REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.
Masz prawo jazdy? Ten kod może oznaczać mandat 1500 zł i utratę uprawnień
Maciej Lubczyński
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

rozwiń >

Czym są kody ograniczeń w prawie jazdy

Kody ograniczeń (zwane też kodami zdrowotnymi w prawie jazdy) to numery wpisywane do dokumentu kierowcy, które określają dodatkowe wymogi wynikające ze stanu zdrowia. Dzięki nim możliwe jest spersonalizowanie uprawnień, np. wpisanie obowiązku prowadzenia wyłącznie autem z automatyczną skrzynią biegów, jazdy w okularach albo korzystania z pojazdu wyposażonego w specjalne oprzyrządowanie.

REKLAMA

REKLAMA

Ich głównym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa. Kierowca prowadzi pojazd w warunkach dopasowanych do jego możliwości, co minimalizuje ryzyko wypadków.

Rodzaje kodów w prawie jazdy – zdrowotne, techniczne i administracyjne

Nie wszystkie kody ograniczeń dotyczą zdrowia kierowcy. W praktyce można wyróżnić trzy główne grupy:

  • kody zdrowotne – odnoszą się do stanu zdrowia kierowcy i jego zdolności do prowadzenia (np. obowiązek jazdy w okularach – 01, aparat słuchowy – 02, zakaz jazdy nocą – 05).
  • kody techniczne – wskazują, że samochód musi być odpowiednio zmodyfikowany lub wyposażony (np. 10 – zmieniona skrzynia biegów, 20 – zmodyfikowany hamulec, 30 – zmodyfikowany układ kierowniczy).
  • kody administracyjne – wynikają z decyzji urzędowych, a nie zdrowia kierowcy (np. 106 – zakaz prowadzenia pojazdów kat. B przy innych kategoriach, 107 – obowiązek korzystania z auta dostosowanego do schorzenia).

Takie rozróżnienie ułatwia zrozumienie, czy ograniczenie wynika z medycyny, z technologii, czy z decyzji urzędowej.

REKLAMA

Kody unijne a krajowe – czym się różnią?

Nie wszystkie wpisy w prawie jazdy mają taki sam status.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Kody unijne (01–99) – są ujednolicone na poziomie UE zgodnie z Dyrektywą 2006/126/WE. Obowiązują we wszystkich państwach członkowskich. Oznacza to, że np. kod 01 (jazda w okularach) czy 78 (automat zamiast manuala) ma identyczne znaczenie w Polsce, Niemczech czy Hiszpanii.
  • Kody krajowe (100 i wyższe) – mają zastosowanie tylko na terenie Polski. To np. 106 czy 107, które wynikają z przepisów krajowych i decyzji urzędowych. Za granicą nie muszą być honorowane, więc kierowca może spotkać się z innymi zasadami interpretacji.

W praktyce oznacza to, że kierowca podróżujący po UE musi bezwzględnie stosować się do kodów unijnych. Natomiast ograniczenia krajowe mogą być respektowane tylko w Polsce, co warto uwzględnić planując jazdę poza granicami.

Gdzie znajdują się kody w prawie jazdy?

Kody są wpisywane na odwrocie prawa jazdy, w rubryce 12 – "Ograniczenia:

Obok posiadanych kategorii uprawnień mogą widnieć tam cyfry (czasem z dodatkowymi literami).

Przykład

01.06 przy kat. B oznacza jazdę w okularach lub soczewkach; 78 – prowadzenie tylko pojazdów z automatem.

Każdy kierowca może łatwo sprawdzić, czy posiada taki wpis, odwracając dokument i analizując rubrykę nr 12.

Najczęściej stosowane kody w prawie jazdy – lista i znaczenie

Poniżej zestawienie najważniejszych kodów, które mogą pojawić się w prawie jazdy:

Najczęściej stosowane kody w prawie jazdy – lista i znaczenie

Na odwrocie prawa jazdy znajdziesz cyfrowe oznaczenia, które określają warunki prowadzenia pojazdu. To tzw. kody ograniczeń. Wyróżniamy dwa rodzaje:

  • kody unijne (01–99) – są zharmonizowane w całej Unii Europejskiej i obowiązują także za granicą,
  • kody krajowe (100 i wyższe) – stosowane tylko w Polsce, nie zawsze uznawane w innych państwach.

Dzięki nim wiadomo, czy kierowca musi prowadzić w okularach, może jeździć tylko autem z automatyczną skrzynią, albo czy powinien korzystać z pojazdu przystosowanego do swojej niepełnosprawności. Znajomość tych różnic ma ogromne znaczenie – szczególnie dla osób podróżujących poza granice Polski.

1. Kody unijne (01–99) – obowiązują w całej UE

Kod

Znaczenie

Przykład zastosowania

01.01

Obowiązek prowadzenia w okularach

Kierowca musi zawsze mieć okulary podczas jazdy.

01.02

Obowiązek prowadzenia w soczewkach kontaktowych

Osoby, które nie mogą używać okularów.

01.06

Możliwość wyboru: okulary

lub

soczewki

Kierowca decyduje, z której formy korekcji korzysta.

02

Aparat słuchowy lub urządzenie wspomagające słyszenie

Kierowca musi zawsze używać aparatu słuchowego.

05.01

Jazda tylko w ciągu dnia

Kierowca z chorobami wzroku nie może prowadzić nocą.

05.02

Jazda tylko w określonym promieniu od miejsca zamieszkania

Np. maks. 30 km od domu.

05.03

Jazda bez pasażerów

Ograniczenie przy zaburzeniach koncentracji.

05.04

Jazda tylko z pasażerem posiadającym prawo jazdy

Kierowca wymaga obecności drugiej osoby.

05.05

Jazda tylko w obrębie miasta / określonej strefy

Stosowane przy umiarkowanych ograniczeniach zdrowotnych.

10

Zmodyfikowana skrzynia biegów

Auto z dostosowaną dźwignią.

15

Zmodyfikowane sprzęgło

Sprzęgło ręczne lub automatyczne sterowanie.

20

Zmodyfikowany układ hamulcowy

Ręczny hamulec przy kierownicy.

25

Zmodyfikowany układ przyspieszenia

Gaz w formie manetki zamiast pedału.

30

Zmodyfikowany układ kierowniczy

Kierownica obsługiwana jedną ręką, gałka ułatwiająca manewry.

40

Zmodyfikowane lusterka lub systemy obserwacji

Dodatkowe lusterka, kamery cofania.

42

Zmodyfikowane siedzenie kierowcy

Fotel z podparciami bocznymi, ułatwiający wsiadanie.

78

Tylko pojazdy z automatyczną skrzynią biegów

Zakaz prowadzenia samochodów z manualem.

2. Kody krajowe (100+) stosowane tylko w Polsce

Oprócz kodów unijnych, istnieje wiele kodów krajowych, które funkcjonują wyłącznie na terenie Polski i nie obowiązują za granicą. Oto kilka z nich:

Kod

Znaczenie

101

Wymagane dodatkowe oznakowanie pojazdu (np. znaki ostrzegawcze

102

Wymiana prawa jazdy kategorii C bez posiadania kategorii B (wydane przed 1.07.1999)

103

Wymiana prawa jazdy kategorii D bez posiadania kategorii B (wydane przed 1.07.1999)

104

Wymiana prawa jazdy kategorii M ograniczająca prowadzenie tylko pojazdów wolnobieżnych

105

Wymiana prawa jazdy kategorii trolejbusowej – tylko pojazdy trolejbusowe

106

Zakaz prowadzenia kat. B przy jednoczesnym posiadaniu kategorii C1, C, D1 lub D

107

Obowiązek korzystania z pojazdu dostosowanego do rodzaju schorzenia kierowcy

110

Orzeczenie lekarskie stwierdzające przeciwwskazania do kierowania A1, A2, A

Co oznaczają kody w praktyce?

Kody wpisane na prawie jazdy to nie są puste symbole. Każdy z nich przekłada się na realne obowiązki i ograniczenia za kierownicą. Oto jak działają w codziennej praktyce:

  • Kod 78 – automatyczna skrzynia biegów: Kierowca z takim wpisem nie ma prawa prowadzić samochodu z manualną skrzynią. Jest to jest wykroczenie. Grozi za to mandat, a nawet zatrzymanie prawa jazdy.
  • Kod 107 – pojazd dostosowany do schorzenia: Oznacza obowiązek korzystania z auta z odpowiednim oprzyrządowaniem, np. ręcznym sterowaniem gazu i hamulca czy zmodyfikowaną kierownicą. Używanie zwykłego samochodu przez kierowcę z takim wpisem jest niedozwolone i może skończyć się utratą dokumentu.
  • Kod 01 – korekta wzroku: Kierowca musi prowadzić wyłącznie w okularach lub soczewkach kontaktowych. Jazda bez nich jest traktowana tak samo, jakby prowadził bez wymaganych uprawnień.

Od 2022 r. obowiązuje zasada zero tolerancji. Złamanie ograniczeń wynikających z kodu jest równoznaczne z prowadzeniem bez uprawnień. To nie tylko finansowe straty, ale także ryzyko utraty dokumentu i kłopoty prawne.

Czy można zmienić lub usunąć kod w prawie jazdy?

Tak. Jeżeli stan zdrowia się poprawi lub kierowca zacznie korzystać z nowych technologii, może wystąpić o zmianę kodu. Procedura wygląda tak:

  1. Badanie lekarskie u orzecznika medycyny pracy.
  2. Nowe orzeczenie z brakiem przeciwwskazań lub zmienionym zakresem.
  3. Złożenie wniosku o wymianę prawa jazdy w wydziale komunikacji.
  4. Wydanie nowego dokumentu z poprawionym wpisem w rubryce 12.

Dzięki temu kierowca może usunąć ograniczenia (np. po operacji wzroku kod 01) albo zmienić je na inne.

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

Czy każdy kierowca ma wpisane kody ograniczeń w prawie jazdy?

Nie. Kody pojawiają się tylko wtedy, gdy lekarz orzecznik stwierdzi konieczność prowadzenia pojazdu w określonych warunkach, np. w okularach, w automacie czy samochodzie z dodatkowymi modyfikacjami. Jeśli nie masz żadnego kodu, oznacza to, że możesz prowadzić bez dodatkowych ograniczeń.

Co grozi za jazdę niezgodną z kodem w prawie jazdy?

Od 2022 roku obowiązuje zasada zero tolerancji. Złamanie warunków określonych kodem traktowane jest tak samo, jak prowadzenie bez prawa jazdy. Grozi za to minimum 1500 zł mandatu, a w poważniejszych przypadkach nawet sprawa w sądzie i utrata uprawnień.

Czy można usunąć kod z prawa jazdy?

Tak. Jeśli stan zdrowia kierowcy poprawi się lub zostanie wykonany zabieg (np. operacja wzroku), możliwe jest ponowne badanie lekarskie i złożenie wniosku o wydanie nowego prawa jazdy bez danego kodu.

Gdzie w dokumencie znajdę kody ograniczeń?

Kody wpisywane są zawsze na odwrocie prawa jazdy, w rubryce 12 "Ograniczenia". Każdy kierowca może w prosty sposób sprawdzić swoje ograniczenia, odwracając dokument.

Czy kody obowiązują tylko w Polsce?

Nie. Kody ograniczeń są zunifikowane w całej Unii Europejskiej dzięki Dyrektywie 2006/126/WE. To oznacza, że polski kierowca z kodem w dokumencie musi przestrzegać go także za granicą.

Podstawa prawna

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA