REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak i kiedy korzystać z kierunkowskazów?

Jakubowski Ryszard
fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Kierunkowskazy w samochodzie są jednym z najważniejszych urządzeń sygnalizacyjnych, a ich wpływ na bezpieczeństwo jest niemal tak istotny, jak sprawnie działających reflektorów i świateł „stop”.

Mimo to ich używanie jest wśród kierowców – amatorów, zwłaszcza tych średnio zaawansowanych, bardzo niepopularne. Niechęć do używania kierunkowskazów skomentował dobre ćwierć wieku jeden z ówczesnych satyryków słowami „Przecież skoro od 30 lat codziennie skręcam w tę ulicę, to chyba wszyscy zdążyli się do tego przyzwyczaić?”.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jechać podczas śnieżycy?

Kierunkowskazy używane we właściwy sposób powodują, że pozostali użytkownicy w porę poznają zamiary danego kierowcy i dostosują do nich swoje dalsze zachowanie. Sygnalizując zamiar skrętu w prawo, informujemy przede wszystkim przechodzących przez jezdnię pieszych o swoim zamiarze. Sygnalizując zamiar skrętu w lewo informujemy innych, jadących z tyłu kierowców, że nasz manewr może zmusić ich do zmniejszenia prędkości, lub nawet zatrzymania się. Jednocześnie informujemy nadjeżdżających z przeciwka, że obecność naszego samochodu tuż przy środku drogi nie jest przypadkowa. O zamiarze wyprzedzania uprzedzamy zarówno jadących z tyłu jak i kierowcę samochodu wyprzedzanego. Zjeżdżając na swój pas po wykonaniu tego niebezpiecznego manewru również informujemy ogół kierowców o swoich planach na najbliższe kilka sekund. Zmieniając pas ruchu również należy poinformować o tym dostatecznie wcześnie. Wszystkie wyżej opisane przykłady użycia kierunkowskazów wynikają z obowiązujących przepisów.

Kultura jazdy

REKLAMA

W jakich sytuacjach warto używać kierunkowskazy, mimo, że nie jest to nakazane w kodeksie drogowym? Dobrym obyczajem jest, gdy kierowca pojazdu wyprzedzanego włączy na kilka cykli prawy kierunkowskaz, informując wyprzedzającego: „Widzę cię i jestem przygotowany na twój manewr. Droga wolna, możesz wyprzedzać bezpiecznie”. W sytuacji, kiedy wyprzedzanie z jakiegoś powodu jest niemożliwe, pojazd jadący z przodu może sygnalizować to włączeniem na kilka sekund lewego kierunkowskazu. Niestety, często wyprzedzający zamiast zwolnić, naciska przycisk klaksonu i… przyspiesza, licząc zapewne, że będzie miał szczęście i uda mu się uniknąć zderzenia czołowego z nadjeżdżającymi z przeciwka autami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Każdy bez wyjątku manewr na drodze, nawet taki którego wykonanie jest oczywiste, np. skręt w prawo z pasa, przeznaczonego wyłącznie do skręcania w prawo, powinien być poprzedzony zasygnalizowaniem zamiaru wykonania go. Czytelność zamiarów kierowcy, uczestniczącego w ruchu jest jednym z najważniejszych czynników, mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Kiedy włączyć kierunkowskaz?

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, jak wcześnie należy włączyć kierunkowskaz, czyli co oznacza użyte w przepisach sformułowanie „dostatecznie wcześnie”? Z praktyki wynika, że uczestnik ruchu drogowego, aby dostrzec coś, co zwróci jego uwagę, gdy jest ona skupiona na czymś innym, potrzebuje nawet dwóch do trzech sekund! Ponieważ 1 cykl pracy kierunkowskazów trwa od 0,5 do 1 sekundy, można przyjąć iż dopiero po trzech – czterech cyklach czyli po około 2 – 3 sekundach od włączenia kierunkowskazu można zacząć wykonywać swój manewr, choćby nawet polegający tylko na zmianie pasa ruchu na jezdni wielopasmowej, oczywiście upewniwszy się, że nie będzie on z jakiegoś powodu niebezpieczny. Samo włączenie kierunkowskazu nie upoważnia do czegokolwiek, jest TYLKO I WYŁĄCZNIE informacją dla innych użytkowników drogi o planach kierowcy samochodu, w którym go użyto.

Zobacz również: Jak jeździć we mgle?

Kierunkowskaz należy wyłączyć NATYCHMIAST po zakończeniu manewru, którego dotyczyło jego włączenie. W przeciwnym wypadku jego działanie będzie dla innych niezrozumiałe lub mylące. Będzie nadużyciem. Czy są inne sytuacje, w których nie należy używać kierunkowskazów? Tak! To te, w których nie zamierza się wykonać żadnego manewru, np. jazda na wprost. Ale należy sygnalizować bezwzględnie swój zamiar przed zbliżaniem się do rozwidlenia dróg, zwłaszcza kiedy prowadząca w przedłużeniu osi drogi, którą dojeżdżamy do rozwidlenia, jest drogą podporządkowaną. Nie wszyscy domyślą się, że zamierzamy jechać dalej drogą główna, która odgałęzia się w lewo!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA