REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak jechać w czasie ulewy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jakubowski Ryszard
Jazda w ulewnym deszczu przysparza kierowcom wielu trudności, Fot. Fotolia
Jazda w ulewnym deszczu przysparza kierowcom wielu trudności, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda podczas deszczu nie należy do łatwych. Ale o wiele trudniejsza jest jazda w trakcie ulewy, gdy widoczność spada do kilkudziesięciu metrów i wycieraczki nie nadążają z oczyszczaniem szyby z wody.

W tak trudnych warunkach dochodzi do bardzo wielu wypadków, których sprawcami, często mimowolnymi, są także kierowcy z dużym doświadczeniem.

REKLAMA

W warunkach zmniejszonej widoczności przez tzw. ścianę deszczu reflektory samochodu są mało przydatne dla kierowcy, za to w miarę dobrze ostrzegają innych użytkowników drogi. Dlatego należy zawsze włączać wszystkie światła, na jakie zezwalają w danych warunkach przepisy, nie zapominając o tylnym przeciwmgłowym. Nocna jazda na światłach długich może być niemożliwa z uwagi na bardzo silne odbijanie i załamywanie promieni świetlnych przez strumienie deszczu.

Zobacz też: Jak jechać zaśnieżoną ulicą?

REKLAMA

Prędkość jazdy podczas ulewy powinna być zredukowana do absolutnego minimum z trzech głównych powodów. Pierwszym z nich jest ograniczona widoczność. Gdy wynosi ona około 30 m, a zwykle nie jest większa, prędkość nie powinna przekroczyć w ciągu dnia 50 km/h, nocą powinna być o ¼ mniejsza. Prędkość tę można samodzielnie obliczyć z dużym przybliżeniem, zakładając że odcinek drogi widocznej nie może być większy, niż dystans, jaki przebywa samochód w ciągu trzech sekund. Jest to przybliżony czas, jaki mija od zauważenia przeszkody do wykonania i zakończenia odpowiedniego manewru.

Dokładniejsze obliczenie nie jest możliwe bez znajomości wielu zmiennych, takich jak współczynnik tarcia między oponami i nawierzchnią drogi, realne opóźnienie podczas awaryjnego hamowania w danych warunkach, rzeczywisty czas reakcji kierowcy itd. W praktyce najbezpieczniej jest jechać z prędkością taką, alby liczba kilometrów pokonywanych w ciągu godziny odpowiadała liczbie metrów widoczności drogi. 30 m z naszego przykładu to 30 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugim powodem jazdy z bardzo ograniczoną prędkością jest skuteczność hamulców na mokrej nawierzchni. Należy przy tym brać pod uwagę nie tylko współczynnik tarcia między oponą i drogą, ale także znacznie zmniejszony współczynniki tarcia między okładzinami ciernymi i tarczami lub bębnami hamulcowymi w pierwszej fazie hamowania, zanim pod wpływem temperatury nie nastąpi ich osuszenie.

Zobacz też: Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

Trzecim powodem, najważniejszym ze wszystkich, jest możliwość wystąpienia tzw. aquaplanningu, czyli jazdy bez dotykania kół do powierzchni drogi. Gdy zalegająca na niej warstwa wody jest dostatecznie gruba, a taka jest zawsze podczas ulewy, rowki bieżnika opony nie są w stanie odprowadzić jej całkowicie spomiędzy opony i drogi. Opona traci więc kontakt z drogą i samochód porusza się dalej w sposób całkowicie niekontrolowany. Wyprowadzenie z poślizgu, spowodowanego aquaplanningiem jest praktycznie niemożliwe.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA