REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zderzenie czołowe: jak go bezpiecznie uniknąć?

Jakubowski Ryszard
Jak uniknąć zderzenia czołowego? Fot. Fotolia
Jak uniknąć zderzenia czołowego? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zderzenie czołowe dwóch pojazdów jest najniebezpieczniejszym drogowym wypadkiem.

Umiejętność unikania zderzeń czołowych jest niezwykle ważna. ważniejsza nawet od umiejętności wyprowadzania z poślizgów. Poślizgi zdarzają się jednak setki razy częściej, niż sytuacje poprzedzające zderzenie czołowe, dlatego na kursach doskonalenia jazdy mówi się głownie o nich. O tym, jak uniknąć zderzenia czołowego, prawie nigdy nie wspomina się.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też:  Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Do zderzenia czołowego dochodzi zawsze w sytuacji, gdy dwa pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, znajdą się na tym samym pasie w odległości uniemożliwiającej podjęcie skutecznego przeciwdziałania, np. zahamowania lub wykonania uniku, pozwalającego na bezpieczne minięcie się.

Odległość ta zależy wyłącznie od sumy prędkości obu pojazdów, a więc nie zabezpieczy przed zderzeniem czołowym jazda z prędkością nawet 10 km/godz., jeżeli pojazd z przeciwka nadjeżdża z prędkością 100 km/godz. i znajduje się w odległości mniejszej, niż 70-80 m na nawierzchni asfaltowej suchej. W takiej sytuacji jedyną szansą przeżycia jest jak najszybsze wykonanie uniku. Z oczywistych powodów większą szansę na skuteczny unik ma kierowca pojazdu jadącego wolniej. Przy dużej prędkości gwałtowny ruch kierownicą może doprowadzić do wywrócenia się samochodu na dach.

REKLAMA

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z wykonaniem uniku nie wolno zwlekać, szczególnie wtedy, gdy jest sporo miejsca na jego wykonanie. Nie można czekać, aż kierowca jadący z przeciwka zacznie wykonywać ten manewr. Może on stracił przytomność albo nie panuje nad swoimi odruchami, choćby z powodu zamroczenia alkoholowego?

Najważniejszą czynnością poprzedzającą właściwy unik jest maksymalne zmniejszenia prędkości z równoczesną obserwacją zachowania pojazdu z przeciwka. W krytycznej sytuacji jest na to zaledwie ułamek sekundy. Tak więc gwałtowne ostre hamowanie, następnie częściowe zwolnienie pedału hamulca i ruch kierownicą we właściwą stronę to są jedyne czynności, które należy wykonać dla uniknięcia zderzenia. Z chwilą gdy samochód zmieni tor jazdy, można powrócić do ostrego hamowania, np dla uniknięcia wjechania w pole lub do przydrożnego rowu. Trzeba pamiętać, że bez względu na to, czym zakończy się wykonanie uniku, jego skutki będą o wiele mniej tragiczne niż w przypadku zderzenia czołowego. Nie wolno więc powstrzymywać się przed nim, licząc na szczęśliwy przypadek, owocujący zmianą toru jazdy zagrażającego nam samochodu.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA