REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach Fot. Moto.wieszjak.pl
Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pojazd, pokonujący zakręt o dowolnym promieniu, jest poddany działaniu kilku sił, z których najważniejszą jest siłą odśrodkowa. Bywa ona bezpośrednim „sprawcą” wielu wypadków. Są jednak sposoby na ograniczenie siły odśrodkowej, zarówno dotyczące techniki jazdy jak i konstrukcji i eksploatacji samochodu.

Wielkość siły odśrodkowej jest zależna jedynie od promienia łuku po którym porusza się samochód, jego prędkości i masy. Ujmując prościej: im ciaśniejszy jest zakręt, im cięższy samochód i im większa szybkość, tym większa jest siła odśrodkowa Jej działanie wyraźnie widać podczas obserwacji samochodów, jadących szybko krętą drogą. Każdy z nich na każdym zakręcie przechyla się ku zewnętrznej krawędzi drogi. Im jest on bardziej obciążony, tym kąt tego nachylenia jest większy. Do pewnego momentu działaniu siły odśrodkowej przeciwstawiają się zarówno sprężyste elementy zawieszenia pojazdu jak i elastyczność opon oraz siłą tarcia pomiędzy nimi i nawierzchnią drogi. Gdy jednak siła odśrodkowa przekroczy pewną granicę, samochód może przechylić się tak bardzo, iż jego koła po stronie wewnętrznej zakrętu stracą kontakt z nawierzchnią. Wówczas już tylko krok dzieli niefortunnego kierowcę od wywrotki samochodu lub od wypadnięcia z drogi.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?

Kierowca ma bardzo duży wpływ na zachowanie pojazdu w czasie pokonywania zakrętów. Pamiętając o czynnikach, wpływających na wielość siły odśrodkowej może ją ograniczyć przez zmniejszenie prędkości. Może także dążyć do „prostowania zakrętów”. Polega ono na niewielkim ścinaniu zakrętów, przy czym dla bezpieczeństwa należy cały czas utrzymywać samochód na swoim pasie ruchu, w miarę potrzeby zbliżając się i oddalając od jego zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi.

Innym sposobem zmniejszania siły odśrodkowej jest maksymalne obniżenie środka ciężkości pojazdu. Jeżeli auto ma zamontowany bagażnik dachowy, jego całkowity ciężar (z bagażami) powinien być jak najmniejszy. Spore znaczenie ma także profil opon. Im jest on niższy, tym środek ciężkości pojazdu znajduje się niżej. Nie jest to radykalne jego obniżenie, ale czasem nawet kilka centymetrów może mieć kolosalne znaczenie. Położenie środka ciężkości jest też bardzo ważnym elementem przy projektowaniu auta. Producenci tacy jak Subaru (np. model Impreza) lub Porsche (model 911) stosują w swoich autach silniki w układzie bokser, gdzie cylindry umieszczone są poziomo, co obniża środek ciężkości.

REKLAMA

O ile na konstrukcję auta nie mamy wpływu, to już na inne elementy składające się na położenie środka ciężkości tak. Warto wziąć pod uwagę położenie środka ciężkości przy pakowaniu naszego samochodu np. podczas wakacyjnego wyjazdu. Najcięższe rzeczy powinny zostać umieszczone jak najniżej, a do bagażnika dachowego należy włożyć rzeczy lekkie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

Bezpieczne pokonywanie zakrętów zależy także od jakości opon, szorstkości nawierzchni i współczynnika przyczepności opon, oraz – w nowszych autach – od sprawności układu ESP. Jeżeli jezdnia w zakręcie jest śliska, np. zalana olejem, pokryta gliniastym błotem lub zasypana suchym piaskiem, nie pomogą najlepsze opony i najsprawniejsze układy stabilizujące. W takich sytuacjach ratunkiem jest zmniejszenie prędkości.

W zakrętach oddziałuje na samochód jeszcze jedna niebezpieczna i nieprzewidywalna siła. Jest to siła bezwładności. Pojawia się zawsze z chwilą gdy podczas pokonywania zakrętu nastąpi pod wpływem siły odśrodkowej przemieszczenie się źle zamocowanego ładunku, np bagaży. Siłą ta może wytrącić samochód z równowagi i nawet doprowadzić do dachowania.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA