REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kolumna pojazdów: jak w niej jechać?

Max Trela
Kolumna pojazdów: jak w niej jechać? Fot. Fotolia
Kolumna pojazdów: jak w niej jechać? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolumny pojazdów, sunące po drogach, są zjawiskiem powszechnym. Jazda w kolumnie tylko teoretycznie wygląda na bardzo łatwą.

REKLAMA

Są dwa rodzaje kolumn pojazdów: zorganizowane i tworzące się ad hoc, np w wyniku wolnej jazdy jednego z pojazdów, którego nie można wyprzedzić bezpiecznie lub w zgodzie z przepisami. Z pierwszymi ogromna większość kierowców nie ma i nigdy nie będzie miała do czynienia, dlatego nie poświęcimy im uwagi. Należy jedynie pamiętać o kilku podstawowych kodeksowych zasadach, dotyczących zachowania wobec takich kolumn.

REKLAMA

Jadąc w przypadkowo sformowanej kolumnie pojazdów należy przede wszystkim pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości do poprzedzającego pojazdu oraz stale kontrolować odległość, w jakiej znajduje się jadący za nami samochód. Wbrew pozorom mamy pewien wpływ na tę odległość. Gdy wydaje się ona być zbyt mała, wówczas należy na chwilę zapalić światła stop, np. leciutko naciskając pedał hamulca, aby nie uruchomić hamulców, lecz zaświecić światłami stopu. Kierowca jadącego z tyłu pojazdu odruchowo przyhamuje nieco mocniej, tym samym zwiększając odległość.

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez obszar robót drogowych?

Jazda w kolumnie wymaga także stałej kontroli sytuacji na drodze z tyłu. Zawsze znajdzie się ktoś, kto nie wytrzyma nerwowo wolnej jazdy i spróbuje, często wbrew logice i łamiąc kilka ważnych przepisów kodeksu drogowego, przesunąć się o kilka pozycji do przodu. Gdy nagle zobaczy zbliżający się z przeciwka pojazd, będzie za wszelką cenę, nawet siłą próbował znaleźć dla siebie miejsce między pojazdami kolumny. W takiej sytuacji co najmniej 90% polskich kierowców zrobi wszystko, aby mu to maksymalnie utrudnić.

Tymczasem jedynym sensownym rozwiązaniem jest zmniejszenie prędkości tak, aby powiększyć dystans do poprzedzającego pojazdu, co pozwoli szalejącemu kierowcy na w miarę bezpieczne zjechanie na prawą stronę drogi, a tym samym uniknięcie czołowego zderzenia z nadjeżdżającym z naprzeciwka autem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

REKLAMA

Interesującym zagadnieniem jest dobór przełożenia skrzyni biegów tak, aby zużycie paliwa podczas jazdy w kolumnie było jak najmniejsze. Silniki czterosuwowe zużywają najmniej paliwa wtedy, gdy obroty ich wału korbowego są minimalnie mniejsze od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jeżeli więc samochód nie posiada wskaźnika chwilowego zużycia paliwa, ułatwiającego dobór właściwego biegu, wówczas należy tak dobrać przełożenie, aby silnik pracował w pobliżu obrotów ekonomicznych.

Współczesne silniki spalinowe mają duży zapas mocy, co w praktyce umożliwia jazdę, a raczej – toczenie się pojazdu po poziomej lub lekko opadającej drodze z silnikiem pracującym minimalnie powyżej wolnych obrotów. Zużycie paliwa jest wówczas znikome, pod warunkiem, że prędkość jazdy będzie cały czas mniej więcej jednakowa, nie będzie włączony najwyższy bieg i nie będzie konieczne przyspieszanie. Jeżeli zajdzie konieczność zwiększenia prędkości lub droga zacznie się wznosić, wówczas będzie konieczna redukcja biegów tak, aby prędkość obrotowa wału korbowego zbliżyła się do prędkości maksymalnego momentu obrotowego.

Wśród kierowców zdarza się przekonanie, że jazda w kolumnie obniża zużycie paliwa. Chodzi tu o utrzymywanie auta w strudze aerodynamicznej powietrza poprzedzającego pojazdu, co może zmniejszać opory powietrza. Z tej techniki (tzw. "drafting") korzystają kierowcy wyścigowi, jednak na zwykłej drodze, przy niezbyt wielkich prędkościach, nie zauważymy różnicy. Drafting wymaga też utrzymywania bardzo niewielkiej odległości od poprzedzającego pojazdu, co ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Lepiej trzymać się kilkadziesiąt metrów z tyłu, niż liczyć na ułamki procenta oszczędności paliwa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA