REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dobre nawyki na drodze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zuzanna Gawor-Kotkowska
Pierwszym dobrym nawykiem kierowcy jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg. fot. Newspress
Pierwszym dobrym nawykiem kierowcy jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Na kursie nauki jazdy instruktorzy rzadko uczą nas dobrych nawyków. Oczywiście, pierwszym dobrym nawykiem jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg.

Miejscem, gdzie panuje zamieszanie jest rondo z wieloma pasami ruchu, bez sygnalizacji świetlnej i znaków poziomych, czyli strzałek namalowanych na jezdni. Kiedyś obowiązywał przepis, że na rondzie to zjeżdżający ma zawsze pierwszeństwo. Obecnie pierwszeństwo ma kierowca z prawej strony. W rezultacie większość ludzi dla własnej wygody jeździ tylko prawym pasem (nawet wtedy, gdy skręcają na rondzie w lewo), co tamuje ruch. 

REKLAMA

REKLAMA

Dobrym nawykiem jest traktowanie ronda jak normalnego skrzyżowania: z lewego pasa skręcamy w lewo, z prawego w prawo, a środkowym jedziemy prosto. Niektórzy kierowcy, wjeżdżając na rondo, włączają lewy kierunkowskaz, nie jest to konieczne choć na niewielkich rondach ułatwia to rozeznanie innym kierującym. Powinniśmy sygnalizować, w którym kierunku jedziemy. W ten sposób kierowcy, którzy oczekują na wjazd wiedzą, kiedy mogą się spodziewać wolnego pasa ruchu. Gdyby wszyscy stosowali się do tych zasad, zmieniając pas w prawo za każdym razem, gdy zbliżamy się do naszego zjazdu, moglibyśmy poruszać się po rondzie właściwie bez oglądania się.

Wjeżdżając na rondo na lewy pas, przy zamiarze skrętu w lewo, mijając pierwszy zjazd zmieniamy pas na środkowy. Mijając drugi zjazd przenosimy się na prawy i zjeżdżamy z ronda bezkolizyjnie, ponieważ według tego założenia w momencie naszego przemieszczania w prawym kierunku, pas powinien być wolny. Osoba znajdująca się na nim powinna była się również zmienić pas lub zjechać z ronda.

Zobacz również: Co osłabia koncentrację podczas prowadzenia auta?

REKLAMA

Sygnalizowanie zmiany kierunku ruchu

Często kierowcy sygnalizują zmianę pasa ruchu, zamiast zamiar zmiany pasa ruchu. Jest to istotna różnica. Kierunkowskaz nie służy temu, aby upewnić innych kierowców, że nasze auto właśnie zmienia kierunek. Powinniśmy włączać go zanim jeszcze sprawdzimy, czy pas obok jest wolny i możemy na niego wjechać.
W ten sposób ułatwimy innym jazdę, ponieważ będziemy przewidywalni. Pomożemy również sobie, gdyż inni, znając nasze zamiary mogą ułatwić nam bezpieczne przemieszczenie się, ustępując miejsca.
Wielu kierowców nie włącza kierunkowskazu, gdy stoi na pasie przeznaczonym do skrętu. W ten sposób sprawiamy wrażenie cwaniaka, który będzie usiłował jazdy na wprost z pasa, który nie jest do tego przeznaczony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stan oświetlenia

Dzięki dobremu oświetleniu jesteśmy lepiej widoczni dla innych. Nie chodzi tu jedynie o kontrolę i wymianę żarówek, ale także np. o regularne czyszczenie świateł. Warto choćby przy okazji tankowania oczyścić przednie i tylne lampy.
Starajmy się też nie oślepiać innych. Mimo ciemności panujących nie raz na drodze, zawsze wyłączajmy światła drogowe gdy spostrzeżemy przed nami inny samochód, nieważne od kierunku jego jazdy. Miejmy też na uwadze, że przy mocno obciążonym bagażniku nasze światła przednie świecą wyżej i oślepiają kierowców, warto więc je obniżyć, jeśli nasze auto jest wyposażone w taką funkcję.

Zobacz również: Jak wymieniać żarówki?

Lewy pas i trójkąt cienia

Dobrze by było, gdyby wszyscy traktowali lewy pas jako przeznaczony do wyprzedzania, a nie poruszania się po nim tak, jak po każdym innym.
Starajmy się też nie jechać na równi z samochodem obok. Uniemożliwia to innym użytkownikom wyprzedzanie. Nie powinniśmy pozostawać w trójkącie cienia samochodu, który jedzie z boku. Jest to miejsce mniej więcej w połowie jego auta. Jest to tzw. martwe pole, gdzie pozostajemy niewidoczni dla drugiego kierowcy.

Korek „na suwak”

Dobrym nawykiem usprawniającym ruch jest jazda w korku na tak zwaną „zakładkę” lub „suwak”. Nie dość, że okazujemy w ten sposób kulturę, to jeszcze upłynniamy ruch. Sposób ten zakłada, aby każdy kierowca wpuścił przed siebie na swój pas jednego oczekującego.
Dobre nawyki warto w sobie wyrobić, ponieważ dzięki nim nie tylko będzie wszystkim kierowcom łatwiej się poruszać, ale jazda będzie także przyjemniejsza i bardziej bezpieczna. Kto raz zazna ruchu w kraju zachodnim, na pewno będzie propagował nabieranie powyższych nawyków na polskiej drodze.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

REKLAMA

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

KGP: 111 767 interwencji, 481 wypadków drogowych, 38 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 767 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA