REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak jeździć bezpiecznie po zmroku?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jakubowska
Troska o odpowiednie oświetlenie zapewnia wygodniejszą i bezpieczniejszą jazdę
Troska o odpowiednie oświetlenie zapewnia wygodniejszą i bezpieczniejszą jazdę

REKLAMA

REKLAMA

Na oświetlenie dróg nie mamy wpływu, natomiast możemy zadbać o odpowiednie światła w naszym samochodzie, co znacznie ułatwi nam podróżowanie po zmroku.

Odpowiednio dobrane światła poprawiają widoczność, wpływają na jakość jazdy i komfort prowadzenia pojazdu oraz, co najważniejsze, na nasze bezpieczeństwo. Bardzo ważne jest również zadbanie o odpowiednie widzenie.

REKLAMA

Po zmroku ostrość widzenia spada. Wraz z pogarszaniem się oświetlenia, w oku zachodzą procesy adaptacyjne, które sprawiają, że przedmioty są szare i niewyraźne. Przy dobrym widzeniu drobne wady wzroku są niezauważalne, uwidaczniają się one często dopiero w warunkach gorszego oświetlenia.

Jeżeli kierowca zauważył, że po zmierzchu widzi gorzej, powinien przebadać wzrok. Jeżeli okaże się, że kierowca ma wadę wzroku, wystarczająca może być korekcja okularowa tylko do prowadzenia samochodu w gorszych warunkach oświetlenia. Do prowadzenia samochodu po zmroku zalecane są okulary z powłoką antyrefleksyjną. Powłoka zmniejsza olśnienie przez światła nadjeżdżającego z naprzeciwka samochodu.

Zobacz też: Jak jechać podczas ulewy?

Przy wadach wzroku pojawiają się problemy z oceną odległości, wymijaniem, wyprzedzaniem co niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo nasze i innych kierowców. Dlatego tak bardzo ważna jest stała kontrola wzroku. Problemem, z którym boryka się kilkanaście procent ludzi w Polsce, jest brak widzenia przestrzennego. Oznacza to, że widzimy lepiej jednym okiem, a słabiej drugim. Bardzo często osoby z taką wadą nie powinny prowadzić samochodu w złych warunkach oświetlenia. Ciężko jest im ocenić odległość przy wymijaniu, oraz ocenić sytuację, gdy nadjeżdża samochód z naprzeciwka. W Polsce ta wada dyskwalifikuje zawodowych kierowców, którzy przechodzą specjalne testy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie oświetlenie będzie najodpowiedniejsze?

REKLAMA

Przepisy prawa określają pobór prądu, geometrię żarnika oraz wszelkie parametry świetlne. Dzięki temu dowolna żarówka odpowiedniego typu pasuje do różnych aut. Wiele żarówek sprzedawanych masowo w zwykłych sklepach i hipermarketach nie nadaje się do użytku. Tylko markowe żarówki z bezbarwną bańką świecą najjaśniej i są bardziej trwałe niż niebieskie. Dobre żarówki świecą mocno i pobierają mało prądu. Natomiast żarówki złej jakości świecą słabo, pobierają dużo prądu i wytwarzają dużo ciepła.

Na pierwszy rzut oka trudno jest odróżnić dobrą żarówkę od złej. Wszystkie wady i mankamenty słabej jakości żarówek wychodzą dopiero w eksploatacji lub w specjalistycznych testach. Dlatego warto kupować żarówki sprawdzone.

Żarnik dobrej jakościowo żarówki ma odpowiedni kształt i wymiar, dzięki czemu właściwie oświetla drogę przez cały okres eksploatacji i nie oślepia kierowców jadących z naprzeciwka. Ważne jest również zastosowanie filtra UV, który zapobiega matowieniu odbłyśnika i szkła reflektora. W wyniku promieniowania UV, reflektory zostają uszkodzone i pogarsza się jakość świecenia. Producenci samochodów zastrzegają sobie prawo do odebrania gwarancji w przypadku stosowania żarówek bez filtra UV w reflektorach poliwęglanowych.

Zobacz też: Jak jeździć we mgle nocą?

REKLAMA

Możemy zdecydować się na żarówki świecące lepiej niż zwykłe, np. "plus 50%". Świecą one lepiej, ale niestety krócej niż zwykłe. W samochodach, w których żarówki przepalają się szczególnie często, warto używać żarówek zaprojektowanych do jazdy dziennej, które świecą dobrze i długo, a ich ceny są przystępne.

Trwałość żarówek zależy też od czynników zewnętrznych, np. stanu instalacji elektrycznej w samochodzie, odporności na wibracje i wstrząsy. Im większe napięcie i im większe jego skoki, tym szybciej żarówki mogą się przepalać.

Jakich żarówek powinniśmy unikać?

Żarówki z niebieską bańką świecą z reguły gorzej niż te zrobione z przezroczystego, bezbarwnego szkła. Nawet delikatny, niebieski filtr pochłania sporo światła, dlatego w takich żarówkach musi być żarnik świecący nieco jaśniej. Nie powinniśmy kupować żarówek, na których pudełku znajduje się napis "xenon" bądź "H.I.D". Żarówka samochodowa nie ma nic wspólnego z prawdziwą lampą ksenonową. Lampy ksenonowe wyglądają inaczej niż żarówki, nie mają żarnika, zasilane są wyższym napięciem niż zwykłe żarówki i nie pasują do zwykłego reflektora. Takie żarówki świecą słabo oraz często w złą stronę, a rozproszone światło podczas deszczowej lub mglistej pogody powoduje samo-oślepianie kierowcy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: Czy możesz je stracić od 1 lipca 2025?

W życie miały wejść nowe przepisy dla kierowców, którzy ukończyli 65 lat. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, seniorzy mieli regularnie przechodzić badania lekarskie kierowców po 65. roku życia, aby zachować ważność prawa jazdy. Dodatkowe obowiązki, w tym częstsze kontrole specjalistyczne (okulistyczne i neurologiczne), czekają również kierowców po 75. roku życia.

Jeden błąd i po egzaminie. Sprawdź nowe zasady egzaminu na prawo jazdy od 1 lipca 2025

Od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe przepisy, które rewolucjonizują sposób przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy. Wprowadzenie tzw. błędów krytycznych sprawia, że wystarczy jeden poważny błąd, by zakończyć egzamin wynikiem negatywnym – bez szansy na dokończenie jazdy. Sprawdź, czego unikać, aby nie oblać na pierwszym zakręcie.

REKLAMA