REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Cofasz? Zapamiętaj aby mieć oczy dookoła głowy
Cofasz? Zapamiętaj aby mieć oczy dookoła głowy

REKLAMA

REKLAMA

Cofanie należy do bardzo trudnych manewrów, głownie z uwagi na bardzo ograniczoną widoczność, nie pozwalającą na pełne kontrolowanie sytuacji za cofającym pojazdem.

Przed rozpoczęciem cofania warto obejrzeć trasę, po której będzie poruszał się cofający pojazd. Należy przy tym zwrócić uwagę, czy w pobliżu nie bawią się dzieci, czy nie biegają swobodnie psy, czy nie ma słabo widocznych przeszkód, np. niskich słupków itp. Nie można bezkrytycznie polegać ani na czujnikach ani na obrazie z kamery cofania, jeżeli takie udogodnienia są zainstalowane w pojeździe.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku cofania dla wyjechania spomiędzy zaparkowanych pojazdów trzeba wstępnie ocenić i zapamiętać odległość do nich. Nie we wszystkich samochodach widać z miejsca kierowcy ich pełen obrys, nawet przy korzystaniu z lusterek wstecznych.

Zobacz też: Jak jeździć drogami wewnętrznymi (osiedlowymi itp.)?

Zdarza się, że za pojazdem, który właśnie rozpoczyna cofanie, niespodziewanie pojawią się piesi, często w martwym polu, poza obszarem widzianym w lusterkach i przez obiektyw kamery. Dlatego bardzo pożytecznym, choć w samochodach osobowych i niewielkich dostawczych rzadko stosowanym urządzeniem są akustyczne sygnalizatory cofania. Urządzenia te w najprostszej postaci są zintegrowane z żarówkami, używanymi w światłach cofania. Z chwilą włączenia wstecznego biegu włącza się światło cofania, a wraz z nim sygnalizator akustyczny z przerywanym dobrze słyszalnym dźwiękiem.

REKLAMA

Cofając, zwłaszcza po łuku, należy pamiętać, że samochód posiada także przednią część, która nie zawsze posuwa się tym samym torem co jego tylne koła. Dlatego, oprócz patrzenia do tyłu bezpośrednio, lub przez lusterka i kamerę, należy także często kontrolować, co dzieje się z przednią częścią pojazdu i czy nie zbliża się ona niebezpiecznie do sąsiednich pojazdów, słupków przydrożnych, koszy na śmieci i innych przeszkód, które mogą znajdować się w pobliżu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Jak zawracać na wąskich ulicach?

Z uwagi na ograniczoną widoczność i inne niedogodności, towarzyszące cofaniu, powinno ono odbywać się z niewielką, absolutnie konieczną prędkością. Nie należy przy tym stosować jazdy na tzw. półsprzęgle, czyli wykorzystywać do jej regulowania poślizg sprzęgła. Grozi to szybszym zużyciem okładzin ciernych tarczy sprzęgłowej, a to oznacza konieczność przeprowadzenia kosztownej naprawy.

W olbrzymiej większości aut przełożenie biegu wstecznego jest tak dobrane, że samochód będzie się toczył bez potrzeby naciskania na pedał gazu, z prędkością kilku kilometrów na godzinę. Gdyby jednak prędkość ta była zbyt duża, można lekko przyhamować baz obawy, że silnik zgaśnie. Można też na chwilę wcisnąć pedał sprzęgła i gdy samochód zwolni, puścić go ostrożnie i pozwolić aby pojazd znów samodzielnie nabrał prędkości.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA