REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak się ratować w awaryjnych sytuacjach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W przypadku awarii auta i pozostawienia go na drodze należy postawić należy trójkąt ostrzegawczy. Fot. Fotolia
W przypadku awarii auta i pozostawienia go na drodze należy postawić należy trójkąt ostrzegawczy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ruchu drogowym istnieje wiele niebezpiecznych sytuacji. Trudno przewidzieć wszystkie. Niektóre z nich są typowe, dzięki czemu można się przygotować wcześniej do przedsięwzięcia odpowiednich kroków, aby się uratować z opresji.

Hamowanie

W sytuacji hamowania awaryjnego, kiedy odległość do przeszkody jest mniejsza, niż droga hamowania typowa w danych warunkach, jedynym ratunkiem jest podjęcie próby ominięcia przeszkody, nawet za cenę wjechania na trawnik, chodnik lub pobocze, czy uszkodzenia opon i felg przy wjeżdżaniu pod złym kątem na wysoki krawężnik.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli samochód nie posiada ABS, dla zmiany kierunku należy na ułamek sekundy odblokować zablokowane hamulcami koła równocześnie skręcając kierownicę w stronę wolnego miejsca. Czynności trzeba wykonywać bardzo szybko - mamy na nią mniej, niż pół sekundy.

Zobacz też: Jakie są najczęstsze błędy podczas hamowania?

Zablokowanie kół w złym miejscu, na przykład na środkowym lub lewym pasie

Najważniejsze jest ostrzeżenie innych kierowców o niebezpieczeństwie. A więc – światła awaryjne i trójkąt ostrzegawczy ustawiony co najmniej kilkadziesiąt metrów za uszkodzonym pojazdem. Następnie – próba zatrzymania przejeżdżających kierowców i prośba o pomoc w zablokowaniu ruchu i ściągnięciu uszkodzonego pojazdu na pobocze. Pojazd można holować z zablokowanymi kołami na krótkim odcinku bez żadnego ryzyka. Musi to się jednak odbywać z niewielką prędkością, mniejszą niż prędkość piechura.

REKLAMA

Nie wolno pozostawić na dłużej uszkodzonego pojazdu na drodze, a już karygodna jest próba naprawienia go w takim miejscu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co zrobić w razie wypadku?  

Spadnięcie kół z jednej strony na miękkie pobocze

W slangu nazywa się to „załapaniem pobocza”. Samochód zaczyna gwałtownie ściągać ku poboczu, może dojść nawet do wyrwania kierownicy z rąk kierowcy. Po pierwsze - nie wolno pozwolić, aby auto zjechało bardziej na pobocze. W tym celu trzeba trzymać kierownicę bardzo mocno i starać się zmniejszyć prędkość. Hamować ostrożnie, pamiętając że koła na jezdni mają inną przyczepność niż na poboczu. Dzięki temu nastąpi częściowe wyrównanie sił, działających na pojazd, co może pomóc w utrzymaniu się na drodze. Po drugie – nie wykonywać kierownicą gwałtownych ruchów. Zbyt szybkie skręcenie kół może spowodować „podcięcie” samochodu, gdy koło jadące poboczem nie będzie mogło powrócić na jezdnię, znajdującą się wyżej niż pobocze. Może się to skończyć nawet wywrotką. Tak więc trzeba starać się utrzymać prostolinijny tor jazdy aż do zmniejszenia się prędkości na tyle, że będzie możliwy powrót na jezdnię bez ryzyka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA