REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak wybrać łańcuchy na koła?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Kwestia zakupu odpowiednich łańcuchów zimowych nie jest taka łatwa. Różnorodność modeli oraz zastosowanych w nich rozwiązań jest tak duża, że większość kierowców nie potrafi podjąć dobrej decyzji. Fot. Newspress
Kwestia zakupu odpowiednich łańcuchów zimowych nie jest taka łatwa. Różnorodność modeli oraz zastosowanych w nich rozwiązań jest tak duża, że większość kierowców nie potrafi podjąć dobrej decyzji. Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Wybór łańcuchów zimowych na koła jest dużym problemem. W poradniku tym postaramy się dobrać odpowiednie łańcuchy i opiszemy, jak je dobrze zamontować.

W rejonach miejskich zazwyczaj nie ma potrzeby wykorzystywania łańcuchów zimowych. Jeśli drogowcy nie zdążą z odśnieżeniem danego odcinka jezdni to spora ilość samochodów, jaka po niej przejedzie zazwyczaj sprawi, że śnieg zostanie rozjeżdżony tworząc błoto pośniegowe, po którym można w miarę łatwo się poruszać na oponach zimowych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak ustalić kto ma pierwszeństwo?

Niektórzy z nas zimą wybierają się w góry, gdzie drogi są bardzo śliskie, często oblodzone. Kiedy wybieramy się w takie rejony powinniśmy pamiętać nie tylko o oponach zimowych, ale także o łańcuchach.

Łańcuchy montujemy zazwyczaj na osi napędzanej samochodu. Jednak wielu producentów zaleca różnego rodzaju konfiguracje zakładania łańcuchów. Zatem zawsze (zwłaszcza w przypadku samochodów z napędem na obie osie) przed zamontowaniem łańcuchów zajrzyj do instrukcji obsługi samochodu.

REKLAMA

Wybór łańcuchów

Kwestia zakupu odpowiednich łańcuchów zimowych nie jest taka łatwa. Różnorodność modeli oraz zastosowanych w nich rozwiązań jest tak duża, że większość kierowców nie potrafi podjąć decyzji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najprostszym rozwiązaniem są łańcuchy stalowe, które możemy łatwo założyć przy pomocy specjalnych napinaczy. Takie łańcuchy bardzo dobrze spełniają swoją rolę, a jazda przy ich użyciu jest w miarę komfortowa. Kierowcy na takie rozwiązanie decydują się najczęściej, ponieważ ich montaż jest szybszy i znacznie łatwiejszy, niż innych łańcuchów np. liniowych.

Zobacz również: Jak wyprzedzać nocą?

Jeśli jednak cenimy sobie większą wygodę i chcemy jeszcze sprawniej zakładać łańcuchy, wybieramy rozwiązania wyposażone w systemem szybkiego montażu. Rozwiązania takie polegają na przykręceniu odpowiedniej śruby i dostosowaniu długości łańcucha. Operację tę wykonujemy tylko raz, a przy kolejnym zakładaniu cała operacja będzie trwała dosłownie kilka sekund. Wtedy musimy już tylko wpiąć element do zamocowanej wcześniej śruby, naciągnąć łańcuchy i możemy ruszać w górskie trasy.

Jeżeli jesteśmy zwolennikami jazdy na felgach aluminiowych w okresie zimowym, wtedy musimy kupić łańcuchy, które mają plastikowe obręcze.To, jakie łańcuchy kupimy zależy tylko od nas, ale w każdym przypadku, przed pierwszym śniegiem, warto spróbować założyć je kilka razy. 

Obojętnie, jaki zestaw kupimy należy pamiętać by nie naciągać za mocno łańcuchów

Musimy też zwrócić uwagę na to, by w czasie montażu łańcuchów nie zostawić luzu, może on uszkodzić oponę.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA