REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kolumna pojazdów: jak w niej jechać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Kolumna pojazdów: jak w niej jechać? Fot. Fotolia
Kolumna pojazdów: jak w niej jechać? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolumny pojazdów, sunące po drogach, są zjawiskiem powszechnym. Jazda w kolumnie tylko teoretycznie wygląda na bardzo łatwą.

REKLAMA

Są dwa rodzaje kolumn pojazdów: zorganizowane i tworzące się ad hoc, np w wyniku wolnej jazdy jednego z pojazdów, którego nie można wyprzedzić bezpiecznie lub w zgodzie z przepisami. Z pierwszymi ogromna większość kierowców nie ma i nigdy nie będzie miała do czynienia, dlatego nie poświęcimy im uwagi. Należy jedynie pamiętać o kilku podstawowych kodeksowych zasadach, dotyczących zachowania wobec takich kolumn.

REKLAMA

Jadąc w przypadkowo sformowanej kolumnie pojazdów należy przede wszystkim pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości do poprzedzającego pojazdu oraz stale kontrolować odległość, w jakiej znajduje się jadący za nami samochód. Wbrew pozorom mamy pewien wpływ na tę odległość. Gdy wydaje się ona być zbyt mała, wówczas należy na chwilę zapalić światła stop, np. leciutko naciskając pedał hamulca, aby nie uruchomić hamulców, lecz zaświecić światłami stopu. Kierowca jadącego z tyłu pojazdu odruchowo przyhamuje nieco mocniej, tym samym zwiększając odległość.

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez obszar robót drogowych?

Jazda w kolumnie wymaga także stałej kontroli sytuacji na drodze z tyłu. Zawsze znajdzie się ktoś, kto nie wytrzyma nerwowo wolnej jazdy i spróbuje, często wbrew logice i łamiąc kilka ważnych przepisów kodeksu drogowego, przesunąć się o kilka pozycji do przodu. Gdy nagle zobaczy zbliżający się z przeciwka pojazd, będzie za wszelką cenę, nawet siłą próbował znaleźć dla siebie miejsce między pojazdami kolumny. W takiej sytuacji co najmniej 90% polskich kierowców zrobi wszystko, aby mu to maksymalnie utrudnić.

Tymczasem jedynym sensownym rozwiązaniem jest zmniejszenie prędkości tak, aby powiększyć dystans do poprzedzającego pojazdu, co pozwoli szalejącemu kierowcy na w miarę bezpieczne zjechanie na prawą stronę drogi, a tym samym uniknięcie czołowego zderzenia z nadjeżdżającym z naprzeciwka autem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

REKLAMA

Interesującym zagadnieniem jest dobór przełożenia skrzyni biegów tak, aby zużycie paliwa podczas jazdy w kolumnie było jak najmniejsze. Silniki czterosuwowe zużywają najmniej paliwa wtedy, gdy obroty ich wału korbowego są minimalnie mniejsze od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jeżeli więc samochód nie posiada wskaźnika chwilowego zużycia paliwa, ułatwiającego dobór właściwego biegu, wówczas należy tak dobrać przełożenie, aby silnik pracował w pobliżu obrotów ekonomicznych.

Współczesne silniki spalinowe mają duży zapas mocy, co w praktyce umożliwia jazdę, a raczej – toczenie się pojazdu po poziomej lub lekko opadającej drodze z silnikiem pracującym minimalnie powyżej wolnych obrotów. Zużycie paliwa jest wówczas znikome, pod warunkiem, że prędkość jazdy będzie cały czas mniej więcej jednakowa, nie będzie włączony najwyższy bieg i nie będzie konieczne przyspieszanie. Jeżeli zajdzie konieczność zwiększenia prędkości lub droga zacznie się wznosić, wówczas będzie konieczna redukcja biegów tak, aby prędkość obrotowa wału korbowego zbliżyła się do prędkości maksymalnego momentu obrotowego.

Wśród kierowców zdarza się przekonanie, że jazda w kolumnie obniża zużycie paliwa. Chodzi tu o utrzymywanie auta w strudze aerodynamicznej powietrza poprzedzającego pojazdu, co może zmniejszać opory powietrza. Z tej techniki (tzw. "drafting") korzystają kierowcy wyścigowi, jednak na zwykłej drodze, przy niezbyt wielkich prędkościach, nie zauważymy różnicy. Drafting wymaga też utrzymywania bardzo niewielkiej odległości od poprzedzającego pojazdu, co ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Lepiej trzymać się kilkadziesiąt metrów z tyłu, niż liczyć na ułamki procenta oszczędności paliwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

Szok: 85-latek wjechał do galerii handlowej. Czy seniorzy powinni mieć badania, by zachować prawo jazdy? Tak wyglądają przepisy 2025

Incydent w Gdyni, gdzie 25 czerwca 85-letni kierowca wjechał samochodem do wnętrza centrum handlowego Riviera przy ul. Kazimierza Górskiego, wywołał lawinę pytań o bezpieczeństwo na drogach i zdolność osób starszych do prowadzenia pojazdów. Zdarzenie to, choć na szczęście bez poważniejszych obrażeń, zakończyło się mandatem dla mężczyzny i wnioskiem policji o skierowanie go na badania zdrowotne. To nietypowe zdarzenie ponownie stawia kluczowe pytanie: czy badania lekarskie dla kierowców seniorów powinny być obowiązkowe? Czy seniorzy mogą prowadzić auto po 80-tce bez dodatkowych wymogów? Sprawdzamy, jak wyglądają przepisy dla kierowców seniorów 2025.

REKLAMA

500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

REKLAMA