REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy szybki samochód może być bezpieczny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Max Trela
Szybkie samochody mają wiele możliwości, dzięki którym jazda może być bezpieczna i przyjemna Fot. Honda
Szybkie samochody mają wiele możliwości, dzięki którym jazda może być bezpieczna i przyjemna Fot. Honda

REKLAMA

REKLAMA

Współczesne, szybkie samochody mają wiele możliwości, dzięki którym jazda może być bezpieczna i przyjemna. Niestety, te same możliwości, wykorzystane w niewłaściwy sposób, mogą doprowadzić do tragedii. Zbawcą lub katem jest w obu wypadkach prędkość.

Duża moc silnika i duży moment obrotowy dają gwarancję łatwego przyspieszenia. Dzięki temu można próbować ucieczki dla uniknięcia zderzenia z nadjeżdżającym z boku pojazdem. Można także wyprzedzać inne pojazdy w czasie o wiele krótszym, niż w przypadku samochodów starszych, o niewielkiej mocy silników. Niestety, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że jest to złudne poczucie bezpieczeństwa. Jazda nie może polegać na permanentnym uciekaniu z niebezpiecznych sytuacji, ale na takim prowadzeniu samochodu, żeby unikać tego, co zagraża bezpieczeństwu a czego można uniknąć. Zdaniem wielu bardzo doświadczonych kierowców dopiero po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów z bardzo ciężką przyczepą można nauczyć się właściwej oceny sytuacji na drodze. Ciągnięta przyczepa uniemożliwia gwałtowne przyspieszenie i ostre hamowanie. Próba ominięcia przeszkody w ostatniej chwili przez szybką zmianę kierunku jazdy może doprowadzić do rozkołysu przyczepy, czyli do tzw. wężykowania, które jest bardzo niebezpieczne i niesłychanie trudne do opanowania.

REKLAMA

Zobacz również: Jak czytać samochodowe kontrolki?

Gdy jednak gwałtowne przyspieszenie jest konieczne, a nie pozwala na nie moc silnika lub aktualnie włączony bieg, wówczas pozostaje – w przypadku manualnej skrzyni biegów – próba jazdy na tzw. półsprzęgle. Lekkie wciśnięcie pedału sprzęgła trwa o co najmniej sekundę krócej, niż najszybsza redukcja biegów. Po równoczesnym znaczącym zwiększeniu obrotów silnika samochód zachowa się tak, jakby poruszał się na niższym biegu, a więc gwałtownie przyspieszy. Oczywiście taka jazda na „półsprzęgle” skraca żywotność sprzęgła i może prowadzić do jego awarii, dlatego należy ją stosować tylko w wyjątkowych przypadkach, kiedy nie ma czasu na typowe zwiększanie prędkości.

Zobacz również: Jazda defensywna. Co to jest i na czym polega?

Nowoczesne samochody są wyposażone w różnego rodzaju układy wspomagające hamowanie i przeciwdziałające nierównomiernemu hamowaniu kół na zakrętach lub na nawierzchni o różnej przyczepności. Dzięki nim można hamować w każdych warunkach, nawet podczas szybkiego pokonywania ostrych zakrętów, co dawniej było prawie niemożliwe. Niestety, układy te mają jedną wspólną cechę: powodują wytworzenie u kierowcy fałszywego poczucia bezpieczeństwa. Jest to najlepsza droga do tragedii. Nawet najdoskonalszy układ hamulcowy nie zatrzyma rozpędzonego samochodu w miejscu. Istnieje pojęcie drogi hamowania, o którym często się zapomina. Jest ona tym dłuższa, im większa jest prędkość w chwili rozpoczęcia hamowania, im pojazd jest bardziej obciążony i im mniejsza jest przyczepność jego opon do nawierzchni drogi. Dla własnego dobra należy więc jak najszybciej przestać ufać współczesnym rozwiązaniom technicznym. Nie zmieniły one w najmniejszym stopniu praw fizyki, za to skutecznie uśpiły czujność kierowców.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana zasad rejestracji pojazdów w 2026 r. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym - projekt deregulacyjny

W dniu 17 czerwca 2025 r. opublikowany został projekt ustawy, która ma znowelizować Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja ta ma zrealizować m.in. postulaty deregulacyjne zespołu SprawdzaMy kierowanego przez Rafała Brzoskę - w szczególności w zakresie rejestracji pojazdów. Zmiany mają wejść w życie w większości po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc z pewnością już w 2026 roku.

Sektor logistyczny pokazuje w I połowie 2025 r., że radzi sobie z globalnymi zakłóceniami (wojna handlowa USA-Chiny). Koszty wymiany handlowej będą jednak rosły

Widmo historycznego spadku wolumenu przeładunków i wzrost kosztów transportu to dwa dominujące efekty w logistyce, które wywołała wojna handlowa na linii Chiny-USA. Pomimo obniżenia globalnych prognoz dla PKB i handlu, operatorzy logistyczni wciąż radzą sobie zaskakująco dobrze, choć wśród europejskich ekspertów zarządzających łańcuchami dostaw panuje zgodność co do tego, że koszty wymiany handlowej będą rosły. Jednocześnie 70% z nich twierdzi, że na kolejne zakłócenia i nieoczekiwane zwroty akcji będzie w stanie odpowiedzieć w ciągu maksymalnie 3 dni.

Większa elastyczność w wypowiadaniu umów OC [Projekt nowelizacji trafił do konsultacji]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany w OC.

KGP: 112 716 interwencji, 470 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 112 716 interwencji. Byli wzywani do 470 wypadków drogowych.

REKLAMA

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Masz radio w samochodzie? Możesz spodziewać się kontroli

Właściciele samochodów – zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy – powinni pamiętać o opłatach za używanie odbiorników radiofonicznych. Chodzi o konieczność opłacania abonamentu RTV za radioodbiornik zamontowany w pojeździe. Jaka jest opłata abonamentowa w 2025 r.? Kto jest zwolniony?

KGP: 116 725 interwencji, 519 wypadków drogowych, 32 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 116 725 interwencji. Byli wzywani do 519 wypadków drogowych.

Rozwiązanie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) [PROJEKT]

W środę, 4 czerwca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Chodzi o zmiany dotyczące rozwiązania umowy OC.

REKLAMA

Transport w Polsce 2024: Spadek przewozów towarów, wzrost liczby pasażerów. Informacja sygnalna GUS

Główny Urząd Statystyczny opublikował informację sygnalną dotyczącą przewodu ładunków i pasażerów w 2024 r. Z informacji GUS wynika, że w porównaniu z 2023 r., wzrosła liczba pasażerów korzystających z większości środków transportu – wyjątkiem był jedynie transport wodny śródlądowy. Z kolei całkowita masa przewiezionych ładunków oraz wykonana praca przewozowa nieznacznie się zmniejszyły.

KGP: 117 251 interwencji, 487 wypadków drogowych, 33 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 117 251 interwencji. Byli wzywani do 487 wypadków drogowych.

REKLAMA