Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?
REKLAMA
REKLAMA
Odpowiednio dobrane światła poprawiają widoczność, wpływają na jakość jazdy i komfort prowadzenia pojazdu oraz, co najważniejsze, na nasze bezpieczeństwo. Bardzo ważne jest również zadbanie o odpowiednie widzenie.
REKLAMA
Po zmroku ostrość widzenia spada. Wraz z pogarszaniem się oświetlenia, w oku zachodzą procesy adaptacyjne, które sprawiają, że przedmioty są szare i niewyraźne. Przy dobrym widzeniu drobne wady wzroku są niezauważalne, uwidaczniają się one często dopiero w warunkach gorszego oświetlenia.
Jeżeli kierowca zauważył, że po zmierzchu widzi gorzej, powinien przebadać wzrok. Jeżeli okaże się, że kierowca ma wadę wzroku, wystarczająca może być korekcja okularowa tylko do prowadzenia samochodu w gorszych warunkach oświetlenia. Do prowadzenia samochodu po zmroku zalecane są okulary z powłoką antyrefleksyjną. Powłoka zmniejsza olśnienie przez światła nadjeżdżającego z naprzeciwka samochodu.
Zobacz też: Jak jechać podczas ulewy?
Przy wadach wzroku pojawiają się problemy z oceną odległości, wymijaniem, wyprzedzaniem co niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo nasze i innych kierowców. Dlatego tak bardzo ważna jest stała kontrola wzroku. Problemem, z którym boryka się kilkanaście procent ludzi w Polsce, jest brak widzenia przestrzennego. Oznacza to, że widzimy lepiej jednym okiem, a słabiej drugim. Bardzo często osoby z taką wadą nie powinny prowadzić samochodu w złych warunkach oświetlenia. Ciężko jest im ocenić odległość przy wymijaniu, oraz ocenić sytuację, gdy nadjeżdża samochód z naprzeciwka. W Polsce ta wada dyskwalifikuje zawodowych kierowców, którzy przechodzą specjalne testy.
Jakie oświetlenie będzie najodpowiedniejsze?
REKLAMA
Przepisy prawa określają pobór prądu, geometrię żarnika oraz wszelkie parametry świetlne. Dzięki temu dowolna żarówka odpowiedniego typu pasuje do różnych aut. Wiele żarówek sprzedawanych masowo w zwykłych sklepach i hipermarketach nie nadaje się do użytku. Tylko markowe żarówki z bezbarwną bańką świecą najjaśniej i są bardziej trwałe niż niebieskie. Dobre żarówki świecą mocno i pobierają mało prądu. Natomiast żarówki złej jakości świecą słabo, pobierają dużo prądu i wytwarzają dużo ciepła.
Na pierwszy rzut oka trudno jest odróżnić dobrą żarówkę od złej. Wszystkie wady i mankamenty słabej jakości żarówek wychodzą dopiero w eksploatacji lub w specjalistycznych testach. Dlatego warto kupować żarówki sprawdzone.
Żarnik dobrej jakościowo żarówki ma odpowiedni kształt i wymiar, dzięki czemu właściwie oświetla drogę przez cały okres eksploatacji i nie oślepia kierowców jadących z naprzeciwka. Ważne jest również zastosowanie filtra UV, który zapobiega matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. W wyniku promieniowania UV, reflektory zostają uszkodzone i pogarsza się jakość świecenia. Producenci samochodów zastrzegają sobie prawo do odebrania gwarancji w przypadku stosowania żarówek bez filtra UV w reflektorach poliwęglanowych.
Zobacz też: Jak jeździć we mgle nocą?
REKLAMA
Możemy zdecydować się na żarówki świecące lepiej niż zwykłe, np. "plus 50%". Świecą one lepiej, ale niestety krócej niż zwykłe. W samochodach, w których żarówki przepalają się szczególnie często, warto używać żarówek zaprojektowanych do jazdy dziennej, które świecą dobrze i długo, a ich ceny są przystępne.
Trwałość żarówek zależy też od czynników zewnętrznych, np. stanu instalacji elektrycznej w samochodzie, odporności na wibracje i wstrząsy. Im większe napięcie i im większe jego skoki, tym szybciej żarówki mogą się przepalać.
Jakich żarówek powinniśmy unikać?
Żarówki z niebieską bańką świecą z reguły gorzej niż te zrobione z przezroczystego, bezbarwnego szkła. Nawet delikatny, niebieski filtr pochłania sporo światła, dlatego w takich żarówkach musi być żarnik świecący nieco jaśniej. Nie powinniśmy kupować żarówek, na których pudełku znajduje się napis "xenon" bądź "H.I.D". Żarówka samochodowa nie ma nic wspólnego z prawdziwą lampą ksenonową. Lampy ksenonowe wyglądają inaczej niż żarówki, nie mają żarnika, zasilane są wyższym napięciem niż zwykłe żarówki i nie pasują do zwykłego reflektora. Takie żarówki świecą słabo oraz często w złą stronę, a rozproszone światło podczas deszczowej lub mglistej pogody powoduje samo-oślepianie kierowcy.
REKLAMA
REKLAMA