REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kierunkowskazy: jak ich bezpiecznie używać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Pamiętajmy, że kierunkowskaz włączamy gdy mamy zamiar wykonać manewr skrętu lub zmiany pasa ruchu a nie w momencie gdy zaczęliśmy już skręcać lub zmieniać pas Fot. Moto.wieszjak.pl
Pamiętajmy, że kierunkowskaz włączamy gdy mamy zamiar wykonać manewr skrętu lub zmiany pasa ruchu a nie w momencie gdy zaczęliśmy już skręcać lub zmieniać pas Fot. Moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Wielu polskich kierowców nie wie, jak używać kierunkowskazów. W efekcie popełnia błędy zagrażające bezpieczeństwu ruchu drogowego.

REKLAMA

Niejednoznaczność przepisów powoduje, że kierowcy ze strachu przed mandatem i punktami karnymi nie sygnalizują wielu planowanych manewrów, co prowadzi często do stłuczek, a nawet do groźnych wypadków. Dlatego w tym przypadku powinna obowiązywać nadrzędna zasada: „Jeździj czytelnie dla innych, tak aby nie musieli się domyślać, co zamierzasz zrobić”. Stosowanie się do niej w niektórych przypadkach będzie oznaczało złamanie lub ominięcie nielogicznych przepisów, na co w poważniejszych przypadkach zezwalają przepisy kodeksu karnego, a ściślej – jego artykuł 26. oraz przepis art 1 § 2 kodeksu wykroczeń

REKLAMA

Art. 26.
§ 1 KK. Nie popełnia przestępstwa, kto działa w celu uchylenia bezpośredniego niebezpieczeństwa grożącego jakiemukolwiek dobru chronionemu prawem, jeżeli niebezpieczeństwa nie można inaczej uniknąć, a dobro poświęcone przedstawia wartość niższą od dobra ratowanego.
§ 2. Nie popełnia przestępstwa także ten, kto, ratując dobro chronione prawem w warunkach określonych w § 1, poświęca dobro, które nie przedstawia wartości oczywiście wyższej od dobra ratowanego.

Art. 1.
§ 2 KW. Nie popełnia wykroczenia sprawca czynu zabronionego, jeżeli nie można mu przypisać winy w czasie czynu.

Zobacz też: Jak znaleźć i naprawić usterkę kierunkowskazów?

REKLAMA

Kierunkowskazy powinny być, poza przypadkami, określonymi w przepisach, używane w praktyce do sygnalizowania ZAMIARU wykonania wszystkich bez wyjątku manewrów, polegających na zmianie toru jazdy pojazdu, nawet gdy ta zmiana jest niewielka, o ile nie wynika z geometrii drogi. Dla własnego dobra należy sygnalizować także zmiany toru jazdy nakazane przez znaki poziome na drodze, pamiętając że mogą być one niewidoczne dla innych kierowców, np. jadących za naszym pojazdem.

Sygnalizowanie zamiarów zmiany toru jazdy wynikającego z obowiązujących przepisów jest także bardzo ważne dla bezpieczeństwa innych użytkowników drogi, a szczególnie dla pieszych, którzy nie muszą znać treści kodeksu drogowego i zawartych w nim zasad, które ich bezpośrednio nie dotyczą. Tak więc nawet gdy znaki drogowe nakazują skręt w prawo lub w lewo na skrzyżowaniu lub rozwidleniu dróg, a nawet gdy nie ma innej możliwości jazdy niż nakazana przez te znaki, należy zasygnalizować dostatecznie wcześnie zamiar skrętu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy na rondzie należy używac kierunkowskazów?

Równie dostatecznie wcześnie należy sygnalizować zamiar zmiany pasa ruchu lub skrętu w boczną drogę. Z praktyki wynika, że inni użytkownicy dróg zwracają uwagę na włączony kierunkowskaz dopiero po 2-3 sekundach od jego pierwszego błysku. Tak więc wykonywanie zaplanowanego manewru, np. zmianę pasa ruchu można rozpocząć najwcześniej po trzecim zapaleniu się kierunkowskazu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

REKLAMA

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA