REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co daje system START-STOP, jak działa, czy to się opłaca?

Max Trela
System start-stop świetnie spisuje się w mieście. Fot. Fotolia
System start-stop świetnie spisuje się w mieście. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

System Start-and-Stop najprościej rzecz ujmując ma zatrzymywać silnik za każdym razem gdy auto nie jest w ruchu, czyli na postoju przed światłami albo w korkach. Oto, jak start-stop działa.

Podstawowe elementy systemu Start-Stop to: rozrusznik o zwiększonej trwałości, tzw. szybka prądnica, oraz skomplikowany elektroniczny układ monitorujący stan akumulatora (ten też jest „specjalny”). I tu warto podkreślić, ze choć sprawa wcale nie wygląda na skomplikowaną sterownik systemu start-stop monitoruje jednocześnie dziesiątki podzespołów: położenie pedału sprzęgła lub hamulca, prędkość auta, temperaturę na zewnątrz oraz w kabinie, smarowanie turbosprężarki, wprowadzone przez użytkownika ustawienia klimatyzacji, czujniki położenia wału korbowego i otwarcia przepustnicy, układ sterujący ładowaniem baterii...

REKLAMA

Zobacz galerię: Najmniej awaryjne 10-letnie auta

Start-Stop: sprawdzone w praktyce

W praktyce działanie  systemu wyłączającego silnik zaczyna się w chwili zatrzymania. W autach z manualem po włączeniu luzu i zwolnieniu pedału sprzęgła, a w modelach z automatyczną skrzynią biegów gdy trzymamy wciśnięty pedał hamulca, silnik gaśnie. Wciąż jednak gra radio, działa nawiew, świecą światła.

Zobacz także: Czy brak paliwa może uszkodzić samochód?

Silnik pozostaje niemy tak długo jak stoimy, lub tak długo jak wystarcza mu prądu w baterii. Rozrusznik działa najczęściej krócej niż jedną sekundę i wszystko znów jest jak w zwykłym aucie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Samochód w firmie – zmiany od 1 kwietnia 2014 r.

Start-stop: oszczędności

Oszczędność w zużyciu paliwa w samochodach z systemem start/stop nie bierze się wyłącznie z tego, że silnik samochodu podczas podróży co jakiś czas gaśnie. Można by powiedzieć, ze jego działanie jest ograniczone o co najwyżej kilka procent, a zatem zyski w zużyciu paliwa powinny być nieduże. Skąd zatem deklarowane przez producentów „naście” procent?

Zobacz także: Raport awaryjności TUV 2011

Otóż rzecz w tym, że system start-stop jest dość kompleksowy i zmniejsza wykorzystywanie mocy silnika przez elementy elektryki.

I tak na przykład opór, jaki stawia alternator zmienia się cały czas w zależności od tego, co robimy. Alternator pracuje z pełną mocą, tylko gdy zdejmujemy nogę z gazu lub hamujemy. Podczas przyspieszania wytwarza opór minimalny.

Bardziej dynamiczny jest przez to proces ładowania baterii, co dodatkowo odciąża alternator i sam silnik.

Start-stop działa czy nie?

Jak każda nowinka system start-stop ma swoje zalety i wady. Zacznijmy od tego, że faktycznie będzie on nam dawał pewne oszczędności w zużyciu paliwa. Szczególnie jeśli jeździmy bardzo dużo po mieście. Samochody z takim systemem w porównaniu do identycznych mechanicznie, ale bez niego spalają w praktyce maksymalnie 3 procent mniej... Niby niedużo, ale np. dla taksówkarzy to zawsze coś.

Zobacz także: Cayenne 2011 z nowym dieslem i pakietem sportowym

Zaleta nr dwa: Ekologia – zmniejszona emisja CO2 nawet o kilkanaście procent

Mniej przyjemne oblicze start/stop to wyższe koszty serwisu i ceny części zamiennych. Problem jest szczególnie z tym drugim. Nie sposób dostać jakiegokolwiek zamienników do układów prądowych dostosowanych do systemu start-stop. To natomiast oznacza, że akumulator w razie awarii będziemy musieli kupić w autoryzowanym serwisie (w najlepszym przypadku wymienić na gwarancji). Koszt takiej baterii to... bagatela 1,5 tysiąca złotych.

Zobacz też: Eksploatacja silnika 2.0 D-4D

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA