REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak i kiedy korzystać z kierunkowskazów?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kierunkowskazy w samochodzie są jednym z najważniejszych urządzeń sygnalizacyjnych, a ich wpływ na bezpieczeństwo jest niemal tak istotny, jak sprawnie działających reflektorów i świateł „stop”.

Mimo to ich używanie jest wśród kierowców – amatorów, zwłaszcza tych średnio zaawansowanych, bardzo niepopularne. Niechęć do używania kierunkowskazów skomentował dobre ćwierć wieku jeden z ówczesnych satyryków słowami „Przecież skoro od 30 lat codziennie skręcam w tę ulicę, to chyba wszyscy zdążyli się do tego przyzwyczaić?”.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jechać podczas śnieżycy?

Kierunkowskazy używane we właściwy sposób powodują, że pozostali użytkownicy w porę poznają zamiary danego kierowcy i dostosują do nich swoje dalsze zachowanie. Sygnalizując zamiar skrętu w prawo, informujemy przede wszystkim przechodzących przez jezdnię pieszych o swoim zamiarze. Sygnalizując zamiar skrętu w lewo informujemy innych, jadących z tyłu kierowców, że nasz manewr może zmusić ich do zmniejszenia prędkości, lub nawet zatrzymania się. Jednocześnie informujemy nadjeżdżających z przeciwka, że obecność naszego samochodu tuż przy środku drogi nie jest przypadkowa. O zamiarze wyprzedzania uprzedzamy zarówno jadących z tyłu jak i kierowcę samochodu wyprzedzanego. Zjeżdżając na swój pas po wykonaniu tego niebezpiecznego manewru również informujemy ogół kierowców o swoich planach na najbliższe kilka sekund. Zmieniając pas ruchu również należy poinformować o tym dostatecznie wcześnie. Wszystkie wyżej opisane przykłady użycia kierunkowskazów wynikają z obowiązujących przepisów.

Kultura jazdy

REKLAMA

W jakich sytuacjach warto używać kierunkowskazy, mimo, że nie jest to nakazane w kodeksie drogowym? Dobrym obyczajem jest, gdy kierowca pojazdu wyprzedzanego włączy na kilka cykli prawy kierunkowskaz, informując wyprzedzającego: „Widzę cię i jestem przygotowany na twój manewr. Droga wolna, możesz wyprzedzać bezpiecznie”. W sytuacji, kiedy wyprzedzanie z jakiegoś powodu jest niemożliwe, pojazd jadący z przodu może sygnalizować to włączeniem na kilka sekund lewego kierunkowskazu. Niestety, często wyprzedzający zamiast zwolnić, naciska przycisk klaksonu i… przyspiesza, licząc zapewne, że będzie miał szczęście i uda mu się uniknąć zderzenia czołowego z nadjeżdżającymi z przeciwka autami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy bez wyjątku manewr na drodze, nawet taki którego wykonanie jest oczywiste, np. skręt w prawo z pasa, przeznaczonego wyłącznie do skręcania w prawo, powinien być poprzedzony zasygnalizowaniem zamiaru wykonania go. Czytelność zamiarów kierowcy, uczestniczącego w ruchu jest jednym z najważniejszych czynników, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Kiedy włączyć kierunkowskaz?

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, jak wcześnie należy włączyć kierunkowskaz, czyli co oznacza użyte w przepisach sformułowanie „dostatecznie wcześnie”? Z praktyki wynika, że uczestnik ruchu drogowego, aby dostrzec coś, co zwróci jego uwagę, gdy jest ona skupiona na czymś innym, potrzebuje nawet dwóch do trzech sekund! Ponieważ 1 cykl pracy kierunkowskazów trwa od 0,5 do 1 sekundy, można przyjąć iż dopiero po trzech – czterech cyklach czyli po około 2 – 3 sekundach od włączenia kierunkowskazu można zacząć wykonywać swój manewr, choćby nawet polegający tylko na zmianie pasa ruchu na jezdni wielopasmowej, oczywiście upewniwszy się, że nie będzie on z jakiegoś powodu niebezpieczny. Samo włączenie kierunkowskazu nie upoważnia do czegokolwiek, jest TYLKO I WYŁĄCZNIE informacją dla innych użytkowników drogi o planach kierowcy samochodu, w którym go użyto.

Zobacz również: Jak jeździć we mgle?

Kierunkowskaz należy wyłączyć NATYCHMIAST po zakończeniu manewru, którego dotyczyło jego włączenie. W przeciwnym wypadku jego działanie będzie dla innych niezrozumiałe lub mylące. Będzie nadużyciem. Czy są inne sytuacje, w których nie należy używać kierunkowskazów? Tak! To te, w których nie zamierza się wykonać żadnego manewru, np. jazda na wprost. Ale należy sygnalizować bezwzględnie swój zamiar przed zbliżaniem się do rozwidlenia dróg, zwłaszcza kiedy prowadząca w przedłużeniu osi drogi, którą dojeżdżamy do rozwidlenia, jest drogą podporządkowaną. Nie wszyscy domyślą się, że zamierzamy jechać dalej drogą główna, która odgałęzia się w lewo!

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

REKLAMA

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

REKLAMA

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

5 powodów, przez które możesz stracić prawo jazdy w 2025 roku – nie tylko punkty i alkohol

Stracić prawo jazdy możesz szybciej, niż myślisz. W 2025 roku wystarczy jeden nieprzemyślany manewr, by pożegnać się z uprawnieniami. Nawet jeśli masz za sobą lata bezkolizyjnej jazdy. Coraz surowsze przepisy sprawiają, że kierowcy tracą dokumenty nie tylko za alkohol czy nadmiar punktów, ale także za błędy, które wcześniej uchodziły płazem. Poznaj 5 sytuacji, które najczęściej kończą się odebraniem prawa jazdy – i dowiedz się, czego unikać.

REKLAMA