REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach

Jakubowski Ryszard
Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach Fot. Moto.wieszjak.pl
Siła odśrodkowa: wróg kierowcy na zakrętach Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Każdy pojazd, pokonujący zakręt o dowolnym promieniu, jest poddany działaniu kilku sił, z których najważniejszą jest siłą odśrodkowa. Bywa ona bezpośrednim „sprawcą” wielu wypadków. Są jednak sposoby na ograniczenie siły odśrodkowej, zarówno dotyczące techniki jazdy jak i konstrukcji i eksploatacji samochodu.

Wielkość siły odśrodkowej jest zależna jedynie od promienia łuku po którym porusza się samochód, jego prędkości i masy. Ujmując prościej: im ciaśniejszy jest zakręt, im cięższy samochód i im większa szybkość, tym większa jest siła odśrodkowa Jej działanie wyraźnie widać podczas obserwacji samochodów, jadących szybko krętą drogą. Każdy z nich na każdym zakręcie przechyla się ku zewnętrznej krawędzi drogi. Im jest on bardziej obciążony, tym kąt tego nachylenia jest większy. Do pewnego momentu działaniu siły odśrodkowej przeciwstawiają się zarówno sprężyste elementy zawieszenia pojazdu jak i elastyczność opon oraz siłą tarcia pomiędzy nimi i nawierzchnią drogi. Gdy jednak siła odśrodkowa przekroczy pewną granicę, samochód może przechylić się tak bardzo, iż jego koła po stronie wewnętrznej zakrętu stracą kontakt z nawierzchnią. Wówczas już tylko krok dzieli niefortunnego kierowcę od wywrotki samochodu lub od wypadnięcia z drogi.

REKLAMA

Zobacz też: Przejazdy kolejowe: jak je bezpiecznie przejeżdżać?

REKLAMA

Kierowca ma bardzo duży wpływ na zachowanie pojazdu w czasie pokonywania zakrętów. Pamiętając o czynnikach, wpływających na wielość siły odśrodkowej może ją ograniczyć przez zmniejszenie prędkości. Może także dążyć do „prostowania zakrętów”. Polega ono na niewielkim ścinaniu zakrętów, przy czym dla bezpieczeństwa należy cały czas utrzymywać samochód na swoim pasie ruchu, w miarę potrzeby zbliżając się i oddalając od jego zewnętrznej i wewnętrznej krawędzi.

Innym sposobem zmniejszania siły odśrodkowej jest maksymalne obniżenie środka ciężkości pojazdu. Jeżeli auto ma zamontowany bagażnik dachowy, jego całkowity ciężar (z bagażami) powinien być jak najmniejszy. Spore znaczenie ma także profil opon. Im jest on niższy, tym środek ciężkości pojazdu znajduje się niżej. Nie jest to radykalne jego obniżenie, ale czasem nawet kilka centymetrów może mieć kolosalne znaczenie. Położenie środka ciężkości jest też bardzo ważnym elementem przy projektowaniu auta. Producenci tacy jak Subaru (np. model Impreza) lub Porsche (model 911) stosują w swoich autach silniki w układzie bokser, gdzie cylindry umieszczone są poziomo, co obniża środek ciężkości.

O ile na konstrukcję auta nie mamy wpływu, to już na inne elementy składające się na położenie środka ciężkości tak. Warto wziąć pod uwagę położenie środka ciężkości przy pakowaniu naszego samochodu np. podczas wakacyjnego wyjazdu. Najcięższe rzeczy powinny zostać umieszczone jak najniżej, a do bagażnika dachowego należy włożyć rzeczy lekkie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Teoretyczna a rzeczywista droga hamowania

REKLAMA

Bezpieczne pokonywanie zakrętów zależy także od jakości opon, szorstkości nawierzchni i współczynnika przyczepności opon, oraz – w nowszych autach – od sprawności układu ESP. Jeżeli jezdnia w zakręcie jest śliska, np. zalana olejem, pokryta gliniastym błotem lub zasypana suchym piaskiem, nie pomogą najlepsze opony i najsprawniejsze układy stabilizujące. W takich sytuacjach ratunkiem jest zmniejszenie prędkości.

W zakrętach oddziałuje na samochód jeszcze jedna niebezpieczna i nieprzewidywalna siła. Jest to siła bezwładności. Pojawia się zawsze z chwilą gdy podczas pokonywania zakrętu nastąpi pod wpływem siły odśrodkowej przemieszczenie się źle zamocowanego ładunku, np bagaży. Siłą ta może wytrącić samochód z równowagi i nawet doprowadzić do dachowania.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA