REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zderzenie czołowe: jak go bezpiecznie uniknąć?

Jakubowski Ryszard
Jak uniknąć zderzenia czołowego? Fot. Fotolia
Jak uniknąć zderzenia czołowego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zderzenie czołowe dwóch pojazdów jest najniebezpieczniejszym drogowym wypadkiem.

Umiejętność unikania zderzeń czołowych jest niezwykle ważna. ważniejsza nawet od umiejętności wyprowadzania z poślizgów. Poślizgi zdarzają się jednak setki razy częściej, niż sytuacje poprzedzające zderzenie czołowe, dlatego na kursach doskonalenia jazdy mówi się głownie o nich. O tym, jak uniknąć zderzenia czołowego, prawie nigdy nie wspomina się.

REKLAMA

Zobacz też:  Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

REKLAMA

Do zderzenia czołowego dochodzi zawsze w sytuacji, gdy dwa pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, znajdą się na tym samym pasie w odległości uniemożliwiającej podjęcie skutecznego przeciwdziałania, np. zahamowania lub wykonania uniku, pozwalającego na bezpieczne minięcie się.

Odległość ta zależy wyłącznie od sumy prędkości obu pojazdów, a więc nie zabezpieczy przed zderzeniem czołowym jazda z prędkością nawet 10 km/godz., jeżeli pojazd z przeciwka nadjeżdża z prędkością 100 km/godz. i znajduje się w odległości mniejszej, niż 70-80 m na nawierzchni asfaltowej suchej. W takiej sytuacji jedyną szansą przeżycia jest jak najszybsze wykonanie uniku. Z oczywistych powodów większą szansę na skuteczny unik ma kierowca pojazdu jadącego wolniej. Przy dużej prędkości gwałtowny ruch kierownicą może doprowadzić do wywrócenia się samochodu na dach.

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Z wykonaniem uniku nie wolno zwlekać, szczególnie wtedy, gdy jest sporo miejsca na jego wykonanie. Nie można czekać, aż kierowca jadący z przeciwka zacznie wykonywać ten manewr. Może on stracił przytomność albo nie panuje nad swoimi odruchami, choćby z powodu zamroczenia alkoholowego?

Najważniejszą czynnością poprzedzającą właściwy unik jest maksymalne zmniejszenia prędkości z równoczesną obserwacją zachowania pojazdu z przeciwka. W krytycznej sytuacji jest na to zaledwie ułamek sekundy. Tak więc gwałtowne ostre hamowanie, następnie częściowe zwolnienie pedału hamulca i ruch kierownicą we właściwą stronę to są jedyne czynności, które należy wykonać dla uniknięcia zderzenia. Z chwilą gdy samochód zmieni tor jazdy, można powrócić do ostrego hamowania, np dla uniknięcia wjechania w pole lub do przydrożnego rowu. Trzeba pamiętać, że bez względu na to, czym zakończy się wykonanie uniku, jego skutki będą o wiele mniej tragiczne niż w przypadku zderzenia czołowego. Nie wolno więc powstrzymywać się przed nim, licząc na szczęśliwy przypadek, owocujący zmianą toru jazdy zagrażającego nam samochodu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. 2 000 zł mandatu i 15 punktów karnych

Kolejne skrzyżowania i przejazdy kolejowo-drogowe z systemem RedLight. Kiedy zaczną działać nowe systemy RedLight? Gdzie zostaną rozlokowane? Jakie mandaty obowiązują w przypadku przejazdu na czerwonym świetle?

Chińskie samochody podbijają rynki – teraz także polski, Czy decyduje tylko cena

Chińskie auta nie bez powodu są znacznie tańsze od europejskich. Oczywiście chodzi tutaj przede wszystkim o zdobycie rynku, a najlepszym argumentem do tego jest przystępna cena. Dla nabywcy zresztą przyczyny są najmniej ważne, liczy się dobra cena.

REKLAMA