REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wybrać łańcuchy na koła?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kwestia zakupu odpowiednich łańcuchów zimowych nie jest taka łatwa. Różnorodność modeli oraz zastosowanych w nich rozwiązań jest tak duża, że większość kierowców nie potrafi podjąć dobrej decyzji. Fot. Newspress
Kwestia zakupu odpowiednich łańcuchów zimowych nie jest taka łatwa. Różnorodność modeli oraz zastosowanych w nich rozwiązań jest tak duża, że większość kierowców nie potrafi podjąć dobrej decyzji. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wybór łańcuchów zimowych na koła jest dużym problemem. W poradniku tym postaramy się dobrać odpowiednie łańcuchy i opiszemy, jak je dobrze zamontować.

W rejonach miejskich zazwyczaj nie ma potrzeby wykorzystywania łańcuchów zimowych. Jeśli drogowcy nie zdążą z odśnieżeniem danego odcinka jezdni to spora ilość samochodów, jaka po niej przejedzie zazwyczaj sprawi, że śnieg zostanie rozjeżdżony tworząc błoto pośniegowe, po którym można w miarę łatwo się poruszać na oponach zimowych.

REKLAMA

Zobacz również: Jak ustalić kto ma pierwszeństwo?

Niektórzy z nas zimą wybierają się w góry, gdzie drogi są bardzo śliskie, często oblodzone. Kiedy wybieramy się w takie rejony powinniśmy pamiętać nie tylko o oponach zimowych, ale także o łańcuchach.

Łańcuchy montujemy zazwyczaj na osi napędzanej samochodu. Jednak wielu producentów zaleca różnego rodzaju konfiguracje zakładania łańcuchów. Zatem zawsze (zwłaszcza w przypadku samochodów z napędem na obie osie) przed zamontowaniem łańcuchów zajrzyj do instrukcji obsługi samochodu.

Wybór łańcuchów

Kwestia zakupu odpowiednich łańcuchów zimowych nie jest taka łatwa. Różnorodność modeli oraz zastosowanych w nich rozwiązań jest tak duża, że większość kierowców nie potrafi podjąć decyzji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najprostszym rozwiązaniem są łańcuchy stalowe, które możemy łatwo założyć przy pomocy specjalnych napinaczy. Takie łańcuchy bardzo dobrze spełniają swoją rolę, a jazda przy ich użyciu jest w miarę komfortowa. Kierowcy na takie rozwiązanie decydują się najczęściej, ponieważ ich montaż jest szybszy i znacznie łatwiejszy, niż innych łańcuchów np. liniowych.

Zobacz również: Jak wyprzedzać nocą?

REKLAMA

Jeśli jednak cenimy sobie większą wygodę i chcemy jeszcze sprawniej zakładać łańcuchy, wybieramy rozwiązania wyposażone w systemem szybkiego montażu. Rozwiązania takie polegają na przykręceniu odpowiedniej śruby i dostosowaniu długości łańcucha. Operację tę wykonujemy tylko raz, a przy kolejnym zakładaniu cała operacja będzie trwała dosłownie kilka sekund. Wtedy musimy już tylko wpiąć element do zamocowanej wcześniej śruby, naciągnąć łańcuchy i możemy ruszać w górskie trasy.

Jeżeli jesteśmy zwolennikami jazdy na felgach aluminiowych w okresie zimowym, wtedy musimy kupić łańcuchy, które mają plastikowe obręcze.To, jakie łańcuchy kupimy zależy tylko od nas, ale w każdym przypadku, przed pierwszym śniegiem, warto spróbować założyć je kilka razy. 

Obojętnie, jaki zestaw kupimy należy pamiętać by nie naciągać za mocno łańcuchów

Musimy też zwrócić uwagę na to, by w czasie montażu łańcuchów nie zostawić luzu, może on uszkodzić oponę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

REKLAMA

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

REKLAMA