REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Troska o odpowiednie oświetlenie zapewnia wygodniejszą i bezpieczniejszą jazdę
Troska o odpowiednie oświetlenie zapewnia wygodniejszą i bezpieczniejszą jazdę

REKLAMA

REKLAMA

Na oświetlenie dróg nie mamy wpływu, natomiast możemy zadbać o odpowiednie światła w naszym samochodzie, co znacznie ułatwi nam podróżowanie po zmroku.

Odpowiednio dobrane światła poprawiają widoczność, wpływają na jakość jazdy i komfort prowadzenia pojazdu oraz, co najważniejsze, na nasze bezpieczeństwo. Bardzo ważne jest również zadbanie o odpowiednie widzenie.

REKLAMA

REKLAMA

Po zmroku ostrość widzenia spada. Wraz z pogarszaniem się oświetlenia, w oku zachodzą procesy adaptacyjne, które sprawiają, że przedmioty są szare i niewyraźne. Przy dobrym widzeniu drobne wady wzroku są niezauważalne, uwidaczniają się one często dopiero w warunkach gorszego oświetlenia.

Jeżeli kierowca zauważył, że po zmierzchu widzi gorzej, powinien przebadać wzrok. Jeżeli okaże się, że kierowca ma wadę wzroku, wystarczająca może być korekcja okularowa tylko do prowadzenia samochodu w gorszych warunkach oświetlenia. Do prowadzenia samochodu po zmroku zalecane są okulary z powłoką antyrefleksyjną. Powłoka zmniejsza olśnienie przez światła nadjeżdżającego z naprzeciwka samochodu.

Zobacz też: Jak jechać podczas ulewy?

REKLAMA

Przy wadach wzroku pojawiają się problemy z oceną odległości, wymijaniem, wyprzedzaniem co niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo nasze i innych kierowców. Dlatego tak bardzo ważna jest stała kontrola wzroku. Problemem, z którym boryka się kilkanaście procent ludzi w Polsce, jest brak widzenia przestrzennego. Oznacza to, że widzimy lepiej jednym okiem, a słabiej drugim. Bardzo często osoby z taką wadą nie powinny prowadzić samochodu w złych warunkach oświetlenia. Ciężko jest im ocenić odległość przy wymijaniu, oraz ocenić sytuację, gdy nadjeżdża samochód z naprzeciwka. W Polsce ta wada dyskwalifikuje zawodowych kierowców, którzy przechodzą specjalne testy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie oświetlenie będzie najodpowiedniejsze?

Przepisy prawa określają pobór prądu, geometrię żarnika oraz wszelkie parametry świetlne. Dzięki temu dowolna żarówka odpowiedniego typu pasuje do różnych aut. Wiele żarówek sprzedawanych masowo w zwykłych sklepach i hipermarketach nie nadaje się do użytku. Tylko markowe żarówki z bezbarwną bańką świecą najjaśniej i są bardziej trwałe niż niebieskie. Dobre żarówki świecą mocno i pobierają mało prądu. Natomiast żarówki złej jakości świecą słabo, pobierają dużo prądu i wytwarzają dużo ciepła.

Na pierwszy rzut oka trudno jest odróżnić dobrą żarówkę od złej. Wszystkie wady i mankamenty słabej jakości żarówek wychodzą dopiero w eksploatacji lub w specjalistycznych testach. Dlatego warto kupować żarówki sprawdzone.

Żarnik dobrej jakościowo żarówki ma odpowiedni kształt i wymiar, dzięki czemu właściwie oświetla drogę przez cały okres eksploatacji i nie oślepia kierowców jadących z naprzeciwka. Ważne jest również zastosowanie filtra UV, który zapobiega matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. W wyniku promieniowania UV, reflektory zostają uszkodzone i pogarsza się jakość świecenia. Producenci samochodów zastrzegają sobie prawo do odebrania gwarancji w przypadku stosowania żarówek bez filtra UV w reflektorach poliwęglanowych.

Zobacz też: Jak jeździć we mgle nocą?

Możemy zdecydować się na żarówki świecące lepiej niż zwykłe, np. "plus 50%". Świecą one lepiej, ale niestety krócej niż zwykłe. W samochodach, w których żarówki przepalają się szczególnie często, warto używać żarówek zaprojektowanych do jazdy dziennej, które świecą dobrze i długo, a ich ceny są przystępne.

Trwałość żarówek zależy też od czynników zewnętrznych, np. stanu instalacji elektrycznej w samochodzie, odporności na wibracje i wstrząsy. Im większe napięcie i im większe jego skoki, tym szybciej żarówki mogą się przepalać.

Jakich żarówek powinniśmy unikać?

Żarówki z niebieską bańką świecą z reguły gorzej niż te zrobione z przezroczystego, bezbarwnego szkła. Nawet delikatny, niebieski filtr pochłania sporo światła, dlatego w takich żarówkach musi być żarnik świecący nieco jaśniej. Nie powinniśmy kupować żarówek, na których pudełku znajduje się napis "xenon" bądź "H.I.D". Żarówka samochodowa nie ma nic wspólnego z prawdziwą lampą ksenonową. Lampy ksenonowe wyglądają inaczej niż żarówki, nie mają żarnika, zasilane są wyższym napięciem niż zwykłe żarówki i nie pasują do zwykłego reflektora. Takie żarówki świecą słabo oraz często w złą stronę, a rozproszone światło podczas deszczowej lub mglistej pogody powoduje samo-oślepianie kierowcy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Mandaty BALM – jak odwołać się od kar nałożonych przez niemieckie służby kontroli transportu drogowego?

Mandaty od Bundesamt für Logistik und Mobilität (BALM – BAG to poprzednia nazwa) to zmora wielu przewoźników działających w Niemczech. Kary bywają wysokie, a procedury odwoławcze skomplikowane. To sprawia, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z walki o swoje prawa. Jest to jednak błąd. Jeśli są podstawy do odwołania, warto je wnieść. Jak to zrobić?

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

REKLAMA

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

REKLAMA

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

REKLAMA