REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dobre nawyki na drodze

Zuzanna Gawor-Kotkowska

REKLAMA

REKLAMA

Na kursie nauki jazdy instruktorzy rzadko uczą nas dobrych nawyków. Oczywiście, pierwszym dobrym nawykiem jest stosowanie się do przepisów, ale są też inne zachowania ułatwiające współużytkowanie dróg.

REKLAMA

Miejscem, gdzie panuje zamieszanie jest rondo z wieloma pasami ruchu, bez sygnalizacji świetlnej i znaków poziomych, czyli strzałek namalowanych na jezdni. Kiedyś obowiązywał przepis, że na rondzie to zjeżdżający ma zawsze pierwszeństwo. Obecnie pierwszeństwo ma kierowca z prawej strony. W rezultacie większość ludzi dla własnej wygody jeździ tylko prawym pasem (nawet wtedy, gdy skręcają na rondzie w lewo), co tamuje ruch. 

REKLAMA

Dobrym nawykiem jest traktowanie ronda jak normalnego skrzyżowania: z lewego pasa skręcamy w lewo, z prawego w prawo, a środkowym jedziemy prosto. Niektórzy kierowcy, wjeżdżając na rondo, włączają lewy kierunkowskaz, nie jest to konieczne choć na niewielkich rondach ułatwia to rozeznanie innym kierującym. Powinniśmy sygnalizować, w którym kierunku jedziemy. W ten sposób kierowcy, którzy oczekują na wjazd wiedzą, kiedy mogą się spodziewać wolnego pasa ruchu. Gdyby wszyscy stosowali się do tych zasad, zmieniając pas w prawo za każdym razem, gdy zbliżamy się do naszego zjazdu, moglibyśmy poruszać się po rondzie właściwie bez oglądania się.

Wjeżdżając na rondo na lewy pas, przy zamiarze skrętu w lewo, mijając pierwszy zjazd zmieniamy pas na środkowy. Mijając drugi zjazd przenosimy się na prawy i zjeżdżamy z ronda bezkolizyjnie, ponieważ według tego założenia w momencie naszego przemieszczania w prawym kierunku, pas powinien być wolny. Osoba znajdująca się na nim powinna była się również zmienić pas lub zjechać z ronda.

Zobacz również: Co osłabia koncentrację podczas prowadzenia auta?

Sygnalizowanie zmiany kierunku ruchu

Często kierowcy sygnalizują zmianę pasa ruchu, zamiast zamiar zmiany pasa ruchu. Jest to istotna różnica. Kierunkowskaz nie służy temu, aby upewnić innych kierowców, że nasze auto właśnie zmienia kierunek. Powinniśmy włączać go zanim jeszcze sprawdzimy, czy pas obok jest wolny i możemy na niego wjechać.
W ten sposób ułatwimy innym jazdę, ponieważ będziemy przewidywalni. Pomożemy również sobie, gdyż inni, znając nasze zamiary mogą ułatwić nam bezpieczne przemieszczenie się, ustępując miejsca.
Wielu kierowców nie włącza kierunkowskazu, gdy stoi na pasie przeznaczonym do skrętu. W ten sposób sprawiamy wrażenie cwaniaka, który będzie usiłował jazdy na wprost z pasa, który nie jest do tego przeznaczony.

Stan oświetlenia

Dzięki dobremu oświetleniu jesteśmy lepiej widoczni dla innych. Nie chodzi tu jedynie o kontrolę i wymianę żarówek, ale także np. o regularne czyszczenie świateł. Warto choćby przy okazji tankowania oczyścić przednie i tylne lampy.
Starajmy się też nie oślepiać innych. Mimo ciemności panujących nie raz na drodze, zawsze wyłączajmy światła drogowe gdy spostrzeżemy przed nami inny samochód, nieważne od kierunku jego jazdy. Miejmy też na uwadze, że przy mocno obciążonym bagażniku nasze światła przednie świecą wyżej i oślepiają kierowców, warto więc je obniżyć, jeśli nasze auto jest wyposażone w taką funkcję.

Zobacz również: Jak wymieniać żarówki?

Lewy pas i trójkąt cienia

Dobrze by było, gdyby wszyscy traktowali lewy pas jako przeznaczony do wyprzedzania, a nie poruszania się po nim tak, jak po każdym innym.
Starajmy się też nie jechać na równi z samochodem obok. Uniemożliwia to innym użytkownikom wyprzedzanie. Nie powinniśmy pozostawać w trójkącie cienia samochodu, który jedzie z boku. Jest to miejsce mniej więcej w połowie jego auta. Jest to tzw. martwe pole, gdzie pozostajemy niewidoczni dla drugiego kierowcy.

Korek „na suwak”

Dobrym nawykiem usprawniającym ruch jest jazda w korku na tak zwaną „zakładkę” lub „suwak”. Nie dość, że okazujemy w ten sposób kulturę, to jeszcze upłynniamy ruch. Sposób ten zakłada, aby każdy kierowca wpuścił przed siebie na swój pas jednego oczekującego.
Dobre nawyki warto w sobie wyrobić, ponieważ dzięki nim nie tylko będzie wszystkim kierowcom łatwiej się poruszać, ale jazda będzie także przyjemniejsza i bardziej bezpieczna. Kto raz zazna ruchu w kraju zachodnim, na pewno będzie propagował nabieranie powyższych nawyków na polskiej drodze.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PKN ORLEN nie narusza prawa niskimi cenami? Bezpodstawne oskarżenia? [Wybory 2023]

    Są trzy wytłumaczenia dlaczego PKN Orlen sprzedaje paliwa jakby ropa kosztowała 50 dolarów za baryłkę. A jest po 94 dolary. Nie każde postępowanie zarządu spółki wiąże się z odpowiedzialnością prawną.

    Sztuczna inteligencja w samochodzie. Auta już są inteligentne, a ich IQ rośnie!

    Sztuczna inteligencja w samochodzie ma znaczenie nie tylko dla kierowców. To kluczowy trend rynkowy! Już dziś jedna piąta środków wydawanych na prace nad AI, trafiają właśnie do sektora moto. To potężny potencjał. Warto jednak zastanowić się nad tym, co może właściwie oznaczać dla właścicieli aut.

    Historia pojazdu w aplikacji mObywatel. Nowe przepisy już obowiązują

    Usługa "Historia pojazdu" jest niezwykle popularna. Korzysta z niej nawet 27 mln osób miesięcznie. Teraz liczba ta może się zwiększyć. Bo usługa pojawiła się w rządowej aplikacji mObywatel. Rozporządzenie w tej sprawie już działa.

    Czym kierują się Polacy podczas zakupu używanego auta?

    Przy wyborze auta z rynku wtórnego Polacy kierują się przede wszystkim ceną. Tuż za nią, z niemal identyczną liczbą wskazań, plasują się: rocznik oraz przebieg. Nabywcy chcą także znać historię serwisową i wypadkową pojazdu - wynika z badań serwisu autobaza.pl. Co jeszcze wpływa na motoryzacyjne wybory i w jaki sposób świadczy to o świadomości kupujących? Analizują eksperci autobaza.pl.

    REKLAMA

    Fałszywy mandat od straży miejskiej. Nowy sposób złodziei w Warszawie

    Wezwanie od straży miejskiej wygląda łudząco realistycznie. Prawdziwe jednak nie jest. Fakt, że dokument sporządzili oszuści, a nie strażnicy miejscy, zdradza kilka rzucających się w oczy detali. Sprawdź, na co zwrócić uwagę i jak nie dać się oszukać.

    Wracają kontrole na granicy ze Słowacją. Czy twoje auto też skontrolują?

    Na granicy między Polską a Słowacją ponownie pojawią się strażnicy graniczni. Ci nie będą obserwować ruchu, a zatrzymywać pojazdy i je kontrolować. Na jakich autach się skupią i co ma na celu przywrócenie kontroli granicznych? O tym w tym materiale.

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami

    Dopłaty gwarantowane przez państwo wpływają na zainteresowanie Polaków elektrykami - wynika z badania zrealizowanego na potrzeby raportu „E-rewolucja w świecie motoryzacji”.

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce?

    Czy Ukrainiec może zrobić prawo jazdy w Polsce? Teoretycznie tak. Teoretycznie, bo przed przystąpieniem do kursu i egzaminu, musi spełnić kilka wymogów dodatkowych. O wszystkich koniecznych formalnościach opowiem w tym materiale.

    REKLAMA

    Wybory 2023: Ile będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych?

    40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".

    Obwodnica Pułtuska. Jest ZRID, zaraz startują prace

    Pułtusk jest pięknym miastem o mocnym akcencie historycznym. Nie ma się zatem co dziwić, że rząd postanowił zainwestować w nie 442 mln zł. A właściwie to nie tyle w nie, co w jego okolice. Bo powstanie obwodnica Pułtuska. Trasa otrzymała właśnie ZRID.

    REKLAMA