REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak skutecznie i racjonalnie hamować?

Jakubowski Ryszard
Niezachowanie jest po prostu niebezpieczne
Niezachowanie jest po prostu niebezpieczne

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z czynności, które każdy kierowca musi mieć opanowane do perfekcji, jest hamowanie. Od niej, a ściślej – od poprawności jej wykonania, zależy zdrowie i życie kierowcy, jego pasażerów i innych użytkowników drogi.

Uważa się, że poziom umiejętności kierowcy można rozpoznać po liczbie hamowań – im jest ich mniej na przykład w ciągu doby, tym z lepszym kierowcą mamy do czynienia. Nie jest jednak możliwa jazda całkowicie bez używania hamulców, dlatego warto poznać kilka elementarnych zasad posługiwania się nimi.

REKLAMA

REKLAMA

Hamować można na wiele sposobów. Sztuka polega na tym, aby hamowanie było skuteczne. Powinno być także racjonalne, czyli w każdej sytuacji dokładnie takie, jakie jest niezbędne - ani za słabe, ani za mocne. Przemawiają za tym między innymi względy ekonomiczne.

Zobacz też: Jak uniknąć podsterowności?

Ostre, częste hamowanie to szybsze zużycie okładzin ciernych klocków lub szczęk hamulcowych oraz opon. To także ryzyko stłuczki – kierowca jadącego z tyłu samochodu może mieć gorsze hamulce lub osłabiony refleks. To również większe zużycie paliwa.

REKLAMA

Z drugiej strony, nie należy też jeździć "z nogą na hamulcu", wciskając go na dłuższą chwilę przy każdej okazji. Długie hamowania bardzo rozgrzewają tarcze i klocki, co prowadzi do ich szybszego zużycia i "piszczenia".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nerwy na bok

Nerwowa jazda, połączona z gwałtownymi przyspieszeniami i hamowaniami, jest bardzo męcząca, przy czym występuje głównie najniebezpieczniejsze zmęczenie: psychiczne. W jego wyniku osłabia się refleks, może pogarszać się także ostrość widzenia, często występuje niespodziewana senność, czasem – rozdrażnienie, a najczęściej „huśtawka nastrojów”. Z tego powodu wielogodzinne, często całodobowe wyścigi samochodowe takie jak „24h Le Mans” wygrywają najczęściej ci kierowcy, którym udaje się zachować maksymalną płynność jazdy. Stopień zmęczenia jest u nich mniejszy, niż u konkurentów.

Zobacz też: Jak ratować się po przypadkowym wjechaniu na miękkie pobocze?

Racjonalne hamowanie to także hamowanie we właściwym miejscu i czasie. A więc jeżeli nie jest to absolutnie konieczne, nie należy rozpoczynać hamowania podczas pokonywania ostrych zakrętów, zwłaszcza w terenie górskim. Nie ma na świecie żadnego zakrętu, w którym przyczepność opon byłaby taka sama lub większa niż podczas jazdy po prostej, o ile nawierzchnia w zakręcie jest taka sama, jak na prostych odcinkach. Przyczyną jest między innymi nierównomierne obciążenie opon, wnikające z działania siły odśrodkowej na karoserię pojazdu.

Przy skręcie w lewo opony po prawej stronie pojazdu są bardziej obciążone, niż po przeciwnej. Analogicznie dzieje się w przypadku skrętu w prawo: większe obciążenie przyjmują na siebie opony po lewej stronie samochodu. Dodatkowe ich dociążenie, wynikające z użycia hamulca, może przyczynić się do zerwania ich przyczepności, co zakończy się poślizgiem nawet na suchej nawierzchni, lub, co gorsza, wywrotką na dach, zwaną popularnie dachowaniem.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

REKLAMA

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Jak odpalić samochód z kabli? Instrukcja krok po kroku i najczęstsze błędy kierowców

Silnik nie reaguje, a kontrolki tylko mignęły? To klasyczny objaw rozładowanego akumulatora. Nie musisz od razu dzwonić po pomoc drogową, wystarczą kable rozruchowe i drugi samochód, by uruchomić silnik w kilka minut. Sprawdź, jak prawidłowo podłączyć przewody, czego unikać i jak nie uszkodzić elektroniki w aucie podczas rozruchu z kabli.

REKLAMA

Prawo jazdy seniorów: czy grozi Ci utrata uprawnień od 2026? Sprawdzamy fakty

Kierowcy po 70. roku życia będą tracić prawo jazdy, jeśli nie przejdą obowiązkowych badań lekarskich? Internet obiegły sensacyjne doniesienia o rzekomych zmianach, które miały wejść w życie od 2026 roku. W sieci zawrzało, a wielu seniorów zaczęło pytać, czy faktycznie będą musieli odnawiać dokument. Sprawdzamy, co w tej sprawie potwierdziło Ministerstwo Infrastruktury.

Kiedy wymienić opony na zimowe? Jak je przechowywać?

Przy jakiej temperaturze powinno się zmieniać opony na zimowe? Komu powierzyć wymianę ogumienia? Jak przechowywać opony? Sprawdzamy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA