REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol
5 rzeczy, przez które stracisz prawo jazdy w jednej chwili. Sprawdź
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

rozwiń >

Nie tylko mandaty. Dlaczego tak łatwo stracić prawo jazdy?

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że niektóre zachowania na drodze lub za kółkiem oznaczają natychmiastową utratę prawa jazdy. Niestety, nieświadomość nie chroni już przed konsekwencjami. Dlatego tak ważne jest, by regularnie kontrolować nie tylko liczbę punktów karnych, ale też termin ważności badań lekarskich, czy uprawnienia do prowadzenia konkretnych kategorii pojazdów. Oto najczęstsze powody utraty prawa jazdy:

REKLAMA

REKLAMA

1. Zbyt wiele punktów karnych

To najczęstszy powód utraty prawa jazdy. Limit to 24 punkty (dla doświadczonych kierowców) lub 20 (dla tych z prawem jazdy krócej niż rok). Przekroczenie skutkuje skierowaniem na egzamin kontrolny, a jego niezdanie oznacza cofnięcie uprawnień. Punkty karne za poważne wykroczenia, jak jazda na czerwonym czy przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h, szybko kumulują się na koncie.

Wielu kierowców ignoruje ostrzeżenia, aż do momentu, gdy przekroczą limit. Wtedy przychodzą do nas z pytaniem: czy da się coś jeszcze zrobić? Niestety, najczęściej jest już za późno – mówi jeden z doświadczonych policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego w Gdańsku.

2. Jazda pod wpływem alkoholu lub narkotyków

Stan po użyciu alkoholu (0,2–0,5 promila) to już wykroczenie, za które grozi mandat, punkty i zatrzymanie prawa jazdy. Powyżej 0,5 promila to już przestępstwo. W takim przypadku sąd obligatoryjnie orzeka zakaz prowadzenia pojazdów, który może trwać od 1 roku do nawet 15 lat. To samo dotyczy jazdy pod wpływem środków odurzających.

REKLAMA

Rzeczpospolita podaje, że Statystyki z 2024 roku są alarmujące: policja ujawniła 92 324 nietrzeźwych kierujących, średnio 252 każdego dnia. W tym czasie doszło do 1 201 wypadków drogowych, których sprawcy byli pod wpływem alkoholu – w ich następstwie zginęły 154 osoby, a 1 428 zostało rannych. Chociaż liczba takich wypadków spadła względem 2023 roku (z 1 331), o 30% zmniejszyła się też liczba zatrzymanych nietrzeźwych kierowców, mimo że liczba kontroli wzrosła do ponad 16 mln badań

Dane Prawa Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wskazują, iż 25% śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w UE było pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Ponadto ryzyko wypadku wzrasta nawet 5 razy przy prowadzeniu po zażyciu substancji psychoaktywnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Brak ważnych badań lub odmowa ich wykonania

Każdy kierowca może zostać skierowany na badania lekarskie lub psychologiczne, np. po spowodowaniu wypadku, po przekroczeniu limitu punktów, czy po jeździe pod wpływem. Jeśli nie zgłosi się w terminie (najczęściej 30 dni), starosta automatycznie cofa uprawnienia. Nie trzeba być skazanym, nie trzeba nawet dostać mandatu, wystarczy zignorować wezwanie.

W sytuacji braku zgłoszenia się kierowcy na badanie psychologiczne, obligatoryjnie następuje zatrzymanie prawa jazdy – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA), potwierdzając obowiązek prawny starosty w takich przypadkach, o czym wspomina portal prawo.pl.

4. Rażące naruszenia przepisów – na wniosek sądu lub starosty

Nie trzeba przekraczać limitu punktów, by stracić prawo jazdy. Jeśli wykroczenie jest szczególnie poważne, np. jazda 100 km/h przez przejście dla pieszych, wyprzedzanie na zakazie, agresywna ucieczka przed policją, sprawa może trafić do sądu, który wyda zakaz prowadzenia pojazdów. Czasem wystarczy jedno zdarzenie, by stracić uprawnienia nawet na kilka lat.

WykroczenieMandatPunkty karneMożliwe konsekwencje dodatkowe

Jazda 100 km/h na przejściu dla pieszych

2500 zł

15 pkt

Zakaz prowadzenia, sprawa sądowa

Przekroczenie prędkości o ponad 70 km/h (np. 140 km/h w zabudowanym)

2500 zł (recydywa: 5000 zł)

15 pkt

Zatrzymanie prawa jazdy przez policję

Wyprzedzanie na przejściu lub bezpośrednio przed nim

1500 zł

15 pkt

Możliwość odebrania prawa jazdy decyzją sądu

Niezatrzymanie się do kontroli drogowej

od 1500 do 5000 zł

15 pkt

Przestępstwo – zakaz prowadzenia, kara więzienia

Spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym

od 1000 do 2000 zł

do 15 pkt

Sądowy zakaz prowadzenia pojazdów nawet na kilka lat

Przejazd przez przejazd kolejowy przy opuszczających się zaporach

2000 zł

15 pkt

Możliwe postępowanie administracyjne i zatrzymanie prawa jazdy

Jazda pod wpływem alkoholu (0,2–0,5 promila)

2500 zł

15 pkt

Zatrzymanie prawa jazdy, skierowanie na badania

Jazda bez uprawnień (cofnięte lub zatrzymane prawo jazdy)

do 5000 zł

0 pkt

Areszt, grzywna, ponowny egzamin, sprawa sądowa

Starosta też może wydać decyzję administracyjną o cofnięciu prawa jazdy, jeśli uzna kierowcę za zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

5. Strata kategorii po zmianie przepisów lub braku formalności

W 2025 roku obowiązują nowe zasady dot. ważności prawa jazdy. Niektóre dokumenty trzeba wymieniać, inne wymagają uzupełnienia danych lub badań. Dotyczy to szczególnie kierowców zawodowych i tych, którzy zdobywali prawo jazdy kilkanaście lat temu. Brak reakcji na wezwanie do uzupełnienia danych lub badań skutkuje wygaszeniem uprawnień, nawet bez wiedzy kierowcy.

Lepiej zapobiegać niż żałować

Utrata prawa jazdy w 2025 roku to nie tylko kwestia poważnych wykroczeń drogowych, ale często również efekt zwykłego przeoczenia lub niewiedzy. Wystarczy zignorowane wezwanie, zapomniane badanie lub brak reakcji na zmiany przepisów, by zostać pieszym z dnia na dzień. Warto regularnie sprawdzać swój status kierowcy, nie tylko w CEPiK, ale też na skrzynce ePUAP czy w aplikacji mObywatel. Bo w tym systemie to kierowca musi być czujny, nie urząd.

FAQ – najczęstsze pytania o utratę prawa jazdy

Czy można odzyskać utracone prawo jazdy?

Tak, ale często trzeba przejść całą procedurę od nowa – badania, kurs, egzamin.

Czy można uniknąć utraty prawa jazdy po przekroczeniu limitu punktów?

Tak, poprzez ukończenie kursu redukcyjnego (jeśli spełniasz warunki) lub odwołanie się od decyzji administracyjnej.

Czy wystarczy opłacić mandat, żeby punkty zniknęły?

Nie. Punkty kasują się dopiero po 12 miesiącach od zapłaty mandatu lub uprawomocnienia się wyroku.

Czy można prowadzić auto, mając cofnięte uprawnienia?

Nie. To traktowane jak prowadzenie bez prawa jazdy i grozi za to grzywna, zakaz oraz areszt.

Podstawa prawna: Co mówią przepisy?

Zasady utraty i cofania uprawnień do kierowania pojazdami regulują m.in.:

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozpoznać bezpieczną taksówkę? Nowa inicjatywa „Zweryfikowana taksówka” PZPA w 2025 roku

Bezpieczeństwo w taksówkach staje się priorytetem. Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych uruchomił projekt „Zweryfikowana taksówka”, nowe oznaczenie, które ma ułatwić pasażerom wybór sprawdzonego przewoźnika. Każdy oznaczony pojazd i jego kierowca przechodzą wieloetapową weryfikację, od badań lekarskich i szkoleń, po kontrolę techniczną i monitoring GPS.

KGP: 113 674 interwencji, 516 wypadków drogowych, 41 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 113 674 interwencji. Byli wzywani do 516 wypadków drogowych.

Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

Od 19 września 2025 r. droższe badanie techniczne auta. Stawki wzrosły z 51 do 149 zł

Od piątku obowiązują wyższe opłaty za obowiązkowe badanie techniczne pojazdów. W przypadku samochodów osobowych stawka wzrosła o 51 zł, do 149 zł.

REKLAMA

Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA