REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonać zakręt samochodem z napędem na przednie koła oraz z napędem na tylne koła?

Jakubowski Ryszard
Zbliżając się do zakrętu powinniśmy zredukować prędkośc jazdy, fot. Opel
Zbliżając się do zakrętu powinniśmy zredukować prędkośc jazdy, fot. Opel

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne pokonywanie zakrętów, szczególnie zimą wymaga poznania technik pokonywania zakrętów. Technika ta samochodem z napędem na przód wygląda inaczej niż samochodem z napędem na koła tylne. Warto poćwiczyć wchodzenie w zakręt aby jeździć bezpieczniej.

Zbliżając się do zakrętu, powinniśmy odpowiednio wcześnie zmniejszyć prędkość jazdy, do takiej, z jaką możemy ten zakręt przejechać. Redukując prędkość powinniśmy zredukować odpowiednio biegi. Ostatnią redukcję biegów wykonajmy przed wejściem w zakręt. W czasie pokonywania zakrętu obie ręce musimy trzymać na kierownicy, co umożliwi ostatnia redukcja biegu przed zakrętem. 

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać w korku?

Zakręt powinniśmy wykonać po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętów zaczynamy od zewnętrznej krawędzi naszego pasa drogi. W połowie łuku zbliżamy się do krawędzi wewnętrznej pasa, a na wyjściu z zakrętu znowu znajdujemy się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka. Zakrętu nie możemy pokonywać na luzie. Po wyjściu z zakrętu powinniśmy lekko dodać gazu.

Pokonywanie zakrętów samochodem z napędem na przednie koła

REKLAMA

W przypadku samochodów wyposażonych w napęd na przednie koła, zakręt można pokonać zgodnie z dwiema technikami. Pierwsza technika polega na tym, aby jechać na granicy poślizgu tak, by do niego nie doprowadzić. W czasie jazdy trzeba delikatnie dodawać gazu do momentu uślizgu kół osi napędowej, po czym należy ująć gazu i dokonać korekty toru jazdy. Manewr należy ponawiać aż do momentu pokonania zakrętu.

Druga technika polega na wjechaniu w zakręt szybciej niż w przypadku kontrolowania uślizgu. Lewą noga się hamuje, prawą trzyma się na gazie w pozycji do pokonywania zakrętu. Gdy pojawia się odpowiedni moment, należy zdecydowanym ruchem kierownicy wejść w zakręt, hamując lewą nogą. Samochód popada wtedy w lekki poślizg, który redukuje szybkość. Skręt kończy się w szczycie zakrętu, gdy kierowca zwalnia hamulec i dodaje gazu. 

Zobacz też: Czym jest ecodriving?

Technika ta jest trudniejsza, wymaga doświadczenia i wprawy. Stosuje się ją przeważnie, gdy na drodze zalega wysoki, puszysty śnieg. Pozwala ona na wyhamowanie koła, które stara się obracać najszybciej. Wymaga ona operowania lewą stopą na hamulcu, do czego wielu kierowców jest nieprzyzwyczajonych. Pomimo, iż jest trudna warto się jej nauczyć, okazuje się bardzo pomocna w zimie.

Pokonywanie zakrętów samochodem z napędem na tylne koła

Samochody z napędem na tylne koła prawie zawsze będą jechały szybciej poślizgiem, niż na granicy przyczepności. Chcąc zwiększyć poślizg należy dodać gazu i jednocześnie pogłębić skręt kół w kierunku przeciwnym do pokonywanego zakrętu. Warto pamiętać, że im głębszy poślizg, tym auto wolniej pokona zakręt.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Miesiącami szukano sprawcy dziurawienia opon. Odkrycie, kto za tym stoi było zaskakujące

    We włoskim miasteczku od kilku miesięcy szukano sprawcy dziurawienia opon w samochodach. Odkrycia dokonano dzięki nagraniom z kamer monitoringu. Okazało się, że był to pies. Jak to się stało, że zniszczył tyle samochodów?

    Nowy Opel Corsa Hybrid. MHEV pojedzie nawet kilometr na samym prądzie

    Opel Corsa po liftingu po raz pierwszy w historii modelu otrzymał lekką hybrydę. MHEV w niemieckim hatchbacku może mieć 100 lub 136 koni mocy. A to nie koniec dobrych informacji na temat tego auta.

    Opony całoroczne a zimowe. Które są lepsze?

    Opony na zimę to opony zimowe? Dziś to już nie jest takie oczywiste. Zwłaszcza że na rynku pojawił się szereg opon całorocznych. Czy wielosezonówka może stanowić realną alternatywę?

    Mandat za jazdę nieodśnieżonym samochodem w 2023 r. Kara może być liczona w tysiącach

    Jazda nieodśnieżonym samochodem stanowi wykroczenie. A w 2023 r. na kierowców czeka wyjątkowo surowa kara. Bo gdy policjanci zaczną podliczać kolejne składowe wykroczenia, uzbiera się kilka tysięcy złotych. Ładna sumka!

    REKLAMA

    Płatność za paliwo samochodem, czyli aplikacja Skody Pay to Fuel

    Płatność za paliwo samochodem to nowy pomysł Skody. Kierowca po zatankowaniu pojazdu może uruchomić aplikację Pay to Fuel, wsiąść do auta i po prostu odjechać. Płatność dokona się automatycznie i w pełni zdalnie. Jak działa ten system? I jakie są jego wymagania?

    Ukrainiec ukarany za brak prawa jazdy. Choć prawo jazdy miał...

    Ukrainiec został ukarany przez polski sąd za brak prawa jazdy. Dokument wydany w Ukrainie posiadał, ale ten stracił ważność. To jednak mogło nie mieć znaczenia w świetle ustawy przedłużającej jego ważność w Polsce. Tego sąd jednak nie sprawdził. RPO wystąpił z kasacją.

    Nowa benzyna E10 od 1 stycznia 2024 r. na stacjach. Co gdy silnik nie jest dostosowany do nowego PB 95?

    1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach pojawi się nowa benzyna E10. Zastąpi oferowane dotychczas PB 95 E5. A to oznacza jedno. Właściciele starszych samochodów powinni sprawdzić, czy ich samochód jest dostosowany do nowego paliwa.

    Czy można przerobić samochód spalinowy na elektryczny?

    Przerobienie samochodu na napęd elektryczny staje się nośnym hasłem. Nośnym, ale czy realnym? Istnieje taka możliwość. Konwersje pojazdów spalinowych na elektryczne są jak najbardziej wykonalne. Takimi właśnie przeróbkami zajmuje się nawet polska firma.

    REKLAMA

    Zmiany w Park & Ride Warszawa. Ładowanie elektryków będzie płatne. Zniknie Karta Eko

    Podczas parkowania w ramach Park & Ride Warszawa kierowcy samochodów elektrycznych stracą możliwość bezpłatnego ładowania pojazdu i zniknie wydawana im Karta Eko. A to nie koniec zmian. Kiedy zaczną obowiązywać?

    Jak się produkuje dywaniki samochodowe?

    Dywaniki samochodowe to część wyposażenia aut, na którą kierowcy zwracają coraz większą uwagę. Rzadko jednak zastanawiamy się nad tym, jak dywaniki zostały wyprodukowane. Okazuje się, że to wcale nie taki łatwy proces...

    REKLAMA