REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?
76-latek potrącił trójkę dzieci. Czy seniorom zabierać prawo jazdy? [SONDA]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

rozwiń >

Wypadki z udziałem seniorów – fakty i liczby

Według raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji za 2024 r. kierowcy w wieku 60+ spowodowali w Polsce 3866 wypadków. Zginęło w nich 339 osób, a 4327 zostało rannych. To niespełna 18 proc. wszystkich zdarzeń drogowych odnotowanych w tym roku. W 2023 r. seniorzy spowodowali 3571 wypadków, podczas gdy grupa 40‑59 lat odpowiadała za 5643 wypadki. Oznacza to, że choć wypadków z udziałem starszych kierowców jest dużo, statystycznie częściej dochodzi do nich wśród osób młodszych.

REKLAMA

REKLAMA

Dane pokazują również, że wśród rowerzystów to osoby po 60. roku życia odpowiadają za największą liczbę zdarzeń i stanowią najliczniejszą grupę ofiar śmiertelnych. Policja wskazuje, że przyczyną bywa zawężone pole widzenia, spowolniony refleks i problemy z oceną odległości.

Starzenie się a zdolność prowadzenia

Specjaliści podkreślają, że nie ma arbitralnej granicy wieku, po której należałoby odbierać prawo jazdy. Jednak Dr Ewa Odachowska‑Rogalska z Instytutu Transportu Samochodowego wyjaśnia, że wraz z wiekiem obniża się sprawność psychofizyczna: zmniejsza się wrażliwość układu nerwowego, pogarsza się wzrok, słuch i czas reakcji. Podkreśla przy tym:

Badania wskazują, że największe zmiany czasu reakcji występują już w wieku 50–60 lat oraz po 65. roku życia. Osoby po 75. roku życia charakteryzują się nawet dwukrotnie dłuższym czasem reakcji w porównaniu do osób młodszych. - mówi dr Ewa Odachowska‑Rogalska w rozmowie z dziennik.pl

REKLAMA

Głos policji – edukacja zamiast zakazu

Trudno opierać decyzje wyłącznie na wieku, podkreśla asp. szt. Maria Dąbrowska‑Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ITS i współpracująca m.in. z policją:

Nie ulega wątpliwości, że konieczne jest podjęcie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa seniorów na drogach. Potrzebne są działania edukacyjne nie tylko dla tej grupy, ale dla wszystkich kierowców. Warto zwracać uwagę na deficyty wynikające ze starzenia się organizmu – powiedziała asp. szt. Maria Dąbrowska‑Loranc w TVN24.

Jej stanowisko akcentuje, że w sytuacjach podwyższonego ryzyka (np. pojawienie się wątpliwości co do zdolności psychomotorycznych) zamiast automatycznego odbierania prawa jazdy, lepsze efekty przynosi edukacja oraz wspólne budowanie świadomości dot. ograniczeń wynikających z wieku i zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co proponuje Unia Europejska?

Unia Europejska przyjęła strategię "wizja zero" zakładającą eliminację ofiar śmiertelnych na drogach do 2050 r. Początkowo Komisja Europejska chciała, by kierowcy po 70. roku życia co pięć lat obowiązkowo przechodzili badania lekarskie, a brak orzeczenia skutkował automatyczną utratą uprawnień. Parlament Europejski odrzucił jednak ten pomysł jako potencjalnie dyskryminujący, ze względu na wiek. Zamiast tego przyjęto rozwiązanie, w którym przed wydaniem lub odnowieniem prawa jazdy kierowca wypełnia formularz samooceny, a poszczególne kraje mogą wprowadzić dodatkowe badania lekarskie.

Jak wygląda prawo w Polsce?

Polskie prawo nie wyznacza górnej granicy wieku dla kierowców. Nie ma obowiązkowych badań dla osób 70+, a prawo jazdy wydaje się na maksymalnie 15 lat. Stare dokumenty bezterminowe trzeba będzie wymienić do 2028 r., lecz bez dodatkowych badań. Starosta może skierować kierowcę na badania, gdy pojawią się uzasadnione wątpliwości co do jego stanu zdrowia lub gdy spowoduje on wypadek. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że nie pracuje nad wprowadzeniem badań wiekowych, ponieważ statystyki pokazują, że seniorzy nie są sprawcami największej liczby najtragiczniejszych wypadków.

Zabierać czy nie zabierać?

To pytanie wraca po każdym głośnym wypadku z udziałem starszego kierowcy. Pojedyncze głośne wypadki, jak wjazd auta do galerii w Gdyni, nie powinny prowadzić do zbiorowej odpowiedzialności. Liczby mówią, że starsi kierowcy odpowiadają za mniejszy odsetek wypadków niż grupy w średnim wieku, a ich doświadczenie często rekompensuje gorszy refleks. Z drugiej strony nie można ignorować fizjologicznych zmian, które z czasem wpływają na bezpieczeństwo.

Zamiast automatycznego zabierania prawa jazdy, eksperci proponują rozwiązania pośrednie:

  • regularne badania wzroku, słuchu i ogólnego stanu zdrowia nawet bez formalnego obowiązku;
  • szkolenia uświadamiające seniorom, jak dostosować styl jazdy do zmieniających się możliwość;
  • system samooceny i rozmowy z lekarzem rodzinnym, który w razie potrzeby skieruje kierowcę na specjalistyczne badania.

Wnioski

Debata o prawach seniorów za kierownicą powinna opierać się na faktach, a nie emocjach. Wypadki z udziałem starszych kierowców są poważnym problemem, ale rezygnacja z uprawnień wyłącznie na podstawie wieku byłaby niesprawiedliwa. Kluczem do poprawy bezpieczeństwa jest edukacja, profilaktyka i indywidualna ocena zdrowia, a nie mechaniczne zabieranie prawa jazdy.

A co Ty o tym sądzisz?

Czy seniorzy powinni przechodzić obowiązkowe badania lekarskie?

Weź udział w naszej sondzie i podziel się swoją opinią!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA