REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
radca prawny
NaszEauto, dopłata, samochody elektryczne, leasing, NFOŚiGW
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Po co jakiekolwiek zmiany w programie?

Zmiany w programie dopłat NaszEauto są tłumaczone m. in. niższym niż spodziewane zainteresowaniem udziałem w programie, oraz stosunkowo niskim poziomem wykorzystania środków. W pewnych zakresach program ma zostać poszerzony o nowe podmioty uprawnione do dopłat, w tym co ciekawe – również instytucje o charakterze publicznym. W innym zakresie planowane są natomiast zmiany rodzaju pojazdów, do których możliwe będzie uzyskanie dopłaty.

REKLAMA

REKLAMA

Jak oficjalnie podaje NFOŚiGW, zmiany wprowadzone mają zostać zgodnie ze zmienioną Decyzją wykonawczą (CID) KE z dnia 27.05.2025 r., a celem programu stanie się uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie poprzez wsparcie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, M2 oraz N1.

Ważne
  • Kategoria M1 to rodzaj samochodu przeznaczonego do przewozu osób, mający nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem kierowcy i dopuszczalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 tony. Kategoria ta obejmuje typowe samochody osobowe, ale także niektóre minivany czy kampery;
  • Kategoria M2 to kategoria homologacyjna pojazdów zaprojektowanych do przewozu osób, które mają więcej niż osiem miejsc siedzących (oprócz kierowcy) i których maksymalna masa całkowita nie przekracza 5 ton. Do tej kategorii zaliczają się między innymi mniejsze busy i niektóre większe kampery;
  • Kategoria N1 to kategoria pojazdów zaprojektowanych do przewozu ładunków, których maksymalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Należą do nich lekkie samochody ciężarowe, furgonetki i niektóre pojazdy typu pick-up, które mogą być prowadzone przez osoby posiadające zwykłe prawo jazdy.

Co się zmieni w programie NaszEauto?

Planowane zmiany mają mieć szeroki zasięg. Jak podał NFOŚiGW, są one planowane w następujących obszarach:

  1. Alokacja środków: aktualnie to 373.750.000,00 EUR, przeliczone na 1.613.777.750,00 PLN; po zmianach ma to być 273.750.000 EUR, przeliczone na 1.181.997.750,00 PLN;
  2. Przeznaczenie kosztów kwalifikowanych: aktualnie na zakup nowego pojazdu elektrycznego wyłącznie o kategorii homologacyjnej M1; po zmianach mają być objęte oprócz kategorii M1 także M2 oraz N1; co bardzo istotne, nie będzie można otrzymać dopłaty do pojazdów, dla których został naliczony podatek celny (o tym więcej w dalszej części artukułu);
  3. Wnioskodawcy: aktualnie wnioskodawcami mogą być osoby fizyczne oraz osoby fizyczne wykonujące jednoosobową działalność gospodarczą; po zmianach katalog ma ulec zmianie w zależności od kategorii homologacyjnej:
    • O dopłatę do pojazdów kategorii M1 będą mogły wnioskować osoby fizyczne, osoby fizyczne wykonujące jednoosobową działalność gospodarczą oraz parki narodowe;
    • O dopłatę do pojazdów kategorii M2 oraz N1 będą mogły wnioskować organizacje pozarządowe (NGO); parki narodowe; państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ; państwowe osoby prawne realizujące zadania opiekuńczo-wychowawcze lub działalność edukacyjną lub działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ; a także jednostki samorządu terytorialnego w zakresie placówek: opiekuńczo-wychowawczych, prowadzące działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty; prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty; prowadzących działalność leczniczą realizowaną w przeważającym zakresie w ramach kontraktu z NFZ.
  4. Wysokość wsparcia: aktualnie przysługuje ona maksymalnie do kwoty 40.000,00 PLN; zaś po zmianach ma to być:
    • Dla pojazdów kategorii M1: do 40.000,00 PLN dla osoby fizycznej, osoby fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą oraz dla praku narodowego;
    • Dla pojazdów kategorii M2: do 600.000,00 PLN na pojazd;
    • Dla pojazdów kategorii N1: do 70.000,00 PLN na pojazd.
  5. Premia za niski dochód: aktualnie wynosi ona 5.000,00 PLN lub 11.250,00 PLN, natomiast po zmianach ma ona już w ogóle nie przysługiwać.

Jak informuje dodatkowo NFOŚiGW, konsultacjom nie mogą podlegać warunki wynikające wprost z Decyzji wykonawczej Rady Unii Europejskiej (CID) tj. forma wsparcia (dotacja), łączna wysokość wsparcia, rodzaj premii podwyższającej łączną kwotę wsparcia, rodzaj ostatecznych odbiorców wsparcia, kategoria pojazdów, wielkość wskaźnika „Liczba zakupionych, leasingowanych lub wynajętych pojazdów kategorii M1, M2 oraz N1”, wysokość budżetu przeznaczonego na program. Z powyższego wynika, że w wyniku konsultacji społecznych kluczowe aspekty zaplanowanych zmian nie ulegną modyfikacji.

REKLAMA

O co chodzi z brakiem dopłaty do pojazdu, na który naliczono podatek celny?

Jednym z głównych celów aktualizacji programu NaszEauto jest wyeliminowanie z programu dopłat chińskich pojazdów elektrycznych, co w założeniu ma wesprzeć rodzimych europejskich producentów samochodów. Bowiem od 30 października 2024 r. w Unii Europejskiej obowiązują tzw. ostateczne cła wyrównawcze na import z Chin nowych bateryjnych pojazdów elektrycznych (BEV) – od 7,8% do 35,3% w zależności od producenta. Jednakże konsekwencje tego założenia mogą iść znacznie dalej, a jeżeli warunek ten nie zostanie w jakiś sposób doprecyzowany w ostatecznym kształcie programu, to ograniczenie może dotknąć znacznie więcej marek producentów samochodów elektrycznych. W Chinach swoje fabryki posiadają m. in. Tesla czy BMW, aczkolwiek trzeba przyznać że europejska ich dystrybucja odbywa się w głównej mierze z fabryk w Europie. Trzeba także dodać, że niektóre chińskie marki dysponują już fabrykami w Europie (np. BYD na Węgrzech), a dystrybuowane stamtąd samochody nie byłyby objęte wyżej wspomnianym cłem, co oznacza, że kwalifikowałyby się do dopłat z programu. Aby osiągnąć zamierzony cel, NFOŚiGW powinien więc doprecyzować zapis dotyczący opłat celnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy zmiany rozruszają program NaszEauto, czy będą gwoździem do trumny?

Należy zwrócić uwagę na pewną niekonsekwencję autorów programu dopłat, albowiem z jednej strony wskazują oni, że dotychczas spożytkowane środki z programu nie są na zadowalającym poziomie i zmianami chcą rozruszać NaszEauto i doprowadzić do złożenia większej liczby wniosków. Z drugiej strony, wprowadzają ograniczenia co do pojazdów objętych cłami, w szczególności chińskiej produkcji elektryków, których w Polsce zaczęło się sprzedawać w tym roku coraz więcej. Czas pokaże, czy faktycznie zmiany doprowadzą do większego ruchu w programie dopłat, czy też będzie on nieco sztuczny, albowiem można się liczyć z tym, że skoro niektóry podmioty publiczne mają zostać dopuszczone do udziału w programie, środki z NaszEauto zaczną przepływać z jednego budżetu publicznego do drugiego, a nie do osób fizycznych. Celem głównym jest bowiem 100% wykorzystanie środków, a skoro obywatele dotychczas niewystarczająco chętnie korzystali z programu, to może instytucje publiczne wspomogą NFOŚiGW w wykonaniu planu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA