REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?
76-latek potrącił trójkę dzieci. Czy seniorom zabierać prawo jazdy? [SONDA]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

rozwiń >

Wypadki z udziałem seniorów – fakty i liczby

Według raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji za 2024 r. kierowcy w wieku 60+ spowodowali w Polsce 3866 wypadków. Zginęło w nich 339 osób, a 4327 zostało rannych. To niespełna 18 proc. wszystkich zdarzeń drogowych odnotowanych w tym roku. W 2023 r. seniorzy spowodowali 3571 wypadków, podczas gdy grupa 40‑59 lat odpowiadała za 5643 wypadki. Oznacza to, że choć wypadków z udziałem starszych kierowców jest dużo, statystycznie częściej dochodzi do nich wśród osób młodszych.

REKLAMA

REKLAMA

Dane pokazują również, że wśród rowerzystów to osoby po 60. roku życia odpowiadają za największą liczbę zdarzeń i stanowią najliczniejszą grupę ofiar śmiertelnych. Policja wskazuje, że przyczyną bywa zawężone pole widzenia, spowolniony refleks i problemy z oceną odległości.

Starzenie się a zdolność prowadzenia

Specjaliści podkreślają, że nie ma arbitralnej granicy wieku, po której należałoby odbierać prawo jazdy. Jednak Dr Ewa Odachowska‑Rogalska z Instytutu Transportu Samochodowego wyjaśnia, że wraz z wiekiem obniża się sprawność psychofizyczna: zmniejsza się wrażliwość układu nerwowego, pogarsza się wzrok, słuch i czas reakcji. Podkreśla przy tym:

Badania wskazują, że największe zmiany czasu reakcji występują już w wieku 50–60 lat oraz po 65. roku życia. Osoby po 75. roku życia charakteryzują się nawet dwukrotnie dłuższym czasem reakcji w porównaniu do osób młodszych. - mówi dr Ewa Odachowska‑Rogalska w rozmowie z dziennik.pl

REKLAMA

Głos policji – edukacja zamiast zakazu

Trudno opierać decyzje wyłącznie na wieku, podkreśla asp. szt. Maria Dąbrowska‑Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ITS i współpracująca m.in. z policją:

Nie ulega wątpliwości, że konieczne jest podjęcie działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa seniorów na drogach. Potrzebne są działania edukacyjne nie tylko dla tej grupy, ale dla wszystkich kierowców. Warto zwracać uwagę na deficyty wynikające ze starzenia się organizmu – powiedziała asp. szt. Maria Dąbrowska‑Loranc w TVN24.

Jej stanowisko akcentuje, że w sytuacjach podwyższonego ryzyka (np. pojawienie się wątpliwości co do zdolności psychomotorycznych) zamiast automatycznego odbierania prawa jazdy, lepsze efekty przynosi edukacja oraz wspólne budowanie świadomości dot. ograniczeń wynikających z wieku i zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co proponuje Unia Europejska?

Unia Europejska przyjęła strategię "wizja zero" zakładającą eliminację ofiar śmiertelnych na drogach do 2050 r. Początkowo Komisja Europejska chciała, by kierowcy po 70. roku życia co pięć lat obowiązkowo przechodzili badania lekarskie, a brak orzeczenia skutkował automatyczną utratą uprawnień. Parlament Europejski odrzucił jednak ten pomysł jako potencjalnie dyskryminujący, ze względu na wiek. Zamiast tego przyjęto rozwiązanie, w którym przed wydaniem lub odnowieniem prawa jazdy kierowca wypełnia formularz samooceny, a poszczególne kraje mogą wprowadzić dodatkowe badania lekarskie.

Jak wygląda prawo w Polsce?

Polskie prawo nie wyznacza górnej granicy wieku dla kierowców. Nie ma obowiązkowych badań dla osób 70+, a prawo jazdy wydaje się na maksymalnie 15 lat. Stare dokumenty bezterminowe trzeba będzie wymienić do 2028 r., lecz bez dodatkowych badań. Starosta może skierować kierowcę na badania, gdy pojawią się uzasadnione wątpliwości co do jego stanu zdrowia lub gdy spowoduje on wypadek. Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że nie pracuje nad wprowadzeniem badań wiekowych, ponieważ statystyki pokazują, że seniorzy nie są sprawcami największej liczby najtragiczniejszych wypadków.

Zabierać czy nie zabierać?

To pytanie wraca po każdym głośnym wypadku z udziałem starszego kierowcy. Pojedyncze głośne wypadki, jak wjazd auta do galerii w Gdyni, nie powinny prowadzić do zbiorowej odpowiedzialności. Liczby mówią, że starsi kierowcy odpowiadają za mniejszy odsetek wypadków niż grupy w średnim wieku, a ich doświadczenie często rekompensuje gorszy refleks. Z drugiej strony nie można ignorować fizjologicznych zmian, które z czasem wpływają na bezpieczeństwo.

Zamiast automatycznego zabierania prawa jazdy, eksperci proponują rozwiązania pośrednie:

  • regularne badania wzroku, słuchu i ogólnego stanu zdrowia nawet bez formalnego obowiązku;
  • szkolenia uświadamiające seniorom, jak dostosować styl jazdy do zmieniających się możliwość;
  • system samooceny i rozmowy z lekarzem rodzinnym, który w razie potrzeby skieruje kierowcę na specjalistyczne badania.

Wnioski

Debata o prawach seniorów za kierownicą powinna opierać się na faktach, a nie emocjach. Wypadki z udziałem starszych kierowców są poważnym problemem, ale rezygnacja z uprawnień wyłącznie na podstawie wieku byłaby niesprawiedliwa. Kluczem do poprawy bezpieczeństwa jest edukacja, profilaktyka i indywidualna ocena zdrowia, a nie mechaniczne zabieranie prawa jazdy.

A co Ty o tym sądzisz?

Czy seniorzy powinni przechodzić obowiązkowe badania lekarskie?

Weź udział w naszej sondzie i podziel się swoją opinią!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

REKLAMA

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

REKLAMA