Jak pokonać zakręt samochodem z napędem na przednie koła oraz z napędem na tylne koła?

REKLAMA
REKLAMA
Zbliżając się do zakrętu, powinniśmy odpowiednio wcześnie zmniejszyć prędkość jazdy, do takiej, z jaką możemy ten zakręt przejechać. Redukując prędkość powinniśmy zredukować odpowiednio biegi. Ostatnią redukcję biegów wykonajmy przed wejściem w zakręt. W czasie pokonywania zakrętu obie ręce musimy trzymać na kierownicy, co umożliwi ostatnia redukcja biegu przed zakrętem.
REKLAMA
Zobacz też: Jak jechać w korku?
Zakręt powinniśmy wykonać po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętów zaczynamy od zewnętrznej krawędzi naszego pasa drogi. W połowie łuku zbliżamy się do krawędzi wewnętrznej pasa, a na wyjściu z zakrętu znowu znajdujemy się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka. Zakrętu nie możemy pokonywać na luzie. Po wyjściu z zakrętu powinniśmy lekko dodać gazu.
Pokonywanie zakrętów samochodem z napędem na przednie koła
REKLAMA
W przypadku samochodów wyposażonych w napęd na przednie koła, zakręt można pokonać zgodnie z dwiema technikami. Pierwsza technika polega na tym, aby jechać na granicy poślizgu tak, by do niego nie doprowadzić. W czasie jazdy trzeba delikatnie dodawać gazu do momentu uślizgu kół osi napędowej, po czym należy ująć gazu i dokonać korekty toru jazdy. Manewr należy ponawiać aż do momentu pokonania zakrętu.
Druga technika polega na wjechaniu w zakręt szybciej niż w przypadku kontrolowania uślizgu. Lewą noga się hamuje, prawą trzyma się na gazie w pozycji do pokonywania zakrętu. Gdy pojawia się odpowiedni moment, należy zdecydowanym ruchem kierownicy wejść w zakręt, hamując lewą nogą. Samochód popada wtedy w lekki poślizg, który redukuje szybkość. Skręt kończy się w szczycie zakrętu, gdy kierowca zwalnia hamulec i dodaje gazu.
Zobacz też: Czym jest ecodriving?
Technika ta jest trudniejsza, wymaga doświadczenia i wprawy. Stosuje się ją przeważnie, gdy na drodze zalega wysoki, puszysty śnieg. Pozwala ona na wyhamowanie koła, które stara się obracać najszybciej. Wymaga ona operowania lewą stopą na hamulcu, do czego wielu kierowców jest nieprzyzwyczajonych. Pomimo, iż jest trudna warto się jej nauczyć, okazuje się bardzo pomocna w zimie.
Pokonywanie zakrętów samochodem z napędem na tylne koła
Samochody z napędem na tylne koła prawie zawsze będą jechały szybciej poślizgiem, niż na granicy przyczepności. Chcąc zwiększyć poślizg należy dodać gazu i jednocześnie pogłębić skręt kół w kierunku przeciwnym do pokonywanego zakrętu. Warto pamiętać, że im głębszy poślizg, tym auto wolniej pokona zakręt.
REKLAMA
REKLAMA