REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy szybki samochód może być bezpieczny?

Max Trela
Szybkie samochody mają wiele możliwości, dzięki którym jazda może być bezpieczna i przyjemna Fot. Honda
Szybkie samochody mają wiele możliwości, dzięki którym jazda może być bezpieczna i przyjemna Fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

Współczesne, szybkie samochody mają wiele możliwości, dzięki którym jazda może być bezpieczna i przyjemna. Niestety, te same możliwości, wykorzystane w niewłaściwy sposób, mogą doprowadzić do tragedii. Zbawcą lub katem jest w obu wypadkach prędkość.

Duża moc silnika i duży moment obrotowy dają gwarancję łatwego przyspieszenia. Dzięki temu można próbować ucieczki dla uniknięcia zderzenia z nadjeżdżającym z boku pojazdem. Można także wyprzedzać inne pojazdy w czasie o wiele krótszym, niż w przypadku samochodów starszych, o niewielkiej mocy silników. Niestety, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że jest to złudne poczucie bezpieczeństwa. Jazda nie może polegać na permanentnym uciekaniu z niebezpiecznych sytuacji, ale na takim prowadzeniu samochodu, żeby unikać tego, co zagraża bezpieczeństwu a czego można uniknąć. Zdaniem wielu bardzo doświadczonych kierowców dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów z bardzo ciężką przyczepą można nauczyć się właściwej oceny sytuacji na drodze. Ciągnięta przyczepa uniemożliwia gwałtowne przyspieszenie i ostre hamowanie. Próba ominięcia przeszkody w ostatniej chwili przez szybką zmianę kierunku jazdy może doprowadzić do rozkołysu przyczepy, czyli do tzw. wężykowania, które jest bardzo niebezpieczne i niesłychanie trudne do opanowania.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak czytać samochodowe kontrolki?

Gdy jednak gwałtowne przyspieszenie jest konieczne, a nie pozwala na nie moc silnika lub aktualnie włączony bieg, wówczas pozostaje – w przypadku manualnej skrzyni biegów – próba jazdy na tzw. półsprzęgle. Lekkie wciśnięcie pedału sprzęgła trwa o co najmniej sekundę krócej, niż najszybsza redukcja biegów. Po równoczesnym znaczącym zwiększeniu obrotów silnika samochód zachowa się tak, jakby poruszał się na niższym biegu, a więc gwałtownie przyspieszy. Oczywiście taka jazda na „półsprzęgle” skraca żywotność sprzęgła i może prowadzić do jego awarii, dlatego należy ją stosować tylko w wyjątkowych przypadkach, kiedy nie ma czasu na typowe zwiększanie prędkości.

Zobacz również: Jazda defensywna. Co to jest i na czym polega?

REKLAMA

Nowoczesne samochody są wyposażone w różnego rodzaju układy wspomagające hamowanie i przeciwdziałające nierównomiernemu hamowaniu kół na zakrętach lub na nawierzchni o różnej przyczepności. Dzięki nim można hamować w każdych warunkach, nawet podczas szybkiego pokonywania ostrych zakrętów, co dawniej było prawie niemożliwe. Niestety, układy te mają jedną wspólną cechę: powodują wytworzenie u kierowcy fałszywego poczucia bezpieczeństwa. Jest to najlepsza droga do tragedii. Nawet najdoskonalszy układ hamulcowy nie zatrzyma rozpędzonego samochodu w miejscu. Istnieje pojęcie drogi hamowania, o którym często się zapomina. Jest ona tym dłuższa, im większa jest prędkość w chwili rozpoczęcia hamowania, im pojazd jest bardziej obciążony i im mniejsza jest przyczepność jego opon do nawierzchni drogi. Dla własnego dobra należy więc jak najszybciej przestać ufać współczesnym rozwiązaniom technicznym. Nie zmieniły one w najmniejszym stopniu praw fizyki, za to skutecznie uśpiły czujność kierowców.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA