REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć podczas upału?

Max Trela
Czy jest specjalna technika jazdy na upały? Fot. newspress
Czy jest specjalna technika jazdy na upały? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wysoka temperatura nie sprzyja dalekim podróżom samochodem i nie chodzi tu tylko o mniejszą wydolność kierowcy. W czasie upałów wiele części i podzespołów poddawanych jest dodatkowym obciążeniom, co sprzyja przede wszystkim ich znacznie szybszemu zużyciu, a nawet nagłym awariom.

Na jakie „części” auta najbardziej dział wysoka temperatura?

Zacznijmy od rzeczy najbardziej oczywistej – układ chłodzenia. Podczas upałów jest on obciążony do granic możliwości ponieważ nie jest w stanie tak sprawnie oddawać ciepła produkowanego przez silnik jak w temperaturach „standardowych”. W nowoczesnych silnikach zanim dojdzie do przegrzania i poważnych uszkodzeń elektronika sterująca będzie próbowała dbać o polepszenie warunków pracy jednostki, ale to oznacza zmiany w pracy. Bardzo gorący silnik nie będzie miał obniżone „odcięcie”, będzie się wolniej wkręcał na obroty i wyraźnie odczujemy tez spadek mocy.

REKLAMA

Skoro jesteśmy przy silniku to dodajmy do tego jeszcze osprzęt: klimatyzację i układ zasilania prądem. Sprężarka klimy będzie pracowała znacznie częściej, co dodatkowo obciąża silnik, a elementy prostownika i stabilizatora napięcia w wysokich temperaturach mają obniżona sprawność.

Zobacz też: Jak zmienia się zachowanie samochodu pod obciążeniem?

Druga sprawa to układ hamulcowy. W „cywilnych samochodach nie stosuje się wymuszonego przepływu powietrza przez hamulce i dlatego w upał bardzo łatwo je przegrzać. Choć tarcze znoszą temperatury rzędu 300 stopni Celsjusza, to już najczęściej stosowany płyn hamulcowy zaczyna się gotować w temperaturze powyżej 130 stopni. Co dzieje się gdy dojdzie do wrzenia? Zapowietrzenie układu powoduje, że tracimy hamulce, a w skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia pomp ciśnieniowych i układu ABS.

Zobacz też: Jazda na lekach a bezpieczeństwo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elementy zawieszenia? W przypadku rozwiązań klasycznych ze sprężynami i amortyzatorami  temperatura pracy jest właściwie obojętna, choć należy pamiętać, że przy wysokich temperaturach zwiększa się przyczepność mieszanek gumowych i asfaltu. To natomiast powoduje większe opory toczenia i nieznacznie (ale jednak) większe obciążenie elementów tocznych. W przypadku pneumatyki i hydropneumatyki sprawa jest bardziej skomplikowana, bo element resorujący (czy to powietrze, czy olej hydrauliczny) jest poddawany większemu obciążeniu temperaturowemu co sprzyja szybszemu jego zużyciu.

Jak jeździć – czy jest specjalna technika?

Specjalnej techniki jazdy „na upały” do tej pory nie opatentowano, co nie oznacza, ze nie ma zaleceń co do sposobu posługiwania się autem w skrajnie trudnych warunkach. Najogólniej rzecz ujmując w czasie upałów stosujemy wszystkie najważniejsze „przykazania” ekodrivingu. A zatem:
- Staramy się korzystać z jak najniższych, ale jeszcze bezpiecznych dla silnika obrotów,
- pedałem gazu operujemy płynnie,
- hamujemy głównie silnikiem, redukując biegi, uważnie obserwując sytuację na drodze i przewidując w miarę możliwości co stanie się za chwilę,
- w czasie jazdy w korku najbardziej przyjazne dla auta jest pełzanie, a nie ciągle ruszanie i hamowanie

Czy to ma sens?

To prawda, ze samochody dużo lepiej znoszą skrajnie wysokie niż niskie temperatury i większości nowoczesnych pojazdów nawet największe upały nie są straszne. Warto jednak pamiętać, że nawet jeśli nie musimy „oszczędzając auta”, to stosując te kilka prostych zasad pomożemy możemy naszemu portfelowi... Jeśli nie zmienimy techniki jazdy, w czasie upałów zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 5 – 6 procent.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pasażerów czeka armagedon. Paraliż taxi w Polsce

W artykule opublikowanym w środę w “Rzeczpospolitej” omówiono problem, który dotknął taksówki w Polsce. Nowe przepisy spowodowały paraliż w tej branży, a pasażerowie muszą uzbroić się w cierpliwość. 

Tyle muszą kosztować elektryki, żeby Polacy przesiedli się z aut spalinowych. Ważna wiadomość dla producentów

Prawie jedna czwarta Polaków rozważa przesiadkę na samochody elektryczne, co stanowi historyczny wynik. Jednak wysokie ceny i brak rozbudowanej infrastruktury ładowania stanowią przeszkodę.

Sensacje w sprzedaży nowych samochodów: Skoda zdetronizowała Toyotę, a nowe auta wciąż tanieją

Maj 2024 roku przyniósł niecodzienne zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych cały czas dynamicznie rośnie, to sprzedaż nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony mocno zanurkowała. Cały czas przy tym spadają ceny, a Skoda Octavia przeskoczyła dominującą długo w sprzedaży Toyotę Corollę.

Wybór samochodu. Polacy zwracają uwagę na cenę, koszty eksploatacji i bezpieczeństwo

Niezależnie od wieku i poziomu zarobków, dla Polaków najważniejszym kryterium przy wyborze samochodu jest cena. Warto również zwrócić uwagę na koszty eksploatacji, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Kobiety bardziej niż mężczyźni cenią sobie bezpieczeństwo - wynika z raportu Santander Consumer Multirent.

REKLAMA

Seniorzy, zwłaszcza mieszkańcy terenów wiejskich, są bardziej skłonni zamienić auta na elektryczne niż pozostałe grupy Polaków

Kolejne badania pokazują jak błędny jest stereotyp emeryta przywiązanego do gotówki przynoszonej przez listonosza czy unikającego korzystania ze smartfonowych aplikacji. Seniorzy w większości są nowocześni i gotowi na daleko idące zmiany technologiczne. Kolejnym tego dowodem jest pozytywny stosunek do elektromobilności.

Chińskie pojazdy elektryczne na celowniku Komisji Europejskiej. "Zagrożenie dla unijnych producentów"

Komisja Europejska podjęła decyzję o nałożeniu tymczasowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne z powodu “nieuczciwego subsydiowania” przez chińskie firmy tego sektora. Subsydia te stanowią zagrożenie dla unijnych producentów. KE zwróciła się do władz ChRL w celu osiągnięcia porozumienia w tej kwestii. Jeśli negocjacje z Pekinem nie przyniosą rezultatów, tymczasowe cła wejdą w życie od 4 lipca.

Kierowco, do czwartku duże utrudnienia na autostradzie A1

Na autostradzie A1 pod Łodzią do czwartku 13 czerwca potrwają duże utrudnienia dla kierowców. Będzie wymieniana popękana betonowa płyta nawierzchni, zamknięty jest również prawy pas jezdni. 

Zniknie ponad siedem milionów aut. Sprawdź, kiedy ostatnio robiłeś te badania

W poniedziałek, 10 czerwca, z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zostanie wykreślonych ponad siedem milionów aut. To wynika z szacunków Ministerstwa Cyfryzacji. Przede wszystkim chodzi o samochody, które fizycznie już od dawna nie istnieją, ale wciąż są obecne w bazach danych. 

REKLAMA

Od 7,09/l za Pb98, od 6,36/l za Pb95, od 6,38/l za diesla i od 2,69/l za autogaz. Tyle możemy zapłacić za paliwa na stacjach

Eksperci z serwisu e-petrol.pl przewidują spadek cen detalicznych paliw w nadchodzącym tygodniu. Możemy oczekiwać, że benzyna Pb95 będzie kosztować od 6,36 do 6,48 zł/l, a diesel - od 6,38 do 6,49 zł/l. Zauważono, że cena ropy naftowej na giełdzie w Londynie była w tym tygodniu najniższa od lutego.

Ciężar elektryfikacji transportu drogowego właśnie spadł na firmy logistyczne. Poradzą sobie z tym wyzwaniem?

Udział elektrycznych vanów, wykorzystywanych głównie w logistyce miejskiej przekracza zaledwie 1% unijnej floty pojazdów tej klasy. Napędzanych prądem ciężarówek jest jeszcze mniej, bo to wkład na poziomie 0,1%. W Polsce jest znacznie gorzej, na domiar złego, według najnowszych kalkulacji ACEA, aby sprostać celom dekarbonizacji transportu, infrastruktura ładowania w UE powinna być budowana osiem razy szybciej niż obecnie i to tylko w przypadku pojazdów lekkich do 3,5 t. Potrzeba miliardów na inwestycje, a rządowego wsparcia wystarczy na ułamek realnych potrzeb. Logistyka już wie, że transformację musi sfinansować sama, a zagrożeń i problemów wciąż przybywa.  

REKLAMA