REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak się ratować w awaryjnych sytuacjach?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
W przypadku awarii auta i pozostawienia go na drodze należy postawić należy trójkąt ostrzegawczy. Fot. Fotolia
W przypadku awarii auta i pozostawienia go na drodze należy postawić należy trójkąt ostrzegawczy. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ruchu drogowym istnieje wiele niebezpiecznych sytuacji. Trudno przewidzieć wszystkie. Niektóre z nich są typowe, dzięki czemu można się przygotować wcześniej do przedsięwzięcia odpowiednich kroków, aby się uratować z opresji.

Hamowanie

W sytuacji hamowania awaryjnego, kiedy odległość do przeszkody jest mniejsza, niż droga hamowania typowa w danych warunkach, jedynym ratunkiem jest podjęcie próby ominięcia przeszkody, nawet za cenę wjechania na trawnik, chodnik lub pobocze, czy uszkodzenia opon i felg przy wjeżdżaniu pod złym kątem na wysoki krawężnik.

REKLAMA

Jeżeli samochód nie posiada ABS, dla zmiany kierunku należy na ułamek sekundy odblokować zablokowane hamulcami koła równocześnie skręcając kierownicę w stronę wolnego miejsca. Czynności trzeba wykonywać bardzo szybko - mamy na nią mniej, niż pół sekundy.

Zobacz też: Jakie są najczęstsze błędy podczas hamowania?

Zablokowanie kół w złym miejscu, na przykład na środkowym lub lewym pasie

Najważniejsze jest ostrzeżenie innych kierowców o niebezpieczeństwie. A więc – światła awaryjne i trójkąt ostrzegawczy ustawiony co najmniej kilkadziesiąt metrów za uszkodzonym pojazdem. Następnie – próba zatrzymania przejeżdżających kierowców i prośba o pomoc w zablokowaniu ruchu i ściągnięciu uszkodzonego pojazdu na pobocze. Pojazd można holować z zablokowanymi kołami na krótkim odcinku bez żadnego ryzyka. Musi to się jednak odbywać z niewielką prędkością, mniejszą niż prędkość piechura.

Nie wolno pozostawić na dłużej uszkodzonego pojazdu na drodze, a już karygodna jest próba naprawienia go w takim miejscu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Co zrobić w razie wypadku?  

Spadnięcie kół z jednej strony na miękkie pobocze

W slangu nazywa się to „załapaniem pobocza”. Samochód zaczyna gwałtownie ściągać ku poboczu, może dojść nawet do wyrwania kierownicy z rąk kierowcy. Po pierwsze - nie wolno pozwolić, aby auto zjechało bardziej na pobocze. W tym celu trzeba trzymać kierownicę bardzo mocno i starać się zmniejszyć prędkość. Hamować ostrożnie, pamiętając że koła na jezdni mają inną przyczepność niż na poboczu. Dzięki temu nastąpi częściowe wyrównanie sił, działających na pojazd, co może pomóc w utrzymaniu się na drodze. Po drugie – nie wykonywać kierownicą gwałtownych ruchów. Zbyt szybkie skręcenie kół może spowodować „podcięcie” samochodu, gdy koło jadące poboczem nie będzie mogło powrócić na jezdnię, znajdującą się wyżej niż pobocze. Może się to skończyć nawet wywrotką. Tak więc trzeba starać się utrzymać prostolinijny tor jazdy aż do zmniejszenia się prędkości na tyle, że będzie możliwy powrót na jezdnię bez ryzyka.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA