REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
tachografy dofinansowanie 2025
tachografy dofinansowanie 2025
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Dofinansowanie do tachografów 2025

Pod koniec lipca 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury wyszło z inicjatywą dofinansowania wymiany tachografów w ramach środków z KPO. Zgodnie z prawem unijnym od 19 sierpnia wszystkie pojazdy wykonujące przewóz międzynarodowy na terenie UE muszą być wyposażone w smart tachograf najnowszej generacji (G2V2). Projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów ma wesprzeć firmy transportowe w dostosowaniu się do nowych wymogów prawnych. Kto i na jakich zasadach będzie mógł skorzystać z pomocy państwa?

REKLAMA

REKLAMA

Dla kogo dofinansowanie do tachografów?

Częściowy lub całkowity zwrot kosztów wymiany tachografów – na to mogą liczyć przedsiębiorcy branży transportowej. Najnowszy projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury opiera się na środkach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i ma wspomóc w pierwszej kolejności małe firmy z ważną licencją wspólnotową, które posiadają maksymalnie 10 pojazdów.[1]

- Przewoźnicy mogą otrzymać wsparcie wyłącznie na tachografy, które zostały wymienione w pojazdach ze względu na konieczność dostosowania się do wymaganych, unijnych przepisów w zakresie używania najnowszych urządzeń rejestrujących (G2V2) w międzynarodowym transporcie. Jeżeli w ramach pomocy de minimis nie zostaną wykorzystane wszystkie środki, to w drugiej kolejności będą rozpatrywane zgłoszenia przedsiębiorców transportowych, mających więcej niż 10 pojazdów, ale co istotne, mogą oni ubiegać się o pomoc dla maksymalnie 10 ciężarówek. A samo rozróżnienie dotyczące wielkości floty już teraz budzi wątpliwości branży TSL i może powodować obawy związane z ograniczaniem pomocy do najmniejszych firm - zaznacza Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Dofinansowanie do tachografów - wniosek

Granty będą udzielane za pośrednictwem Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, a wnioski będzie można składać online do 31 sierpnia 2026 roku, czyli do zakończenia realizacji KPO, chyba że środki zostaną wyczerpane wcześniej – w takim przypadku nabór może zostać zamknięty przed końcem sierpnia.

REKLAMA

Nie znamy konkretnych kwot wsparcia dla firm przy wymianie tachografów, bo te będą zależały od ilości zgłoszeń i innych czynników, jak np. od wcześniej otrzymanych pożyczek na preferencyjnych warunkach w ciągu bieżącego roku i dwóch poprzednich, ale program ten na pewno będzie realną pomocą dla przedsiębiorców transportowych. Koszt wymiany jednego tachografu to ok. 4-5 tys. zł netto, a to duże obciążenie, szczególnie dla małych firm. Z naszych badań wynika, że zaledwie na miesiąc przed ostateczną datą wymiany urządzeń co czwarty polski przewoźnik nadal nie dostosował się do tego wymogu. Czynnik finansowy zapewne pozostaje tu nie bez znaczenia – komentuje Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń, Inelo z Grupy Eurowag.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dokumenty do dofinansowania

W celu ubiegania się o zwrot kosztów za wymianę tachografów przewoźnik zobowiązany będzie do podania, m.in. danych o firmie, wielkości przedsiębiorstwa, rodzaju wykonywanego przewozu, numer licencji transportowej, a także informacji o każdym pojeździe, które jest objęty wnioskiem. Należy dołączyć także załączniki, potwierdzające spełnienie warunków przyznania pomocy oraz przedstawić, m.in.:

  • potwierdzenie zakupu i instalacji tachografu inteligentnego drugiej generacji (np. fakturę VAT za urządzenie wraz z usługą montażu),
  • dane uprawnionego warsztatu lub instalatora, który przeprowadził montaż tachografu w pojeździe,
  • wydruk danych technicznych z nowo zainstalowanego tachografu G2V2 (dokument ma potwierdzać kalibrację i aktywację urządzenia),
  • oświadczenie przewoźnika o tym, że wskazany we wniosku pojazd został wyposażony w wymagany tachograf drugiej generacji,
  • kopię zaświadczeń o przyznanej pomocy de minimis, którą firma otrzymała w ciągu bieżącego roku i dwóch poprzednich lat. Ewentualnie zamiast zaświadczeń można przedstawić oświadczenie o łącznej wysokości otrzymanej pomocy de minimis lub o braku takiego wsparcia.

Ostateczna lista wymaganych dokumentów zostanie określona w finalnej treści rozporządzenia i regulaminie naboru.

18 sierpnia 2025 r. ostatni dzień ze starymi tachografami

18 sierpnia 2025 to ostatni dzień, w którym można wykonać przewóz poza granicami Polski ze starym tachografem. Od 19 sierpnia dla przewozów międzynarodowych w krajach UE obowiązują smart tachografy G2V2, a przewoźnicy, którzy nie wymienią urządzeń, nie będą mogli wykonywać usług transportowych poza granicami kraju.

Podobnie jak inne przepisy Pakietu Mobilności, także wymogi dotyczące tachografów są wprowadzane stopniowo. Kolejna kategoria pojazdów, która na montaż tachografów ma czas do 1 lipca 2026, to busy powyżej 2,5 tony poruszające się po terenie UE i wykonujących zarobkowy przewóz rzeczy.

Projekt Ministerstwa Infrastruktury w zakresie refinansowania tachografów jest w trakcie procesu legislacyjnego, a obecnie na etapie konsultacji społecznych, więc przedstawione przepisy i zasady mogą się jeszcze zmienić.

[1] Legislacja.rcl.gov.pl, Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie udzielania pomocy de minimis na częściowe refinansowanie wyposażenia w inteligentny tachograf w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, lipiec 2025

Źródło: Inelo

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

REKLAMA

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

Zakup używanego auta – 5 zasad, które uchronią Cię przed stratą pieniędzy

Zakup samochodu używanego to dla wielu kierowców najprostszy sposób na własne auto, tańszy i szybszy niż czekanie na nowy model z salonu. Jednocześnie to rynek pełen pułapek: cofnięte liczniki, auta powypadkowe czy ukryte długi sprzedającego mogą zamienić marzenie w kosztowny koszmar. Jak nie wpaść w tę pułapkę? Oto pięć sprawdzonych zasad, które pomogą odróżnić okazję od ryzykownego zakupu.

Jak przygotować samochód na jesień i zimę? 4 proste kroki

Jesień i zima to trudny czas dla samochodu – wilgoć, błoto i sól drogowa przyspieszają jego niszczenie. Brak przygotowania może skutkować kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o wygląd i sprawność auta. Oto 4 proste kroki, które pomogą je zabezpieczyć.

Jak technologia zmienia relację kierowcy z samochodem?

Z badania zrealizowanego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada wynika, że już co 4. ankietowany wskazuje nowoczesne technologie jako kluczowy element wyposażenia samochodu. Motoryzacja na dobre wchodzi w erę software-defined vehicles (SDV), czyli pojazdów definiowanych przez oprogramowanie. To właśnie ono staje się kluczowym elementem doświadczenia kierowcy – od możliwości personalizacji ustawień, przez aktualizacje „over the air”, aż po subskrybowane pakiety funkcji. Co jeszcze kryje się pod tą nazwą?

REKLAMA

Dziennikarz Roku eMobility Media Awards: Tomasz Sewastianowicz z Dziennik.pl

Z przyjemnością informujemy, że nasz redakcyjny kolega z Dziennik.pl, Tomasz Sewastianowicz, został uhonorowany prestiżową nagrodą eMobility Media Awards – jednym z najważniejszych wyróżnień w dziedzinie dziennikarstwa i komunikacji związanej z elektromobilnością w Polsce.

Naprawa pojazdu bez znaczenia dla wysokości odszkodowania - ważny wyrok SN

Poszkodowanym będzie łatwiej uzyskać pełne odszkodowanie z OC komunikacyjnego. W uchwale Sąd potwierdził, że szkoda w pojeździe rozliczana z OC komunikacyjnego ma charakter statyczny, to oznacza, że ubezpieczyciel powinien wyceniać szkodę na dzień zdarzenia.

REKLAMA