REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jechać w śnieżycy?

Subskrybuj nas na Youtube
Jazda w śnieżycy jest jeszcze trudniejsza, niż podczas mgły. fot. Fotolia
Jazda w śnieżycy jest jeszcze trudniejsza, niż podczas mgły. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda podczas śnieżycy jest tak niesłychanie trudna, że decydować się na nią mogą jedynie doświadczeni kierowcy i to w sytuacji, gdy nie jest możliwe oczekiwanie, aż opad się zakończy. Jest trudniejsza, niż podczas mgły.

Kierowca, jadący podczas śnieżycy widzi bardzo niewiele przed swoim pojazdem. Droga i pobocza są tak samo białe, na domiar złego widoczność spada do kilku metrów i wycieraczki nie są w stanie usunąć całego śniegu, przyklejającego się do szyby. Tylko duże doświadczenie pozwala mu chwilami na kierowanie się wyłącznie wyczuciem. Jeszcze gorzej jest nocą, kiedy gęsto padające płatki śniegu odbijają światła reflektorów tak silnie, że przed pojazdem tworzy się biała oświetlona ściana, poza którą nic lub prawie nic nie widać.

REKLAMA

Zobacz też: Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

REKLAMA

Jeżeli śnieżyca zaczęła się niedawno i nie jest połączona z zadymką lub zamiecią, wówczas odnalezienie drogi jest najłatwiejsze, pod warunkiem, że widoczność wynosi co najmniej 100 metrów. Przez pewien czas, zanim śnieg ich nie zasypie, będą widoczne tzw. słupki kilometrowe, stojące przy drogach co 100 metrów. Mogą być również widoczne koleiny, pozostawione przez poprzedzające pojazdy.

Nieraz widać na poboczach pryzmy śniegu po wcześniejszym odśnieżaniu. Przebieg drogi wyznaczają także rzędy przydrożnych drzew. Należy jedynie pamiętać, aby poruszać się torem mniej więcej równo odległym od drzew po prawej i lewej stronie. Będzie to, z dużym prawdopodobieństwem, tor wiodący tuż przy środku jezdni lub jej środkiem.

Z uwagi na to, że śnieg usuwany wycieraczkami nie zawsze spływa samodzielnie nawet z ogrzewanej od wewnątrz szyby i gromadzi się w miejscach, do których dociera wycieraczka, z czasem ograniczając jej amplitudę, dobrze jest od czasu do czasu usunąć go ręcznie. Możliwe to jest zarówno po zatrzymaniu się, jak i podczas jazdy wysuwając ręką przez okno w przednich drzwiach. Najlepiej gdy robią to kierowca i pasażer, każdy po swojej stronie, mniej więcej w tym samym czasie, oczywiście przy niepracujących wycieraczkach. Śnieg z tylnej, ogrzewanej elektrycznie szyby spływa najczęściej samoistnie, bez żadnej pomocy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak jeździć podczas mgły?

Nocna jazda w śnieżycy wymaga ogromnego wyczucia i umiejętności wyszukiwania drogi nawet po bardzo słabo widocznych symptomach, takich jak przydrożne słupki, cienie pryzm śniegu zgarniętego podczas odśnieżania, ciemne pnie przydrożnych drzew majaczące za śnieżna kurtyną, znaki drogowe, płoty przydrożnych budynków itp. Z uwagi na to, że takiej jeździe towarzyszy bardzo duże napięcie uwagi i konieczność ponad normalnego skupienia się, prowadzenie samochodu jest bardzo męczące. Dlatego jazda musi być przerywana odpoczynkami częściej, niż zwykle.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

REKLAMA

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

KGP: 110 999 interwencji, 427 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 999 interwencji. Byli wzywani do 427 wypadków drogowych.

REKLAMA

Samochody elektryczne potrzebują teraz tyle prądu co wszystkie ładowane w Polsce smartfony. Co będzie z zapotrzebowaniem na energię elektryczną gdy będzie ich milion

Obecnie wszystkie jeżdżące po polskich drogach auta elektryczne potrzebują tyle samo prądu co smartfony. Gdyby jednak w Polsce było milion elektryków, co według prognoz może nastąpić za pięć-siedem lat, i wszystkie one ładowały się w tym samym momencie, obciążenie systemu elektroenergetycznego z tego tytułu wyniosłoby 15,2 procent.

To już pewne: będą zmiany w cenach za badania techniczne pojazdów. Co czeka kierowców i stacje kontroli pojazdów

Jak informuje resort, jeszcze w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Ma ona na celu całkowitą rewolucję w opłatach za badania techniczne samochodów i innych pojazdów.

REKLAMA