REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jazda w ulewnym deszczu przysparza kierowcom wielu trudności, Fot. Fotolia
Jazda w ulewnym deszczu przysparza kierowcom wielu trudności, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda podczas deszczu nie należy do łatwych. Ale o wiele trudniejsza jest jazda w trakcie ulewy, gdy widoczność spada do kilkudziesięciu metrów i wycieraczki nie nadążają z oczyszczaniem szyby z wody.

W tak trudnych warunkach dochodzi do bardzo wielu wypadków, których sprawcami, często mimowolnymi, są także kierowcy z dużym doświadczeniem.

REKLAMA

REKLAMA

W warunkach zmniejszonej widoczności przez tzw. ścianę deszczu reflektory samochodu są mało przydatne dla kierowcy, za to w miarę dobrze ostrzegają innych użytkowników drogi. Dlatego należy zawsze włączać wszystkie światła, na jakie zezwalają w danych warunkach przepisy, nie zapominając o tylnym przeciwmgłowym. Nocna jazda na światłach długich może być niemożliwa z uwagi na bardzo silne odbijanie i załamywanie promieni świetlnych przez strumienie deszczu.

Zobacz też: Jak jechać zaśnieżoną ulicą?

Prędkość jazdy podczas ulewy powinna być zredukowana do absolutnego minimum z trzech głównych powodów. Pierwszym z nich jest ograniczona widoczność. Gdy wynosi ona około 30 m, a zwykle nie jest większa, prędkość nie powinna przekroczyć w ciągu dnia 50 km/h, nocą powinna być o ¼ mniejsza. Prędkość tę można samodzielnie obliczyć z dużym przybliżeniem, zakładając że odcinek drogi widocznej nie może być większy, niż dystans, jaki przebywa samochód w ciągu trzech sekund. Jest to przybliżony czas, jaki mija od zauważenia przeszkody do wykonania i zakończenia odpowiedniego manewru.

REKLAMA

Dokładniejsze obliczenie nie jest możliwe bez znajomości wielu zmiennych, takich jak współczynnik tarcia między oponami i nawierzchnią drogi, realne opóźnienie podczas awaryjnego hamowania w danych warunkach, rzeczywisty czas reakcji kierowcy itd. W praktyce najbezpieczniej jest jechać z prędkością taką, alby liczba kilometrów pokonywanych w ciągu godziny odpowiadała liczbie metrów widoczności drogi. 30 m z naszego przykładu to 30 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim powodem jazdy z bardzo ograniczoną prędkością jest skuteczność hamulców na mokrej nawierzchni. Należy przy tym brać pod uwagę nie tylko współczynnik tarcia między oponą i drogą, ale także znacznie zmniejszony współczynniki tarcia między okładzinami ciernymi i tarczami lub bębnami hamulcowymi w pierwszej fazie hamowania, zanim pod wpływem temperatury nie nastąpi ich osuszenie.

Zobacz też: Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

Trzecim powodem, najważniejszym ze wszystkich, jest możliwość wystąpienia tzw. aquaplanningu, czyli jazdy bez dotykania kół do powierzchni drogi. Gdy zalegająca na niej warstwa wody jest dostatecznie gruba, a taka jest zawsze podczas ulewy, rowki bieżnika opony nie są w stanie odprowadzić jej całkowicie spomiędzy opony i drogi. Opona traci więc kontakt z drogą i samochód porusza się dalej w sposób całkowicie niekontrolowany. Wyprowadzenie z poślizgu, spowodowanego aquaplanningiem jest praktycznie niemożliwe.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

REKLAMA

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA