REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol
5 rzeczy, przez które stracisz prawo jazdy w jednej chwili. Sprawdź
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

rozwiń >

Nie tylko mandaty. Dlaczego tak łatwo stracić prawo jazdy?

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że niektóre zachowania na drodze lub za kółkiem oznaczają natychmiastową utratę prawa jazdy. Niestety, nieświadomość nie chroni już przed konsekwencjami. Dlatego tak ważne jest, by regularnie kontrolować nie tylko liczbę punktów karnych, ale też termin ważności badań lekarskich, czy uprawnienia do prowadzenia konkretnych kategorii pojazdów. Oto najczęstsze powody utraty prawa jazdy:

REKLAMA

REKLAMA

1. Zbyt wiele punktów karnych

To najczęstszy powód utraty prawa jazdy. Limit to 24 punkty (dla doświadczonych kierowców) lub 20 (dla tych z prawem jazdy krócej niż rok). Przekroczenie skutkuje skierowaniem na egzamin kontrolny, a jego niezdanie oznacza cofnięcie uprawnień. Punkty karne za poważne wykroczenia, jak jazda na czerwonym czy przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h, szybko kumulują się na koncie.

Wielu kierowców ignoruje ostrzeżenia, aż do momentu, gdy przekroczą limit. Wtedy przychodzą do nas z pytaniem: czy da się coś jeszcze zrobić? Niestety, najczęściej jest już za późno – mówi jeden z doświadczonych policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego w Gdańsku.

2. Jazda pod wpływem alkoholu lub narkotyków

Stan po użyciu alkoholu (0,2–0,5 promila) to już wykroczenie, za które grozi mandat, punkty i zatrzymanie prawa jazdy. Powyżej 0,5 promila to już przestępstwo. W takim przypadku sąd obligatoryjnie orzeka zakaz prowadzenia pojazdów, który może trwać od 1 roku do nawet 15 lat. To samo dotyczy jazdy pod wpływem środków odurzających.

REKLAMA

Rzeczpospolita podaje, że Statystyki z 2024 roku są alarmujące: policja ujawniła 92 324 nietrzeźwych kierujących, średnio 252 każdego dnia. W tym czasie doszło do 1 201 wypadków drogowych, których sprawcy byli pod wpływem alkoholu – w ich następstwie zginęły 154 osoby, a 1 428 zostało rannych. Chociaż liczba takich wypadków spadła względem 2023 roku (z 1 331), o 30% zmniejszyła się też liczba zatrzymanych nietrzeźwych kierowców, mimo że liczba kontroli wzrosła do ponad 16 mln badań

Dane Prawa Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wskazują, iż 25% śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE było pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Ponadto ryzyko wypadku wzrasta nawet 5 razy przy prowadzeniu po zażyciu substancji psychoaktywnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Brak ważnych badań lub odmowa ich wykonania

Każdy kierowca może zostać skierowany na badania lekarskie lub psychologiczne, np. po spowodowaniu wypadku, po przekroczeniu limitu punktów, czy po jeździe pod wpływem. Jeśli nie zgłosi się w terminie (najczęściej 30 dni), starosta automatycznie cofa uprawnienia. Nie trzeba być skazanym, nie trzeba nawet dostać mandatu, wystarczy zignorować wezwanie.

W sytuacji braku zgłoszenia się kierowcy na badanie psychologiczne, obligatoryjnie następuje zatrzymanie prawa jazdy – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA), potwierdzając obowiązek prawny starosty w takich przypadkach, o czym wspomina portal prawo.pl.

4. Rażące naruszenia przepisów – na wniosek sądu lub starosty

Nie trzeba przekraczać limitu punktów, by stracić prawo jazdy. Jeśli wykroczenie jest szczególnie poważne, np. jazda 100 km/h przez przejście dla pieszych, wyprzedzanie na zakazie, agresywna ucieczka przed policją, sprawa może trafić do sądu, który wyda zakaz prowadzenia pojazdów. Czasem wystarczy jedno zdarzenie, by stracić uprawnienia nawet na kilka lat.

WykroczenieMandatPunkty karneMożliwe konsekwencje dodatkowe

Jazda 100 km/h na przejściu dla pieszych

2500 zł

15 pkt

Zakaz prowadzenia, sprawa sądowa

Przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h (np. 140 km/h w zabudowanym)

2500 zł (recydywa: 5000 zł)

15 pkt

Zatrzymanie prawa jazdy przez policję

Wyprzedzanie na przejściu lub bezpośrednio przed nim

1500 zł

15 pkt

Możliwość odebrania prawa jazdy decyzją sądu

Niezatrzymanie się do kontroli drogowej

od 1500 do 5000 zł

15 pkt

Przestępstwo – zakaz prowadzenia, kara więzienia

Spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym

od 1000 do 2000 zł

do 15 pkt

Sądowy zakaz prowadzenia pojazdów nawet na kilka lat

Przejazd przez przejazd kolejowy przy opuszczających się zaporach

2000 zł

15 pkt

Możliwe postępowanie administracyjne i zatrzymanie prawa jazdy

Jazda pod wpływem alkoholu (0,2–0,5 promila)

2500 zł

15 pkt

Zatrzymanie prawa jazdy, skierowanie na badania

Jazda bez uprawnień (cofnięte lub zatrzymane prawo jazdy)

do 5000 zł

0 pkt

Areszt, grzywna, ponowny egzamin, sprawa sądowa

Starosta też może wydać decyzję administracyjną o cofnięciu prawa jazdy, jeśli uzna kierowcę za zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

5. Strata kategorii po zmianie przepisów lub braku formalności

W 2025 roku obowiązują nowe zasady dot. ważności prawa jazdy. Niektóre dokumenty trzeba wymieniać, inne wymagają uzupełnienia danych lub badań. Dotyczy to szczególnie kierowców zawodowych i tych, którzy zdobywali prawo jazdy kilkanaście lat temu. Brak reakcji na wezwanie do uzupełnienia danych lub badań skutkuje wygaszeniem uprawnień, nawet bez wiedzy kierowcy.

Lepiej zapobiegać niż żałować

Utrata prawa jazdy w 2025 roku to nie tylko kwestia poważnych wykroczeń drogowych, ale często również efekt zwykłego przeoczenia lub niewiedzy. Wystarczy zignorowane wezwanie, zapomniane badanie lub brak reakcji na zmiany przepisów, by zostać pieszym z dnia na dzień. Warto regularnie sprawdzać swój status kierowcy, nie tylko w CEPiK, ale też na skrzynce ePUAP czy w aplikacji mObywatel. Bo w tym systemie to kierowca musi być czujny, nie urząd.

FAQ – najczęstsze pytania o utratę prawa jazdy

Czy można odzyskać utracone prawo jazdy?

Tak, ale często trzeba przejść całą procedurę od nowa – badania, kurs, egzamin.

Czy można uniknąć utraty prawa jazdy po przekroczeniu limitu punktów?

Tak, poprzez ukończenie kursu redukcyjnego (jeśli spełniasz warunki) lub odwołanie się od decyzji administracyjnej.

Czy wystarczy opłacić mandat, żeby punkty zniknęły?

Nie. Punkty kasują się dopiero po 12 miesiącach od zapłaty mandatu lub uprawomocnienia się wyroku.

Czy można prowadzić auto, mając cofnięte uprawnienia?

Nie. To traktowane jak prowadzenie bez prawa jazdy i grozi za to grzywna, zakaz oraz areszt.

Podstawa prawna: Co mówią przepisy?

Zasady utraty i cofania uprawnień do kierowania pojazdami regulują m.in.:

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA