rozwiń >

Stabilizacja cen OC – ale nie wszędzie

Jak wynika z najnowszego raportu CUK Ubezpieczenia, średnia cena obowiązkowego OC spadła względem drugiego kwartału o 0,3%, a w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrosła jedynie o 1,5%. To oznacza, że polski rynek ubezpieczeń komunikacyjnych po okresie gwałtownych zmian wchodzi w fazę stabilizacji.

REKLAMA

REKLAMA

Stabilizacja cen to dobra informacja dla klientów, szczególnie w czasie, gdy inne dobra i usługi drożeją. Wciąż jednak widać duże różnice między regionami czy modelami aut, dlatego porównywanie ofert oraz konsultacje z doradcami pomagają zaoszczędzić spore sumy pieniędzy – mówi Marcin Dyliński, Członek Zarządu ds. Marketingu i E-Commerce w CUK Ubezpieczenia.

Największe spadki cen odnotowano w województwie opolskim, gdzie średnia składka spadła z 741 zł do 654 zł (−11,7%). Z kolei wzrosty pojawiły się w Podlaskiem (+3,6%) i Podkarpackiem (+3,1%). Najdroższym regionem pozostaje Dolny Śląsk (820 zł), a najtańszym Świętokrzyskie (529 zł) – różnica między nimi sięga niemal 300 zł.

Choć średnia krajowa cen OC pozostaje stabilna, lokalne wahania potrafią być znaczne. To efekt różnej szkodowości, polityki taryfowej ubezpieczycieli i struktury kierowców w poszczególnych miastach i powiatach – dodaje Marcin Dyliński, Członek Zarządu ds. Marketingu i E-Commerce w CUK Ubezpieczenia.

REKLAMA

Gdzie płacą najwięcej, a gdzie najmniej?

Spośród miast wojewódzkich najwyższe składki OC w trzecim kwartale 2025 roku płacili kierowcy we:

  • Wrocławiu – 994 zł
  • Warszawie – 977 zł
  • Gdańsku – 947 zł

Na drugim końcu zestawienia znalazły się powiaty, w których średnia cena OC nie przekroczyła 500 zł. W trzecim kwartale było ich 22 (dla porównania w drugim kwartale – 17), a najwięcej z nich zlokalizowanych jest w południowo-wschodniej części Polski.

W dużych aglomeracjach składki są najwyższe – głównie ze względu na większą szkodowość i natężenie ruchu. Jednocześnie rośnie liczba powiatów, gdzie można kupić OC poniżej 500 zł, co potwierdza, że lokalizacja pozostaje jednym z głównych czynników wpływających na cenę polisy – tłumaczy ekspert CUK.

Najczęściej ubezpieczane modele aut – stare, znane i tanie w utrzymaniu

Wśród kierowców indywidualnych wciąż dominują modele uznawane za klasyki. Najczęściej ubezpieczane w trzecim kwartale 2025 roku były:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Volkswagen Golf IV (1997–2003)
  2. Opel Corsa D (2006–2011)
  3. Ford Fiesta (2008–2011)
  4. Audi A4 Avant (2004–2008)
  5. Toyota Yaris (2006–2009)

To auta, które od lat utrzymują się w czołówce, przede wszystkim ze względu na dostępność części i niskie koszty eksploatacji. Składki OC dla tych modeli mieszczą się zwykle w okolicach średniej rynkowej.

Polecamy: Samochód w firmie

Chińskie marki coraz popularniejsze

Na polskim rynku widać jednak nowy trend. Rosnącą popularność samochodów chińskich marek. Coraz częściej pojawiają się one w zestawieniach ubezpieczycieli. Średnie składki OC dla wybranych modeli pokazują, że nie muszą być drogie w utrzymaniu:

  • MG ZS (2023) – 487 zł
  • JAECOO – 498 zł
  • BYD – 642 zł
  • BAIC – 713 zł
  • DONGFENG – 947 zł

W segmencie użytkowników indywidualnych obserwujemy stabilność wśród najpopularniejszych modeli, ale widać też, że marki chińskie coraz mocniej wchodzą na rynek. W przypadku flot wciąż dominują sprawdzone, praktyczne modele europejskie – podkreśla Marcin Dyliński.

Ceny AC w 2025 roku – lekka korekta po miesiącach stabilizacji

W okresie od stycznia do września 2025 roku średnia składka AC wyniosła 1 070 zł. Dynamika zmian pozostawała niewielka, w ujęciu rocznym ceny wzrosły o zaledwie 1,6%.

W trzecim kwartale obserwowano jednak lekką korektę. W lipcu średnia składka AC wyniosła 1 060 zł, w sierpniu 1 062 zł, a we wrześniu spadła do 1 031 zł – czyli o 4,6%. To najniższy poziom od początku roku.

Regionalne różnice w AC – nawet 283 zł różnicy

Podobnie jak w przypadku OC, różnice między regionami są znaczące. Najdroższe polisy AC w trzecim kwartale 2025 roku odnotowano w województwie:

  • zachodniopomorskim – 1 224 zł,
  • podlaskim – 1 209 zł,
  • dolnośląskim – 1 197 zł.

Najniższe średnie składki zapłacili kierowcy z województw:

  • łódzkiego – 941 zł,
  • wielkopolskiego – 947 zł,
  • kujawsko-pomorskiego – 976 zł.

Różnica między najdroższym a najtańszym regionem wyniosła aż 283 zł, co pokazuje, jak duży wpływ mają lokalne czynniki – natężenie ruchu, liczba kolizji czy wartość ubezpieczanych pojazdów.

Co to oznacza dla kierowców?

Trzeci kwartał 2025 roku potwierdził, że rynek ubezpieczeń komunikacyjnych po latach turbulencji ustabilizował się na jakiś czas. Choć średnie ceny OC i AC nie rosną gwałtownie, różnice regionalne i indywidualne pozostają znaczne.

Kierowcy z dużych miast wciąż płacą nawet dwukrotnie więcej niż mieszkańcy wschodniej Polski, a wysokość składki zależy nie tylko od lokalizacji, ale też od wieku, historii jazdy czy rodzaju pojazdu.

Porównywanie ofert w kalkulatorach internetowych i kontakt z doradcą ubezpieczeniowym to dziś realny sposób na oszczędność rzędu nawet kilkuset złotych rocznie bez utraty zakresu ochrony.

Tekst opracowany na podstawie danych CUK Ubezpieczenia, raport: OC i AC w III kwartale 2025 roku

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA