REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Czy jest specjalna technika jazdy na upały? Fot. newspress
Czy jest specjalna technika jazdy na upały? Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wysoka temperatura nie sprzyja dalekim podróżom samochodem i nie chodzi tu tylko o mniejszą wydolność kierowcy. W czasie upałów wiele części i podzespołów poddawanych jest dodatkowym obciążeniom, co sprzyja przede wszystkim ich znacznie szybszemu zużyciu, a nawet nagłym awariom.

Na jakie „części” auta najbardziej dział wysoka temperatura?

Zacznijmy od rzeczy najbardziej oczywistej – układ chłodzenia. Podczas upałów jest on obciążony do granic możliwości ponieważ nie jest w stanie tak sprawnie oddawać ciepła produkowanego przez silnik jak w temperaturach „standardowych”. W nowoczesnych silnikach zanim dojdzie do przegrzania i poważnych uszkodzeń elektronika sterująca będzie próbowała dbać o polepszenie warunków pracy jednostki, ale to oznacza zmiany w pracy. Bardzo gorący silnik nie będzie miał obniżone „odcięcie”, będzie się wolniej wkręcał na obroty i wyraźnie odczujemy tez spadek mocy.

REKLAMA

REKLAMA

Skoro jesteśmy przy silniku to dodajmy do tego jeszcze osprzęt: klimatyzację i układ zasilania prądem. Sprężarka klimy będzie pracowała znacznie częściej, co dodatkowo obciąża silnik, a elementy prostownika i stabilizatora napięcia w wysokich temperaturach mają obniżona sprawność.

Zobacz też: Jak zmienia się zachowanie samochodu pod obciążeniem?

Druga sprawa to układ hamulcowy. W „cywilnych samochodach nie stosuje się wymuszonego przepływu powietrza przez hamulce i dlatego w upał bardzo łatwo je przegrzać. Choć tarcze znoszą temperatury rzędu 300 stopni Celsjusza, to już najczęściej stosowany płyn hamulcowy zaczyna się gotować w temperaturze powyżej 130 stopni. Co dzieje się gdy dojdzie do wrzenia? Zapowietrzenie układu powoduje, że tracimy hamulce, a w skrajnych przypadkach może dojść do uszkodzenia pomp ciśnieniowych i układu ABS.

REKLAMA

Zobacz też: Jazda na lekach a bezpieczeństwo

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Elementy zawieszenia? W przypadku rozwiązań klasycznych ze sprężynami i amortyzatorami  temperatura pracy jest właściwie obojętna, choć należy pamiętać, że przy wysokich temperaturach zwiększa się przyczepność mieszanek gumowych i asfaltu. To natomiast powoduje większe opory toczenia i nieznacznie (ale jednak) większe obciążenie elementów tocznych. W przypadku pneumatyki i hydropneumatyki sprawa jest bardziej skomplikowana, bo element resorujący (czy to powietrze, czy olej hydrauliczny) jest poddawany większemu obciążeniu temperaturowemu co sprzyja szybszemu jego zużyciu.

Jak jeździć – czy jest specjalna technika?

Specjalnej techniki jazdy „na upały” do tej pory nie opatentowano, co nie oznacza, ze nie ma zaleceń co do sposobu posługiwania się autem w skrajnie trudnych warunkach. Najogólniej rzecz ujmując w czasie upałów stosujemy wszystkie najważniejsze „przykazania” ekodrivingu. A zatem:
- Staramy się korzystać z jak najniższych, ale jeszcze bezpiecznych dla silnika obrotów,
- pedałem gazu operujemy płynnie,
- hamujemy głównie silnikiem, redukując biegi, uważnie obserwując sytuację na drodze i przewidując w miarę możliwości co stanie się za chwilę,
- w czasie jazdy w korku najbardziej przyjazne dla auta jest pełzanie, a nie ciągle ruszanie i hamowanie

Czy to ma sens?

To prawda, ze samochody dużo lepiej znoszą skrajnie wysokie niż niskie temperatury i większości nowoczesnych pojazdów nawet największe upały nie są straszne. Warto jednak pamiętać, że nawet jeśli nie musimy „oszczędzając auta”, to stosując te kilka prostych zasad pomożemy możemy naszemu portfelowi... Jeśli nie zmienimy techniki jazdy, w czasie upałów zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 5 – 6 procent.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA