REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wymiana opon na letnie. Dlaczego koła wibrują?
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

Jesień to czas, gdy kierowcy coraz częściej spoglądają na termometr i planują wizytę u wulkanizatora w związku z sezonową wymianą opon. Odpowiednio dobrany moment ma kluczowe znaczenie – wpływa na bezpieczeństwo jazdy, przyczepność, długość drogi hamowania i stabilność pojazdu w zmiennych warunkach pogodowych. Wraz ze spadkiem temperatury w okolice zera warto sprawdzić stan ogumienia i zaplanować wizytę w warsztacie, zanim pierwsze przymrozki zaskoczą kierowców.

REKLAMA

REKLAMA

Opony letnie i opony zimowe - różnice

Letnie i zimowe opony różnią się nie tylko wzorem bieżnika, ale przede wszystkim składem mieszanki gumowej. Opony letnie produkowane są z twardszej mieszanki odpornej na wysokie temperatury, co gwarantuje dobrą przyczepność na suchych nawierzchniach w ciepłych miesiącach. Gdy jednak temperatura spada w okolice 7°C, ich właściwości trakcyjne ulegają pogorszeniu. Z kolei opony zimowe, dzięki bardziej elastycznej mieszance oraz głębszemu i bardziej złożonemu bieżnikowi, zachowują przyczepność w niskich temperaturach, na śniegu i błocie pośniegowym.

- Temperatura to najważniejszy wskaźnik sygnalizujący, że przyszedł czas by umówić wizytę w serwisie. Zwlekanie do pierwszego śniegu może oznaczać nie tylko gorsze warunki jazdy, lecz także długie kolejki w warsztatach. Opony zimowe dobrze sprawdzają się nie tylko na zaśnieżonych, ale również na mokrych czy zimnych nawierzchniach, zapewniając większe bezpieczeństwo w codziennym użytkowaniu. Alternatywą dla dwóch kompletów są opony wielosezonowe – rekomendowane dla kierowców poruszających się głównie po mieście i w umiarkowanych warunkach. W surowszym klimacie i przy częstszej jeździe poza terenem zabudowanym lepiej jednak pozostać przy klasycznym podziale na sezon letni i zimowy – dodaje Krzysztof Wyszyński, Product Manager Würth Polska

Wraz ze zmianą opon warto skontrolować ich stan techniczny. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, choć eksperci zalecają wymianę już przy 3 mm w oponach letnich i 4 mm w zimowych. O zużyciu świadczą również mikropęknięcia, przebarwienia czy nierównomierne ścieranie. Warto też zwrócić uwagę na wiek ogumienia – nawet jeśli opony nie były intensywnie używane, po 8–10 latach tracą swoje właściwości i mogą nie zapewniać odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.

REKLAMA

Fachowa wymiana opon

Skorzystanie z usług sprawdzonego warsztatu to nie tylko gwarancja sprawnego montażu, ale również możliwość oceny, czy ogumienie nadaje się do dalszej eksploatacji. Doświadczony specjalista zwróci uwagę na prawidłowy dobór opon, w razie potrzeby wykona rotację między osiami, co pozwoli wydłużyć ich żywotność, a także doradzi w kwestii felg i ich ewentualnego prostowania. Wszystkie te działania mają jeden cel – zapewnić kierowcy maksymalne bezpieczeństwo w wymagających, zimowych warunkach. Niemniej istotne jest wyposażenie warsztatu, które umożliwia wykonanie tych czynności z najwyższą precyzją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Podstawowym narzędziem w pracy wulkanizatora jest skalibrowany klucz dynamometryczny oraz łyżka do opon. Warto mieć ich kilka, by zachować ciągłość pracy przy dużym obłożeniu serwisu. Niezbędne są również produkty wspomagające montaż, takie jak podnośniki montażowe, pasta do opon i dedykowany pędzel. Odpowiednia pasta nie może wchodzić w reakcję z gumą ani felgą, powinna natomiast ułatwiać montaż, zachowywać elastyczność opony i zapewniać szczelność połączenia. Podnośniki umożliwiają natomiast bezpieczne i efektywne uniesienie pojazdu, co pozwala specjaliście na swobodny dostęp do kół – podkreśla Krzysztof Wyszyński.

Jak przechowywać opony

Coraz więcej kierowców decyduje się na tzw. hotel dla opon, czyli usługę przechowywania ogumienia w serwisie. To wygodne i bezpieczne rozwiązanie, w którym profesjonaliści dbają o odpowiednie warunki składowania oraz zwalniają z konieczności przechowywania opon w domu czy garażu. Miejsce składowania opon ma kluczowe znaczenie— pozwala zachować właściwości ogumienia i wydłuża jego żywotność nawet o kilka sezonów.

- Zanim opony trafią na przechowanie, należy dokładnie je oczyścić z błota, soli i kamieni, a następnie wysuszyć i zabezpieczyć środkiem konserwującym. W tym celu polecana jest pianka do konserwacji opon, która chroni gumę przed promieniowaniem UV, ozonem i mikropęknięciami powstającymi z upływem czasu. Preparat wypiera kurz i zabrudzenia, jednocześnie pozwalając zachować właściwy wygląd ogumienia. Wystarczy równomiernie rozpylić go na oczyszczonej powierzchni i pozostawić do wyschnięcia – wyjaśnia Krzysztof Wyszyński.

Niezależnie od tego, czy opony są przechowywane w serwisie, czy w domowych warunkach, należy zadbać o odpowiednie otoczenie. Pomieszczenie powinno być zacienione, o stabilnej, raczej niskiej temperaturze i bez nadmiernej wilgoci. Opony bez felg najlepiej ustawiać pionowo obok siebie, unikając ich piętrowania, które może prowadzić do odkształceń. Dobrze jest też odizolować je od chłodnego betonu, np. kładąc pod nie drewniane deski, oraz co pewien czas lekko je obracać. Opony na felgach można przechowywać w stosie lub na specjalnych stojakach i wieszakach, pamiętając o okresowej zmianie ich ułożenia, aby zapobiec deformacjom.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

Paliwo to aż 40% kosztów firm transportowych. Jak ograniczyć koszty paliwowe? Praktyczne wskazówki

Paliwo to najwyższy koszt firm transportowych - sięga aż 40% wszystkich wydatków. Jak ograniczyć koszty paliwowe po stronie przewoźnika? Oto kilka praktycznych wskazówek, które można natychmiast wprowadzić w życie.

Prawo jazdy ważne przez 15 lat i 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe przepisy

Prawo jazdy będzie ważne przez 15 lat. Wprowadza się 2-letni okres próbny dla początkujących kierowców. Nowe cyfrowe prawo jazdy zastąpi fizyczny dokument. Zakaz prowadzenia pojazdów będzie egzekwowany transgranicznie. Sprawdź kiedy wejdą w życie nowe przepisy o prawie jazdy.

REKLAMA

Rzecznik MŚP apeluje o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Chodzi o limity kosztów i leasingi

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców apeluje do ministra finansów o zmianę przepisów dotyczących samochodów służbowych. Obecne regulacje, zdaniem Rzecznika, ograniczają modernizację flot i zwiększają koszty działalności. Przedsiębiorcy ostrzegają, że nowe limity rozliczeń uderzą w sektor MŚP i zahamują rozwój elektromobilności.

KGP: 109 280 interwencji, 389 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 280 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

3 tys. zł kary za letnie opony zimą. Kiedy zmieniamy opony na zimę? Jakie opony zimowe wybrać [Poradnik]

Za letnie opony można otrzymać mandat w wysokości do 3 tys. zł. Kiedy zmieniamy opony? Czy można założyć opony zimowe już w połowie października? Jak wybrać porządne opony na zimę? Oto poradnik i testy opon.

KGP: 109 958 interwencji, 398 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 958 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

REKLAMA

Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

REKLAMA