REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kolumna pojazdów: jak w niej jechać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Kolumna pojazdów: jak w niej jechać? Fot. Fotolia
Kolumna pojazdów: jak w niej jechać? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kolumny pojazdów, sunące po drogach, są zjawiskiem powszechnym. Jazda w kolumnie tylko teoretycznie wygląda na bardzo łatwą.

Są dwa rodzaje kolumn pojazdów: zorganizowane i tworzące się ad hoc, np w wyniku wolnej jazdy jednego z pojazdów, którego nie można wyprzedzić bezpiecznie lub w zgodzie z przepisami. Z pierwszymi ogromna większość kierowców nie ma i nigdy nie będzie miała do czynienia, dlatego nie poświęcimy im uwagi. Należy jedynie pamiętać o kilku podstawowych kodeksowych zasadach, dotyczących zachowania wobec takich kolumn.

REKLAMA

REKLAMA

Jadąc w przypadkowo sformowanej kolumnie pojazdów należy przede wszystkim pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości do poprzedzającego pojazdu oraz stale kontrolować odległość, w jakiej znajduje się jadący za nami samochód. Wbrew pozorom mamy pewien wpływ na tę odległość. Gdy wydaje się ona być zbyt mała, wówczas należy na chwilę zapalić światła stop, np. leciutko naciskając pedał hamulca, aby nie uruchomić hamulców, lecz zaświecić światłami stopu. Kierowca jadącego z tyłu pojazdu odruchowo przyhamuje nieco mocniej, tym samym zwiększając odległość.

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez obszar robót drogowych?

Jazda w kolumnie wymaga także stałej kontroli sytuacji na drodze z tyłu. Zawsze znajdzie się ktoś, kto nie wytrzyma nerwowo wolnej jazdy i spróbuje, często wbrew logice i łamiąc kilka ważnych przepisów kodeksu drogowego, przesunąć się o kilka pozycji do przodu. Gdy nagle zobaczy zbliżający się z przeciwka pojazd, będzie za wszelką cenę, nawet siłą próbował znaleźć dla siebie miejsce między pojazdami kolumny. W takiej sytuacji co najmniej 90% polskich kierowców zrobi wszystko, aby mu to maksymalnie utrudnić.

REKLAMA

Tymczasem jedynym sensownym rozwiązaniem jest zmniejszenie prędkości tak, aby powiększyć dystans do poprzedzającego pojazdu, co pozwoli szalejącemu kierowcy na w miarę bezpieczne zjechanie na prawą stronę drogi, a tym samym uniknięcie czołowego zderzenia z nadjeżdżającym z naprzeciwka autem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Tolerancja i poszanowanie na drodze. Ekspert ITS radzi jak być dobrym kierowcą

Interesującym zagadnieniem jest dobór przełożenia skrzyni biegów tak, aby zużycie paliwa podczas jazdy w kolumnie było jak najmniejsze. Silniki czterosuwowe zużywają najmniej paliwa wtedy, gdy obroty ich wału korbowego są minimalnie mniejsze od obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Jeżeli więc samochód nie posiada wskaźnika chwilowego zużycia paliwa, ułatwiającego dobór właściwego biegu, wówczas należy tak dobrać przełożenie, aby silnik pracował w pobliżu obrotów ekonomicznych.

Współczesne silniki spalinowe mają duży zapas mocy, co w praktyce umożliwia jazdę, a raczej – toczenie się pojazdu po poziomej lub lekko opadającej drodze z silnikiem pracującym minimalnie powyżej wolnych obrotów. Zużycie paliwa jest wówczas znikome, pod warunkiem, że prędkość jazdy będzie cały czas mniej więcej jednakowa, nie będzie włączony najwyższy bieg i nie będzie konieczne przyspieszanie. Jeżeli zajdzie konieczność zwiększenia prędkości lub droga zacznie się wznosić, wówczas będzie konieczna redukcja biegów tak, aby prędkość obrotowa wału korbowego zbliżyła się do prędkości maksymalnego momentu obrotowego.

Wśród kierowców zdarza się przekonanie, że jazda w kolumnie obniża zużycie paliwa. Chodzi tu o utrzymywanie auta w strudze aerodynamicznej powietrza poprzedzającego pojazdu, co może zmniejszać opory powietrza. Z tej techniki (tzw. "drafting") korzystają kierowcy wyścigowi, jednak na zwykłej drodze, przy niezbyt wielkich prędkościach, nie zauważymy różnicy. Drafting wymaga też utrzymywania bardzo niewielkiej odległości od poprzedzającego pojazdu, co ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo. Lepiej trzymać się kilkadziesiąt metrów z tyłu, niż liczyć na ułamki procenta oszczędności paliwa.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

REKLAMA